Blaasontsteking + struviet - update, struviet is weg maar waardes nog niet goed

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Blaasontsteking en struviet

Zeeuwse labjes
1-ster
1-ster

Bericht door Zeeuwse labjes »

Ik lees dit topic met belangstelling. Onze Sofie had 2 weken terug ook een flinke blaasontsteking. Na de AB kuur (die helaas echt even nodig was) is de urine nogmaals gecontroleerd. Geen bacteriën en bloed meer te zien, maar wel een PH waarde van 9! En daarnaast wat struvietkristallen.

De DA probeerde ons gelijk de Hills brokken aan te praten, maar aangezien ze KVV krijgen, Duck Pens compleet en Carnibest Natuur, stond ik daar niet om te springen. Ik heb dus met haar afgesproken dat ik eerst ga proberen de PH waarde omlaag te krijgen met andere middelen. Als de urine zuurder wordt verdwijnen de kristallen als het goed is ook.

Ik had hier al gelezen wat ik haar kon geven. Ze heeft de afgelopen week dus 2x per dag een halve eetlepel appelazijn over haar voer gekregen en 1000 mg vit C per dag. En aangezien ze mijns inziens te weinig dronk (altijd lastig te bepalen met KVV) geef ik haar nu 3x per dag extra te drinken in de vorm van water met een heel klein beetje karnemelk of roosvicee zodat ze het helemaal opdrinkt. De vochtinname moet nu in ieder geval voldoende zijn.

Vanochtend (een week na de laatste PH meting bij de DA) weer wat urine opgevangen en zelf de PH waarde gemeten. Was nog steeds 8+ (hoogste waarde op de strip)
Hoe lang duurt het voordat je effect zou moeten zien van deze maatregelen? En is de PH waarde van ochtendurine anders dan die van de avondurine?
sella

Bericht door sella »

Ja, de ph waarde is anders bij ochtendurine dan in de loop van de dag.
Dat kan je ook bij jezelf zien, je eerste plas is vaak ook veel donkerder dan de rest van de dag omdat je slaapt en minder vaak drinkt en plast tijdens de nacht.
Zeeuwse labjes
1-ster
1-ster

sella schreef: Ja, de ph waarde is anders bij ochtendurine dan in de loop van de dag.
Dat kan je ook bij jezelf zien, je eerste plas is vaak ook veel donkerder dan de rest van de dag omdat je slaapt en minder vaak drinkt en plast tijdens de nacht.
Het lukte me om vanavond weer wat urine op te vangen en nu was het 7,4. Dat scheelt dus behoorlijk veel. Twee kleurstreepjes terug op de teststrip. We houden dus maar even vol!
Aprilsnow
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aprilsnow »

Voldoende drinken... wat is dat eigenlijk? Wij zijn naar de DA gegaan omdat we vonden dat Tammo veel dronk (een dikke 800 ml tot een liter per dag), dat in combinatie met zijn KVV vonden wij best veel. Maar hoeveel 'moet' een hond eigenlijk drinken? Wat is normaal, wat is veel en wat is eigenlijk te weinig? Iemand een idee?
Radja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Radja »

Zeeuwse labjes schreef: Ik lees dit topic met belangstelling. Onze Sofie had 2 weken terug ook een flinke blaasontsteking. Na de AB kuur (die helaas echt even nodig was) is de urine nogmaals gecontroleerd. Geen bacteriën en bloed meer te zien, maar wel een PH waarde van 9! En daarnaast wat struvietkristallen.

De DA probeerde ons gelijk de Hills brokken aan te praten, maar aangezien ze KVV krijgen, Duck Pens compleet en Carnibest Natuur, stond ik daar niet om te springen. Ik heb dus met haar afgesproken dat ik eerst ga proberen de PH waarde omlaag te krijgen met andere middelen. Als de urine zuurder wordt verdwijnen de kristallen als het goed is ook.

Ik had hier al gelezen wat ik haar kon geven. Ze heeft de afgelopen week dus 2x per dag een halve eetlepel appelazijn over haar voer gekregen en 1000 mg vit C per dag. En aangezien ze mijns inziens te weinig dronk (altijd lastig te bepalen met KVV) geef ik haar nu 3x per dag extra te drinken in de vorm van water met een heel klein beetje karnemelk of roosvicee zodat ze het helemaal opdrinkt. De vochtinname moet nu in ieder geval voldoende zijn.

Vanochtend (een week na de laatste PH meting bij de DA) weer wat urine opgevangen en zelf de PH waarde gemeten. Was nog steeds 8+ (hoogste waarde op de strip)
Hoe lang duurt het voordat je effect zou moeten zien van deze maatregelen? En is de PH waarde van ochtendurine anders dan die van de avondurine?
Ik denk dat je beter het water met de roosvice achterwegen kan laten,grote kans dat daardoor de ph weer hoger wordt! Dan kan je beter een bouillion trekken van kip ofzo met een klein beetje zout! Mocht je groente en/of fruit geven,moet je daarmee stoppen,daar wordt de PHwaarde echt hoog van! Je zou ook evt cranberrycapsules erbij kunnen geven of de vitamine C MET ascorbine zuur kunnen verhogen! Mocht jouw hond diarree krijgen dan moet je de vitamine C weer verlagen! Radja kreeg 2000 per dag, grote hond van 32 kilo! Haar PH was binnen een week weer normaal!
Lil

Bericht door Lil »

Mijn kat met struviet mocht geen zout. Ik zou dus zelf bouillon trekken zonder zout toe te voegen. Kun je invriezen als ijsklontjes en dan steeds een klontje in het water doen.
sella

Bericht door sella »

Ik dacht dat voor een brokken hond 50 ml per kg lichaamsgewicht normaal was.
Ik vul gewoon de bakken en ik gok dat de heren samen zo een liter of 3 weg drinken per dag. ze eten barf.
Radja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Radja »

Lil schreef: Mijn kat met struviet mocht geen zout. Ik zou dus zelf bouillon trekken zonder zout toe te voegen. Kun je invriezen als ijsklontjes en dan steeds een klontje in het water doen.
Normaal moet je voor een hond/kat er idd ook geen zout indoen,maar om de hond zoveel als mogelijk te laten drinken,spoelen,spoelen, doe je er een klein beetje zout in om dorst te krijgen, waardoor ze meer gaan drinken.
Zeeuwse labjes
1-ster
1-ster

Vanochtend weer gemeten: 6,1!
Dat gaat dus helemaal goed.

Ik denk dat de urine van gisterochtend vervuild was met wat aarde. Dat zal de PH waarde ook beinvloeden.

En als ik wat roosvicee door het water doe is het echt maar een heel klein beetje hoor. Net dat het water iets geur krijgt. Ik kan me niet voorstellen dat dat effect heeft op de Ph waarde.
Lil

Bericht door Lil »

Radja schreef: Normaal moet je voor een hond/kat er idd ook geen zout indoen,maar om de hond zoveel als mogelijk te laten drinken,spoelen,spoelen, doe je er een klein beetje zout in om dorst te krijgen, waardoor ze meer gaan drinken.
Klopt, maar niet als ze struviet hebben! Dan kunnen ze beter iets minder drinken en geen zout binnen krijgen is mij altijd verteld.
Ik deed dan 3 druppels kattenmelk in het water (nu was het ook een kat).
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Lil schreef: Klopt, maar niet als ze struviet hebben! Dan kunnen ze beter iets minder drinken en geen zout binnen krijgen is mij altijd verteld.
Ik deed dan 3 druppels kattenmelk in het water (nu was het ook een kat).
Bij katten met struviet wordt drinken juist heel erg aangeraden. Ik ben toen gaan zoeken en hoewel er veel verschillende visies op de beste behandelwijze is, hadden ze allemaal als overeenkomst: veel drinken. Wij geven de katten dus 2 keer per dag kvvsoep. Lekker een flinke plens water over de kvv en dat drinken ze altijd netjes op.
Lil

Bericht door Lil »

Kaela schreef: Bij katten met struviet wordt drinken juist heel erg aangeraden. Ik ben toen gaan zoeken en hoewel er veel verschillende visies op de beste behandelwijze is, hadden ze allemaal als overeenkomst: veel drinken. Wij geven de katten dus 2 keer per dag kvvsoep. Lekker een flinke plens water over de kvv en dat drinken ze altijd netjes op.
Dat zeg ik toch ook veel drinken. Maar zout was echt een no go.
Gaat mij om het zout, niet om het drinken. Dat is altijd prima, vandaar dat ik een paar drupjes kattenmelk gebruikte om dat te stimuleren.
sella

Bericht door sella »

Ik ga met jou mee hoor Lilian, zout is hoe dan ook een nogo, een beetje karnemelk in het water doet wonderen voor hond en kat om te willen drinken. Karnemelk kan je ook van geit krijgen en dat doe ik tegenwoordig.
tanken gegarandeerd.
Dorst door zout is vreselijk slecht voor de nieren!
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Dan begreep ik het verkeerd en ben ik het met je eens Lil! Zout doen wij ook absoluut niet aan. Wij maken het drinken aantrekkelijk door er soep van te maken met de kvv en dat gaat op tot de laatste druppel. Daar is echt geen zout voor nodig.
Radja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Radja »

sella schreef: Ik ga met jou mee hoor Lilian, zout is hoe dan ook een nogo, een beetje karnemelk in het water doet wonderen voor hond en kat om te willen drinken. Karnemelk kan je ook van geit krijgen en dat doe ik tegenwoordig.
tanken gegarandeerd.
Dorst door zout is vreselijk slecht voor de nieren!
Ik heb het niet over veel zout bij de zelfgetrokken bouillon,maar een klein beetje,een snufje om het drinken te bevorderen! Zelfs Lizzy zegt dat je dat kan doen,wanneer zij reageert op een topic met blaasontsteking en struviet!

Tuurlijk is zout niet goed voor dieren en zeker niet voor de nieren,maar soms moet je wel,wanneer zen bijvb dat scheutje karnemelk in water niet lekker vinden!
Hoe het met zout in bouillon voor katten zit dat weet ik niet,heb dat gelukkig nooit meegemaakt met onze katten toen we ze nog leefden. 

Plaats reactie