KVV en BARF, opbouwen voor pup, waarom lukt het niet...

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re: KVV en BARF, opbouwen voor pup, waarom lukt het niet...

Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Kan je niet beter een barfdag in gaan bouwen. 6 dagen kvv en de 7e dag 50% botvlees en 50% spiervlees, misschien dat ze het daar beter op doet dan naast de kvv iets geven
Corine1981
3-sterren
3-sterren

Bericht door Corine1981 »

Ja, ga in ieder geval komende weken alleen de kvv geven en dan een dag een kwartel geven ofzo.
Eerst maar eens kijken of het met één soort voer kalmeert.

Een virusje denk ik trouwens niet, ze heeft verder nog niet gepoept vandaag...
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Klinkt als een goed plan  :)

En als je het zomaar 1 dag wil doen kan je ook prima van de supermarkt een kipkluifje en wat kalkoenfilet ofzo geven, hoef je niet zoveel op te slaan  :)
M@rina
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door M@rina »

Eerder had ik al aangegeven dat je beter geen orgaan kan toevoegen, dat zit al genoeg in de kvv.
Als je een eendennek geeft hoef je in principe niets er bij te geven, als je er wat bij wilt geven om de ontlasting wat soepeler te maken dan een  beetje spiervlees of gepureerde groente.
spikkel
4-sterren
4-sterren

Bericht door spikkel »

Je kan ook bij Oervoer kijken daar hebben ze ook maandpakketjes, maar ook kleine karkasjes.
Ik zou inderdaad 1 x per week gaan barfen en 50% bot en 50% spiervlees. Als dat je bevalt kun je het langzaam uit bouwen.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Ik wil ook even een andere weg inslaan.  Eendennekken is toch al geen zuiver beginnersbot meer. Als je problemen merkt met de vertering, zou ik het bij zachtere botsoorten (kwartel, kip, konijn) houden en met eend nog even wachten. Zelfs ervaren honden merken soms problemen met eend verteren.
Als ze de dag ervoor witte harde keutels had, zou het ook kunnen dat ze verstopt geraakt is.  Dan gaan ze ook vocht poepen omdat de rest opgehouden wordt door de verstopping.  Als je zuiver eendennekken bijgevoerd hebt naast de kvv, is het niet ondenkbaar dat dat te veel bot in een keer was.  Merk je iets aan haar dat ze buikpijn of dergelijk zou hebben?

Als ze de volgende dagen op enkel kvv gewoon weer goede ontlasting heeft, dan zal het geen verstopping zijn. Maar als de buikloop aanhoudt, zou ik toch eens langs de DA gaan om het te checken. En anders een ontlastingonderzoek laten doen, want een pup kan natuurlijk van vanalles diarree krijgen.  Ontworming, net wormen hebben, enz...

Als je bij hoofdmoot kvv gewoon wat barfhappen geeft, moet je de percentage's niet leterlijke respecteren om tekorten te voorkomen, maar je moet wel logisch nadenken om de ontlasting goed te houden.  Vele volwassen honden kunnen veel verdragen.  Sommigen zelfs gewoon een dag bot en een dag orgaan, zonder last te krijgen. Maar pup's zijn gevoeliger.  Zomaar bot toevoegen op iets dat al compleet is, geeft vaak problemen.  Je zou dus best steeds bot en spier combineren als je haar wat barf geeft.  Of dus een kwartel geven waar dat al gecombineerd is.  Als je aan mooi bevleesde konijnkarkasjes kan komen kan je die ook gewoon voeren zonder dat er wat bij moet, maar dan moeten ze wel voldoende bevleesd zijn.
Nekken zijn per definitie enkel vleesbot, daar moet je dus spier bij geven.
Als je dat hart hebt liggen, snap ik dat je dat er ook bij wil voeren, maar doe dat dan 1 keer en daarna 2 keer spier en dan weer een keertje hart.  Zo blijf je toch wat meer in balans.
Helft bot en helft spier toevoegen, lijkt me ook een mooie balans.
Corine1981
3-sterren
3-sterren

Bericht door Corine1981 »

Geen verstopping hoor, na een dag alleen de Kvv ging het alweer prima, denk dus dat het teveel orgaan geweest is.
De nekken heeft ze op zich keurig verteerd en voor het evt. vast kon gaan zitten had ik al orgaan erbij gegeven (zal volgende keer dus spiervlees doen).

Ik hou haar even op alleen de Kvv (en trainingssnoepjes :)) en gooi volgend weekend eens een kwartel in haar bak.

Plaats reactie