De BP-moeders! *Fleur is geboren! 2-2-2015

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: hoe is het met de a.s. BP-moeders? * Hoera, Suze geboren!

**Jolanda**
5-sterren
5-sterren

Bericht door **Jolanda** »

fem fatale schreef: Nu wil ik je niet nog banger maken, maar bij mijn neefje met Downsyndroom was borstvoeding niet mogelijk, omdat kindjes met Down meestal geen goede zuigreflex hebben en per voeding dus te weinig binnenkrijgen. (oid, het kind is ondertussen 10, en van een tak van de familie die ik 1x per jaar zie. Maar er is iets met borstvoeding en Down.)
Sorry, maar had je daar ook aan gedacht wanneer Sieglinde niet een topic had geopend dat de artsen vermoedens hadden?
Waarschijnlijk niet.
Er zijn wel meer kindjes die om wat voor een rede dan ook bv niet goed aan kunnen. Mijn kindjes konden ze amper aanleggen. Hun zuigreflex was ook niet wat het moest zijn en hebben zelfs sondevoeding gehad. De artsen hebben nooit vermoed dat ze down hadden omdat ze minder goed dronken.
Zelfs toen ze ietsje ouder waren (zeg tussen 2,5 week en een half jaar oud) kregen ze het nog niet voor elkaar om uit een gewone fles/speen te drinken (ik heb misschien wel 5 verschillende spenen gebruikt, zelfs de 1-2-3 speen op stand 3 werkte niet bij mijn kinderen (stand die normaal gebruikt word bij pap oid) Ik gebruikte een fles met speen die hier in NL niet meer te krijgen was en daar zat een kruisje bovenin de speen ipv een gaatje. Dat was de enige speen waar mijn kinderen iets uit kregen, borstvoeding was waarschijnlijk nooit gelukt....en nee, ze hebben geen down, het zijn 2 kerngezonde kindjes.

Vind het een beetje een k*topmerking hoor. Misschien bedoel je het niet zo en wil je haar alleen een idee geven van 'joh, de artsen vermoeden dat, en als het zo is, is het probleem rondom de borstvoeding dus te verklaren'. Maar ik denk eerder dat ze zich hierdoor juist meer zorgen gaat maken om haar meisje.
Sieglinde
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sieglinde »

Lactatiekundige en vroedvrouw hebben beiden ons opgevolgd. Ze drinkt gewoon goed. Kort maar goed. LK heeft me aangeraden borstcompressie te doen, wat we nu ook doen waardoor ze beter drinkt. Maar het is wel duidelijk dat ze de eerste 5 minuten goed drinkt en nadien valt ze stil met af en toe wat drinken. Na het drinken krijgt ze nu haar fopspeen, wat ook niet ideaal is maar er wel voor zorgt dat ik niet langer een menselijke fopspeen ben ::)

Ze komt ook vrij goed bij. We zijn nu 2 weken thuis. Zijn uit het ZH vertrokken aan 2,7 kg en ze weegt nu 3,4 kg dus al bij al komt ze goed bij. Gewoon veel en weinig eten blijkbaar...

Wegen voor en na heb ik nog niet gedaan. Zou,ik eigenlijk wel kunnen doen want heb hier een babyweegschaal in huis.

De opmerking over Down vind ik geen slechte opmerking hoor. Dat had ik inderdaad ook al teruggevonden. Daar kan het dus ook aan liggen, hoewel haar zuigtechniek niet slecht is. Noch aan de borst noch aan de fopspeen. Ze heeft ook een sterke zuigbehoefte want ze zuigt ook op onze vingerst als ze die te pakken krijgt
fem fatale
5-sterren
5-sterren

Bericht door fem fatale »

**Jolanda** schreef: Sorry, maar had je daar ook aan gedacht wanneer Sieglinde niet een topic had geopend dat de artsen vermoedens hadden?
Waarschijnlijk niet.

Vind het een beetje een k*topmerking hoor. Misschien bedoel je het niet zo en wil je haar alleen een idee geven van 'joh, de artsen vermoeden dat, en als het zo is, is het probleem rondom de borstvoeding dus te verklaren'. Maar ik denk eerder dat ze zich hierdoor juist meer zorgen gaat maken om haar meisje.
Het was meer dat als ze dit met de kinderarts heeft besproken, dat ik dan wel snap dat de kinderarts aanleiding had om verder te kijken. (Want alleen haar neusje vind ik dan weer naar, het is een heel schattig neusje en mijn neefje had volgens mij niet zo'n neusje, met een blonde papa en mama)

Maar ik zie dat daar al naar is gekeken en dat Robyn een goede zuigreflex heeft, dus dat lijkt me een goed teken.
K&D
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door K&D »

Sieglinde schreef: Ik kom denk ik wel aan 20 voedingen. Nu heeft ze bv om 18u en 18u45 en ze is alweer aan het jammeren.
Ja ik denk dat we uiteindelijk wel richting flesvoeding of afgekolfde fles zullen moeten gaan want dit is echt slopend. Ik zie erg tegen het kolven op. Heb dat 1 dag in het ZH gedaan en had zo pijnlijke borsten maar dat lag misschien aan iets anders..
Kun je het niet wat rekken zodat er minimaal 2,5 uur tussen zit? 18 jaar geleden mocht ik niet sneller dan om de 3 uur voeden (baby precies 7 pond). Als ze mekkerde een speentje erin, of wat venkelwater in een flesje. Het is soms even doorbijten, maar niet elk huiltje is van honger.

http://kindessence.nl/sites/default/fil ... ari%20.pdf

http://www.babytaal.nl/pages/hoe-werkt- ... ethode.php
*Marga*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Marga* »

Je kan het altijd proberen om tussendoor een flesvoeding te geven kijken hoe lang ze dan stil is...

dit hou je echt niet lang vol....
wenche
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door wenche »

Ikheb met Evi ook zo'n periode gehad... Gaat vanzelf over ;)
Uitstellen van voedingen (ook met fopspeen) zou ik niet doen... Dat is funest voor je productie...
Sieglinde
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sieglinde »

Ik ga morgen achter een huurkolf. Kan papa de eerste nachtvoeding geven. Kan ik toch een uur of 3 slapen. Ga voeden met de calmaspeen, zou niet teveel verschil mogen geven met de bv.
Voor de productie zal dit wel meevallen gok ik.
Kim_S
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kim_S »

Als je gaat kolven, zorg dat het "opzetstuk" goed past, en dat je de kolf niet te hard instelt. Je kunt er zelfs borstontsteking van krijgen als je te hard kolft of met een verkeerd opzetstuk kolft.

Als ze steeds zo kort drinkt, krijgt ze dan dus alleen de "voormelk" binnen waarschijnlijk? De "achtermelk" is voedzamer, maar komt pas na een tijdje. In die zin zou kolven het misschien kunnen doorbreken, omdat je dan dus alle melk kunt kolven en Robyn kunt geven. Dan zou ze beter kunnen slapen en minder vaak honger hebben, en misschien meer energie hebben om langer te drinken. Wat mij betreft wel het proberen waard dus dat kolven.
Verder is stress ook niet goed voor borstvoeding, maar wel heel begrijpelijk natuurlijk  :-*

Vervelend dat ze zo vaak wil drinken. Ik heb het met de jongste ook gehad, dat was toen ze ongeveer een maand oud was. Ze heeft toen 1 keer een flesje gehad (poedermelk) en toen had ze ineens genoeg, ze sliep 3 uur, mijn productie was weer "bij", en het ging toen een week heel goed. Daarna nog af en toe een flesje bij gegeven, maar al snel niet meer nodig gehad.
Ze heeft deze week voor het laatst bv gehad, we hebben het 14 maanden volgehouden.

Ik heb nu een Medela Freestyle kolf over met alle toebehoren, niet de goedkoopste maar wel een hele fijne, als je interesse hebt dan laat maar weten  ;)
Om te proberen of het werkt is een huurkolf ideaal, mijn ervaring is alleen dat de set die je erbij koopt vrijwel nooit de goede maat opzetstukken bevat... let daar goed op, dat kan een hoop ellende besparen. Kolven moet niet pijnlijk zijn!  :-*
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Nadia: gelukkig goed nieuws!!
Sieglinde: sterkte ermee. Loodzwaar lijkt me. Respect dat je door zet hoor. Ik was zo'n wrak, kon dat echt niet...
Esthertjuh
4-sterren
4-sterren

Bericht door Esthertjuh »

Nadia, fijn dat alles toch goed was :)

Sieglinde, is er al eens naar haar lipbandje en tongriempje gekeken?
Bij Tess was het een probleem dat die tijdens het voeden weer in slaap viel waardoor ze veel te kort dronk. Wij verschoonden haar tussen de voeding door zodat ze weer wakker werd en als je onder de voetjes of bij het oortje kriebelt wek je de zuigreflex op. Het lijkt erop dat ze iedere keer hele kleine beetjes drinkt en daardoor toch goed aankomt. Op zich is dat ook niet raar want het maagje is nog heel erg klein. Zit je op facebook? Daar zijn groepen met mama's (en lactatiekundigen) die misschien ook nog tips hebben.
Sieglinde
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sieglinde »

Heb ze net gewogen, op 2 dagen tijd 140 gram bijgekomen dus dat zit goed.
Deze namiddag achter de kolf, die kan ik 3 maand gratis huren en eens kijken of dat beterschap brengt.
Cupcake
4-sterren
4-sterren

Bericht door Cupcake »

Dat is zeker, dus uiteindelijk krijgt ze genoeg binnen, alleen de manier waarop is denk ik op de lange duur niet echt vol te houden.
Gewoon rustig gaan proberen te kolven, als je de eerste paar keer niet verder dan drie druppels komt, no worries. Kolven is heel anders dan voeden en het duurde hier ook wel even voor het goed ging. Ik kan nu nog geen tv gaan zitten kijken, maar moet echt 'denken aan melk', maar dan kolf ik zeker 300-400 ml.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Jantina, hoe is het met Fedde?
Sieglinde
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sieglinde »

23.30-2.15-5.45 en 9 uur. We boeken vooruitgang :biggrin2:
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Dat klinkt al een stuk prettiger. Kolf je nu?

Gesloten