Atopie en voedselallergieën, begonnen met desensibiliseren, en nu?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Atopie en voedselallergieën, begonnen met desensibiliseren, en nu?

Midori
1-ster
1-ster

Bericht door Midori »

Lil schreef: Ik zou heel even wachten. Jullie zijn dus nog niet stabiel met de hoeveelheid serum die wordt gespoten. Ik was toen wel al een jaar lang dezelfde hoeveelheid aan het spuiten, wist dus zeker dat het niet aan het serum lag dat het af en toe een periode mis ging.
Je hebt gelijk. Dit is trouwens ook wat mijn da zegt, ga eerst maar naar die 1ml, doe dat een poosje en dan kijken we verder.

En dat vind ik zo moeilijk aan die klote allergieën, de sleutel is geduld. En dat vind ik moeilijk... Ik heb hier een hond liggen die een paar maanden helemaal klachtenvrij is geweest, en nu in een natte mand aan haar poten ligt te soppen.
Roosjes3
3-sterren
3-sterren

Bericht door Roosjes3 »

Midori, jouw topic viel samen met mijn intentie om iets te schrijven over de zoektocht die ik heb gemaakt naar de oorzaak van de problematiek van Julius. Dat heb ik dus maar gelijk gedaan:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,120764.0.html

Je voorgeschiedenis is zoals ik dat al een beetje vermoedde... Ontlasting met slijm en bloed ging bij ons ook vooraf aan het ontstaan van jeukende pukkels op de bek en het uit de hand lopen van jeuk aan de poten. Antibiotica heeft er ook bij ons voor gezorgd dat de klachten een toppunt bereikten. Zijn slijmvliezen gingen wit zien, huid op zijn voorhoofd liet los en zijn lippen waren rood en enorm opgezwollen. Prednison ging steeds minder goed zijn werk doen en de klachten verdwenen er altijd maar ten dele door... Wij zijn daarom al lang geleden gestopt met prednison. Zalven met pure aloë vera gel (rechtstreeks uit de plant) brengt hier wel wat verlichting.

Inmiddels maken we grote stappen in zijn behandeling, maar we behandelen iets heel anders dan zijn allergie (desensibilisatie heeft ook niks opgeleverd). We behandelen nu zijn darmen. In het topic dat ik hierboven heb gelinkt zal je de rest lezen ;) .
Laatst gewijzigd door Roosjes3 op zo 23 feb 2014, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Weet je dat ik daar ook aan zat te denken Roosjes3, aan jouw topic?
Midori
1-ster
1-ster

Bericht door Midori »

Haha en in dat topic heb ik inmiddels dus ook al een (korte) reactie achtergelaten. Er is ergens een groter verband, maar ik weet niet wat het is.

Toch heeft het denk ik ook iets met aanleg te maken, mijn andere Tosa (het nestzusje van Midori) heeft exact dezelfde voorgeschiedenis en heeft nooit medische klachten gehad. Dito voor hun andere nestzusjes en -broers en hun ouders.
Midori
1-ster
1-ster

Bericht door Midori »

Trouwens ook goed nieuws: Midori krijgt nu 10 dagen geen geit meer, en de paar pukkels die ze op haar kind had, zijn nu zo goed als weg!

Mido krijgt dus nooit meer geit.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Midori schreef: Haha en in dat topic heb ik inmiddels dus ook al een (korte) reactie achtergelaten. Er is ergens een groter verband, maar ik weet niet wat het is.

Toch heeft het denk ik ook iets met aanleg te maken, mijn andere Tosa (het nestzusje van Midori) heeft exact dezelfde voorgeschiedenis en heeft nooit medische klachten gehad. Dito voor hun andere nestzusjes en -broers en hun ouders.
Ik denk dat je mischien gelijk hebt. Er is nog een factor X. En ik roep ook al een tijdje dat ik denk dat die factor X mogelijk op psychisch vlak ligt. Niet persee dat de hond ADHD heeft ofzo. Maar dat stress een rol speelt. En dat "niet gelukkig zijn" een rol speelt. Ik weet alleen nog niet welke rol precies. Het punt is ook een beetje dat we weten dat atopische dermatitis waarschijnlijk erfelijk is. Maar wat is er dan precies erfelijk? Zijn er defecte genen mbt tot de allergie? Of is er iets in de temperament van de hond dat maakt dat hij gevoelig is voor stress? Of gevoelig is om bij stress last te krijgen van bijv. diarree of huidproblemen?
Roosjes3
3-sterren
3-sterren

Bericht door Roosjes3 »

Lizzy schreef: Weet je dat ik daar ook aan zat te denken Roosjes3, aan jouw topic?
Jij zag ook een verband  :)

Tja, en die factor X... Blijft natuurlijk speculeren, maar ik denk niet dat die in stressgevoeligheid of 'ongelukkig zijn' ligt. Ik ken ook hele ongelukkige honden zonder klachten  :( . Terwijl Julius een vast ritme heeft, bijna nooit alleen thuis hoeft te zijn, consequent wordt behandeld, zat beweging krijgt, trainingen doet waar hij lol in heeft enz enz. Toch is hij erg stressgevoelig en snel overprikkeld. Ik kan stress als oorzaak of in stand houdende factor daarom niet plaatsen (in ons geval en ik denk in heel veel gevallen hier op barfplaats).

Natasha Campbell-McBride (die ik in dat andere topic aanhaal) behandeld kinderen met autisme en ADHD gedeeltelijk met een speciaal dieet en zij beschrijft hoezeer dat effect heeft. Is het toeval dat veel van deze kinderen naast een psychische aandoening ook kampen met allergieën en asthma e.d?
Hoewel er nog geen wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar het verband tussen deze stoornissen is het wel aangetoond dat ze erg vaak in combinatie voorkomen. De cijfers heb ik even niet paraat.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Roosjes3 schreef: Jij zag ook een verband  :)

Tja, en die factor X... Blijft natuurlijk speculeren, maar ik denk niet dat die in stressgevoeligheid of 'ongelukkig zijn' ligt. Ik ken ook hele ongelukkige honden zonder klachten  :( . Terwijl Julius een vast ritme heeft, bijna nooit alleen thuis hoeft te zijn, consequent wordt behandeld, zat beweging krijgt, trainingen doet waar hij lol in heeft enz enz. Toch is hij erg stressgevoelig en snel overprikkeld. Ik kan stress als oorzaak of in stand houdende factor daarom niet plaatsen (in ons geval en ik denk in heel veel gevallen hier op barfplaats).

Natasha Campbell-McBride (die ik in dat andere topic aanhaal) behandeld kinderen met autisme en ADHD gedeeltelijk met een speciaal dieet en zij beschrijft hoezeer dat effect heeft. Is het toeval dat veel van deze kinderen naast een psychische aandoening ook kampen met allergieën en asthma e.d?
Hoewel er nog geen wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar het verband tussen deze stoornissen is het wel aangetoond dat ze erg vaak in combinatie voorkomen. De cijfers heb ik even niet paraat.
Ik ben dan niet duidelijk geweest met wat ik bedoel met de X factor. Met de X factor bedoel ik dat er meerdere oorzaken zijn waarom een hond wel of juist niet problemen krijgt met darmen of huid. En in sommige gevallen denk ik dat stress of een ongelukkig leven de X factor kan zijn. Er is dan al meer aan de hand. Zoals bijv. genen. Of steriele voeding. Te veel/vroeg gevaccineerd. Etc. Honden met stress die al deze andere factoren niet hebben (erfelijke aanleg, te vroege vaccinatie, steriele voeding, etc) zullen geen last krijgen. Voor honden die deze problemen wel hebben kan stress misschien een druppel zijn die de emmer doet overlopen. En misschien is het wel de erfelijke niet goed met stress om te kunnen gaan of overgevoelig te zijn voor stress, opgeteld met nog wat extra factoren.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 24 feb 2014, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Midori
1-ster
1-ster

Bericht door Midori »

Nouhoouuu, Lizzy, ik denk dat je er niet ver naast zit met jouw factor X vermoeden.

Yuki is een zekere en stabiele hond. Geen gezondheidsproblemen.

Midori is een beetje een, tsja, mutsje. Al vanaf pups af aan. Snel bang, onzeker, schrikachtig en kan niet goed tegen verandering. Het lijkt wel alsof haar fysieke gestel net zo 'wiebelig' is als haar mentale gestel.

Maar dan is natuurlijk de vraag; wat is de oorzaak en wat is het gevolg? Zit ze mentaal niet lekker in haar vel doordat ze fysiek problemen heeft? Of heeft ze mentale problemen omdat ze fysiek niet lekker is?

Ik merk dan ook dat ik Midori goed kan helpen met haar gezondheidsklachten, door haar mentaal 'in het gareel' te houden. Veel naar buiten, veel spelletjes spelen, veel contact en dan knaagt en krabt ze opeens stukken minder. En als ik het weer te druk heb met mijn werk om de dames veel aandacht te geven, is het fysieke ongemak opeens ook erger.
Roosjes3
3-sterren
3-sterren

Bericht door Roosjes3 »

Lizzy schreef: Ik ben dan niet duidelijk geweest met wat ik bedoel met de X factor. Met de X factor bedoel ik dat er meerdere oorzaken zijn waarom een hond wel of juist niet problemen krijgt met darmen of huid. En in sommige gevallen denk ik dat stress of een ongelukkig leven de X factor kan zijn. Er is dan al meer aan de hand. Zoals bijv. genen. Of steriele voeding. Te veel/vroeg gevaccineerd. Etc. Honden met stress die al deze andere factoren niet hebben (erfelijke aanleg, te vroege vaccinatie, steriele voeding, etc) zullen geen last krijgen. Voor honden die deze problemen wel hebben kan stress misschien een druppel zijn die de emmer doet overlopen. En misschien is het wel de erfelijke niet goed met stress om te kunnen gaan of overgevoelig te zijn voor stress, opgeteld met nog wat extra factoren.
Bedoel je met X-factor dan een soort trigger? Ik heb je inderdaad verkeerd begrepen want ik dacht dat je daarmee de factor bedoelde die in alle gevallen aanwezig zou zijn.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Midori schreef: Nouhoouuu, Lizzy, ik denk dat je er niet ver naast zit met jouw factor X vermoeden.

Yuki is een zekere en stabiele hond. Geen gezondheidsproblemen.

Midori is een beetje een, tsja, mutsje. Al vanaf pups af aan. Snel bang, onzeker, schrikachtig en kan niet goed tegen verandering. Het lijkt wel alsof haar fysieke gestel net zo 'wiebelig' is als haar mentale gestel.

Maar dan is natuurlijk de vraag; wat is de oorzaak en wat is het gevolg? Zit ze mentaal niet lekker in haar vel doordat ze fysiek problemen heeft? Of heeft ze mentale problemen omdat ze fysiek niet lekker is?

Ik merk dan ook dat ik Midori goed kan helpen met haar gezondheidsklachten, door haar mentaal 'in het gareel' te houden. Veel naar buiten, veel spelletjes spelen, veel contact en dan knaagt en krabt ze opeens stukken minder. En als ik het weer te druk heb met mijn werk om de dames veel aandacht te geven, is het fysieke ongemak opeens ook erger.
Zou je het verhaal : tot in het extreme doortrekken, is er misschien wel een kans aanwezig dat Midori lijdt aan een abnormale darmflora/lekkende darmen, heeft ze daarom huidproblemen en lijdt ze sneller aan psychische problemen.

Of het werkelijk zo is....?

Ik zou denken dat het in ieder geval de moeite meer dan waard is om aan haar darmflora te gaan werken. Misschien is het resultaat dat ze beter in haar vel komt te zitten, minder last heeft van allergieen en het zo ook beter aan kan als jij wat minder tijd voor haar hebt. Misschien helpt/werkt het niet maar veel heb je niet te verliezen, denk ik?
Roosjes3
3-sterren
3-sterren

Bericht door Roosjes3 »

Lizzy schreef: Zou je het verhaal : tot in het extreme doortrekken, is er misschien wel een kans aanwezig dat Midori lijdt aan een abnormale darmflora/lekkende darmen, heeft ze daarom huidproblemen en lijdt ze sneller aan psychische problemen.

Ik zou denken dat het in ieder geval de moeite meer dan waard is om aan haar darmflora te gaan werken. Misschien is het resultaat dat ze beter in haar vel komt te zitten, minder last heeft van allergieen en het zo ook beter aan kan als jij wat minder tijd voor haar hebt. Misschien helpt/werkt het niet maar veel heb je niet te verliezen, denk ik?
Ik vind het geen gek idee hoor, met het oog op haar ziektegeschiedenis...
abnormale darmflora (candida) is bij mensen trouwens helemaal geen uitzonderlijk probleem, je kan zelfs stellen dat het gros van de mensen hieraan 'lijdt'. Dat heeft vanalles te maken met ons voedingspatroon, dat net als bij brokkenhonden niet optimaal te noemen is. Eenmaal een verstoorde darmflora kan dat heel lastig te herstellen zijn. Ik ben zelf ook aan het zoeken naar de juiste probiotica en supplementen met een schimmeldodende werking. Ik denk zelf dat die combinatie heel belangrijk is. Maargoed, ik ben ook nog in de testfase met Julius.
Midori
1-ster
1-ster

Bericht door Midori »

Lizzy schreef: Zou je het verhaal : tot in het extreme doortrekken, is er misschien wel een kans aanwezig dat Midori lijdt aan een abnormale darmflora/lekkende darmen, heeft ze daarom huidproblemen en lijdt ze sneller aan psychische problemen.

Ik heb helemaal niets te verliezen! Ik heb me al eens eerder verdiept in probiotica (ook naar aanleiding van een post van jou, trouwens!) en denk dat ik er toch maar mee ga starten.

Actieplan is dus nu: (wel nog even afstemmen met DA)
- Doorgaan met desensibiliseren, toch opbouwen naar de 1 ml per vier weken
- Geen geit meer voeren, niet meer wisselen van KVV
- Starten met darmflora, door het geven van probiotica.

Welke adviseer je, nu je mijn geval een beetje kent?
Roosjes3
3-sterren
3-sterren

Bericht door Roosjes3 »

Ik gebruik nu de Advanced probiotic formula van Bio-Kult. Die bevat een hele hoge dosering en 14 stammen van bacteriën. We zijn er nog niet zo lang mee bezig, maar in theorie moet hij erg goed zijn.

*edit* en zoals ik hierboven al zeg, zou ik zeker probiotica combineren met supplementen met een schimmeldodende werking.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Midori schreef: Ik heb helemaal niets te verliezen! Ik heb me al eens eerder verdiept in probiotica (ook naar aanleiding van een post van jou, trouwens!) en denk dat ik er toch maar mee ga starten.

Actieplan is dus nu: (wel nog even afstemmen met DA)
- Doorgaan met desensibiliseren, toch opbouwen naar de 1 ml per vier weken
- Geen geit meer voeren, niet meer wisselen van KVV
- Starten met darmflora, door het geven van probiotica.

Welke adviseer je, nu je mijn geval een beetje kent?
Ik zou zelf eerst kiezen om L-Glutamine te gaan geven, in overleg met een dierenarts die daar verstand van heeft alvorens ik probiotica zou geven. En pas daarna (of als je dat een tijdje geeft) zou ik probiotica gaan toevoegen. Ik vind het lastig om te zeggen welke probiotica goed is. Ik heb zelf erg goed ervaring met die van Solgar (acidophilus +40).

Plaats reactie