Rabiës enting

Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Re:Rabiës enting

Mayka
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Mayka »

Waarom moet bij een hond, als hij voor zijn eerste verjaardag geent is voor rabies, de enting na een jaar herhaalt worden?
Yari
4-sterren
4-sterren

Bericht door Yari »

Kun je anders niet als je een tolerante DA hebt vragen wèl de rabiëssticker (Nobivac) in het paspoortje te plakken (gewoon tegen betaling van het enten) en de entstof gewoon lekker weg laten sodemieteren?
Dan zit je helemaal safe. ;)
Nitus
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Nitus »

Mayka schreef: Waarom moet bij een hond, als hij voor zijn eerste verjaardag geent is voor rabies, de enting na een jaar herhaalt worden?
Volgens mij hoeft dat niet hoor :-\.
Nitus
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Nitus »

Yari schreef: Kun je anders niet als je een tolerante DA hebt vragen wèl de rabiëssticker (Nobivac) in het paspoortje te plakken (gewoon tegen betaling van het enten) en de entstof gewoon lekker weg laten sodemieteren?
Dan zit je helemaal safe. ;)
Denk niet dat je een DA zover krijgt. En als je dit zou willen doen, kun dat je natuurlijk alleen maar doen als je zeker weet dat je hond beschermd is tegen Rabiës (vooral als je in gebieden komt waar Rabiës nog voorkomt).
richard
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door richard »

Volgens mij is het inderdaad zo dat de nationale wetgeving van een bepaald land bepaalt welke richtlijn er gevolgd wordt.

Zweden/Noorwegen: Er dient een antistoffentest uitgevoerd te zijn, die laat zien dat er antistoffen met een minimale waarde van 0,5 IU/ml zijn aangetoond. Tussen vier en twaalf maanden na de laatste vaccinatie dient bloedonder­zoek op antilichamen (>0,5 iu/ml) plaats te vinden in aangewezen laboratoria. De dichtstbijzijnde bevinden zich in Lelystad en Brussel.
Dieren die al eerder zijn gevaccineerd en getest op antilichamen met goed resultaat (titer> 0.5 iu/ml) en jaarlijks zijn geboosterd behoeven geen nieuwe bloedtest te ondergaan.

Kortom, je wordt vrijwel gedwongen jaarlijks te enten op rabies als je naar dit soort landen wilt, ongeacht wat er in welke bijsluiter ook maar staat.....

richard
Mayka
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Mayka »

Nitus schreef: Volgens mij hoeft dat niet hoor :-\.
In ons geval dus wel. We gaan elk jaar naar Denemarken en op de site van 'Ministry of family and consumer affairs' staat:

"The pet passport certifies that the pet has been vaccinated or revaccinated against rabies. The pet must be vaccinated at least three weeks before departure, and the vaccination will remain valid in accordance with the recommendations of the manufacturing laboratory. Pets vaccinated before they reach the age of one year must, however, be revaccinated already after one year."

Maar waarom? Wat is daar de achterliggende gedachte van?
oebaya
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door oebaya »

Zit geen gedachte achter denk ik, gewoon of safe spelen, terwijl ik titerbepalingen heb die uitstekend zijn van honden die na 1 enting zijn gemaakt.
gr.
Nicolette
oebaya
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door oebaya »

richard schreef: Volgens mij is het inderdaad zo dat de nationale wetgeving van een bepaald land bepaalt welke richtlijn er gevolgd wordt.

Zweden/Noorwegen: Er dient een antistoffentest uitgevoerd te zijn, die laat zien dat er antistoffen met een minimale waarde van 0,5 IU/ml zijn aangetoond. Tussen vier en twaalf maanden na de laatste vaccinatie dient bloedonder­zoek op antilichamen (>0,5 iu/ml) plaats te vinden in aangewezen laboratoria. De dichtstbijzijnde bevinden zich in Lelystad en Brussel.
Dieren die al eerder zijn gevaccineerd en getest op antilichamen met goed resultaat (titer> 0.5 iu/ml) en jaarlijks zijn geboosterd behoeven geen nieuwe bloedtest te ondergaan.

Kortom, je wordt vrijwel gedwongen jaarlijks te enten op rabies als je naar dit soort landen wilt, ongeacht wat er in welke bijsluiter ook maar staat.....

richard

Zweden en Engeland (Noorwegen is geen EU) hebben nog een uitzondering, maar die is opgenomen in de EU-regels en ze moeten die extra regels uiteindelijk ook afbouwen. Maar beide landen aanvaarden wel de regel, dat een vaccin geldig is volgens wat de fabrikant aangeeft. Dat heb ik in elk geval voor Engeland nagevraagd bij de betreffende autoriteiten.
gr.
Nicolette
chooky
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door chooky »

Mssschien omdat ze denken dat bij een enting in het eerste jaar nog de antistoffen van de moeder aanwezig kunnen zijn die de werking van de enting kunnen verstoren. Of dat het geven van een cocktail (meerdere entstoffen tegelijk dus) de werking van de eerste enting kan verstoren.
Bianca1
4-sterren
4-sterren

Bericht door Bianca1 »

Ik ben dus naarstig op zoek naar een DA die de rabiesenting van Nobivac gebruikt, en nu hoor ik net dat die van Merial ook 3 jaar geldig is, weet iemand hier iets van? En verder had ik nog ergens iets gelezen over toedienen van Thuja rondom de periode van enting, wat is dat precies en hoe gebruik ik het?
Bianca1
4-sterren
4-sterren

Bericht door Bianca1 »

Dit is wat ik heb gevonden over de beide vaccins, misschien zegt iemand dit iets.

Monovalente rabiësvaccins

NOBIVAC RABIES (Intervet)
geïnact Rabiësvirus-Ag
vaccin voor injectie im (Eq, Bo); im, sc (Ca, Fe)
Posologie:
Primovac:
Eq, Bo (lft > 6 m): 1 dosis (im)
Eq, Bo (lft < 6 m): 2de dosis na lft 6 m (im)
Ca, Fe (lft > 3 m): 1 dosis (im, sc)
Ca, Fe (lft < 3 m): 2de dosis na lft 3 m (im, sc)
Revac:
Eq: om de 33 m
Bo: om de 21 m
Ca, Fe: om de 3 j
fles 10 x 1 dosis
R/

RABISIN (Merial)
geïnact Rabiësvirus: 10exp 7 DL50/ml
Adjuv: aluminiumhydroxide
vaccin voor injectie
Posologie:
Eq, Bo, Ov:
Primovac:
(gn mat imm): 1 dosis (1 ml) op min 2 m lft
1ste revac op lft 1 jaar
(mat imm): 1 dosis op min 4 - 6 m lft
1ste revac na 1 jaar (Eq, Bo); na 3 jaar (Ov)
Revac:
elk jaar (Eq); alle 2 jaar (Bo); alle 3 jaar (Ov)
Ca, Fe:
Primovac:
(gn mat imm): vac op min 4 w lft, revac na 6 m
(mat imm): vac op min 3 m lft, revac na 3 jaar
Revac: alle 3 jaar
Mag bij Eq gelijktijdig toegediend worden met Tetagripiffa. Mag bij Fe als suspensie gebruikt worden voor Feliniffa. Mag bij Ca samen met Parvodog worden toegdiend of gelijktijdig (op 2 verschillende injectieplaatsen) met Parvodog, Trivirovax
fles 10 x 1 dosis (1 ml)
R/

http://www.bcfi-vet.be/nl/texts/NRABOOL1AL2o.lasso
Laatst gewijzigd door Bianca1 op di 10 mei 2005, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

bianca1 schreef: Ik ben dus naarstig op zoek naar een DA die de rabiesenting van Nobivac gebruikt, en nu hoor ik net dat die van Merial ook 3 jaar geldig is, weet iemand hier iets van? En verder had ik nog ergens iets gelezen over toedienen van Thuja rondom de periode van enting, wat is dat precies en hoe gebruik ik het?
Ik denk dat je dierenarts of anders de fabrikant van de vaccins daar wel antwoord op heeft.

Overigens heb ik inmiddels alweer berichten gehoord dat het toedienen van Thuja geen goed idee is. Zie hier:

"Thuja's reputation for helping with vaccine reactions arose during the days when the only vaccine that existed was the smallpox (cowpox) vaccine. The blanket use of thuja to protect after a vaccination is not based on homeopathic principles, and using thuja in this way is at best pointless (unless it happens to be the right remedy to match your dog's unique symptoms). What you need to do, if you decide to vaccinate, is observe the dog for his or her own unique reaction and symptom picture, and pick the single most similar remedy. In other words, the remedy which, when given to healthy people, produces the same symptom picture which your ill dog has. This is not something a pet owner should do on their own, but only with the advice of a skilled homeopathic veterinarian".

Van de website: http://www.caberfeidh.com/Revax.htm
tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

Hier hebben ze 2 weken geleden de Rabies(Nobivac)en de jaarlijkse enting gehad.
Ze zijn gelukkig niet ziek geweest,niets gemerkt..
De gewone enting krijgen ze voorlopig niet meer.
Hoe het met de Rabies verder gaat....in Tsjechie kom ik er volgens mij niet onderuit :-\
oebaya
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door oebaya »

Nog even over rabiës. Wij zijn net een paar dagen weg geweest via Duitsland naar Frankrijk op zoek naar mooi weer :-\ dat dus nergens was.
Controle nergens gehad, maar ik las wel in een Duitse krant, dat in Hessen weer hondsdolle vossen zijn gevonden, besmet vanuit een aanpalend bundesland. Daar is dus weer het vaccinatie-programma van vossen ingezet. Maar zo lang Hessen niet opnieuw rabiësvrij wordt verklaard, heb je toch wel kans dat er daar extra op entingen wordt gelet.
gr.
Nicolette
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

tieneke schreef: Hier hebben ze 2 weken geleden de Rabies(Nobivac)en de jaarlijkse enting gehad.
Ze zijn gelukkig niet ziek geweest,niets gemerkt..
De gewone enting krijgen ze voorlopig niet meer.
Hoe het met de Rabies verder gaat....in Tsjechie kom ik er volgens mij niet onderuit :-\
Niet alle honden worden ziek van dit vaccin. Wat wel vaker gebeurd is dat honden na de rabies-enting agressiever zijn. Dat geeft toch te denken.......

Plaats reactie