Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

sella schreef: Het gaat bizar hard momenteel. Het ziet er naar uit dat we met de paas sla uit de tuin kunnen eten :D
Mijn sla gaat alleen maar dood :( En de nieuwe zaadjes komen niet op... Snik..

Mijn andijvie schiet wel uit de grond en mijn aardbei staat al in bloei!! Mijn Broccoli krijgt nu 1 krop.
Selderij schiet ook ineens omhoog en de salie maakt super veel bladeren :)
sella

Bericht door sella »

Ik heb wel rassen gezaaid die goed tegen koelere temperaturen kunnen. Ik weet niet welke sla rassen jij gebruikt?
Anders kun je wel in mijn voorraad kijken als je eind van de maand je vlees komt halen.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Re: Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

Bericht door hannabelgje »

Roosj schreef: Mijn sla gaat alleen maar dood :( En de nieuwe zaadjes komen niet op... Snik..

Mijn andijvie schiet wel uit de grond en mijn aardbei staat al in bloei!! Mijn Broccoli krijgt nu 1 krop.
Selderij schiet ook ineens omhoog en de salie maakt super veel bladeren :)
Waar zaai je in?
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

leuk idee: http://www.triolife.com/us_index.htm

Ik begrijp niet waarom jouw slaplantjes doodgaan Roosj, vertel eens precies onder welke condities je de zaadjes plant en hoe het verder helemaal loopt ??
Anne87
2-sterren
2-sterren

Bericht door Anne87 »

De asperges doen het fantastisch, ze zitten er al aan! Ook de peultjes, sugarsnaps en tuinboontjes groeien goed. Pootaardappeltjes zijn ook geplant. Aardbeienplantjes zien er heel mooi uit. Courgettes en pompoenen staan nog in de vensterbank maar gaan binnenkort ook de tuin in. Ik hou van dit seizoen.
Neally
5-sterren
5-sterren

Bericht door Neally »

De boonplantjes doen het als een tierelier, maar ik durf ze echt niet buiten te zetten. Te koud vrees ik.  :-\
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Moestuinbak 3 is schoongemaakt, gevuld met nieuwe compost en de vakjes zijn opnieuw gemaakt.  Er stonden nog slaplantjes in van het najaar en de goudsnloem had zichzelf giga uitgezaaid en ik heb de sla en een vakje goudsbloemen laten staan. En les voor komend seizoen is de goudsbloemen eraf halen voordat de zaden vallen.
De zaden die ik nog over heb ga ik buiten in de tuin zaaien. Bijtjes zijn er echt dol op en ik kan daar goed bijtjes gebruiken want daar komen de pompoenen en courgettes weer dit jaar.
Al mijn gekochte groentenplantjes staan nu in de bakken en net voor de bui eruit kwam vallen alvast uitjes geplant samen met wortelzaadjes. Ik hoop dan dit jaar geen wortelvlieg te krijgen. 
Ik ga nu mijn zaden inventariseren zolang het buiten toch regent. 
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

Neally schreef: De boonplantjes doen het als een tierelier, maar ik durf ze echt niet buiten te zetten. Te koud vrees ik.  :-\
Sperciebonen? Die kun je beter half mei opnieuw zaaien, want die groeit zo vreselijk hard binnen  :-\ :-\ Sperciebonen hebben echt opgewarmde grond nodig ;)

Vandaag gezaaid: Rode lange bieten (Cylindra), 3 soorten tomaten, 2 soorten sla en Chinese kool.
sella

Bericht door sella »

Mijn sperciebonen zijn gewoon buiten gekiemd, heeft 10 dagen geduurd. De peultjes, dopwertwen, capucijners zijn ook boven de grond, die gaan sneller dan de spercie en de snijboon. Maar ze zijn gewoon gekiemd in de grond gestopt en gedacht, kan altijd opnieuw zaaien als het niets wordt.
Ik heb mijn tomaten planten nu ook buiten staan, behalve als het gaat vriezen, komt het niet meer binnen.
Neally
5-sterren
5-sterren

Bericht door Neally »

Ben met het zaaien ruim een maand te vroeg geweest. Heb bedacht elk plantje nu een stok tegen in een eigen potje en
kijken wat het op het balkon doet.
Ik las ergens dat je de grond op kunt warmen door er bijvoorbeeld 2 weken lang plastic over te leggen. Dat is ook een optie.
En misschien (zegt de twijfelaar  :biggrin2:) ga ik ze ook wel gewoon buiten zetten. Nieuw zaaien kan altijd.
Marielle1988
2-sterren
2-sterren

Bericht door Marielle1988 »

Ik dacht vorig jaar ook eens vroeg de boontjes buiten te zetten. Ging 2 weken goed, toen nachtvorst. Gevolg: alles dood.... Ik zaai de boontjes nu eerste week van mei, dan kunnen ze eind mij naar buiten als het weer goed is.

De spitskool komt nu boven, van de week alle plantjes even een eigen potje geven. De sla gaat goed, maar groeit nog niet echt door. Ik heb dit jaar voor het eerst biologische slazaadjes gebruikt, misschien dat die er iets langer over doen? De courgette groeit ook hard (had ook niet anders verwacht haha) en de andijvie komt ook boven. Vorige week aardappelen gepoot, ben benieuwd hoe dat zal gaan. Is de eerste keer voor mij dat ik "piepers" poot, dus we zullen zien ;)

Op het groentetuincomplex komt de spinazie boven, van de week nog maar even een extra regel bij zaaien. De bietjes komen boven, dus staan nog onder plastic anders vreten de vogels alles op :( Deze week nog met de aardbeien aan de gang, netjes op regels zetten dat is gemakkelijker. Daarna alle plantjes uitplanten en hopen op een goed seizoen :)
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Vanavond voorspellen ze onweer, regen, hagel en windstoten. Ik ga alles dus maar ff binnen zetten.
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

Kaela schreef: Vanavond voorspellen ze onweer, regen, hagel en windstoten. Ik ga alles dus maar ff binnen zetten.
Goed plan  :P  Hier gaat alleen de courgette naar binnen en verder dek ik de meest kwetsbare plantjes af met de deksel van de kleine kasjes denk ik.
miik
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door miik »

Ik heb een aardperen dief....  >:(
Vivi heeft ontdekt dat ze lekker zijn en graaft ze uit en vreet ze op - de boef-.....

Vanavond schijnt noodweer te worden, dus geloof niet dat er water gegeven hoeft te worden vandaag  8)
-Annemarie-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Annemarie- »

Nou, het gaat behoorlijk spoken, zeggen ze.  :-\
Hier staat nog niet veel buiten, en wat er staat kan wel tegen een stootje.

Deze winter de rabarber gescheurd, dus die komt nu pas boven de grond. Bessen en frambozen zijn goed aan het uitlopen.

Zondag  de moestuinbakken bijgevuld en e.e.a. uitgezocht, dat staat nu op een warm plekje te kiemen.

Afbeelding

Bieslook, dille, salie, venkel, basilicum, kervel, kievits- en bruine boon, winter- en zomerpeen, pastinaak, spinaziesnijbiet en boomspinazie.

In de grond zit al topinamboer, rode snijbiet, aardbeien, prei en knoflook, en asperges. Sugar snaps komen later.

Oh, en ik hoop dat we dit jaar shii takes krijgen uit de boomstronk.  :duimen:

Gesloten