Welke keukenmachine?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Welke keukenmachine?

Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Hanny schreef: Hier ook niet genoeg draagkracht om een dure machine te kopen. We werken met goedkoper spul en dat gaat ook.
Groentenmix blenderen vind ik niets, omdat er dan veel vocht bij moet. De keukenmachine, een Bosch, laat alles net iets te grof, niet getreurd, dat gaat zo in bekers de vriezer in en dan na het ontdooien een eitje er bij en de staafmixer er door.
Wij gebruiken ook een nu al oud geworden vleesmolentje van Moulinex, heeft zijn beperkingen, maar we kunnen ons er mee redden, al jaren.
Als je rustig werkt en de machine niet over belast kun je best met goedkoper spul werken. Niet voor iedereen is het weggelegd om eerst te sparen, soms is dat niet echt mogelijk.

Hanny
Welke Bosch en hoe lang achtereen kan hij?
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Skyline schreef: Magimix maakt niet veel lawaai, ligt er ook aan wat je er indoen
Een blender gaat er niet j, moet een aparte worden dan
Precies. Maakt niet veel lawaai, zeker met groente niet, maar als je er nootjes in doet  :-X maar goed dat is maar heel even, zodra ze fijner worden dalen de decibels. En ze zijn echt zó fijn.
Aparte blender heb ik er niet voor, maar de huidige, nieuwste modellen hebben wel een blenderfunctie.
Naat schreef: Zoals ik al zei. ik heb er 1 van 25 euro en die doet het super  ;)

Ja maar als hij niet langer dan 1 minuut kan draaien heb je er niet veel aan. Voor mijn eigen groentes is dat misschien nog wel net genoeg (ik heb er nooit een stopwatch bij gehouden) maar voor de honden zeker niet. Dan staat hij toch wel meerdere minuten te draaien. En omdat niet alles in één keer in de kom past draait hij meerdere keren achter elkaar die meerdere minuten. En als ik zou willen kan ik dat h??l veel keren achter elkaar doen, maar dan heb ik wel voor een jaar groentemix in voorraad en dat is ietsje te veel van het goede  ::)
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Wij hebben een kenwood keukenmachine, van iets van 70 of 80 euro. Vond ik al een heel bedrag. Ding doet het prima. De groentemix blijft iets te grof naar mijn zin, maar ik ben er eerlijk in, ik ga geen apparaat van 300 euro kopen voor een klein onderdeel van het menu van de hond. Ik wissel daarom groentemixen af met gekookte groente.

Wat ook een tip is: harde groente als wortelen gaan minder goed in de keukenmachine. Als ik ze daarin doe kook ik ze eerst eventjes. Wij hebben een vleesmolen van 40 euro van clatronic en daar kan je harde groentes rauw doorheen gooien en dat wordt een prachtig prutje. Wij hebben de molen om voor de katten te malen en dit is een leuk bijkomend voordeel.
rosmin
5-sterren
5-sterren

Bericht door rosmin »

koekje schreef: Ik zag ook Magimix.
Ik heb een 5200 XL.
+1
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Kaela schreef: Wij hebben een kenwood keukenmachine, van iets van 70 of 80 euro. Vond ik al een heel bedrag. Ding doet het prima. De groentemix blijft iets te grof naar mijn zin, maar ik ben er eerlijk in, ik ga geen apparaat van 300 euro kopen voor een klein onderdeel van het menu van de hond. Ik wissel daarom groentemixen af met gekookte groente.

Wat ook een tip is: harde groente als wortelen gaan minder goed in de keukenmachine. Als ik ze daarin doe kook ik ze eerst eventjes. Wij hebben een vleesmolen van 40 euro van clatronic en daar kan je harde groentes rauw doorheen gooien en dat wordt een prachtig prutje. Wij hebben de molen om voor de katten te malen en dit is een leuk bijkomend voordeel.
Welke kenwood heb je?

Is zon maalmachine niet een hele klus om te reinigen? Daarom gebruik ik mijn sapmachine niet meer ;)
Skyline
4-sterren
4-sterren

Bericht door Skyline »

De magimix is makkelijk schoon te krijgen
Deksel er af en in vaatwasser
Bekken van machine af en in vaatwasser
Mes even uitspoelen aan onderkant en in vaatwasser

Doekje over machine zelf halen en klaar
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Roosj schreef: Welke kenwood heb je?

Is zon maalmachine niet een hele klus om te reinigen? Daarom gebruik ik mijn sapmachine niet meer ;)
Er staat op Kenwood Multi Pro.

Schoonmaken valt wel mee. Ik spoel alles direct na gebruik even af onder de hete kraan en dan gaat het in de vaatwasser.
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Kaela schreef: Er staat op Kenwood Multi Pro.

Schoonmaken valt wel mee. Ik spoel alles direct na gebruik even af onder de hete kraan en dan gaat het in de vaatwasser.
De maalmolen kan in de vaat? Wat voor bot kan je ermee malen?
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Welke kenwood is het?
http://m.kieskeurig.nl/search?q=kenwood+multi+pro

En heb je mss een foto van je mix uit de kenwood?
deja
5-sterren
5-sterren

Bericht door deja »

Ik heb ook een sapcentrifuge van Philips maar vond er altijd veel stukken in zitten en hoop schoonmaakwerk ik deed het meeste dan nog in de blender om het tot moes te malen het nu een staafmixer ( tristar 750 wat bij Aldi) verschrikkelijk goed en goedkoop met behoorlijk grote kom voor de harde dingen die gaan daarna in de blender en dat is een proficook bij de kookwinkel ik dacht 80 euro en de staafmixer nog geen 20 euro dus bij elkaar nog geen 100 euro en het werkt perfect.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Roosj schreef: Welke kenwood is het?
http://m.kieskeurig.nl/search?q=kenwood+multi+pro

En heb je mss een foto van je mix uit de kenwood?
De eerste van de link.

Toevallig heb ik van de week weer in de keuken gestaan en een foto gemaakt:

Afbeelding
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Roosj schreef: De maalmolen kan in de vaat? Wat voor bot kan je ermee malen?
Als je de vleesmolen bedoeld, die onderdelen spoelen wij altijd af en gaan inderdaad in de vaatwasser.

Wij hebben er inmiddels een keer of 5 a 6 voor de katten mee gemalen, 10 tot 15 kilo per keer. Hij heeft tot nog toe kippennekken, konijnkarkas (wild en tam), kipkarkas, parelhoenkarkas, kwartelkarkas, eendendijen (dat waren wilde en die waren wel zwaar voor hem), eendennekken, zalmkarkas (tot mijn verbazing ging dat ook moeizamer) en makrelen gemaald. En natuurlijk spiervlees en orgaan. Ik had eigenlijk verwacht dat ie allang kapot zou zijn gegaan, maar hij doet het echt prima en ook de dingen die moeizamer gaan, lukken wel goed. We hakken wel van te voren alles in kleine stukjes met een bijltje, zodat het er in past, maar ik denk dat dat met duurdere molens ook wel moet, het moet tenslotte in de vul-opening passen.
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Kaela schreef: De eerste van de link.

Toevallig heb ik van de week weer in de keuken gestaan en een foto gemaakt:

Afbeelding
Dat is idd wel grof, maar op te lossen met mijn staafmixer. Ik doe toch alles vanuit de keukenmachine in een grote soeppan om vervolgens te mengen. Dan kan ik gewoon de staafmixer erdoor halen en ben ik er ook :)
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Kaela schreef: Als je de vleesmolen bedoeld, die onderdelen spoelen wij altijd af en gaan inderdaad in de vaatwasser.

Wij hebben er inmiddels een keer of 5 a 6 voor de katten mee gemalen, 10 tot 15 kilo per keer. Hij heeft tot nog toe kippennekken, konijnkarkas (wild en tam), kipkarkas, parelhoenkarkas, kwartelkarkas, eendendijen (dat waren wilde en die waren wel zwaar voor hem), eendennekken, zalmkarkas (tot mijn verbazing ging dat ook moeizamer) en makrelen gemaald. En natuurlijk spiervlees en orgaan. Ik had eigenlijk verwacht dat ie allang kapot zou zijn gegaan, maar hij doet het echt prima en ook de dingen die moeizamer gaan, lukken wel goed. We hakken wel van te voren alles in kleine stukjes met een bijltje, zodat het er in past, maar ik denk dat dat met duurdere molens ook wel moet, het moet tenslotte in de vul-opening passen.
Dat zou ideaal zijn voor mijn oude kat. Ze heeft moeite met eendennekken, laat staan met konijn karkassen. Kwartels gaat dan wel. Ik koop nu aldoor dure kvv (Tinlo konijn cat en Carnivoer wild).

Welke type molen heb je? En hoe klein moet het bot gemaakt worden?
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

We hebben deze:

http://nl.neckermann.com/clatronic-fw-3 ... en-p880404

Het moet boven in het gat passen (waar dat zwarte ding in steekt), dus zo klein moet het. En dan zeg maar "vierkant" want als het te langwerpig is, dan kan het de bocht niet maken. Dus een kippennek hak je in 2 a 3 stukjes.
Ik maal altijd samen met mijn man en hij doet het hakwerk en ik doe het malen en portioneren. Ik vind het hakken wel zwaar, dus als ik eens alleen maal, doe ik max 2 a 3 kilo vleesbot.

Plaats reactie