De mening van de wetenschapper.

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: De mening van de wetenschapper.

Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Nou daar ga ik niet naar kijken, bijna een uur  :o ?
Maar hoe zouden dat soort mensen die zo bang zijn voor salmonella uit BARF/ vers vlees zelf met hun humaan te bereiden stukje vlees om gaan? Anders dan met een hondenvleesje? Mondkapje, plastic handschoentjes, wegwerp chirurgische mesjes ofzo?
Als ik zelf gehaktballen draai, of kipfilet aan blokjes snijd gaat die snijplank en het gebruikte mes ook onder het kokend water en de vaatwasser in. Daar snijd ik dan verder ook geen groenten meer mee ofzo. Dat is toch hetzelfde als vlees voor de honden? Een kipfilet voor onszelf geeft op mijn aanrecht toch dezelfde bacterien af dan een kippennek die daar ligt? Waarom wordt daar dan niet voor gewaarschuwd, de bereiding van vlees in de buurt van kinderen/ouderen?
Fido
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fido »

Wij, ik en dus ook meneer E.van Gijtenbeek, zitten heerlijk met ons gat in Oostenrijk en wordt er een mailtje gestuurd naar ons met het verzoek of Erwin zich wil mengen in deze discussie.
1) vakantie 2) daarna geen tijd 3) kijk wel lekker uit  ::)

Daarbij vind ik het met twee maten meten dat mw de wetenschapper zich baseert op wetenschappelijke onderzoeken maar wel de naam van mijn man aanhaalt op iets wat iemand geschreven heeft dat wat er gezegd zou zijn (maar 4 uur voeding in Utrecht). Tja........ dan moet ik lachen en huilen te gelijk als je dáár als wetenschapper je vingers aan brand, iemand die iets opschrijft en niet geschreven door diegene, die jij dan gaat aanhalen.
Oja als je gestudeerd hebt in Antwerpen Gent dan weet je natuurlijk totaal niet wat er in Utrecht gebeurd of gedoceerd wordt  ::) -wat-een-domme-opmerking  :P

Misschien is het handig dat ik na thuiskomst even reageer dat er meer wegen naar Rome leiden dan een faculteit. Dat er personen zijn die juist een keuze maken om niet aan een faculteit verbonden te zijn vanwege de heersende cultuur aldaar en de diverse voor- en nadelen afweegt. Gewoonweg niet het juiste karakter voor dat cultuurtje maar wel het juiste karakter om zich ergens in te verdiepen zonder................vult u maar in..............
Dat er een angst is om dat meneertje vrijheid van spreken te geven is mij wel duidelijk geworden de afgelopen jaren maar laten wij beide nu het karakter hebben dat we daar sch**t aan hebben  :D
Inge en Bono
5-sterren
5-sterren

Bericht door Inge en Bono »

kakocavi schreef: Maar brokken zijn er natuurlijk ook in honderdduizend varianten.
Ja dat klopt, voor de engelse bulldog of de dalmatiër, en ook voor de hond met struviet, en voor die met maag/darmproblemen enzenz. Maar de ene eb is de andere niet, evenals de dalmatiër of de hond met struviet of maag/darmproblemen, dus brok is geen individuele oplossing voor een individuele hond met problemen; dat is algemeen bekeken per ras of probleem.
Met barf kan je wel degelijk voeding aanpassen aan het individuele dier met zijn/haar probleem, dat is barf; er zijn richtlijnen, maar het is de bedoeling dat je weet waarom je wat voert, zodat je kan aanpassen
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

kakocavi schreef: De reacties, zei ik. Die onder aan het artikel staan dus.
Ohhh, die had ik nog niet eens gezien. Plantinga houdt wel van discussie.
bordeauxtje
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door bordeauxtje »

Fido schreef: Wij, ik en dus ook meneer E.van Gijtenbeek, zitten heerlijk met ons gat in Oostenrijk en wordt er een mailtje gestuurd naar ons met het verzoek of Erwin zich wil mengen in deze discussie.
1) vakantie 2) daarna geen tijd 3) kijk wel lekker uit  ::)
:o Mijn hemel wat heb ik aangehaald zeg :o
haha nee onzin hoor en ik voel me ook niet aangevallen Dreumelaartje. maar wel lief dat je daar rekening mee houdt.
Ik verkeer in de zalige omstandigheid dat ik geen vaste bezoeker ben van dit forum en dus doorgaans niet weet waar de (intermenselijke) gevoeligheidjes liggen. Vergeef me ajb mijn onwetendheid.

Het interview had mijn belangstelling omdat ik onlangs in mijn omgeving een zieke pup heb gehad hetgeen door de DA werd toegeschreven aan niet uitgebalanceerde (verse) voeding, in dit geval Lotgering.
Nou heb ik jaren KVV gevoerd en ben ook regelmatig gewisseld van merk. Lotgering, Smuldier, Bark Dogfood heb ik zelf gevoerd en voldeden niet aan mijn verwachtingen. Anderen deden dat wel. Uit kostenoverweging en omdat mijn honden heel graag iets "echts" eten Barf ik nu al een poosje. d.w.z. mijn volwassen honden krijgen half vers/half brok, de jonge honden tot 1 jaar alleen vers.

Ik zeg in alle eerlijkheid dat de ervaring met de zieke pup maar ook de inhoud van het interview mij ongerust maken.
Feit is namelijk (spreek me ajb tegen als ik ongelijk heb) KVV in tegenstelling tot brokken niet aan kwaliteitscontroles zijn onderworpen.
Eigenlijk weet je met KVV dus nooit zeker wat je voert. (tenzij je de integriteit van de fabrikant hebt vastgesteld en gezien het geld dat er omgaat in die wereld sta ik daar toch wat zuinig tegenover.)
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

bordeauxtje schreef: :o Mijn hemel wat heb ik aangehaald zeg :o
haha nee onzin hoor en ik voel me ook niet aangevallen Dreumelaartje. maar wel lief dat je daar rekening mee houdt.
Ik verkeer in de zalige omstandigheid dat ik geen vaste bezoeker ben van dit forum en dus doorgaans niet weet waar de (intermenselijke) gevoeligheidjes liggen. Vergeef me ajb mijn onwetendheid.

Het interview had mijn belangstelling omdat ik onlangs in mijn omgeving een zieke pup heb gehad hetgeen door de DA werd toegeschreven aan niet uitgebalanceerde (verse) voeding, in dit geval Lotgering.
Nou heb ik jaren KVV gevoerd en ben ook regelmatig gewisseld van merk. Lotgering, Smuldier, Bark Dogfood heb ik zelf gevoerd en voldeden niet aan mijn verwachtingen. Anderen deden dat wel. Uit kostenoverweging en omdat mijn honden heel graag iets "echts" eten Barf ik nu al een poosje. d.w.z. mijn volwassen honden krijgen half vers/half brok, de jonge honden tot 1 jaar alleen vers.

Ik zeg in alle eerlijkheid dat de ervaring met de zieke pup maar ook de inhoud van het interview mij ongerust maken.
Feit is namelijk (spreek me ajb tegen als ik ongelijk heb) KVV in tegenstelling tot brokken niet aan kwaliteitscontroles zijn onderworpen.
Eigenlijk weet je met KVV dus nooit zeker wat je voert. (tenzij je de integriteit van de fabrikant hebt vastgesteld en gezien het geld dat er omgaat in die wereld sta ik daar toch wat zuinig tegenover.)
Heb je gelijk in...maar denk je dat dat bij brok niet gebeurd? Hoe weet jij zeker dat er 5% rundvlees inzit, en niet paard omdat dat goedkoper is, of geen 30% graan maar 40%? Ook dat weet je niet....
Bij kvv moet je denk ik vooral ook afgaan op wat je ziet van het product en recenties van anderen, ook wat bijv de site van een kvv fabrikant zegt, als ik naar barkdogfood kijk, mooi praatje bij het kvv verhaal, en dan wel brokken verkopen met veel graan en plantaardige grondstoffen...tja als je aan de ene kant beweerd dat je vind dat honden vlees horen te eten en zeer beperkt granen ed en vervolgend in 1 adem een granenbrok...dan neem ik het al niet meer serieus.
Fido
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fido »

Jij heb niks aangehaald het is een ander persoon, geheel niets te maken met dit of een ander forum  ;), die ons gemaild heeft.

En slechte voeding blijft een slechte voeding ongeacht wat voor voeding het ook is. En dan zijn er nog meer factoren die meespelen in gezondheid! Want waarom doet hond 1 het prima op een bepaalde voeding en hond 2 niet.
Heel grof gezegd: hoe meer de mens zich bemoeid met de voeding, hoe meer het van de natuur afstaat, hoe minder het DNA het begrijpt en daardoor een grotere kans op ziekten.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Eigenlijk weet je met KVV dus nooit zeker wat je voert.
(tenzij je de integriteit van de fabrikant hebt vastgesteld en gezien het geld dat er omgaat in die wereld sta ik daar toch wat zuinig tegenover.)
Nee, als je kvv voert weet je noot zeker wat je voert, dus: ga barfen dan weet je wat je erin stopt. Er zijn wel kvv's die aan kwaliteitscontroles onderworpen zijn. Maar dan weet je nog steeds niet wat er precies ingestopt wordt.
Ik ben ooit met een zieke hond begonnen met barf en dat heeft alleen maar positief uitgepakt. De twee andere honden die er later bij kwamen zijn accuut op barf gegaan en ik heb daar nooit éen moment spijt van gehad, integendeel, en ik zal ook nooit meer anders  voeren, wat er ook gebeurt en wat er ook gezegd wordt. Met bacterieverhaaltjes hoef je bij mij al helemaal niet aan te komen, of dat een barfkeuteltje meer ziektekiemen bevat dan een brokkendrolletjeflats. Bangmakerij waar ik alleen maar om kan lachen. Ik voer nog liever vlees dat vanzelf zowat de koelkast uitloopt, dan dat ik er een brok in stop, en dat meen ik heel letterlijk en serieus. Want ik weet dat mijn honden dáar in elk geval niet ziek van worden.
Laatst gewijzigd door pike op za 14 jun 2014, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
dreumelaartje
3-sterren
3-sterren

Bericht door dreumelaartje »

Mooi geschreven pike.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

pike schreef: Nee, als je kvv voert weet je noot zeker wat je voert, dus: ga barfen dan weet je wat je erin stopt. Er zijn wel kvv's die aan kwaliteitscontroles onderworpen zijn. Maar dan weet je nog steeds niet wat er precies ingestopt wordt.
Ik ben ooit met een zieke hond begonnen met barf en dat heeft alleen maar positief uitgepakt. De twee andere honden die er later bij kwamen zijn accuut op barf gegaan en ik heb daar nooit éen moment spijt van gehad, integendeel, en ik zal ook nooit meer anders  voeren, wat er ook gebeurt en wat er ook gezegd wordt. Met bacterieverhaaltjes hoef je bij mij al helemaal niet aan te komen, of dat een barfkeuteltje meer ziektekiemen bevat dan een brokkendrolletjeflats. Bangmakerijk waar ik alleen maar om kan lachen. Ik voer nog liever vlees dat vanzelf zowat de koelkast uitloopt, dan dat ik er een brok in stop, en dat meen ik heel letterlijk en serieus. Want ik weet dat mijn honden dáar in elk geval niet ziek van worden.
Maar dat weet je met brok ook niet (even voor de duidelijkheid voor TS). En ook de controle op brok (controle is gelijk aan de controle op KVV) is Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Er staat daarover nog een topic in de barfplaats BARF bieb, voor de geïnteresseerden.
bordeauxtje
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door bordeauxtje »

thnx dat ga ik lezen!
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Lizzy schreef: Maar dat weet je met brok ook niet (even voor de duidelijkheid voor TS). En ook de controle op brok (controle is gelijk aan de controle op KVV) is Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Er staat daarover nog een topic in de barfplaats BARF bieb, voor de geïnteresseerden.
Nee dat weet je uiteraard ook niet, maar bij brok sta ik dus al helemaal niet meer stil dus dat was ik even vergeten  ::)
In het grijze verleden heb ik ooit zelf een zak brok gehad die bedorven was met alle gevolgen van dien.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

pike schreef: Nee dat weet je uiteraard ook niet, maar bij brok sta ik dus al helemaal niet meer stil dus dat was ik even vergeten  ::)
In het grijze verleden heb ik ooit zelf een zak brok gehad die bedorven was met alle gevolgen van dien.
Ja nee, deze opmerking was ook eigenlijk meer voor de TS bedoeld :)
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Ik had geen benul (en vooralsnog dus gelukkig nooit ervaren) dat er instellingen zijn die gebruik maken van helpende- of bezoekhonden en daarvan eisen dat deze brok gevoerd worden. Gestoord!!
Mijn honden eten div. soorten poep - van tenminste diverse vogels, konijnen en mensen - en er zijn talloze honden(rassen) die dit nog véél meer doen, zéker als ze ook hondenpoep lusten... Mijn honden apporteren (ook ongevraagd) dode beestjes, de ongevraagde zijn zeker niet altijd even fris meer.. Ze pakken daarnaast stinkende dode vissen van de kant, tenzij ze preferen in dat exemplaar te rollen. Ze banjeren door sloten zonder thuis met kraanwater en zeep gedesinfecteerd te worden. Als ik de tijd zou nemen er over na te denken, valt er vast nog heel wat meer ranzigs aan toe te voegen wat allemaal in hun bek komt en/of aan hun vacht, wat je zonder twijfel als onhygiensch kunt beschouwen en gevolg is van gedrag wat niet beinvloed wordt door wat ik hen te eten geef!!! Als klap op de vuurpijl staat het ras waaraan ik mijn hart verpand heb bekend om de vele kusjes die ze geven ter kennismaking en begroeting aan zowel mensen (óók onfrisse ;)) en soortgenoten, maar een vriendlijke lik is ook andere rassen niet vreemd.

Wie werkt met honden, dus ook de vrijwilligers die hun eigen hond inzetten, de organisaties die dit regelen en de instellingen die daarvan gebruik maken, zouden m.i. zodanig veel basiskennis van hondengedrag mogen hebben dat ze zich realiseren dat een leuk hondenleven en normaal hondengedrag inherent is aan niet-steriel blijven. Maar gelukkig - en ook dát zouden ze zich mogen realiseren - blijkt in de praktijk dat dit eigenlijk hoogst zelden/nooit problemen oplevert en hebben diverse wetenschappelijke onderzoeken zelfs aangetoond dat (gemiddeld) mensen aanzienlijk ouder, gezonder en gelukkiger zijn n.a.v. contact met een huisdier. Juist daarom worden ze ook ingezet als vrijwilliger..
De verse rauwe voeding zal mijn hond absoluut niet veranderen van een 'bacterie vrije' in een 'besmettelijke' hond, want die eerste is ongeacht welke voeding niet reeel. Daarentegen komt het wel aantoonbaar (middels het dierenartsdossier) de gezondheid van mijn honden ten goede... Verdienen dieren die steeds weer met plezier, begrip en geduld, zó veel goed en onbetaald werk verrichten, niet stomweg de best denkbare verzorging voor óók henzelf?
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Parelridder schreef: Ik had geen benul (en vooralsnog dus gelukkig nooit ervaren) dat er instellingen zijn die gebruik maken van helpende- of bezoekhonden en daarvan eisen dat deze brok gevoerd worden. Gestoord!!
Mijn honden eten div. soorten poep - van tenminste diverse vogels, konijnen en mensen - en er zijn talloze honden(rassen) die dit nog véél meer doen, zéker als ze ook hondenpoep lusten... Mijn honden apporteren (ook ongevraagd) dode beestjes, de ongevraagde zijn zeker niet altijd even fris meer.. Ze pakken daarnaast stinkende dode vissen van de kant, tenzij ze preferen in dat exemplaar te rollen. Ze banjeren door sloten zonder thuis met kraanwater en zeep gedesinfecteerd te worden. Als ik de tijd zou nemen er over na te denken, valt er vast nog heel wat meer ranzigs aan toe te voegen wat allemaal in hun bek komt en/of aan hun vacht, wat je zonder twijfel als onhygiensch kunt beschouwen en gevolg is van gedrag wat niet beinvloed wordt door wat ik hen te eten geef!!! Als klap op de vuurpijl staat het ras waaraan ik mijn hart verpand heb bekend om de vele kusjes die ze geven ter kennismaking en begroeting aan zowel mensen (óók onfrisse ;)) en soortgenoten, maar een vriendlijke lik is ook andere rassen niet vreemd.

Wie werkt met honden, dus ook de vrijwilligers die hun eigen hond inzetten, de organisaties die dit regelen en de instellingen die daarvan gebruik maken, zouden m.i. zodanig veel basiskennis van hondengedrag mogen hebben dat ze zich realiseren dat een leuk hondenleven en normaal hondengedrag inherent is aan niet-steriel blijven. Maar gelukkig - en ook dát zouden ze zich mogen realiseren - blijkt in de praktijk dat dit eigenlijk hoogst zelden/nooit problemen oplevert en hebben diverse wetenschappelijke onderzoeken zelfs aangetoond dat (gemiddeld) mensen aanzienlijk ouder, gezonder en gelukkiger zijn n.a.v. contact met een huisdier. Juist daarom worden ze ook ingezet als vrijwilliger..
De verse rauwe voeding zal mijn hond absoluut niet veranderen van een 'bacterie vrije' in een 'besmettelijke' hond, want die eerste is ongeacht welke voeding niet reeel. Daarentegen komt het wel aantoonbaar (middels het dierenartsdossier) de gezondheid van mijn honden ten goede... Verdienen dieren die steeds weer met plezier, begrip en geduld, zó veel goed en onbetaald werk verrichten, niet stomweg de best denkbare verzorging voor óók henzelf?
Helemaal mee eens!

Ook 1 van de punten waar ik bij EP over val.
Het word gewoon steeds gekker, Proteq heeft toch ook al een kortingsactie als je braaf Koninklijk Konijn voert? En dan nog durven zeggen dat "wij" als versvoerders extreem zijn  :-X

Plaats reactie