Barf en bacteriën

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Barf en bacteriën

Sigbrid
4-sterren
4-sterren

Bericht door Sigbrid »

Ooh en ik had al katten en moest toch de bakken schoonmaken natuurlijk ! Extra goed handen wassen er na scheelt aanzienlijk natuurlijk
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Ik vind ook dat er overdreven word hoor. Tuurlijk er zitten bacterien in, en ja daar kan je best ziek van worden, maar gezond verstand en goede weerstand doen wonderen. Het is maar vlees, geen chemisch afval  :P
Voor Barf heb ik apart bestek, ze hebben hun eigen schaaltjes, ik werk met handschoenen (ook voor eigen vlees trouwens, ik haat het gevoel van rauw vlees  :P ) maar het gaat gewoon allemaal in dezelfde vaatwasser.
Tom sleept ook wel eens met zijn eten...gewoon een dweil eroverheen...we leven nog steeds.
Tom is toevallig hulphond (geweest) en kwam ook in ziekenhuizen, bij de huisarts, tandarts...ik zie echt niet in wat dat voor extra risco geeft omdat hij barft, van de straat eten doet hij totaal niet dus dat heft elkaar dan weer op  :biggrin2:
Corine1981
3-sterren
3-sterren

Bericht door Corine1981 »

Wat een onzin...

Ik ben nu 32 weken zwanger en leef nog steeds, beeb ook.
Hier ook alles gescheiden wat hond betreft, of dan tenminste het rauwe vlees.
Maar dat geldt ook voor mijn eigen eten.

Overigens doet mijn moeder rustig vlees en groente op dezelfde plank of met hetzelfde mes snijden (ondanks herhaaldelijk wijzen op de gevaren hiervan) en ook mijn ouders leven nog.

Die hele bangmakerij is gewoon erg jammer en bijna alle DA-en gaan erin mee helaas.

Mijn s-zus heeft sinds twee weken een pup, al hele gesprekken over gehad en ze was helemaal pro vers (iig Kvv) worsten besteld...
Afijn, na de eerste controle bij de DA kwam ze thuis met een grote zak Royal Caninchen.... Bijna gratis om eens uit te proberen :(
Ik mocht er niets van zeggen (dus zoekt ze het nu maar uit, jammer voor de hond) maar het heeft de propaganda voor brokken bij de DA wel goed weer...
Berna
4-sterren
4-sterren

Bericht door Berna »

Ik vind dat jullie wel heel hard roepen dat het bangmakerij is...
Natuurlijk, vaak is het overtrokken.
Maar vergeet niet dat onze honden niet ziek worden van Salmonella maar een zwangere vrouw of iemand met een slechte weerstand er de grootst mogelijke problemen mee kan krijgen. Salmonella is typisch een bacterie die je vind in vlees/kip.
Goede hygiene voor risico groepen is wel degelijk van groot belang!
suzanne 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door suzanne 1 »

Tuurlijk.....er zitten bacterien in vlees, ook gevaarlijke bacterien kunnen er in voor komen zoals salmonella (net als in het vlees voor mensen). Het is maar net hoe je hier mee om gaat. En hoe vaak hoor je niet dat er honden salmonella uitscheiden die brok krijgen......dus daar zit het ook gewoon in.
Het blijft gewoon hygienisch werken en goed nadenken.
Wij hebben het heel makkelijk opgelost. Zwanger....dan voert mijn vriend de honden. Geen haar op mijn hoofd die er maar aan denkt om de honden dan op brok te zetten. En nee, als ze net gegeten hebben hoef ik even geen zoen van ze. Maar dat heeft dan weer niks met wel/niet zwanger te maken.....dat vind ik zelf gewoon vies. De honden likken hier zo wie zo niet snel in je gezicht omdat wij dat niet fijn vinden. Jamey likt vooral je voeten (voetenfetish :D )
Wij gebruiken trouwens altijd van die wegwerp handschoentjes om het hondenvoer klaar te maken. De reden dat ik niet voer als ik zwanger ben is dat ik nog wel eens klunsig met het mes doe en dan in mijn hand snij (rauw vlees in open wond) en dat lijkt me dan weer niet zo super voor beeb. Normaal laat ik de wond dan door de honden schoonlikken en nooit last ervan. Tot ik 1x met dettol  de wond had schoongemaakt.....toen was het ontstoken. Daarna dus weer netjes door de honden laten likken.

Ik maak me veel meer zorgen om de honden die ik elke dag uitlaat (uitlaatservice) die een tekenband oid om hebben. Dat gif komt dan ook op mijn handen en dat lijkt me nou ook niet onschadelijk voor een baby in de buik
Martine-Tom

Berna schreef: Ik vind dat jullie wel heel hard roepen dat het bangmakerij is...
Natuurlijk, vaak is het overtrokken.
Maar vergeet niet dat onze honden niet ziek worden van Salmonella maar een zwangere vrouw of iemand met een slechte weerstand er de grootst mogelijke problemen mee kan krijgen. Salmonella is typisch een bacterie die je vind in vlees/kip.
Goede hygiene voor risico groepen is wel degelijk van groot belang!
Ja maar waarom zou dat met barf anders zijn dan met ons eigen vlees?
Mag ik mijn oma ook geen zoen meer geven als ik een uur daarvoor kip gegeten heb en verwerkt heb met blote handen?
Tuurlijk is hygiene belangrijk maar dat is het (gewoon in normale mate) altijd, ook met ons eigen voedsel dus waarom zou dat met barf anders zijn?
Berna
4-sterren
4-sterren

Bericht door Berna »

Omdat ik niet het idee heb dat het vlees wat wij voor onze honden kopen voldoet aan de eisen voor consumptie door de mens.
Hoe kan het anders dat men soms maden vind het vlees of een vreemd luchtje ruikt bij het ontdooien..?

Ik schrijf niet dat jou hond of jij besmettingen kunnen door geven. Dat is onzin natuurlijk. Maar als je de hele keuken vol hebt met rauw vlees wat geportioneerd moet worden dan zou ik daarna maar ff de hygiene regels in acht nemen. Volgens mij is dat ook de strekking van het verhaal.
Ik laat in ieder geval niet mijn kleine nichtje aan het vlees voor de hond komen. Want ze steekt haar vingertjes lekker in haar mondje zonder dat ze gewassen zijn.
Barfen is echt niet gevaarlijk mits je hygienisch werkt. Maar ik weet ook zeker dat barfvlees minder van microbiologische kwaliteit is dan ons eigen vlees.
Martine-Tom

Hmm nee dat idee heb ik niet...maar ik bestel altijd bij bedrijven, geen idee wat er via lijntjes en andere wegen op de Barfmarkt komt.
Ennn mijn nichtje van 2 mag ook niet aan mijn eigen biefstukje zitten met dezelfde reden  ;)

Ik ben verre van perfect hoor, laat het grotendeels ontdooien voor het portioneren, laat het op het aanrecht ontdooien voor ik het voer als het zo uitkomt, Tom eet langzaam en soms ligt het een paar uur te wachten voor hij het eet...en het vlees heeft echt nog nooit maden oid ontwikkeld.
Maar goed als ik nu weer lees dat er vis over de datum verkocht word via lijntjes, of vers vlees half nederland ongekoeld doorkruist...tja dan zal het mss wat anders gaan, maar het barfvlees opzich is imho echt niet inferieur aan vlees voor humaan gebruik.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Berna schreef: Omdat ik niet het idee heb dat het vlees wat wij voor onze honden kopen voldoet aan de eisen voor consumptie door de mens.
Hoe kan het anders dat men soms maden vind het vlees of een vreemd luchtje ruikt bij het ontdooien..?

Ik schrijf niet dat jou hond of jij besmettingen kunnen door geven. Dat is onzin natuurlijk. Maar als je de hele keuken vol hebt met rauw vlees wat geportioneerd moet worden dan zou ik daarna maar ff de hygiene regels in acht nemen. Volgens mij is dat ook de strekking van het verhaal.
Ik laat in ieder geval niet mijn kleine nichtje aan het vlees voor de hond komen. Want ze steekt haar vingertjes lekker in haar mondje zonder dat ze gewassen zijn.
Barfen is echt niet gevaarlijk mits je hygienisch werkt. Maar ik weet ook zeker dat barfvlees minder van microbiologische kwaliteit is dan ons eigen vlees.
Nou, jou en andermans zaak natuurlijk dat je vlees besteld bij duistere adresjes.... Ik geef toe, daar heb je echt een punt. Als ik zie hoe er soms met vlees gezeuld wordt :-X :-X :-X :-X :-X

Maar wat ik voer is gewoon geschikt voor menselijke consumptie en als zodanig behandeld. En I like to believe dat de meeste mensen er op die manier mee om gaan.

En mensen die het niet zo nauw nemen met wat ze hun hond te eten geven (wat ze in mijn ogen wel zouden moeten doen), die moeten zeker-te-weten extra voorzichtigheid betrachten.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 10 jul 2014, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Berna schreef: Omdat ik niet het idee heb dat het vlees wat wij voor onze honden kopen voldoet aan de eisen voor consumptie door de mens.

Maar dat moet ze ook niet bij het kipfiletje uit de supermarkt doen natuurlijk.

Verder moet je idd hygiëneregels in acht nemen en dat is helaas niet voor iedereen de normaalste zaak in de wereld. Maar net zoals dat bij "vlees voor het mens" ook noodzakelijk is en ook door velen niet gedaan wordt, is het dan ook niet nodig om BARF neer te zetten als iets gevaarlijks want dat is vlees voor jezelf klaarmaken ook niet.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Lizzy schreef: Nou, jou en andermans zaak natuurlijk dat je vlees besteld bij duistere adresjes.... Ik geef toe, daar heb je echt een punt. Als ik zie hoe er soms met vlees gezeuld wordt :-X :-X :-X :-X :-X

Maar wat ik voer is gewoon geschikt voor menselijke consumptie en als zodanig behandeld. En I like to believe dat de meeste mensen er op die manier mee om gaan.

En mensen die het niet zo nauw nemen met wat ze hun hond te eten geven (wat ze in mijn ogen wel zouden moeten doen), die moeten zeker-te-weten extra voorzichtigheid betrachten.
En ik denk dat dat nou net de groep is die ook op het vlak van hygiëne de bezwaren niet ziet (wil zien).
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Angelique schreef: En ik denk dat dat nou net de groep is die ook op het vlak van hygiëne de bezwaren niet ziet (wil zien).
Ik denk dat je gelijk hebt. Maar weet je, die zijn toch niet te redden, want die staan net zo makkelijk hun eigen kipfilet (een dagje over datum) op dezelfde snijplank te snijden als waar ze later de komkommer op staan te choppen, zonder 'm eerst afgewassen te hebben. Dus tja.
Martine-Tom

Lizzy schreef: Ik denk dat je gelijk hebt. Maar weet je, die zijn toch niet te redden, want die staan net zo makkelijk hun eigen kipfilet (een dagje over datum) op dezelfde snijplank te snijden als waar ze later de komkommer op staan te choppen, zonder 'm eerst afgewassen te hebben. Dus tja.
Nouja dat dus, ja in vlees zitten bacterien en ja daar kunnen mensen in extreme gevallen van dood gaan maar ik snap dus echt niet wat er dan zo extra gevaarlijk aan Barfen is...Net zoals ik niet mijn eigen kipfiletje rauw aflik, mijn handen was na het verwerken van vlees en een schone  snijplank pak als ik daarna groente wil snijden (En en schoon mes) zo doe ik dat met barf/kvv ook. Ja er zit vast wel risico aan (such is life, alles heeft risico, en huisdieren zijn nou eenmaal niet de meest hygienische hobbies met kattenbakken, likken in je gezicht, ongelukjes op het tapijt enz) maar je gezonde verstand gebruiken kom je al een heel eind mee.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Mee eens!

Als ik vlees ga portioneren, dan ruim ik eerst heel het aanrecht leeg. Dan ga ik aan het portioneren en als ik een ander diersoort pak, maak ik eerst snijplank, weegschaal en mes schoon. Na het portioneren maak ik het aanrecht schoon met afwasmiddel, was ik al het gereedschap schoon met afwasmiddel en heet water en gooi ik zout op de snijplank.
Als alles is afgedroogd maak ik het aanrecht nogmaals schoon en ga er daarna met zo'n glorix-hygiënisch-stink-doekje overheen. Dan weet je in ieder geval dat alles écht schoon is. Die doekjes gebruik ik overigens alleen na het portioneren van het hondenvlees.

Alle handdoeken/theedoeken gaan na gebruik bij de paardenwas.

Ik denk dat als je gewoon goed schoonmaakt na het werken met vlees, dat het dan allemaal wel meevalt met dat ziek worden.
Corine1981
3-sterren
3-sterren

Bericht door Corine1981 »

Die schoonmaakdoekjes gebruik ik echt continu :o heb een hekel aan vaatdoeken, vieze dingen.
Dán kun je beter de tong van je hond hebben ;)

En ik geef Kvv met soms wat prooidieren erbij maar snij niets eigenlijk, dus niet zo bang voor infecties.

Mijn gezin wil toch ook eten, moet ik daar de kip ook maar voor skippen?
Al het vlees wat ik tot nog toe gezien heb is prima, al gooi ik alles wat ze laat staan direct weg (ivm kind en vieze vliegen :))

Plaats reactie