miltverwijdering Buffel, alles goedgegaan!
Moderator: Lizzy
Re: donderdag miltverwijdering Buffel
Sterkte er mee!
Jeetje, wat een zorgen..sterkte ermee!
-
sella
Het wordt in ieder geval een laprascopische ingreep. Dat scheelt heel veel met het herstel.
Nu alleen maar duimen dat hij niet in shock raakt als hij eruit is gehaald.
Laparoscopisch? Gaan ze die gigantische massa dan in stukjes naar buiten halen?
Mijn eerste hond (duitse herder) had, toen ze 12 was, een grote tumor aan de milt.
Die is er toen compleet uitgehaald en was ongeveer 1, 1 1/2 kg. Ik heb hem toen gezien en zag er heel mooi glad uit.
Ze hield er best een jaap aan over (is inmiddels een jaar of 20 geleden).
Ze heeft nog ruim 2 jaar vrolijk doorgehuppeld.
Ik duim dat het allemaal goed verloopt.

Mijn eerste hond (duitse herder) had, toen ze 12 was, een grote tumor aan de milt.
Die is er toen compleet uitgehaald en was ongeveer 1, 1 1/2 kg. Ik heb hem toen gezien en zag er heel mooi glad uit.
Ze hield er best een jaap aan over (is inmiddels een jaar of 20 geleden).
Ze heeft nog ruim 2 jaar vrolijk doorgehuppeld.
Ik duim dat het allemaal goed verloopt.
ach wat vervelend voor Buffel en ook voor jou natuurlijk, nou de duimen blijven draaien, in ieder geval morgen sterkte.
Je bedoelt het vastzetten van de maag?sella schreef: Het wordt in ieder geval een laprascopische ingreep. Dat scheelt heel veel met het herstel.
-
sella
Nee, het schijnt dat de milt laparoscopisch verwijderd word, de maag willen we niet vastgezet hebben na overleg met Tannetje, die ons gevoel bevestigde.
Ook Tannetje stelt vraagtekens bij de milt laparoscopisch verwijderen.
Ook moeten we nog overleggen wat te doen als het toch kanker is en er toch veel uitzaaiingen zijn.
Hoe verdrietig dan ook, we zullen hem dan niet meer wakker laten worden.
Ook moeten we nog overleggen wat te doen als het toch kanker is en er toch veel uitzaaiingen zijn.
Een milt van 2,5 kg laparoscopisch verwijderen?sella schreef: Nee, het schijnt dat de milt laparoscopisch verwijderd word, de maag willen we niet vastgezet hebben na overleg met Tannetje, die ons gevoel bevestigde.
Nou Sella, ik denk dat dit lastig wordt.
Ik hoop heel erg dat het geen kanker is....
-
sella
Precies, daarom zitten wij ook met vraagtekens Lizzy, hoe krijg je zo een groot ding eruit via een scoop.
Ze kunnen met een kijk operatie de boel bekijken, en zoals bij een gewone kijk operatie de buik opblazen zodat je goed zicht hebt...
Als ze zo steriliseren en ze beslissen dat bv de baarmoeder er toch uit moet, dan binden ze de boel af, en als dat helemaal gelukt is, dan maken ze een sneetje en wordt de baarmoeder door de snee eruit gehaald.
Het zou kunnen dat ze dat bij de milt ook op die manier willen doen. Het grote voordeel van een laparoscopisch begin is dat je heel goed zicht hebt op alle bloedvaten, je goed kunt afbinden en je bloedingen en dergelijke heel snel ziet.... Maar zo'n grote milt- die krijgen ze nooit door zo'n klein gaatje eruit hoor, daarvoor zal hij op het eind toch open moeten !
Ik zou het vooraf even met de arts overleggen
Als ze zo steriliseren en ze beslissen dat bv de baarmoeder er toch uit moet, dan binden ze de boel af, en als dat helemaal gelukt is, dan maken ze een sneetje en wordt de baarmoeder door de snee eruit gehaald.
Het zou kunnen dat ze dat bij de milt ook op die manier willen doen. Het grote voordeel van een laparoscopisch begin is dat je heel goed zicht hebt op alle bloedvaten, je goed kunt afbinden en je bloedingen en dergelijke heel snel ziet.... Maar zo'n grote milt- die krijgen ze nooit door zo'n klein gaatje eruit hoor, daarvoor zal hij op het eind toch open moeten !
Ik zou het vooraf even met de arts overleggen
- -Annemarie-
- 5-sterren

Wat een hoop onzekerheden, en beslissingen om te nemen.
Heel veel sterkte gewenst voor morgen, ik duim dat er hier dan positief bericht staat.

Heel veel sterkte gewenst voor morgen, ik duim dat er hier dan positief bericht staat.
-
sella
We gaan dat ook even overleggen. Is de ok wond daardoor ook kleiner?miik schreef: Ze kunnen met een kijk operatie de boel bekijken, en zoals bij een gewone kijk operatie de buik opblazen zodat je goed zicht hebt...
Ik zou het vooraf even met de arts overleggen![]()
Paul heeft jaren geleden de milt van mijn kat verwijderd omdat die neergeschoten was en het kogeltje in de milt zat. Daarvoor is poes wel helemaal opgehaald maar ik spreek nu ook van 18 jaar terug of zo
Dat komt helemaal goed 
Mijn ervaring met laproscopische operaties is dat ze zich heel erg richten op alleen dát gebied wat geopereerd wordt en dus niet er 'omheen' kijken. Maw, als het dier in kwestie 'open' wordt gemaakt zie je meer vind ik. Dus in geval van uitzaaiingen bijvoorbeeld. En inderdaad wat al eerder is gezegd, een milt van 2.5 kg haal je niet door een sneetje van 2mm.
Paul weet echt wel wat hij doet dus met Buffel gaat het helemaal goed komen
Mijn ervaring met laproscopische operaties is dat ze zich heel erg richten op alleen dát gebied wat geopereerd wordt en dus niet er 'omheen' kijken. Maw, als het dier in kwestie 'open' wordt gemaakt zie je meer vind ik. Dus in geval van uitzaaiingen bijvoorbeeld. En inderdaad wat al eerder is gezegd, een milt van 2.5 kg haal je niet door een sneetje van 2mm.
Paul weet echt wel wat hij doet dus met Buffel gaat het helemaal goed komen
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Ja heel bijzonder....Lizzy schreef: Een milt van 2,5 kg laparoscopisch verwijderen?
Nou Sella, ik denk dat dit lastig wordt.
Ik hoop heel erg dat het geen kanker is....