Energie verbruik

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Energie verbruik

Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

eelke schreef: Ik denk ook wel dat je vriezers nu minder verstoken als van de zomer toen het 30 graden was?
Dat denk ik ook wel.

Overigens laten we in het voorjaar het schuurdak extra isoleren, de vloer hebben we al geïsoleerd. Dat was een mooie goedkope truc trouwens! Tegels er uit 10 cm piepschuim er onder, tegels terug en alles er weer in. Meteen geen vochtproblemen meer  :biggrin2:
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

eelke schreef: Ik denk ook wel dat je vriezers nu minder verstoken als van de zomer toen het 30 graden was?
Dat denk ik ook. Maar dat zal geen 200 kWu zijn. Hoop ik :biggrin2:
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Borke schreef: Reuze bedankt voor jouw analyse Jolanda, want dat geeft veel inzicht.
Zo had ik het nog niet bekeken  :biggrin2:

Het klopt wel aardig denk ik, de hele dag staan er wel 3 computers aan tijdens kantooruren.
Vloerverwarming staat standaard op 20 graden en is op gas, maar de pomp en cv verbruiken natuurlijk wel stroom.

Wasdroger draait 2-3 keer per week, is zo'n warmtepompdroger van Miele.

Verder hebben we nog een permanente ventilator in de badkamer/toilet, wat trouwens goed helpt tegen schimmel daar (wellicht een idee voor jouw vochtprobleem Lizzy?).

Dan hebben we nog elektrische luxaflex en een elektrische zonne automaat op de zonneschermen (4 elektrische schermen).

Als wij willen besparen, dan moet die vrieskist uit de schuur weg met zijn vorstbegrenzer, maar zo lang wij huisdieren hebben, gaat dat niet gebeuren.
Stoppen met werken, dus computers uit gaat hopelijk ook niet gebeuren  :biggrin2:
Ik krijg overigens een belaste thuiswerk-vergoeding van mijn werkgever van iets van 50 euro netto per maand.
Ik heb geen schimmel in de badkamer maar al had ik die wel: ik probeer ook mijn energie verbruik naar beneden te krijgen, hahaha ;D ;D
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

ik probeer het ook in die zin heb net een nieuwe zibro kachel aangeschaft,had er al 1 maar nu dus ook voor boven,dan hoeft de cv niet aan,in mijn ogen veel goedkoper.
De eerste kachel alleen beneden aan vanaf uurtje of 5 tot ongeveer 11 uur s,avonds heb 3 maanden gebrand op 30 euries vind ik weinig :D
En niet geheel onbelangrijk niet zo,n droge warmte net als met cv,krijg je weer droge huid enzo van,ik ben erug blij met mijn kachels :biggrin2:
Lil

Bericht door Lil »

kiara schreef: ik probeer het ook in die zin heb net een nieuwe zibro kachel aangeschaft,had er al 1 maar nu dus ook voor boven,dan hoeft de cv niet aan,in mijn ogen veel goedkoper.
De eerste kachel alleen beneden aan vanaf uurtje of 5 tot ongeveer 11 uur s,avonds heb 3 maanden gebrand op 30 euries vind ik weinig :D
En niet geheel onbelangrijk niet zo,n droge warmte net als met cv,krijg je weer droge huid enzo van,ik ben erug blij met mijn kachels :biggrin2:
Heb je de cv dan helemaal uit of op een bepaalde lage temperatuur staan?
Ronald
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ronald »

Lizzy schreef: Yo Ronald, ga je ons nog vertellen dat je liep te dollen gisteren?
Nee. Want het was geen dollen...
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ronald schreef: Nee. Want het was geen dollen...
Goeie dag :-X
Daar ben je zeker ook weinig blij van :-X
Ronald
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ronald »

Lizzy schreef: Goeie dag :-X
Daar ben je zeker ook weinig blij van :-X
Hmm... dat is een understatement  :biggrin2:

Oud huis, slecht geïsoleerd, gedeeltelijk elektrisch verwarmd, genoeg computers om een beetje datacenter jaloers te maken...
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ronald schreef: Hmm... dat is een understatement  :biggrin2:

Oud huis, slecht geïsoleerd, gedeeltelijk elektrisch verwarmd, genoeg computers om een beetje datacenter jaloers te maken...
:biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
Ja, ik dacht "laat ik het subtiel zeggen".
Allemachtig, dit is echt vreselijk, 10.000 kWu :-X
Die elektrische verwarming, ik ben bang dat dit de grootste verbruiker is. Ze vragen ook steevast bij de energiemaatschappij "verwarmt u elektrisch?". Nou ja, en een datacenter helpt ook wel :biggrin2:

Kun je er nog wat aan verbeteren of is dit een kwestie van acceptatie?
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Lizzy schreef: Ik heb geen schimmel in de badkamer maar al had ik die wel: ik probeer ook mijn energie verbruik naar beneden te krijgen, hahaha ;D ;D
Wij proberen wel zuinig te zijn, al zou je het niet zeggen gezien ons verbruik  ::)
Desalniettemin vind ik een gezond klimaat in huis prioriteit over stroom besparen en vocht in huis is slecht voor onze gezondheid.
**Jolanda**
5-sterren
5-sterren

Bericht door **Jolanda** »

Lizzy schreef: Zou jij voor mij dezelfde rekensom willen maken  :angel2:

Ik heb 5 vriezers. De vrieskasten verbruiken 209 kWu per jaar. Ik heb er daar 3 van. Ik heb 1 nieuwe vrieskist, die verbruikt 250 kWu. En een oud kistje en die verbruikt iets van 165 kWu. Dat is 1000 kWu. Ik verbruik 6000 kWu per jaar. Dus houd ik er nog 5000 over. Ik heb een wasmachine en een droger, de droger is met warmtepomptechnologie. Beide A++. Ik heb een koel/vriescombinatie, die is ook A++. Ik kook op gas. Ik heb geen oven. Ik heb geen vloerverwarming. Ik heb een spiksplinternieuwe HR CV ketel. Ik droog af en toe wel snackjes voro de honden, zeg 1 keer per maand. We hebben een LED TV die hooguit 4 uur per dag aan staat. Verder hebben we 2 laptops, waarvan er 1 overdag en in de avond aan staat en 1 die alleen in de avond aan staat.

Ik kom links of rechtsom gewoon niet tot die 6000 kWu per jaar :-\
Ik wil best even met je meedenken, maar nu op dit moment lukt me dat even niet. Mijn hoofd werkt niet heel erg mee zeg maar. ::) :(
Later vanavond zal ik me er eens over buigen en mee proberen te denken.
Borke schreef: Reuze bedankt voor jouw analyse Jolanda, want dat geeft veel inzicht.
Zo had ik het nog niet bekeken  :biggrin2:

Het klopt wel aardig denk ik, de hele dag staan er wel 3 computers aan tijdens kantooruren.
Vloerverwarming staat standaard op 20 graden en is op gas, maar de pomp en cv verbruiken natuurlijk wel stroom.

Wasdroger draait 2-3 keer per week, is zo'n warmtepompdroger van Miele.

Verder hebben we nog een permanente ventilator in de badkamer/toilet, wat trouwens goed helpt tegen schimmel daar (wellicht een idee voor jouw vochtprobleem Lizzy?).

Dan hebben we nog elektrische luxaflex en een elektrische zonne automaat op de zonneschermen (4 elektrische schermen).

Als wij willen besparen, dan moet die vrieskist uit de schuur weg met zijn vorstbegrenzer, maar zo lang wij huisdieren hebben, gaat dat niet gebeuren.
Stoppen met werken, dus computers uit gaat hopelijk ook niet gebeuren  :biggrin2:
Ik krijg overigens een belaste thuiswerk-vergoeding van mijn werkgever van iets van 50 euro netto per maand.
Graag gedaan hoor.

Je moet maar zo denken: alles wat verwarmt en/of koelt vreet bergen energie. Vriezers, airco in de zomer, elektrisch kacheltje in de winter, koelkast, verwarming van een aquarium  enz enz.

Een waterpompdroger is overigens een van de energiezuinigste. Mijn condensdroger verbruikt ongeveer 3-4 Kw/h per keer. Als die van jou (en van Lizzy) 2 Kw/h verbruikt, verbruik je dus zo'n 4 tot 6 Kw/h per week en dat is goed voor 208 tot 312Kw/h per jaar (wat je dan ongeveer 45 tot 70 euro per jaar kost)
**Jolanda**
5-sterren
5-sterren

Bericht door **Jolanda** »

Oke Lizzy, mijn hoofd is weer iets helderder :)

Even een paar vragen:
- Hoe lang woon je nu in je huidige huis?
- Hebben jullie veel geklust?
- Hoelang heb je gebruik gemaakt van een warmtelamp/warmtekleed in de tijd van de pups?
- Wat voor een verlichting heb je?
- Hebben en gebruiken jullie een airco?

Waarom ik dit vraag.
Die 5 vriezers hebben natuurlijk behoorlijk wat verbruikt om heel snel op de juiste temperatuur te komen toen je ze aangezet hebt tijdens de verhuizing.
In ieder geval meer dan het gemiddelde verbruik.
Zeg dat ze samen 100Kwh verbruikt hebben tijdens het opstarten. (koelen tot de juiste temperatuur kost immers meer dan steeds een beetje bij koelen om de temperatuur laag te houden)

Als je veel geklust hebt in huis verbruikt dit natuurlijk ook meer stroom. Niet mega natuurlijk, maar het moet wel meegeteld worden.
Even globaal geteld, natte vingerwerk heeft je dat zo'n 50 Kwh gekost (extra verlichting, boormachine, extra zuigen enz)

Ik heb even gezocht. Een energiezuinige warmtelamp verbruikt 100w (per uur) Als je die warmtelamp 2 weken, 24uur per dag aan hebt gehad, heb je (24x14x100w=)33600w=33,6Kw/u
Als ik kijk naar een andere warmtelamp, verbruikt die 250w. Dus dat is 2,5x zoveel, wat neer zou komen in 2 weken op 84Kw/h
Ook niet mega natuurlijk, maar het moet meegeteld worden

Heb je een airco, dan heeft die waarschijnlijk zo'n 900 tot 1000 Kwh verbruikt. (info gevonden via http://www.waltergoovaerts.be/airco/ver ... ioning.php )
Daar zou je dus de eerste duizend Kwh wat je kwijt bent al terug gevonden hebben.

Als je lampen hebt die 100w verbruiken (denk aan halogeenlicht) verbruik je al snel (er van uitgaande dat die lampen 3 uur per dag branden x 365 dagen is) 109 Kwh per jaar per lamp!  Heb je 5 van die spotjes, kost het je al snel 450Kwh per jaar.(maar dat moet je met je huidige metingen ook merken dan en daarom ga ik deze ook niet meetellen om je missende 2000 Kwh terug te vinden )

Een energiezuinige waterpompdroger verbruikt ongeveer 1200w. Zeg dat je die droger in de tijd van de puppen 2x per dag hebt gebruikt a 2 uur. Dat is dan 2ux 1200w x 2 = 4800w
Dat moet je dan maal 8 weken doen (56dagen x 4800w = 268800watt = 268 Kwh

Een energiezuinige wasmachine (een A++ van AEG, gewoon willekeurig genomen hoor) verbruikt zo'n 1,05Kwh per wasbeurt (op 60graden, dus hoog genomen)
Normaal draai je misschien 3 wasjes per week, in de 8 weken toen de puppen er waren, draaide je misschien wel 17 wasjes per week. Komt neer op 14 meer dan normaal (dan komt het ook overeen met het gebruik van de droger. 14 x 8 x 1,05 = 117,6 Kwh
Al kan ik me goed voorstellen dat je naarmate de pups ouder werden, je de droger en wasmachine ook minder gebruikte.

Goed, nu even tellen:
100Kwh extra voor de vriezers, 50Kwh voor het klussen, 84Kwh voor de warmtelamp van de puppen, de airco die 1000Kwh verbruikt heeft,  268Kwh voor het extra verbruik van de droger en 117 Kwh voor het extra verbruik van de wasmachine. Kom je in totaal uit op 1619Kwh

Mocht het ongeveer kloppen met de werkelijke situatie, mis je nog maar 400Kwh :biggrin2:

Misschien een stomme vraag he, maar klopt de begindatum wel van het jaaroverzicht? Zitten er niet toevallig maanden bij van toen je er nog niet woonde? Of zit er misschien verbruik van je oude adres bij? Of een meterstand van je oude huis (dat ze de meterstand van het nieuwe en het oude huis verwisseld hebben en dat die gewoon per stom toeval dicht bij elkaar lagen)
kira
5-sterren
5-sterren

Bericht door kira »

Hmm wij durven niet te kijken op de jaarrekening, ik vrees dat we grootverbruiker zijn met drie koelkasten, een megavriezer en twee iets kleinere en nog een vrieskast, twee losse vrieskistjes, een droger, dagelijks meerdere laptops aan, een oud huis zonder buren en beren die een hele dag in en uit lopen.
Ook met diesel zijn we grootverbruiker. Deze week hebben we er denk ik al 320 liter in gedaan.
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Lil schreef: Heb je de cv dan helemaal uit of op een bepaalde lage temperatuur staan?
Die staat op 15 dus slaat niet aan alleen als het dus daaronder komt maar dat gebeurd hier niet,heerlijk hoor de zibro,s echt aanrader ;)
Berna
4-sterren
4-sterren

Bericht door Berna »

Ons verbruik in 2013 was 4500kWh en 900m3 gas (hoekwoning bouwjaar 1985)

Vriendlief heeft 5 maanden thuis gezeten...dus de  verwarming overdag aan..
Verder een vrieskist (3 jaar oud) en hogevrieskast (een oudje)

Voor mn gevoel zitten we nog best hoog.

Plaats reactie