Ik ben een beginnend Barfer die dringend wat hulp en advies nodig heeft.
Ik woon in Lekkerkerk, en heb sinds November vorig jaar een Hond, Amy.
Wij hebben haar geadopteerd vanuit een asiel uit Portugal toen ze 2 maanden oud was. Ze is een Labrador Kruising, onwijs lief en mooi beestje, is nu bijna 7 maanden oud en al 26 kilo!
Helaas had ze veel problemen met haar darmen en was constant aan de diarree. Veel onderzoeken gehad maar daar kwam niets uit, was kerngezond, geen bacterie of parasiet.
Ik had brokken van de dierenarts. Ze schrokte ook veel waardoor ik ben overgestapt op grotere brokken. nog steeds veel aan de diarree, het zou allemaal wel weer over gaan volgens de dierenarts. Ook onwijs winderig, zaten constant onze neus dicht te knijpen van de geuren die ze produceerde
Vervolgens was ik er klaar mee en adviseerde onze trainer van de puppy training zelf voer te gaan maken. Gezien het recept wat hij mij gaf mij niet aanstond daar er ook veel nachtschade producten bij gedaan werden, maar ook elke dag rijst, en ik wist dat dit niet goed was voor een hond ben ik op onderzoek uitgegaan en hier terecht gekomen. Ben begonnen op KVV van Smuldier en maak zelf haar groenten klaar. Met de groenten soorten die wel goed voor honden zijn, ook weer hier geleerd
Sinds die tijd super ontlasting, geen winderigheid meer en een blije en gezonde Amy!
gezien ze toch wat last heeft van haar spijsvertering ben ik nu ze eindelijk stabiel op het Smuldier is, aan het overstappen naar Barf, ik wil haar uiteindelijk of helemaal overzetten op barf, of een combinatie van kvv en barf.
Maar ik moet eerlijk zeggen als beginnend barfer, en elke avond alle topics lezende zie ik soms door alle bomen en negatieve reacties op kvv het bos niet meer.
Ik heb haar nu op kvv Smuldier, en op de kippennekken. Hier heeft ze soms nog keutels door en is echt nog aan het wennen aan de nekken. Daarbij geef ik haar dus groenten, en sinds kort ook kippen - maagjes, hart en levertjes. Dit gaat goed, op de keutels hier en daar na, maar als ik het ietsjes minder in de nekken heeft ze mooie ontlasting.
Nu wil ik deze week gaan beginnen aan kippen vleugels, een klein stapje verder, daar ik veel lees dat er in de nekken schildklier kan zitten wat weer heel slecht voor haar is. Daarbij voer ik haar nu ook rundvlees waar ze eerst even aan moest wennen, maar dat gaat nu ook echt goed!
Nu vraag ik mij een aantal dingen af, en ik hoop dat jullie mij daarbij willen en kunnen helpen, ik wil graag het beste voor ons lieve hondje!
1: zit er echt schildklier in kippennekken? De slager zegt namelijk van niet
2: hoe bereken je nou precies het percentage spiervlees als dit ook al om het bot heen zit, neem als voorbeeld dan maar even de kippennekken of vleugels
3: welke kvv is nou wel of juist niet goed? Ik hoor veel over lotgering en smuldier, het zou slecht zijn ed, zowiezo smuldier door de toevoegingen die een pup niet zou moeten krijgen?
4: hoe bereken ik de benodigde percentages voor kvv als dit niet direct op de verpakking staat? om goed te combineren met barf wil ik het berekenen, maar alleen de eiwitten, ruwe as ed staan er op aangegeven.
5: ik zie veel mensen aangeven in de topics dat ze op barf goedkoper uit zijn dan op kvv. Ik vraag me werkelijk af hoe dan? Ik betaal me nu al een ongeluk aan barf, waardoor ik het samen met kvv wil combineren. begrijp me niet verkeerd, wil het allerbeste voor het hondje, maar mijn budget heeft wel een grens...Koop ik het verkeerd in? want aan het rundvlees, hartjes maagjes en kippennekken ben ik nu al zo'n 30 euro per week kwijt, vind dat best wel veel, en dan voer ik haar nog de helft aan kvv dus dat tikt best wel aan.
6: ik voer haar 2 keer per dag sinds een maand, daarvoor 3 keer per dag. De 1 zegt dat ik naar 1 keer per dag moet gaan en de ander zegt juist 2 keer per dag, hoe denken jullie hier over? en per welke leeftijd zou je dan evt 1 keer per dag moeten gaan voeren?
In ieder geval bedankt voor de genomen moeite mijn vragen te willen beantwoorden, stel het zeer op prijs! Wordt soms wat onzeker van alle topics en weet echt niet meer waar ik moet gaan lezen, dus vandaar dat ik het even zo probeer. Ik merk wel dat Barf en kvv echt heel veel beter gaat dan die stomme brokken! Dus ga er graag mee door!
Groetjes!