Ik had geen benul (en vooralsnog dus gelukkig nooit ervaren) dat er instellingen zijn die gebruik maken van helpende- of bezoekhonden en daarvan eisen dat deze brok gevoerd worden. Gestoord!!
Mijn honden eten div. soorten poep - van tenminste diverse vogels, konijnen en mensen - en er zijn talloze honden(rassen) die dit nog véél meer doen, zéker als ze ook hondenpoep lusten... Mijn honden apporteren (ook ongevraagd) dode beestjes, de ongevraagde zijn zeker niet altijd even fris meer.. Ze pakken daarnaast stinkende dode vissen van de kant, tenzij ze preferen in dat exemplaar te rollen. Ze banjeren door sloten zonder thuis met kraanwater en zeep gedesinfecteerd te worden. Als ik de tijd zou nemen er over na te denken, valt er vast nog heel wat meer ranzigs aan toe te voegen wat allemaal in hun bek komt en/of aan hun vacht, wat je zonder twijfel als onhygiensch kunt beschouwen en gevolg is van gedrag wat
niet beinvloed wordt door wat ik hen te eten geef!!! Als klap op de vuurpijl staat het ras waaraan ik mijn hart verpand heb bekend om de vele kusjes die ze geven ter kennismaking en begroeting aan zowel mensen (óók onfrisse

) en soortgenoten, maar een vriendlijke lik is ook andere rassen niet vreemd.
Wie werkt met honden, dus ook de vrijwilligers die hun eigen hond inzetten, de organisaties die dit regelen en de instellingen die daarvan gebruik maken, zouden m.i. zodanig veel basiskennis van hondengedrag mogen hebben dat ze zich realiseren dat een leuk hondenleven en normaal hondengedrag inherent is aan niet-steriel blijven. Maar gelukkig - en ook dát zouden ze zich mogen realiseren - blijkt in de praktijk dat dit eigenlijk hoogst zelden/nooit problemen oplevert en hebben diverse wetenschappelijke onderzoeken zelfs aangetoond dat (gemiddeld) mensen aanzienlijk ouder, gezonder en gelukkiger zijn n.a.v. contact met een huisdier. Juist daarom worden ze ook ingezet als vrijwilliger..
De verse rauwe voeding zal mijn hond
absoluut niet veranderen van een 'bacterie vrije' in een 'besmettelijke' hond, want die eerste is ongeacht welke voeding niet reeel. Daarentegen komt het wel aantoonbaar (middels het dierenartsdossier) de gezondheid van mijn honden ten goede... Verdienen dieren die steeds weer met plezier, begrip en geduld, zó veel goed en onbetaald werk verrichten, niet stomweg de best denkbare verzorging voor óók henzelf?