Abcessen in de buik door barf?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Abcessen in de buik door barf?

Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Dat is de reden dat je bevleesd bot voert. Dan ziet er spiervlees om het bot en prikt het niet. En in de buik gaan de verteringssappen aan het werk, waardoor die scherpe randjes verdwijnen.
Lefki&Amy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lefki&Amy »

Maar je kunt toch ook minder bevleesd bot met extra spiervlees voeren....ze knagen dan toch nog het karkas zonder het spiervlees en slikken het dus nogal 'bottig' door...  ???
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Lefki&Amy schreef: Maar je kunt toch ook minder bevleesd bot met extra spiervlees voeren....ze knagen dan toch nog het karkas zonder het spiervlees en slikken het dus nogal 'bottig' door...  ???
En aan dat "minder bevleesd" zit om deze reden dus een grens. Het kan niet té kaal zijn.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Kaela schreef: En aan dat "minder bevleesd" zit om deze reden dus een grens. Het kan niet té kaal zijn.
Toch kan zo'n slokdarm ook knetterkaal bot aan, hoor. Als ik terugdenk aan die parmabotten die ik vroegah weleens gaf... En ik weet van Duitse barfers dat ze zonder met de ogen te knipperen kaal en hard bot aan hun honden voeren. Ik had op de hondenschool ooit eens een paar bevroren schapenpoten voor iemand meegenomen, die ik van de buurman had gekregen nadat hij had geslacht. Ze gaf die bevroren poot - zonder vel, zonder vlees - gewoon aan haar hond, die hem zielsgelukkig naar binnen begon te werken. :-X

Ik denk dat de slokdarm van een carnivoor erop gebouwd is splinters te verwerken. Het is hier in Zweden elandenjachtseizoen, en ik krijg dan vaak naast pens, lever en nieren ook de longen met de luchtpijp en de slokdarm er nog aan. Eenmaal thuis verwerk ik alles, en dan als ik dan de slokdarm van een eland zie - en dat is maar een 'gewone' herbivoor - dan valt me op dat het eruitziet alsof er helemaal geen voedsel doorheen past, het is één en al flexibele 'wand', van enkele millimeters dik. Het is natuurlijk in feite ook een spier, die door zijn beweging het voedsel verder transporteert.
Bij carnivoren zal dat ook zoiets zijn: een buis met een dikke wand van enkele millimeters dik, waar je echt niet zomaar even doorheen prikt. Door de flexibiliteit voorkomt hij waarschijnlijk ook dat er splinters blijven steken.

Ik weet niet of het zo is, maar ik zou me kunnen voorstellen dat het zo werkt.
Inouchka
5-sterren
5-sterren

Bericht door Inouchka »

Ja dit is allemaal wel interessant  om te weten!! Soms heb ik ook zoiets van Ooow gaat dit wel goed, maar als ik zie hoe kira alles weg werkt, Tjah ze doet lang over, behalve het vlees xD dat is hap slik weg...
Ik geef toch nog voornamelijk kleine dieren aan haar als bot, ze barst nu ongeveer 8maand. Al gaat er af en toe wat groters in, maar tot hoelang zijn ze eigenlijk een beginnende barfer?
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Inouchka schreef: Ja dit is allemaal wel interessant  om te weten!! Soms heb ik ook zoiets van Ooow gaat dit wel goed, maar als ik zie hoe kira alles weg werkt, Tjah ze doet lang over, behalve het vlees xD dat is hap slik weg...
Ik geef toch nog voornamelijk kleine dieren aan haar als bot, ze barst nu ongeveer 8maand. Al gaat er af en toe wat groters in, maar tot hoelang zijn ze eigenlijk een beginnende barfer?
Dat is vaak niet zo precies aan te geven, hoe lang ze nog beginnend barfer zijn. Veel hangt af van hoe het verteerd wordt; als je nog steeds stukjes bot ziet in de ontlasting, dan betekent dat dat de boel nog niet optimaal wordt verwerkt door de hond. Dan moet je dus nog kleinere, zachtere botjes blijven voeren. Zie je geen stukjes bot, dan probeer je eens een harder botje, je kijkt hoe je hond daarmee omgaat, of ie er fatsoenlijk op kraakt zodat de boel klein genoeg wordt om te worden doorgeslikt, en als je dan op de daaropvolgende dagen geen stukjes bot in de ontlasting ziet, dan betekent dat dat het allemaal goed verteerd is. Let op: als je een drol die aan de buitenkant mooi glad is en geen bot vertoont uit elkaar haalt en je ziet stukjes bot, dan is dat geen ramp. Dat is precies zoals de natuur het bedoeld heeft: aan de buitenkant een beschermend laagje, aan de binnenkant de hardere onverteerde stukjes.
En als je hond slechte ontlasting heeft, veel te droog of juist veel te zacht, dan kun je beter ook nog bij de beginnersbotjes blijven. Dat betekent namelijk dat de verhoudingen waarin je voert (bot-vlees-orgaan-groente) nog niet optimaal is, en daar moet je dan eerst verder mee experimenteren.
smulpaap
5-sterren
5-sterren

Bericht door smulpaap »

Ik hield de eerste tijd een poep-dagboek bij . Dat vond ik met vier honden wel makkelijk .
En wat Anne al beschrijft , dat klopt . Uiteindelijk kom je er wel achter waarop jouw hond het het beste gaat doen .
Ik heb hier gemerkt dat mijn honden het op een afwisseling van zacht(er) en matig -hard vleesbot het beste (zijn gaan) doen .
Uiteraart heb ik ruimschoots de tijd genomen om de soorten vleesbot langzaam aan op te bouwen .
Als ik bv koppen voer , dan heb ik die het liefst in de vacht . Dat verteren mijn honden optimaal , en ze hebben dan ook optimale ontlasting .
Beter dan met bv pens , wat ook als ""inpakker "" van harder en /of scherper vleesbot kan dienen .
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Kaela schreef: Dat is de reden dat je bevleesd bot voert. Dan ziet er spiervlees om het bot en prikt het niet. En in de buik gaan de verteringssappen aan het werk, waardoor die scherpe randjes verdwijnen.
Ook als je bevleesde botten geeft komen daar scherpe randjes aan zodra de hond het bot doorknipt. Net zoals wanneer je het zelf met een snoeischaar doorknipt.

In de bek zitten diverse grote en kleinere speekselklieren; het speeksel maakt het voer glibberig en zorgt ervoor dat het gemakkelijk kan worden doorgeslikt. De slokdarm is heel ruim, elastisch en heeft een dik slijmvlies ter bescherming.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Vandaag was er weer een eland geschoten, en naast de pens en andere organen nam ik dit keer ook de luchtpijp en longen mee. Ik heb nav dit topic die slokdarm eens goed bekeken, en begrijp nu waarom daar geen gaatjes in komen door scherpe botten: het ding is hartstikke flexibel! Als ie leeg is, is de slokdarm een flubberig ding dat over de volle lengte naast de luchtpijp hangt (aan de luchtpijp vast), en dat flubberige ding is dan niet meer dan een centimeter of twee breed, en het is plat. Maar ik kon mijn hele vuist erin kwijt toen ik die erin stak en uitprobeerde hoe ver de slokdarm dan oprekt! Vervolgens heb ik mijn - scherpe - mes er een paar keer in gestoken en toen gekeken of ik gaatjes of zo zag. Niets.

De slokdarm is dus ongelofelijk rekbaar, en daardoor kunnen scherpe randjes probleemloos naar de maag worden getransporteerd. *einde biologieles*

Het was een boeiende middag! :biggrin2:
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Anne in Duitsland schreef: Vandaag was er weer een eland geschoten, en naast de pens en andere organen nam ik dit keer ook de luchtpijp en longen mee. Ik heb nav dit topic die slokdarm eens goed bekeken, en begrijp nu waarom daar geen gaatjes in komen door scherpe botten: het ding is hartstikke flexibel! Als ie leeg is, is de slokdarm een flubberig ding dat over de volle lengte naast de luchtpijp hangt (aan de luchtpijp vast), en dat flubberige ding is dan niet meer dan een centimeter of twee breed, en het is plat. Maar ik kon mijn hele vuist erin kwijt toen ik die erin stak en uitprobeerde hoe ver de slokdarm dan oprekt! Vervolgens heb ik mijn - scherpe - mes er een paar keer in gestoken en toen gekeken of ik gaatjes of zo zag. Niets.

De slokdarm is dus ongelofelijk rekbaar, en daardoor kunnen scherpe randjes probleemloos naar de maag worden getransporteerd. *einde biologieles*

Het was een boeiende middag! :biggrin2:
Je realiseerd je wel dat barfplaats zo ongeveer de enige plek is waar je dit kan schrijven zonder dat er busjes met mannen in witten jassen voor je besteld worden he?  :biggrin2:
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Martine-Tom schreef: Je realiseerd je wel dat barfplaats zo ongeveer de enige plek is waar je dit kan schrijven zonder dat er busjes met mannen in witten jassen voor je besteld worden he?  :biggrin2:
;D ;D ;D

Waarom denk je dat ik dit soort dingen veilig ver weg in Zweden doe, waar niemand Nederlands kan lezen?* :biggrin2:

* Oké, omdat er in NL geen elanden zijn. :P
keetje
5-sterren
5-sterren

Bericht door keetje »

:biggrin2:
Lizetta
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lizetta »

Ik denk dat het goed is dat meneer Lizetta niet meeleest  :P
die vindt Barf voeren eigenlijk al te bloederig, op portioneerdagen gaat hij ook bewust weg  ::)
Ruisje
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ruisje »

Lizetta schreef: Ik denk dat het goed is dat meneer Lizetta niet meeleest  :P
die vindt Barf voeren eigenlijk al te bloederig, op portioneerdagen gaat hij ook bewust weg  ::)
Watje. ;)
Lizetta
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lizetta »

Ruisje schreef: Watje. ;)
Ja, hoe ik het daar al 12,5 jaar mee volhoudt is eigenlijk onvoorstelbaar  ;D

OT: Als rauwe botten zouden leiden tot abcessen, dan liepen alle vleesetende dieren met abcessen in hun buik. Lijkt mij gewoon een beetje onwaarschijnlijk... Iets met 'surviving of the fittest' ???

Plaats reactie