inslapen (en het gebruik van tramadol v.a. pag.6)

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: inslapen

doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Dankjewel Jacqueline voor je reacties.  :-*
Ik loop me al weken suf te piekeren over hoe of wat. Het is en blijft verschrikkelijk om je maatje te moeten laten gaan. De manier waarop wil ik graag heel weloverwogen doen. Door ervaringen uit het verleden laat ik het niet meer aan de dierenarts over, maar wil ik zelf beslissen hoe het wordt gedaan.
De manier waarop jij afscheid van je meisje hebt genomen lijkt mij ook de beste manier. Het enige waar ik nog niet helemaal uit ben is of ik hem van tevoren wat diazepam of iets dergelijks zal geven. Het hangt er vanaf of dat het eventueel het 'aanprikken' van de ader in het voorpootje zou kunnen beïnvloeden.

ps. Uiteraard de andere personen ook heel erg bedankt voor de reacties!
Laatst gewijzigd door doranto op vr 27 jun 2014, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Radja schreef: Bij Radja is idd op mijn verzoek het narcose middel via die braunule in haar voorpoot gespoten en ja bij Radja ging het snel,binnen 3 tellen viel ze in een diepe slaap! Ik wilde dit omdat wanneer je de narcose in een spier/bil spuit het minstens een 10 minuten duurt voordat ze inslaap vallen,maar kan ook langer duren en gaan honden soms tegenstribbelen of nog erger! Narcose in de ader dan vallen ze binnen 1 minuut inslaap, maar bij mijn meissie was het dus een paar seconde,wat voor haar prettig was! Ik heb ooit ook gehoord dat het rose/blauwe fatale spul pijnlijk is en daarom wilde ik ook eerst narcose!

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen!
Sterkte het is en blijft moeilijk! Maar ik weet dat jij het beste voor jouw lieverd wil,dat wilde ik ook!

Sommige vonden het raar,wil je haar niet minstens 10 minuten langer houden,nu was ze heel snel voor altijd weg! Maar die 10 minuten langer dat maakt dan ook niet meer uit! Klinkt heel koud wat ik zeg,maar neem maar van mij aan dat ik het nog steeds vreselijk moeilijk heb met mijn allerliefste schat haar dood! :'( :'( :'(

Nogmaals heel veel sterkte

:-* jacqueline
Wat heb je aan die tien minuten, als die voor je hond niet prettig zijn?
Tijd kom je altijd tekort.
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Hope schreef: Wat heb je aan die tien minuten, als die voor je hond niet prettig zijn?
Tijd kom je altijd tekort.
helemaal mee eens.
Radja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Radja »

Ben ik het ook helemaal mee eens,je moet ze toch laten gaan en dan maken die extra 10 minuten ook niet meer uit! Afscheid nemen, lekkere foute hapjes geven,heb je daarvoor al gedaan. En liever pijnloos op een snelle manier,dan de onzekerheid wat er evt zou kunnen gebeuren in die extra 10 minuten,kan zelfs nog langer duren!

En Doranto,het is jou goedrecht om het op jouw manier te laten doen,desnoods zoek je een andere DA die het wel zo wil en kan doen! Zeker omdat jij die vreselijke ervaringen hebt! Brrrr gruwelijk!

Oja over die extra pijnstilling kan ik je geen advies geven,daar heb ik geen verstand van. Bij sommige medicatie is het wel zo dat de 1 de ander versterkt,maar ook het tegenovergestelde,ook daar zou je advies over kunnen inwinnen.
Ik heb Radja omdat ik wist dat het ging gebeuren extra prednison gegeven om haar meer lucht te geven en daar was mijn DA het helemaal mee eens! Had ik niet mogen doen,wanneer we het in laten slapen pas een maand later hadden laten doen!
Laatst gewijzigd door Radja op vr 27 jun 2014, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
ChantalKrijn
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door ChantalKrijn »

Euthasol wat niet in een bloedvat komt doet zeer.. dat is mijn ervaring tenminste.

Ik heb mezelf wel eens in mijn duim geprikt met een gebruikte euthenasienaald in de praktijk  :-X heb tot aan 's avonds laat toe pijn gehad in die duim..
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Radja schreef: Ben ik het ook helemaal mee eens,je moet ze toch laten gaan en dan maken die extra 10 minuten ook niet meer uit! Afscheid nemen, lekkere foute hapjes geven,heb je daarvoor al gedaan. En liever pijnloos op een snelle manier,dan de onzekerheid wat er evt zou kunnen gebeuren in die extra 10 minuten,kan zelfs nog langer duren!

En Doranto,het is jou goedrecht om het op jouw manier te laten doen,desnoods zoek je een andere DA die het wel zo wil en kan doen! Zeker omdat jij die vreselijke ervaringen hebt! Brrrr gruwelijk!

Oja over die extra pijnstilling kan ik je geen advies geven,daar heb ik geen verstand van. Bij sommige medicatie is het wel zo dat de 1 de ander versterkt,maar ook het tegenovergestelde,ook daar zou je advies over kunnen inwinnen.
Ik heb Radja omdat ik wist dat het ging gebeuren extra prednison gegeven om haar meer lucht te geven en daar was mijn DA het helemaal mee eens! Had ik niet mogen doen,wanneer we het in laten slapen pas een maand later hadden laten doen!
Mee eens!
Ik vind het echt knap dat jij je er zo in verdiept. Laat het gebeuren op de manier die jij het prettigst vind, en anders ga je naar een andere da.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

brrrr wat een topic. Nee ik vind het zeker goed hoor, maar ik krijg er toch wel kriebels van om eraan te denken. Beetje struisvogelpolitiek. Nog niet zo lang geleden wist ik ook niet zeker of Kaio het nog lang zou maken, heb er nu weer meer vertrouwen in dat de afspraak dat ie 15 wordt weer staat.
Maar ik schrik er dus van dat het soms dus zo moeilijk en pijnlijk gaat, pfff zeg, ik zou dat niet willen dat mijn hond nog de laatse 10 tot 30 minuten van zijn leven gaat vechten tegen de dood.  :'( Dat zou ik verschrikkelijk vinden, liever bam, 1 seconde en weg. Zodat ie nooit in de gaten kan hebben gehad wat er gebeurd.
Ik heb wel een keer een hond van iemand anders in laten slapen, nog nooit mijn eigen, maar dat was ook geen fijne beslissing. De hond had een maagkanteling en er was niks aan te doen. We hebben de 17 jarige knul waarvan de ouders niet thuiswaren (en ook niet snel er konden zijn) moeten "overhalen" om het te laten doen. Ik heb geen idee met wat deze hond toen ingeslapen is, toen heb ik niks erg gezien aan de euthenasie maar dat kan alleen ook komen doordat die maagkanteling al erger was om aan te zien.

Ik heb natuurlijk het liefst dat mijn eigen hond in zijn slaap gaat, maar ja....En de rest wat bij betreft gewoon in 1 klap, liefst thuis en niet in een kliniek. Geen idee of ze dat doen. Hebben nl niet echt een DA in de buurt. En de DA in de buurt is een grote man met zware stem en dat vinden mijn honden echt niet leuk. Zou dus denk ik een vrouw of zachte man willen hebben daarvoor.
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Kaio schreef: brrrr wat een topic. Nee ik vind het zeker goed hoor, maar ik krijg er toch wel kriebels van om eraan te denken. Beetje struisvogelpolitiek. Nog niet zo lang geleden wist ik ook niet zeker of Kaio het nog lang zou maken, heb er nu weer meer vertrouwen in dat de afspraak dat ie 15 wordt weer staat.
Maar ik schrik er dus van dat het soms dus zo moeilijk en pijnlijk gaat, pfff zeg, ik zou dat niet willen dat mijn hond nog de laatse 10 tot 30 minuten van zijn leven gaat vechten tegen de dood.  :'( Dat zou ik verschrikkelijk vinden, liever bam, 1 seconde en weg. Zodat ie nooit in de gaten kan hebben gehad wat er gebeurd.
Ik heb wel een keer een hond van iemand anders in laten slapen, nog nooit mijn eigen, maar dat was ook geen fijne beslissing. De hond had een maagkanteling en er was niks aan te doen. We hebben de 17 jarige knul waarvan de ouders niet thuiswaren (en ook niet snel er konden zijn) moeten "overhalen" om het te laten doen. Ik heb geen idee met wat deze hond toen ingeslapen is, toen heb ik niks erg gezien aan de euthenasie maar dat kan alleen ook komen doordat die maagkanteling al erger was om aan te zien.

Ik heb natuurlijk het liefst dat mijn eigen hond in zijn slaap gaat, maar ja....En de rest wat bij betreft gewoon in 1 klap, liefst thuis en niet in een kliniek. Geen idee of ze dat doen. Hebben nl niet echt een DA in de buurt. En de DA in de buurt is een grote man met zware stem en dat vinden mijn honden echt niet leuk. Zou dus denk ik een vrouw of zachte man willen hebben daarvoor.
Ik zou zeggen, ga op tijd op zoek. Informeer je goed en vraag de betreffende dierenarts het hemd van zijn lijf, vóórdat je toestaat om het op dié manier te doen.
Vertrouw je het niet, of voel je je er niet lekker bij, ga op zoek naar de volgende da. Struisvogelpolitiek is je hond niet bij gebaat. Het is jóuw verantwoording. Dat is hoe ik er over denk en hoe ik het ga doen.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Op het moment hebben we eersel maar dat is ook zeker op 20 minuten afstand. Dichter in de buurt hier in Belgie heb ik nog niks gevonden waar ik tevreden mee ben. Maar mijn honden vertrouwen daar alle artsen, en dat vind ik het belangrijkst en ik kan ook mijn zegje doen en er wordt gecommuniceerd, ik als eigenaar wordt ook met respect behandeld, dus ja met hun kan het wel. Wel gaan we verhuizen naar een ander land en dan is het ff zoeken ja, ik hoop op een fijne DA in de buurt te vinden daar, maar weet nog niet eens precies waar we gaan uitkomen. Maar dat komt vast wel goed.
Ik wist dus helemaal niet dat er zoveel manieren zijn om te euthenaseren  :-[ Ik dacht idd eerst iets om te gaan slapen in de voorpoot en dan als de hond slaapt nog een stof via daar en klaar. (dat was vlgs mij toen met die hond). Maar dat is dus blijkbaar helemaal niet zo.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Doranto schreef: Helaas nadert voor ons stilletjes aan weer het moment waarop we afscheid zullen moeten nemen van een van onze hondjes.
Het is niet onze eerste hond, dus hebben we dit al vaker meegemaakt. Uiteraard zien we er tegenop. Echter niet alleen omdat je dan afscheid moet nemen, maar ik ben ook bang voor het moment zelf. Nog nooit had ik nl. een hond, die niet piepte als het zover was. Ik vraag mij dus af of er geen manier is, waarop het dier écht rustig zijn oogjes sluit, zónder van tevoren nog (al is het dan ook misschien maar kort) een periode van pijn en angst mee te moeten maken.
Toen ik nog kind was, werd een hond van mijn ouders ingeslapen, zónder verdoving. Dat wil je niet meemaken! Volgens de dierenarts toen, was verdoving niet nodig, "want het was toch een rustige hond" en ach die pijn was maar heel kort.......pffff.
Later kreeg een van mijn eigen honden van tevoren dormicum toegediend. (Hoorde ik later pas.) Zij maakte dus alles mee, maar kon alleen niet reageren! Ik voelde haar onrust en toen ik er later met de dierenarts over sprak vertelde hij dat dat best mogelijk was, omdat ze dormicum had gekregen....
De laatste 2 honden die hier zijn ingeslapen, kregen eerst een spuitje in de bil, wat dus kennelijk ook heel pijnlijk was.
Ik begrijp dat niet goed. Is het een geldkwestie, (ik wil er graag extra voor betalen!) of is het gewoonweg niet mogelijk dat een hond rustig, zonder angst heen gaat?
Graag zou ik advies horen van jullie wat jullie vinden wat de beste manier is....
Ik heb van 2 honen afscheid moeten nemen middels euthanasie. De eerste (Floris) was er heel ernstig aan toe, hij had een hersentumor met vermoedelijk uitzaaiingen in de longen. Ik zou hem al eerder hebben laten gaan als eerder zéker geweest was dat het idd kanker was en onbehandelbaar. Toen het moment daar was heb ik zijn favoriete da laten komen, om hem thuis te laten inslapen. Floris was blij de dokter te zien, maar verzette zich maximaal teegn het weg voelen zakken na de injectie. Hij probeerde te blijven staan, gaf zich er niet aan over tot hij geen andere keuze meer had. I zat al die tijd bij hem op de grond, maar dat hielp dus niet (voldoende). Ik vond het afschuwelijk om te zien dat hjij het weg voelen zakken kennelijk zo eng vond. Tegelijk ook heel begrijpelijk, want dat is natuurlijk ook best een 'fout' gevoel, als je niet weet wat er gebeurd... Het lijkt me een heel natuurlijke reactie om te proberen helder en sterk te blijven :(
Indra (de 2e hond die ik moest laten gaan) was in hartfalen t.g.v. DCM. Ik had op dat moment 2 jonge honden in huis (van bijna 1 en bijna 2 jaar). Die heb ik één of enkele uren voor de dierenarts kwam elders gezet, zoat Indra alle rust om zich heen had. Ik heb en poosje bij haar op het kleed gezeten, waarbij zij tegen me aan ging hangen. Het voelde hel sterk als dat het goed was zo, dat voor haar het momeent aangebroken was dat ze het welletjes vond. Het was heel snel gegaan: we waren net terug van 3-4 weken Ameland, waar ze nog 2 maal daags mee gewandeld had zonder ooit achter ons te lopen. Natuurlijk was merkbaar dat ze ziek was, maar ze had nog echt kunnen genieten daar!! Na thuiskomst ging het inens razend snel en de dag van de euthanasie had ze zelfs geen 5 minuten meer willen wandelen, ze was op. Enfin, zo zaten we op het kleed samen, tot de da kwam. Indra heeft zich onmiddellijk over gegeven aan de injecties. Kwam het door het hartfalen? Ik denk eigenlijk dat het (ook) te maken had met haar aard en de mate waarin zij beinvloed werd door mijn stemming.
Bij Floris is het me allemaal erg overkomen. Ik had welliswaar bedacht dat ik het thuis wilde en met zijn favoeriete dokter, maar het moment zelf had ik niet de geie en na overlijden wilde de da hem gelijk in de auto dragen omdat ik hem zelf naar de begraafplek wile brengen. Dat dit voor mij veel te snel ging en ik 'm later zelf wel in de auto zou zien te krijgen, durfde ik niet te zeggen. Met Indra had ik me daarom goed voorbereid op wat voor haar én mij belangrijk was. Ik wilde bijvoorbeld graag alleen met haar zijn op dat moment en heb dus de moed bijen geraapt dat vooraf te vertellen, zodat dit ook gebeurde. Ik heb gezorgd dat de omstandigheden voor ons samen zo ontspannen en goed mogelijk waren en heb na overlijden alle tijd genomen die ík nodig had voor het afscheid. Utrecht heft haar op de afgesproken tijd opgehaald voor pathologisch onderzoek naar het hart, t.b.v. het ras. De cardioloog heft me heel nauw op de hoogte gehouden van wanneer ze daar gearriverd was en wanner ik haar kon terug verwachten (want ik wilde haar zelf begraven). Ik denk dat doordat het allemaal zo was geregeld dat het relatief goed voelde voor mij, Indra zich ook gemakkelijker kon ontspannen. Zij was daar heel gevoelig voor.
Ik denk dat ieder kalmerend middel bij een hond het nadeel kan kennen dat 'verdoofd' raken beangstigend kan zijn. Als jij en ik een borrel nemen, weten we welke invloed dat kan hebben en doen we dat omdat we dit lekker vinden, in het vertrouwen dat het tijdelijk is. Maar een hond zal zich onveilg kúnnen gaan voelen bij verlies van helderheid en kracht, kan ik me voorstellen. Daarnaast kunnen middelen als bijv. tramadol bijwerkingen kennen, zoals misselijkheid. De ene wordt er heel ontspanenn en happy van, maar als ze er vreselijk misselijk van worden (en dat kan snel na inname gebeuren) dan ben je dat effect wel weer kwijt..
Ik zou het zelf dus zo veel mogelijk zoeken in zo rustig mogelijke omstandigheden, zowel voor de hond áls omstandigheden waar jij zelf zo veel mogelijk ontspannen en jezelf in kunt zijn. Eventueel aangevuld met bijv. zo'n DAP verstuiver en aanverwante producten.
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Daarom denk ik dat ik dit keer ook wil gaan voor narcose in de ader van het voorpootje. Ze zijn dan kennelijk ineens weg zonder iets te merken. Bij een narcose in een spier schijnt dit veel langzamer te gaan en is dit bovendien niet pijnloos.
Laatst gewijzigd door doranto op za 28 jun 2014, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
JolandaB
4-sterren
4-sterren

Bericht door JolandaB »

miik schreef: Volgens mij is dat ook het probleem als je van te voren extra medicatie gaat geven, dat de bloedvaten daarna moeilijker te vinden (aan te prikken zijn). De praktijk waar ik werkte kreeg de hond (of kat) een braunule in de voorpoot, terwijl het dier gewoon wakker is.
Dit vinden de meeste niet zo prettig, maar een handige dierenarts heeft dat zo voor mekaar. Als de hond rustig is en het baasje is er aan toe, dan wordt de euthenasie vloeistof dmv de braunule rechtstreeks in het bloedvat gespoten. Dit gaat niet mis omdat de braunule er zit, en de hele hoeveelheid kan dan zonder problemen in 1x gegeven worden.... Binnen een paar seconde valt het dier weg, dit gaat dus echt heel snel, en is wat mij betreft de meest ideale manier. Niks geen strijd of toestanden. Maar je moet het baasje er wel op voorbereiden... want het gaat dus echt snel ! Het afscheid nemen en alles zeggen wat je wilt zeggen, moet dus voor het inspuiten van de vloeistof.
Bij ons in de kliniek krijgen de meeste patienten een branule (infuus) als ze wakker zijn, dit gaat prima tenzij de het dier extreem angstig of agressief is. Branule prikken is ook niet pijnijk ofzo.
Zo zijn mijn dieren ook geeuthanaseerd. Als de branule zit kun je nog een knuffel geven of weet ik wat iedereen doet, als je er dan aan toe bent de narcose vloeistof in de branule en dier zakt meteen weg. Als het dier dan slaapt kan de dosis euthasol er achteraan. Naar mijn mening is dit de meest diervriendelijke, minst stressvolle manier op je beste vriend te laten gaan.

Prik in de bil kan iid super pijnlijk zijn, zit daar ook een enorme zenuw :-\
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Doranto schreef: Ik zou zeggen, ga op tijd op zoek. Informeer je goed en vraag de betreffende dierenarts het hemd van zijn lijf, vóórdat je toestaat om het op dié manier te doen.
Vertrouw je het niet, of voel je je er niet lekker bij, ga op zoek naar de volgende da. Struisvogelpolitiek is je hond niet bij gebaat. Het is jóuw verantwoording. Dat is hoe ik er over denk en hoe ik het ga doen.
Dat denk ik ook ja. Ga echt op tijd op zoek. Je weet nooit waar je voor komt te staan en dan is het gewoon goed als je weet hoe en wat.
Niet alleen voor je hond, maar ook voor jezelf. Uiteindelijk moet jij verder, en als de laatste beelden op je netvlies heftig waren en je hebt het gevoel dat het niet ging zoals je dat gewild had, heb je daar heel lang last van.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Doranto schreef: Daarom denk ik dat ik dit keer ook wil gaan voor narcose in de ader van het voorpootje. Ze zijn dan kennelijk ineens weg zonder iets te merken. Bij een narcose in een spier schijnt dit veel langzamer te gaan en is dit bovendien niet pijnloos.
Klopt! De cardioloog bevestigde dit. Een alternatief - wat mijn eigen dierenarts nogal eens doet - is een prik in het hart... Dit schijnt hetzelfde effect te hebben voor de hond, maar de cardioloog vond dit richting eigenaar afschuwelijk en lichtte toe dat hetzelfde bereikt wordt middels een injectie in de ader in een voorpoot, maar dan wele en heel stuk prettiger voor de eigenaar!
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Poeh wat een topic. Voor mij wel een belangrijke, want ik heb Oscar nu eindelijk zo ver dat ik een prikje in zijn nek mag geven. Pootje scheren, branules, injecties in de spieren, allemaal nog grote no-no's voor ons.
Zoals ik het nu zie, zou ik zelf een injectie in zijn hals zetten waar hij van gaat slapen. Net zoals het afgelopen jaar is gebeurd toen hij geopereerd moest worden en zijn oren onderzocht moesten. En daarna mag de dierenarts zo snel mogelijk doen wat nodig is om hem dood te maken. Want inderdaad, die 10 minuten maken ook niet meer uit.
En branule lijkt me we de beste optie bij een hond die dat zonder stress toe laat. Dat klinkt als het minste gedoe, het snelste en de minste pijn.

Plaats reactie