Ernstige jeuk
Moderator: Lizzy
Re: Ernstige jeuk
Ik heb ooit voor een van mijn honden dit middeltje gemaakt. Hielp bij haar heel goed.
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2246313
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2246313
Helemaal mee eens.Lizzy schreef: Eigenlijk was je er al voor gewaarschuwd, dat de problemen erger zouden worden.... Dus ja, dit is naar verwachting. En het is vreselijk, om dit aan te moeten zien.... Je kunt een paar dingen doen: hem nu elke dag gaan wassen (en nee, dat kan geen kwaad). Je kunt het proces ondersteunen door hem in te sprayen met een oplossing van water en biologische appelazijn (50:50). Je kunt nu ook een holistisch dierenarts raadplegen om je te helpen bij dit proces.
Wat ben je hem nu precies gaan voeren?
Het nadeel van kvv vind ik dat je nooit 100% zeker bent wat er in zit.
Als hij verschillende diersoorten krijgt kan je nog overwegen te gaan elimineren. Elke dag wassen zou ik zeker doen. Bij Hope was er nog een drastische maatregel nodig en dat was hem volledig kaal scheren. Er moest lucht bij zijn huid en met zijn dikke ondervacht ging het alleen maar aan het broeien.
Dat is een maatregel die ik bij een labrador (en honden met vergelijkbare vacht) NOOIT zou adviseren. Ik denk dat je dan héél veel geluk gehad hebt, dat de problemen niet nog veel groter geworden zijn. Ik zou hem evt. naar een goede trimsalon gebracht hebben en de ondervacht op een zo voorzichtig mogelijke manier (om de huid niet verder te irriteren) laten verwijderen. (uitborstelen, met een waterblazer, uitkammen, enz.) als dat persé nodig zou zijn omdat hij er inderdaad last van zou hebben (wat ik eigenlijk nog niet heb meegemaakt)Hope schreef: Helemaal mee eens.
Het nadeel van kvv vind ik dat je nooit 100% zeker bent wat er in zit.
Als hij verschillende diersoorten krijgt kan je nog overwegen te gaan elimineren. Elke dag wassen zou ik zeker doen. Bij Hope was er nog een drastische maatregel nodig en dat was hem volledig kaal scheren. Er moest lucht bij zijn huid en met zijn dikke ondervacht ging het alleen maar aan het broeien.
De jeuk zit in zijn oksels, achterpoten en liezen, zal ik die dan alleen wassen? Hij loopt geen trappen, dus moet het met een teiltje en washandje doen.. Welke shampo werkt dan het beste "allercalm", "allermyl" of heeft iemand een tip voor een jeukstillende shampo. Elke dag naar de trimster is niet echt een optie
daar gaat hij 1 x in de 2 weken heen. Hij eet nu de glutenvrije KVV van duck om ff te wennen maar gaat dalijk over naar iets anders.
Dit gebeurd ook 1 x in de 2 weken, de trimster zegt dat het onder zijn vacht al rustiger wordt en het beste is deze met rust te laten. Zij wast hem en blaast inderdaad zijn vacht met de waterblazer, zijn liezen worden gewassen met allercalm. Daar zitten nu ook de meeste korsten... Ik weet dat we geduld moeten hebben maar het is wel triestDoranto schreef: Dat is een maatregel die ik bij een labrador (en honden met vergelijkbare vacht) NOOIT zou adviseren. Ik denk dat je dan héél veel geluk gehad hebt, dat de problemen niet nog veel groter geworden zijn. Ik zou hem evt. naar een goede trimsalon gebracht hebben en de ondervacht op een zo voorzichtig mogelijke manier (om de huid niet verder te irriteren) laten verwijderen. (uitborstelen, met een waterblazer, uitkammen, enz.) als dat persé nodig zou zijn omdat hij er inderdaad last van zou hebben (wat ik eigenlijk nog niet heb meegemaakt)
Er is een goede shampoo met havermeel en aloë vera. Met een washandje zou ik het niet doen. Het is nl. belangrijk om goed te spoelen (je mag sowieso niet wrijven). Je zou hem wel in een teil met schoon water kunnen zetten (geen shampoo dan) en aan het water evt. een pot kamille thee toevoegen. De huid bij het afdrogen alleen deppen. Of evt. alleen deppen met wat lauwe kamille thee is misschien ook een optie? Hoeft hij niet in een teil (is nogal een geklieder denk ik)Colinda schreef: De jeuk zit in zijn oksels, achterpoten en liezen, zal ik die dan alleen wassen? Hij loopt geen trappen, dus moet het met een teiltje en washandje doen.. Welke shampo werkt dan het beste "allercalm", "allermyl" of heeft iemand een tip voor een jeukstillende shampo. Elke dag naar de trimster is niet echt een optiedaar gaat hij 1 x in de 2 weken heen. Hij eet nu de glutenvrije KVV van duck om ff te wennen maar gaat dalijk over naar iets anders.
Laatst gewijzigd door doranto op za 15 feb 2014, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Allermyl werkte hier het beste.
Probleem was dat het wondvocht en de bacteriën in zijn vacht bleven kleven. Schoonmaken ging niet, hij kreeg jeuk, ging krabben, en kwamen bacteriën bij en de cirkel was weer rond. Wij waren hier zó ten einde raad, met een hond die van pijn en jeuk niets meer kon, niet zitten, liggen, wandelen, alleen maar piepen, niet meer eten of drinken... Het scheerapparaat was ons laatste redmiddel en hij was vrijwel meteen voor 70% van de jeuk af.
Het algemene advies is bij hotspots natuurlijk toch de vacht wegknippen. Punt was alleen dat hij 1 grote hotspot was.
Waarbij ik niet wil zeggen dat TS moet gaan scheren hoor! Maar om wel aan te geven dat de vacht het genezingsproces in de weg kan zitten.
Misschien was het geluk, maar we hadden niets meer te verliezen met Hope.Doranto schreef: Dat is een maatregel die ik bij een labrador (en honden met vergelijkbare vacht) NOOIT zou adviseren. Ik denk dat je dan héél veel geluk gehad hebt, dat de problemen niet nog veel groter geworden zijn. Ik zou hem evt. naar een goede trimsalon gebracht hebben en de ondervacht op een zo voorzichtig mogelijke manier (om de huid niet verder te irriteren) laten verwijderen. (uitborstelen, met een waterblazer, uitkammen, enz.) als dat persé nodig zou zijn omdat hij er inderdaad last van zou hebben (wat ik eigenlijk nog niet heb meegemaakt)
Probleem was dat het wondvocht en de bacteriën in zijn vacht bleven kleven. Schoonmaken ging niet, hij kreeg jeuk, ging krabben, en kwamen bacteriën bij en de cirkel was weer rond. Wij waren hier zó ten einde raad, met een hond die van pijn en jeuk niets meer kon, niet zitten, liggen, wandelen, alleen maar piepen, niet meer eten of drinken... Het scheerapparaat was ons laatste redmiddel en hij was vrijwel meteen voor 70% van de jeuk af.
Het algemene advies is bij hotspots natuurlijk toch de vacht wegknippen. Punt was alleen dat hij 1 grote hotspot was.
Waarbij ik niet wil zeggen dat TS moet gaan scheren hoor! Maar om wel aan te geven dat de vacht het genezingsproces in de weg kan zitten.
Zo te horen een prima trimsalon.Colinda schreef: Dit gebeurd ook 1 x in de 2 weken, de trimster zegt dat het onder zijn vacht al rustiger wordt en het beste is deze met rust te laten. Zij wast hem en blaast inderdaad zijn vacht met de waterblazer, zijn liezen worden gewassen met allercalm. Daar zitten nu ook de meeste korsten... Ik weet dat we geduld moeten hebben maar het is wel triest![]()
Je zou ook het middeltje nog kunnen proberen dat ik toen voor een van mijn eigen honden gemaakt heb.
Ik las laatst een goeie: honden die allergisch zijn voor granen, kun je beter niet wassen met een shampoo waar havermeel in zit. Ik had daar nooit bij stil gestaan, maar ik denk "ik deel 'm even". Hij komt van Karen Becker.Doranto schreef: Er is een goede shampoo met havermeel en aloë vera. Met een washandje zou ik het niet doen. Het is nl. belangrijk om goed te spoelen (je mag sowieso niet wrijven). Je zou hem wel in een teil met schoon water kunnen zetten (geen shampoo dan) en aan het water evt. een pot kamille thee toevoegen. De huid bij het afdrogen alleen deppen. Of evt. alleen deppen met wat lauwe kamille thee is misschien ook een optie? Hoeft hij niet in een teil (is nogal een geklieder denk ik)
Ik vind de spray waar jij net een link naar geeft ook geen fout plan hoor!
En nogmaals, appelazijn, werkt ook jeukstillend.
Mag ik vragen, ruikt je hond sterk? Onprettig?
-
Lil
Bij Cay zei mijn da altijd dat behalve het wassen het op de juiste manier droog maken van de hond belangrijk was. Dus je zult met een fohn of waterblazer aan de slag moeten vrees ik.
Kun je geen tuinslang gebruiken ipv een teil, want dat washandje is inderdaad geen goed idee.
Hier ook geen buitenkraan, maar ik kan een tuinslang aansluiten op mijn keukenkraan, dan heb ik meteen warm water trouwens. En dan kun je heel fijn je hond wassen (ging met de tuinslang vaak gemakkelijker dan onder de douche en Cay ging heel braaf de douche in).
Kun je geen tuinslang gebruiken ipv een teil, want dat washandje is inderdaad geen goed idee.
Hier ook geen buitenkraan, maar ik kan een tuinslang aansluiten op mijn keukenkraan, dan heb ik meteen warm water trouwens. En dan kun je heel fijn je hond wassen (ging met de tuinslang vaak gemakkelijker dan onder de douche en Cay ging heel braaf de douche in).
Ja hij ruikt niet fijn, vooral als hij aan het krabben isLizzy schreef: Mag ik vragen, ruikt je hond sterk? Onprettig?
Ik heb het genoteerd en ga het zeker proberenDoranto schreef: Zo te horen een prima trimsalon.
Je zou ook het middeltje nog kunnen proberen dat ik toen voor een van mijn eigen honden gemaakt heb.
De onaangename geur zou zo maar kunnen duiden op de aanwezigheid van gisten op de huid. Biologische appelazijn zou ook hier iets verlichting kunnen geven.
Help me eens, hebben jullie al eens een allergietest laten doen?
Help me eens, hebben jullie al eens een allergietest laten doen?