pearlsofpassion schreef:
Ik zou inderdaad meer lever voeren. Ik zou op 5% mikken. Doe dat van het hart af en dan krijg je zo'n 7-8% hart, 5% lever en 2-3% nier. Dat lijkt me mooi.
1 dag in de week maag maakt wel dat dat ook een groot deel van je orgaandeel uitmaakt en dat je orgaan dan ook hoger ligt dan 15%. Ik kan volgen dat maag misschien niet helemaal orgaan is, maar ook een deel spier, maar gezien de gehele samenstelling zou ik het minstens voor de helft tot orgaan rekenen. (En nu maak ik het weer ingewikkeld

)
Een maag is inderdaad een redelijk groot orgaan in een dier, zeker als het nog gevuld is. Maar vergeet niet dat katten in het wild al eens de maag durven laten liggen, vooral als ze gevuld is. Hier worden ze soms zelfs van eendagskuikens eruit geschud
Het percentage hart ligt hoger omdat het vaak erg lekker gevonden wordt, maar vooral omdat het veel taurine en andere waardevolle stofjes bevat. Aangezien vlees voor barfende katten toch altijd wel ingevroren wordt (al dan niet gemalen) en daarbij een taurineverlies optreed, is het net onverstandig iets meer marge erop na te houden en iets meer hart te voeren dan van nature in een dier aanwezig is.
Verder zal je ook merken dat het geheel percentage dat je aan hart-lever-nier-maag voert, hoger ligt dan wat in een dier aanwezig is. Dat komt omdat er ook een heleboel organen zijn die je niet in rekening brengt als je deze apart voert: hersenen, long, milt, allerlei klieren enz... Dit zijn echter geen noodzakelijke organen omdat alle nuttig stoffen die erin zitten, je ook in hart-lever of nier terugvind. Enkel deze drie bevatten zaken die een kat nodig heeft en die je nergens anders terugvind, enkel deze drie zijn dus ook echt noodzakelijk om te voeren. En dan voer je daar dus ietsje meer van, om te compenseren voor de organen die je niet voert. Van bovenstaande lijstje is trouwens hersenen wel nuttig om te voeren, als je eraan kan komen, maar die zijn meestal onbetaalbaar duur...
En pancreas wordt omwille van de aanwezige enzymen gevoerd aan pancreatitis-patientjes.
Lever ga je niet veel meer voeren dan 5% omdat lever vit A bevat en dat kan je overdoseren. 5% is wat van nature in een kleine prooi aanwezig is (dan spreek ik van muis, gans is al een stuk groter) en wat dus een natuurlijk percentage voor een kat is. Je mag dus wel 6% voeren, maar 7 vind ik al veel.
Nier zal max zo'n 2% aanwezig zijn en zo'n 2-3% is dus prima om te voeren. Hart kan je om bovenstaande redenen meer voeren dan de 2% dat het maar in het lichaam inneemt. Er zit niets in dat je kan overdoseren.