Pika ziek, eet niet, behalve.... paar brokjes bij dierenarts????

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Pika ziek, eet niet, behalve.... paar brokjes bij dierenarts????

Dagmar S
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Dagmar S »

Welk middel het was weet ik niet, is door de dierenart die de acupunctuur heeft gedaan gegeven. Heb de naam niet onthouden.
Als je graag wilt kan ik proberen of ik het via de mail van haar te weten kan komen.

Psyllium husk had ik hier op barfplaats gevonden voor de diarree.

Sasja is nog geen jaar aan het barfen en brood was het enige wat ze wilde eten. Door de honing bleef de psyllium er mooi tussen plakken. Maar denk dat als ze niet een dag helemaal niets had gegeten dat ze dan nog langer bezig was geweest.

Nog een tip die ik van mij DA kreeg was zorg dat het eten niet koud is, dus niet rechtstreek uit de koelkast komt. Het lichaam moet dan eerst het eten verwarmen. Tenminste zo heb ik het begrepen..
kakocavi
5-sterren
5-sterren

Bericht door kakocavi »

Lizzy schreef: Ziek zijn kost helemaal veel energie als je er eten in stopt dat ongezond voor je is. En een paar daagjes vasten kan helemaal geen kwaad. Ook niet als je ziek bent. Een lichaam zegt uit zichzelf "nu even geen eten". Voedsel verteren kost namelijk ook heel veel energie.
Als verteren netto geen energie zou opleveren zou het niet bestaan, dus die laatste zin snijdt geen hout. En niets kost meer energie dan ziek zijn zonder eten, zelfs niet ziek zijn en ongezond eten. Eten is namelijk niet alleen het verzamelen van nutriënten, het is ook het verkrijgen van energie. En dat is bij ziekte net zo belangrijk.
Fido
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fido »

kakocavi schreef: Als verteren netto geen energie zou opleveren zou het niet bestaan, dus die laatste zin snijdt geen hout. En niets kost meer energie dan ziek zijn zonder eten, zelfs niet ziek zijn en ongezond eten. Eten is namelijk niet alleen het verzamelen van nutriënten, het is ook het verkrijgen van energie. En dat is bij ziekte net zo belangrijk.
Eten verteren kost wel veel energie! Het is zelfs schadelijk omdat eten vreemd materiaal is wat een lichaam binnendringt. Dit zet bepaalde systemen aan, zowel sympathisch als parasympatisch en dat kost energie ATP.
Gelukkig zijn er een heleboel werkingsmechanismen die ervoor horen te zorgen dat voeding juist verteerd wordt en juist verwerkt (lees opgenomen en uitgescheiden dat wat hoort).

Het bewijs dat verteren energie kost maakt iedereen iedere dag mee. Na het eten wil je lichaam rusten. Zelfs leren, geestelijke inspanning, na het eten zit een goed verteringproces in de weg. Immers ook intensief nadenken kost ATP en maakt gebruik van de sympathische en parasympatische systemen. Energie verdeling is heel belangrijk  ;)

Dat voeding op den duur energie oplevert hoort te kloppen maar het kost eerst veel energie! Ben je ziek dan kost je immuunsysteem veel energie en de prioriteit ligt ook op het immuunsysteem! Het kan dan zelfs schadelijk zijn om te gaan eten en er ATP verloren gaat aan vertering.

Meer over ATP kan je lezen over de citroenzuurcycles.
Helen44
1-ster
1-ster

Bericht door Helen44 »

Vrijdagnacht 05.00 ; andere hond Sofie begint te blaffen...aan de diarree....Ben soort van blij mee,... want dan is de kans best wel groot dat het toch allemaal een virus betreft.... ;)
Maar de meningen over wel iets eten maar dan geen barf maar bijv brokken/brood/cracker  etc of beter dan maar niets zijn verdeeld.
Grappig dat er zoveel verschillende inzichten en redenaties zijn.....
Dagmar S
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Dagmar S »

Kan mij heel goed voorstellen dat je daar een beetje blij van werd, ik was zelf ook blij/opgelucth hier op barfplaats te lezen over dit virus.

Je kunt ook proberen om groenten te geven. Sasja wilde wel gekookte pompoen en gekookte wortels eten.
Als ik goed terug kijk ging het ongeveer als volgt, iets wel eten (gedroogde vlees, groente) 's nacht diarree dan wilde ze het de volgende dag weer niet eten.

Sterkte met beiden hoop dat ze vlot weer opknappen.

Als ik kijk naar wat ze wel wilde eten, bv pompoen, geeft mjj dat sterk de indruk dat zij zelf beter wist wat goed voor haar was. :-)
kakocavi
5-sterren
5-sterren

Bericht door kakocavi »

Fido schreef: Eten verteren kost wel veel energie! Het is zelfs schadelijk omdat eten vreemd materiaal is wat een lichaam binnendringt. Dit zet bepaalde systemen aan, zowel sympathisch als parasympatisch en dat kost energie ATP.
Gelukkig zijn er een heleboel werkingsmechanismen die ervoor horen te zorgen dat voeding juist verteerd wordt en juist verwerkt (lees opgenomen en uitgescheiden dat wat hoort).

Het bewijs dat verteren energie kost maakt iedereen iedere dag mee. Na het eten wil je lichaam rusten. Zelfs leren, geestelijke inspanning, na het eten zit een goed verteringproces in de weg. Immers ook intensief nadenken kost ATP en maakt gebruik van de sympathische en parasympatische systemen. Energie verdeling is heel belangrijk  ;)

Dat voeding op den duur energie oplevert hoort te kloppen maar het kost eerst veel energie! Ben je ziek dan kost je immuunsysteem veel energie en de prioriteit ligt ook op het immuunsysteem! Het kan dan zelfs schadelijk zijn om te gaan eten en er ATP verloren gaat aan vertering.

Meer over ATP kan je lezen over de citroenzuurcycles.
Dat dikgedrukte is ook hetgeen ik zei. Voor de rest klopt het dat eten verteren energie kost. Maar als een hond bijvoorbeeld ziek is en een week niets eet is dat ook niet best. Je mist dan vaak ook vocht dat in voedsel zit, maar zelfs bij genoeg bijdrinken mis je alsnog de energie om te vechten tegen ziektes en niet te vergeten krijg je geen vitaminen en andere voedingsstoffen binnen, waar het lichaam zonder aanvulling snel doorheen is.

Ik studeer trouwens biologie, ik ben dus meer dan bekend met ATP en de citroenzuurcyclus ;)
Fido
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fido »

kakocavi schreef: Dat dikgedrukte is ook hetgeen ik zei. Voor de rest klopt het dat eten verteren energie kost. Maar als een hond bijvoorbeeld ziek is en een week niets eet is dat ook niet best. Je mist dan vaak ook vocht dat in voedsel zit, maar zelfs bij genoeg bijdrinken mis je alsnog de energie om te vechten tegen ziektes en niet te vergeten krijg je geen vitaminen en andere voedingsstoffen binnen, waar het lichaam zonder aanvulling snel doorheen is.

Ik studeer trouwens biologie, ik ben dus meer dan bekend met ATP en de citroenzuurcyclus ;)
We hebben het over eten niet over drinken cq vocht.
Een hond kan makkelijk een week zonder eten (zonder kop in het zand te steken en weten waar je opletten moet!) daar maak ik me geen zorgen over. Micro nutriënten worden daarna wel weer aangevuld. Voeding is niet duwen maar hoort gezogen te worden  ;)

Leuk dat je biologie studeert. Lijkt me erg leuk  :)
kakocavi
5-sterren
5-sterren

Bericht door kakocavi »

Fido schreef: We hebben het over eten niet over drinken cq vocht.
Een hond kan makkelijk een week zonder eten (zonder kop in het zand te steken en weten waar je opletten moet!) daar maak ik me geen zorgen over. Micro nutriënten worden daarna wel weer aangevuld. Voeding is niet duwen maar hoort gezogen te worden  ;)

Leuk dat je biologie studeert. Lijkt me erg leuk  :)
Is het ook :)

Wat ik er zo even vlug op mijn telefoon over kan vinden is dat één dag vasten voor mensen in elk geval goed kan zijn voor de weerstand, maar dat voor langere tijd niets eten ervoor zorgt dat er minder energie naar het immuunsysteem gaat waardoor infecties eerder optreden en minder goed bestreden worden. Ik weet alleen niet waar de grens daarvan voor honden precies ligt. Ik weet alleen dat bij mensen een week niet eten te lang is. Het lijkt me ook, uit eigen ervaring, dat je van gedurende langere tijd niets eten je alleen maar beroerder voelt, ook al heb je geen honger of ben je zelfs misselijk. Zou dat voor honden niet gelden?
Fido
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fido »

kakocavi schreef: Is het ook :)

Wat ik er zo even vlug op mijn telefoon over kan vinden is dat één dag vasten voor mensen in elk geval goed kan zijn voor de weerstand, maar dat voor langere tijd niets eten ervoor zorgt dat er minder energie naar het immuunsysteem gaat waardoor infecties eerder optreden en minder goed bestreden worden. Ik weet alleen niet waar de grens daarvan voor honden precies ligt. Ik weet alleen dat bij mensen een week niet eten te lang is. Het lijkt me ook, uit eigen ervaring, dat je van gedurende langere tijd niets eten je alleen maar beroerder voelt, ook al heb je geen honger of ben je zelfs misselijk. Zou dat voor honden niet gelden?
Vasten voor een mens is voor de vrouw max 20 uur en voor een man 24 uur.
Honden kunnen vele malen langer vasten en een kat die 24 uur niet eet wordt ritje da.
Herbivoren nooit laten vasten.

Er zit dus wat verschil in  ;)
kakocavi
5-sterren
5-sterren

Bericht door kakocavi »

Fido schreef: Vasten voor een mens is voor de vrouw max 20 uur en voor een man 24 uur.
Honden kunnen vele malen langer vasten en een kat die 24 uur niet eet wordt ritje da.
Herbivoren nooit laten vasten.

Er zit dus wat verschil in  ;)
Dat weet ik wel, ik bedoel dat in hoeverre het gezond is afhangt van de periode van vasten. Maar gelden die vastenperiodes die je noemt niet alleen voor gezonde dieren? Is het echt goed als een zieke hond niets wil eten, en na hoeveel dagen zonder eten moet je toch ingrijpen of moet dat helemaal niet? Ben nu wel nieuwsgierig :)
Fido
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fido »

kakocavi schreef: Dat weet ik wel, ik bedoel dat in hoeverre het gezond is afhangt van de periode van vasten. Maar gelden die vastenperiodes die je noemt niet alleen voor gezonde dieren? Is het echt goed als een zieke hond niets wil eten, en na hoeveel dagen zonder eten moet je toch ingrijpen of moet dat helemaal niet? Ben nu wel nieuwsgierig :)
Ligt eraan wat de ziekte is. Is het een fysiologische "noodzaak" om te vasten of niet. Ik heb de tools voor handen om de noodzakelijke vloeistoffen iv te geven indien nodig. Maar dit is ook mijn vak. Goed doorvragen aan de telefoon en bepalen komen of niet voor verder onderzoek/diagnose/therapie.
Het "gevaarlijke" van openbare antwoorden is dat het te zwart wit wordt gelezen en geïnterpreteerd.

Het antwoord nooit laten vasten is niet goed maar het antwoord ja hoor vasten is geen probleem is ook niet goed. Ligt geheel aan de situatie.
Dagmar S
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Dagmar S »

@Heleen44
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu met Pika gaat?
Helen44
1-ster
1-ster

Bericht door Helen44 »

Pika gaat wat beter, dank je voor belangstelling Dagmar en de tips.
Ze eet weer kleine beetjes barf...weer wat levendiger en energieker, ze heeft nu geen medicatie meer van dierenarts en spuugt niet meer... maar vreselijke diarree nu.
Niet zo gek wellicht na bijna week amper eten, maag/darmen moeten denk ik ook weer op gang komen.
Twijfel alleen of ik nu okugest zal geven of met spoed wat psyllium husk bestellen....
Andere hond Sofie net ook overgegeven... :-\
Dus kortom...lijkt de goede kant op te gaan, maar ben er nog wel even zoet mee.....
Dagmar S
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Dagmar S »

Gelukkig dat het weer een klein beetje beter gaat.  :)

Of je nu beter Okugest of Psyllium kunt geven dat weet ik echt niet.

Het opbouwen van de hoeveelheid eten heb ik bij Sasja echt heel langzaam moeten opbouwen, te snel en ze had gelijk weer last van diarree (ondanks de psyllium husk).

Hopelijk knappen ze allebei weer lekker op en zijn ze straks weer heerlijk fit.
Helen44
1-ster
1-ster

Bericht door Helen44 »

Ze hebben vanmiddag weer even samen gespeeld,... zit dus echt verbetering in ;)
Heb nu okugest gegeven... even afwachten maar...

Overigens ben ik erg benieuwd naar jullie mening over het laten vasten van honden. ( En dan bedoel ik bewust, niet als ze ziek zijn) nu er in deze topic toch over gesproken wordt met name door Kakocavi en Fido.
Mogens Eliasen noemt in zijn boek het ultieme voerschema en dat houdt in om de dag op een voor de hond niet te voorspellen tijdstip een volle bak barf voer met als voordeel ;

- de maag kan dan echt tot rust komen en daardoor wordt de lever geactiveerd om vetreserves uit het lichaam te halen en om te zetten in koolhydraten / energie (een functie vd lever die dan pas gaat werken en anders      " verslapt" )... zo begreep ik het tenminste...

hij noemt nog veel meer voordelen maar ik vind deze wel bijzonder.... en jullie???

Plaats reactie