Vitamine D en het dilemma dat zonlicht schadelijk is
Het probleem: als blootstelling aan vitamine D de beste manier is om het lichaam te voorzien van vitamine D, hoe moeten we dan omgaan met de schade die blootstelling aan zonlicht veroorzaakt? Onbeschermd de zon in gaan veroorzaakt voortijdige huidveroudering en tast het zelfgenezende vermogen van het lichaam aan. Het ene gezondheidsprobleem verruilen voor het andere is niet de oplossing.
Dit dilemma heeft de kwestie van onbeschermd de zon in gaan controversieel en gecompliceerd gemaakt.
De vraag is: kan ons lichaam vitamine D aanmaken als we regelmatig een zonnefilter gebruiken en de schaduw opzoeken? Volgens veel onderzoekers is het antwoord op die vraag dat zonnebrand en schaduw de aanmaak van vitamine D door het lichaam hoogstwaarschijnlijk niet belemmeren. Ondanks verhalen in het nieuws die het tegenovergestelde beweren, blijkt uit meerdere grote, gecontroleerde studies dat een gebrek aan vitamine D niet het resultaat is van langdurig en regelmatig gebruik van een zonnefilter. Er zijn daarentegen ook studies die dat tegenspreken.
Het is ook belangrijk te weten dat een zonnebrandmiddel gebruiken en de schaduw opzoeken niet het hele probleem van gebrek aan vitamine D verklaren. De meeste mensen gebruiken niet regelmatig een zonnefilter en brengen er vrijwel nooit genoeg van aan, of ze brengen hem niet vaak genoeg opnieuw aan. Daardoor krijgt de SPF die op het etiket staat niet de kans voldoende bescherming te bieden. Dat betekent dat je als je overdag buitenkomt genoeg zonlicht opvangt om je lichaam vitamine D aan te laten maken.
Misschien heb je ergens gelezen dat het lichaam voldoende vitamine D kan aanmaken als het 15 tot 30 minuten onbeschermde blootstelling aan de zon per dag krijgt. Er bestaat echter maar weinig bewijs dat aantoont dat dit het geval is. Vooral als je in beschouwing neemt hoeveel het aanwezige zonlicht verschilt in de diverse delen van de wereld op verschillende momenten van het jaar.
Zo zal je niet veel hebben aan een halfuur zonlicht gedurende de wintermaanden ‘s middags in Londen, Parijs, Amsterdam, Moskou, Seattle of Toronto. Alleen maar de minuten tellen dat je in het zonlicht vertoeft, werkt dus niet.
Dan is er ook nog de kwestie van hoeveel vitamine D je nodig hebt. En dat is een groot mysterie. Als je ziek of oud bent, heel veel sport of niet in een zonnig klimaat woont, is 30 minuten blootstelling aan de zon waarschijnlijk niet genoeg om voldoende vitamine D aan te maken.
- See more at: http://www.paulaschoice.nl/learn/vitami ... XaheH.dpuf
De BP-moeders! *Fleur is geboren! 2-2-2015
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
- Lothlórien
- 3-sterren

Re: De BP-moeders! *Dubbel Hoera, 17-3 Vera & 18-3 Dwayne geboren!
Zonlicht is nodig voor vitamine D, maar daarvoor is geen direct zonlicht nodig.
Maar ik word ook gewoon blij, rustig en ontspannen van wat lekkere zonnestralen op mn lichaam. Zal voor haar ook wel tellen.
- Pauline
- 5-sterren

Ik heb gevonden waar ik het ooit heb gelezen:
http://voedzo.nl/gezond-eten/de-waarhei ... itamine-d/
http://voedzo.nl/gezond-eten/de-waarhei ... itamine-d/
- Pauline
- 5-sterren

Dat is uiteraard in deze topic veel meer van toepassing!koekje schreef: Ik heb deze gelezen:
http://www.dragen-en-voeden.nl/herziening/
Zeg... is die snijplank alweer thuis en is het roze koekje nog wakker? Dan zou ik zeggen: HUP MET DIE FOTO!!!!
Ik verwacht de ipad pad later deze week weer.
Ik kan wel een tekening voor je maken
Ik kan wel een tekening voor je maken
- Pauline
- 5-sterren

Dat wil ik die kleine Vera niet aandoen! Jeetje.... stel je voor..... een complex voordat je een beetje zelf kunt denken!koekje schreef: Ik verwacht de ipad pad later deze week weer.
Ik kan wel een tekening voor je maken![]()
-
wenche
- 5-sterren

- Contacteer:
Wat vinden jullie? Warm genoeg voor het opzetten van het badje?
Ik zie overal foto's langs komen van baby's in hun luiertje, of zelfs in het badje...
Ikzelf vind het erg warm, maar gaat dat ook gelden voor mijn kleine dwergje?
Evi heeft op dit moment een mouwloze romper met een broekje en een shirtje met korte mouwen aan...
Ze lijkt het niet te warm te hebben (voelt ook normaal
)
Ik zie overal foto's langs komen van baby's in hun luiertje, of zelfs in het badje...
Ikzelf vind het erg warm, maar gaat dat ook gelden voor mijn kleine dwergje?
Evi heeft op dit moment een mouwloze romper met een broekje en een shirtje met korte mouwen aan...
Ze lijkt het niet te warm te hebben (voelt ook normaal
Ik zie het ook maar hier in huis een romper en shirtje. Het is hier 23 graden.
Strakjes naar buiten weet ik nog niet wat wijs in. In de draagsoek bestoken we elkaar denk ik met elkaars hitte, dan maar in de wagen? Maar wat dan aan kleertjes aan te doen......geen idee.
Een badje zou denk ik wel kunnen, laagje warm water erin en uit de wind.
Strakjes naar buiten weet ik nog niet wat wijs in. In de draagsoek bestoken we elkaar denk ik met elkaars hitte, dan maar in de wagen? Maar wat dan aan kleertjes aan te doen......geen idee.
Een badje zou denk ik wel kunnen, laagje warm water erin en uit de wind.
Mocht robyn er de leeftijd al voor hebben zou ik het badje toch ook al opzetten. Wel uit de wind.
Hier een rollende dochter. Nu dan van rug naar buik. Heeft ze heeeeeel de nacht gedaan
Hier een rollende dochter. Nu dan van rug naar buik. Heeft ze heeeeeel de nacht gedaan
Laatst gewijzigd door Sieglinde op di 20 mei 2014, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Als het warm genoeg lijkt, zou ik ook het badje opzetten. Niet met ijskoud water vullen.
Goedzo Robyn!
Goedzo Robyn!
Dwayne is verwend. Heeft 4 nieuwe zomer tenues gekregen. En vanmorgen ben ik met hem bij mijn moeder in bad geweest. Heerlijk was dat!
Op nu.nl stond deze week een artikel dat het risico door zonlicht kleiner is dan de voordelen van zonlicht.
Zonlicht zorgt voor een lagere bloeddruk, minder hartproblemen, het geeft ontspanning en zorgt voor vitamine d.
Zonlicht zorgt voor een lagere bloeddruk, minder hartproblemen, het geeft ontspanning en zorgt voor vitamine d.
heeft ie niet in bad gepoept? Doet Robyn elke keer als ik er met haar ingaNadia schreef: Dwayne is verwend. Heeft 4 nieuwe zomer tenues gekregen. En vanmorgen ben ik met hem bij mijn moeder in bad geweest. Heerlijk was dat!
Echt? Getsie, haha! Fedde gaat alleen maar met ons in bad, heeft nog nooit gepoept!