De BP-moeders! *Fleur is geboren! 2-2-2015

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: De BP-moeders! *Dubbel Hoera, 17-3 Vera & 18-3 Dwayne geboren!

Sieglinde
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sieglinde »

Tot 1 jaar blijft melk gewoon de belangrijkste voedingsbron. De rest is echt maar bijzaak...
Esthertjuh
4-sterren
4-sterren

Bericht door Esthertjuh »

Tess is ruim 13 maanden en eet 's ochtends wat fruit (vooral banaan is favoriet, die eet ze helemaal op), als avondeten wat groenten en aardappeltjes (vaak maar paar happen). En dan op de opvang nog een sneetje brood. Thuis krijg ik er niet meer dan 2 happen brood in ::) Bak wel soms pannenkoekjes van gekolfde melk voor tussen de middag. Na een jaar gaat de bijvoeding de borstvoeding steeds meer vervangen. Tot een jaar is vast voedsel echt BIJvoeding om te oefenen/proeven. Tot zes maanden is het zelfs erg slecht voor de darmen.
Roef & Hidde
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roef & Hidde »

mijn jongste heeft tot dat ze 13 maanden was alle vaste voeding geweigerd en alleen borstvoeding en af en toe wat geitenmelk gedronken.
het consternatie buro op de achterste benen  :P  de kinderarts/homeopaat vond het tot 15 maanden verantwoord.

ze is nu 14 jaar en 1 meter 74,nooit ziek.

natuurlijk is dit extreem maar niet echt een drama.
wel als je wilt gaan dwangvoeren zoals het CB wilde  >:(
blij dat ik erg eigenwijs ben en dit nooit gedaan,blijkt ze autisties te zijn en haar mondgevoel wijkt af.
door te dwingen had eten voor haar altijd een groot probleem kunnen blijven.
wenche
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door wenche »

Ons cb houdt aan tot 15 maanden, daarna zouden ze wel meer vaste voeding moeten eten, maar ze dwingen je nergens toe (en een kind laat zich ook niet dwingen tot eten is mijn ervaring)
Ze eet sinds gister 2x een hele boterham met boter :), fruit gaat er in als een tierelier, alleen groente moet ze niet... Maar goed, de vitamientjes krijgt ze ook uit het fruit en via mijn melk...
Water/thee bieden we haar wel aan, maar dat is 2 slokken en dan is ze er klaar mee... Griekse yoghurt vind ze ook wel erg lekker en we zijn nu langzaam bezig om geitenmelk te introduceren, dan kan dat mee in haar fles naar het kdv, dan kan ik stoppen met kolven (dat is namelijk niet echt mijn hobby :p)
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

OK, leuk de uitleg en ervaringen te lezen.
Cupcake
4-sterren
4-sterren

Bericht door Cupcake »

Ik loop een beetje vast qua eten; onze klein man eet inmiddels zelf erg goed. Hij rapleyt er lustig op los en lust alles, maar ik vind het langzaamaan lastig om hem gevarieerd eten aan te bieden. Het voelt elke dag zo 'hetzelfde'.
Hij krijgt om half tien en drie uur fruit of soms wat koude groente, banaan, peer, mango, avocado, druiven, pruimen, perzikken, appel, meloen, tomaat of komkommer. En als wij eten kijk ik wat hij met ons mee kan eten; aardappel, bataat, pasta of rijst met wortel, broccoli, bloemkool, pompoen, sla, bietjes (wat een chaos wordt dat, lijkt wel een slachting) radijsjes of spinazie met soms een beetje kip of kalkoen. Van vis krijgt hij vreselijke buikpijn dus dat doen we even niet meer.
Maar ik zou graag omdat hij zo makkelijk eet, hem aan nog meer verschillende dingen laten wennen. Wat geven jullie verder nog?
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Nou, ik vind dat al een hele variatie hoor!
Krijgt hij geen ontbijt en lunch? of gaat het alleen om de groenten/fruit?
Ik zorg zelf voor de drie hoofmaaltijden en daarvan vind ik ook echt dat ze erin 'moeten'. Ontbijt is een biologische speltpap van opvolgmelk en een 1/3 banaan, lunch is een warme prak of brood en diner is dan brood of warme prak afhankelijk van de lunch. Ik vind pasta of rijst geen toegevoegde waarde nog, hij krijgt al genoeg graan binnen met ontbijt en brood dus hij krijgt altijd aardappels of bataat met groenten en vlees. Wat bij jou er niet tussen staat en wat hij wel krijgt zijn andijvie, witlof, boontjes, tuinbonen, erwtjes. En ik geef naast gevogelte ook rundvlees.
Daarnaast mag hij alles proeven. Van de week zat hij te lonken naar de lasagna schaal dus heeft hij wat lasagna geproeft en hij vond het zalig. Het was een luie Knorr lasagna maar ok, dat wordt 'm dus weer vers zelf maken zodat hij er iets meer van kan eten. Maar wel als extra dus. Zelfde als met soep, dat mag hij van mij gezellig mee proeven maar vind ik nog geen eten voor hem, zoute bouillon etc.
Broodmaaltijd zijn twee volkoren bio bammetjes (liefst spelt) met bio roomboter, plakje bio kipfilet, smeerkaas zonder zout en 1x per week een beetje bio smeerworst en dan ook een boterham 'zoet' belegd met bio appelstroop of fruitspread uit een potje of zelfgeprakte banaan of aardbeien.
Tussendoortjes zijn hier yoghurt, rozijntjes, rijstwafeltje, ergens nog een flinke bak fruit (ik mis in jouw rijtje aardbeien, bessen, frambozen, meloen, ananas), en ook rauwkost. O en als het warm is een zelfgemaakt ijsje (water met fruit in zo'n vormpje).
Else
4-sterren
4-sterren

Bericht door Else »

Hier wel voor de 6 mnd begonnen met bijvoeding.
Dit omdat mevr. Ongeveer het eten van ons bord aftrok en kwaad werd als ze niets kreeg.
Ze vindt groenten heerlijk en fruit zijn we net mee begonnen.
Ik geef wel gemalen omdat ik stukjes te spannend vind.
Ik ken een jongen met een flinke hersenbeschadiging nadat hij bijna is gestikt in een appel :-X
Is dikke pech denk ik en ik snap ook goed dat anderen kiezen voor rapley maar ik durf het zelf niet aan.
Geef soms wel een plakje komkommer maar de rest nog helemaal fijn gemaakt in de blender.
Cupcake
4-sterren
4-sterren

Bericht door Cupcake »

Jantina schreef: Nou, ik vind dat al een hele variatie hoor!
Krijgt hij geen ontbijt en lunch? of gaat het alleen om de groenten/fruit?
Ik zorg zelf voor de drie hoofmaaltijden en daarvan vind ik ook echt dat ze erin 'moeten'. Ontbijt is een biologische speltpap van opvolgmelk en een 1/3 banaan, lunch is een warme prak of brood en diner is dan brood of warme prak afhankelijk van de lunch. Ik vind pasta of rijst geen toegevoegde waarde nog, hij krijgt al genoeg graan binnen met ontbijt en brood dus hij krijgt altijd aardappels of bataat met groenten en vlees. Wat bij jou er niet tussen staat en wat hij wel krijgt zijn andijvie, witlof, boontjes, tuinbonen, erwtjes. En ik geef naast gevogelte ook rundvlees.
Daarnaast mag hij alles proeven. Van de week zat hij te lonken naar de lasagna schaal dus heeft hij wat lasagna geproeft en hij vond het zalig. Het was een luie Knorr lasagna maar ok, dat wordt 'm dus weer vers zelf maken zodat hij er iets meer van kan eten. Maar wel als extra dus. Zelfde als met soep, dat mag hij van mij gezellig mee proeven maar vind ik nog geen eten voor hem, zoute bouillon etc.
Broodmaaltijd zijn twee volkoren bio bammetjes (liefst spelt) met bio roomboter, plakje bio kipfilet, smeerkaas zonder zout en 1x per week een beetje bio smeerworst en dan ook een boterham 'zoet' belegd met bio appelstroop of fruitspread uit een potje of zelfgeprakte banaan of aardbeien.
Tussendoortjes zijn hier yoghurt, rozijntjes, rijstwafeltje, ergens nog een flinke bak fruit (ik mis in jouw rijtje aardbeien, bessen, frambozen, meloen, ananas), en ook rauwkost. O en als het warm is een zelfgemaakt ijsje (water met fruit in zo'n vormpje).
Jawel, hij krijgt als ontbijt meestal een rijstwafel of boterham met boter en een belegde boterham tussen de middag (smeerkaas, jam, kipfilet of smeerworst, alles zonder suikers/zout) Maar de groente/ fruit variatie vind ik wel wat lastig.
Hoe geef je andijvie?? En witlof rauw of gekookt?? Hoe koop je erwtjes?? Ken ze alleen in blik?? Boontjes is inderdaad een goeie!
Sieglinde
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sieglinde »

Hier iets vroeger begonnen. Oa omdat de bv terugloopt en ik een aantal dingen wou introduceren nog onder de bv om kans op allergieën te vermijden. Maar ze eet niet elke dag bijvoeding.

Ze is gisteren weer goedgekeurd. 7kg440 ( waarmee ze vrij hoog op de curve zit), 64 cm waarmee ze vrij laag op de curve zit.
Volgende controle op 9 maand. Zegt de KA: tegen dan zal ze waarschijnlijk zitten... ::)
Ik antwoordde: hou anders eens haar handen vast.... Trok ze haar op en bleef lekker op de onderzoekstafel zitten. ::)
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Hoe dan met die allergieën? Ik heb gelezen dat fulltime bv de beste verweerder tegen allergieën is. Met 10 maanden zou je bv stabiel worden. Dus niet meer terug lopen.
@cupcake ik had laatst verse erwten uit de tuin. Maar diepvries is een hele goede vervanger.

@else, wat een nare ervaring. Kan me voorstellen dat je dan geen stukjes wilt geven.
Ik denk wel dat ik ga rapleyen. Wellicht deels met gepureerd. Ben het boek van Stefan kleintjes aan het lezen. Daar staat ook in qua verslikken. Dat de kans met pureren eigenlijk groter is.
Moet zelf nog even aan het idee wennen.  Maar goed ik hen nog even :)
Sieglinde
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sieglinde »

Nadia schreef: Hoe dan met die allergieën? Ik heb gelezen dat fulltime bv de beste verweerder tegen allergieën is. Met 10 maanden zou je bv stabiel worden. Dus niet meer terug lopen.
@cupcake ik had laatst verse erwten uit de tuin. Maar diepvries is een hele goede vervanger.

@else, wat een nare ervaring. Kan me voorstellen dat je dan geen stukjes wilt geven.
Ik denk wel dat ik ga rapleyen. Wellicht deels met gepureerd. Ben het boek van Stefan kleintjes aan het lezen. Daar staat ook in qua verslikken. Dat de kans met pureren eigenlijk groter is.
Moet zelf nog even aan het idee wennen.  Maar goed ik hen nog even :)
Omdat ik mijn bv aan het afbouwen ben. Ze krijgt nu nog  bv maar tegen volgende maand wil ik dat ze overdag gewoon fv drinkt. Ik ga niet kolven op het werk.
Ik heb een aantal studies gelezen, en mijn KA blijkbaar ook, waaruit bleek dat de kans op allergieën kleiner is als je nog grotendeels bv geeft, op de dingen die je onder de bv introduceert.
Dus wij zijn op 5 maand voorzichtig begonnen omdat ik toen toch ook de bv goed begon af te bouwen.
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Oké. Duidelijk :)
Gewoon uit  nieuwsgierigheid, waarom wil je perse niet kolven?
*Marga*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Marga* »

Mijn kleinkinderen mochten komen logeren.

Afbeelding

Afbeelding

Heerlijk stel.

Ze is nu twee en halve week , en het lijkt wel of ze al een paar seconden kijkt naar de woezel en pip mobiel als ik hem aanzet..(niet deze foto hoor)...
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Wat gezellig!! Vind moeders het niet moeilijk om de kleine al zo vroeg uit handen te geven? Dwayne is nu bijna 4 maanden. Ik moet er nog niet aan denken om hem te laten logeren.

Gesloten