Aanpak atopische dermatitis
Moderator: Lizzy
Re: Aanpak atopische dermatitis
AB en prednison zijn idd symptoom bestrijders. Je moet echt de onderliggende oorzaak weten re achterhalen anders prop je de hond continu vol met rommel waardoor zijn weerstand helemaal onderuit gehaald wordt en de problemen alleen maar groter.
Bloedonderzoek heeft uitgewezen dat Igor atopie heeft. We kennen dus de oorzaak. Het probleem is dat dit niet te genezen valt, en je moet proberen om in de ergste periodes de symptomen van jeuk, huidontsteking, haaruitval e.d. de baas te blijven.
Ook onze DA gaf toe dat hij vast zit. Vandaar dat hij ons doorstuurt naar een dermatoloog.
Ook onze DA gaf toe dat hij vast zit. Vandaar dat hij ons doorstuurt naar een dermatoloog.
wij lopen al 16 maanden bij de dermatoloog maar die zit ook vast. Het nadeel van de testen is dat ze maar testen op bv de 35 meeste voorkomende allergieën. Het is onmogelijk om alles te testen, het kunnen er wel 1000 zijn. Jou of mij hond moet maar net een reactie op iets hebben wat buiten deze test valt en het is zoeken naar een spet in de hooi berg. Zolan je de trigger niet vind is het zoeken naar wat werkt. Wassen, zee, supplementen en in de hele erge periodes medicatie als dat aanslaat. Het erg bij Joy is dat zij nergens op reageert. Ook de apoquel heeft niets gedaan voor haar. Ik hoop echt op een wonder en dat wij de onderliggende oorzaak ooit te pakken krijgen !
Ja, zo denk ik er ook over.Smeugie schreef:Het erg bij Joy is dat zij nergens op reageert. Ook de apoquel heeft niets gedaan voor haar. Ik hoop echt op een wonder en dat wij de onderliggende oorzaak ooit te pakken krijgen!
Igor reageert goed op de AB (Keforal), maar ik mij geen illusies: na de kuur is de kans groot dat de jeuk & de kale plekken zullen herbeginnen.
Onze DA vermoedt dat de dermatoloog ook Torental zal voorschrijven. Net de bijsluiter bekeken, en ik voel mij ongemakkelijk als ik de mogelijke bijwerkingen lees
Joy reageert ook goed op de Ceferal maar helaas daarna keert het weer terug 
Kunnen jullie dierenartsen of dermatologen hier misschien iets mee?
http://www.vetrespit.com/?utm_source=Au ... dium=email
Ik lees er veel positiefs over.
Interessante site!
Zal het de dermatoloog alvast voorleggen woensdag ek.Lizzy schreef:Kunnen jullie dierenartsen of dermatologen hier misschien iets mee?
Bedankt voor het meedenken Lizzy
Laat je weten wat zijn reactie is? Ben erg benieuwd.Gittje schreef: Zal het de dermatoloog alvast voorleggen woensdag ek.
Bedankt voor het meedenken Lizzy![]()
Is wel interessant, alleen hier in Nederland zit geen distributeur.
Nee, maar wat niet is kan komen. Misschien dat de dermatoloog er iets voor voelt om dit uit te proberen?tt-tjes schreef: Is wel interessant, alleen hier in Nederland zit geen distributeur.
Net terug van de dermatoloog, en ik ben op z'n zachtst gezegd ontgoocheld.
Het bloedonderzoek tegen allergie, dat we bij onze reguliere DA hebben laten doen, wordt voorlopig als niet-relevant beschouwd. De diagnose van "atopische dermatitis" van onze DA en de zogn. "voedingsallergie" tegen rund, zuivel & rijst moeten beide nog bewezen worden. Hij merkte trouwens op dat er veel minder honden last hebben van voedselallergieën (10 %) dan van atopie (20 %). Over een desensibilisatiekuur werd zelfs nog niet gesproken.
Lichamelijk onderzoek bij Igor bracht aan het licht dat z'n huid tussen z'n kussentjes & aan z'n linkeroor lichtjes rood is en hij op de rug vermoedelijk een andere soort aandoening heeft, waarvan hij door uitsluiting de juiste aard nog moet achterhalen. Bij het onderzoek van haren & huidschilfers onder de microscoop werd alvast niets speciaals gevonden.
De eerste maanden wordt Igor op antibiotica gezet (Keforal 500 mg) en moet hij om de 3 weken Stronghold pippeten (24 + 60) tegen parasieten toegediend krijgen.
Igor moet niet op speciaal hypo-allergeen hondenvoer (Hill's ZD e.a.), maar wel op een "goed" commercieel voer (Eukanuba, Hills of Royal Canin). Gezonde tafelrestjes mogen, evenals een stukje appel of brood als beloning. De moed zonk mij helemaal in de schoenen toen hij aangaf dat KVV & Barf geen volwaardig hondenvoer zijn.
Binnen een maand moeten we terug om de toestand te evalueren en wil hij ook onze 2 binnenhuiskatten onderzoeken om te zien in hoever zij geen drager zijn van parasieten en mogelijks de hond (her)besmetten.
Mijn man vindt dat de dermatoloog héél logisch te werk gaat. Ik zie voornamelijk dat terug een héél traject met verschillende behandelingen moet doorlopen worden vooraleer een finale diagnose zal gesteld worden. We zijn dus vertrokken voor maanden (denk ik toch). En AB, Stronghold e.a. gaan Igor's immuniteit geen goed doen ***diepe zucht***
Ik weet het niet meer
Het bloedonderzoek tegen allergie, dat we bij onze reguliere DA hebben laten doen, wordt voorlopig als niet-relevant beschouwd. De diagnose van "atopische dermatitis" van onze DA en de zogn. "voedingsallergie" tegen rund, zuivel & rijst moeten beide nog bewezen worden. Hij merkte trouwens op dat er veel minder honden last hebben van voedselallergieën (10 %) dan van atopie (20 %). Over een desensibilisatiekuur werd zelfs nog niet gesproken.
Lichamelijk onderzoek bij Igor bracht aan het licht dat z'n huid tussen z'n kussentjes & aan z'n linkeroor lichtjes rood is en hij op de rug vermoedelijk een andere soort aandoening heeft, waarvan hij door uitsluiting de juiste aard nog moet achterhalen. Bij het onderzoek van haren & huidschilfers onder de microscoop werd alvast niets speciaals gevonden.
De eerste maanden wordt Igor op antibiotica gezet (Keforal 500 mg) en moet hij om de 3 weken Stronghold pippeten (24 + 60) tegen parasieten toegediend krijgen.
Igor moet niet op speciaal hypo-allergeen hondenvoer (Hill's ZD e.a.), maar wel op een "goed" commercieel voer (Eukanuba, Hills of Royal Canin). Gezonde tafelrestjes mogen, evenals een stukje appel of brood als beloning. De moed zonk mij helemaal in de schoenen toen hij aangaf dat KVV & Barf geen volwaardig hondenvoer zijn.
Binnen een maand moeten we terug om de toestand te evalueren en wil hij ook onze 2 binnenhuiskatten onderzoeken om te zien in hoever zij geen drager zijn van parasieten en mogelijks de hond (her)besmetten.
Mijn man vindt dat de dermatoloog héél logisch te werk gaat. Ik zie voornamelijk dat terug een héél traject met verschillende behandelingen moet doorlopen worden vooraleer een finale diagnose zal gesteld worden. We zijn dus vertrokken voor maanden (denk ik toch). En AB, Stronghold e.a. gaan Igor's immuniteit geen goed doen ***diepe zucht***
Ik weet het niet meer
Tja, noem mij maar eigenwijs, maar dat ging ik dus echt niet doen hè! Ik ging acuut naar een andere (liefst holistische) arts!Gittje schreef: Net terug van de dermatoloog, en ik ben op z'n zachtst gezegd ontgoocheld.
Ik weet het niet meer![]()
Oh oh, wat een gedoe allemaal
. Wat is het toch een kl*te probleem, excuseer mijn Frans, huidproblemen
. En ik kan me zo goed voorstellen dat je nu helemaaaal niet meer weet wat je moet doen. Ik haal toch even je oorspronkelijke bericht erbij.
Stronghold is al geprobeerd. Waarom nu weer de Botlek eroverheen terwijl er geen mijten of andere parasieten zijn vastgesteld en dit al geprobeerd is?
Nou vraag ik me dus alleen af waarom zo'n flinke/langdurige AB.... Heeft hij een biopt genomen en is daar een teveel aan bacterieen aangetoond? Want dat lees ik niet terug in je verhaal. En als dat niet gebeurd is, waarom dan in hemelsnaam een AB? Kon hij met het blote oog zien dat er teveel bacterieen aanwezig waren op de huid?
En ja, wat hij over voeding zegt: negeren! Laten lullen. Of, andere dermatoloog zoeken.... Of een andere dierenarts zoeken. Of naar een holistisch dierenarts gaan. Ik denk dat je daarover eerst een keus moet maken. Als je perse een diagnose wilt hebben (regulier) en je bent deze weg (met de dermatoloog) ingeslagen omdat je dat graag wilt: dan denk ik dat je of een andere dermatoloog moet zoeken (want ik kan me voorstellen dat je hier niet bij staat te juichen) of moet doen wat deze meneer je op heeft gedragen.
En als je niet perse een diagnose wilt en als je wilt dat hier op een holistische wijze naar wordt gekeken (en een holistische DA zal niet perse op zoek gaan naar de oorzaak van de ontstekingen, eerder kijken naar het dier in zijn geheel om te kijken waar er een dis-balans/verstoring is in lichaam/geest), dan kun je beter niet doen wat deze dermatoloog je op heeft gedragen. Want een AB kuur brengt je alleen maar verder van waar een holistisch DA met je naar toe wilt.
Sterkte. Dit is echt ontzettend waardeloos

Mag ik nog 1 ding vragen? Wat heb je aan supplementen, natuurlijke middelen, etc. geprobeerd tot op heden (behalve Puur Huid - dat sinds het recept veranderd is gewoon een waardeloos middel is geworden....).
Een hele gekke vraag hoor, maar is Igor's schildklier ooit getest? En dan bedoel ik niet alleen de T4 waarde. Wel: Thyroid Profile 5™ (T4, free T4, T3, free T3, TgAA). Ik denk eraan vanwege de symmetrische plekken. En vanwege het feit dat huidproblemen door schildklierproblemen veroorzaakt kunnen worden (in NL blijft dat vaak onopgemerkt).Gittje schreef: Met onze kruising rott x lab (nu 2 ½ jaar) hebben wij sinds vorig jaar huidproblemen. Tijdens de zomermaanden, bij warm & vochtig weer, heeft Igor last van huidontstekingen boven op z'n rug op 2 symmetrische plekken, als een spiegelbeeld als het ware, t.h.v. z'n schouders én dit jaar ook van z'n heupen. Dit gaat gepaard met hevige jeuk, haarverlies en pustels. Hij krijgt dan ronde, kale plekken en heeft last van schilfers. Als niet wordt ingegrepen, verspreiden die kale plekken zich verder.
Ik heb het al eerder geschreven, maar ik heb het niet zo op met die bloed-allergie-test. En geef de dermatoloog waar je vandaag geweest ben dan ook geen ongelijk.Net als vorig jaar kreeg hij medio juli een pikuur tegen de jeuk & een AB prikje. Gezien na 3 weken de jeuk terug de kop opstak en ook het schilferprobleem bleef aanhouden, hebben we op 12 augustus zowel een krabseltest als een bloedafname voor een allergietest laten doen.
Uit de huidtest bleek hij net iets teveel demodexmijten te hebben. Daar werd Stronghold voor gegeven (3 pipetten ad rato van 1 per maand). Voor de jeuk werd ditmaal gekozen voor Celestone 0,5 mg (week 1 : 1 tablet per dag, week 2 ½ tablet per dag en dan verder afbouwen) omdat dit minder zwaar uitvalt dan Prednison. Hij heeft ook Puur Huid gekregen, maar dat heeft niets geholpen.
Uit het bloedonderzoek, waarvan op 28/8 door een fout van het labo maar de helft (!) van de 24 meest voorkomende aangekruiste allergenen werden onderzocht, bleek Igor enkel licht tot matig positief te testen voor voorraadmijten. Een hele opluchting...
Stronghold is al geprobeerd. Waarom nu weer de Botlek eroverheen terwijl er geen mijten of andere parasieten zijn vastgesteld en dit al geprobeerd is?
Mjah. Ik sluit me dan toch graag aan bij de dermatoloog waar je vandaag geweest bent. Niet bewezen. Te vroeg voor deze diagnose. En bovendien: onbetrouwbare test.Gezien het labo geen bloed genoeg meer had om de rest van de aangevraagde allergenen te testen, werd een nieuwe bloedprik genomen op 30 augustus. Het resultaat kwam op 11 september binnen en bleek héél slecht: Igor testte ditmaal positief op 13 van de 24 geteste allergenen. Zeer zwaar voor granen, grassen, kruiden en alle mijten - middelmatig voor bomen, rundsvlees, zuivelproducten & rijst - licht voor vlo & één gistsoort (malassezia pachydermatis). Ik was zwaar onder de indruk, net als de DA. Zijn aanvankelijke diagnose van atopische dermatitis was bij deze bevestigd.
Nou vraag ik me dus alleen af waarom zo'n flinke/langdurige AB.... Heeft hij een biopt genomen en is daar een teveel aan bacterieen aangetoond? Want dat lees ik niet terug in je verhaal. En als dat niet gebeurd is, waarom dan in hemelsnaam een AB? Kon hij met het blote oog zien dat er teveel bacterieen aanwezig waren op de huid?
En ja, wat hij over voeding zegt: negeren! Laten lullen. Of, andere dermatoloog zoeken.... Of een andere dierenarts zoeken. Of naar een holistisch dierenarts gaan. Ik denk dat je daarover eerst een keus moet maken. Als je perse een diagnose wilt hebben (regulier) en je bent deze weg (met de dermatoloog) ingeslagen omdat je dat graag wilt: dan denk ik dat je of een andere dermatoloog moet zoeken (want ik kan me voorstellen dat je hier niet bij staat te juichen) of moet doen wat deze meneer je op heeft gedragen.
En als je niet perse een diagnose wilt en als je wilt dat hier op een holistische wijze naar wordt gekeken (en een holistische DA zal niet perse op zoek gaan naar de oorzaak van de ontstekingen, eerder kijken naar het dier in zijn geheel om te kijken waar er een dis-balans/verstoring is in lichaam/geest), dan kun je beter niet doen wat deze dermatoloog je op heeft gedragen. Want een AB kuur brengt je alleen maar verder van waar een holistisch DA met je naar toe wilt.
Sterkte. Dit is echt ontzettend waardeloos
Mag ik nog 1 ding vragen? Wat heb je aan supplementen, natuurlijke middelen, etc. geprobeerd tot op heden (behalve Puur Huid - dat sinds het recept veranderd is gewoon een waardeloos middel is geworden....).
Nee, Igor is daar nog niet op getest. Ik had ook al in die richting gedacht, maar Igor vertoont alleszins niet symptomen van hypothyroïde.Lizzy schreef:Een hele gekke vraag hoor, maar is Igor's schildklier ooit getest? En dan bedoel ik niet alleen de T4 waarde. Wel: Thyroid Profile 5™ (T4, free T4, T3, free T3, TgAA). Ik denk eraan vanwege de symmetrische plekken. En vanwege het feit dat huidproblemen door schildklierproblemen veroorzaakt kunnen worden (in NL blijft dat vaak onopgemerkt).
Ja, maar mijn gezond verstand zegt mij toch dat als Igor voor veel positief test dit toch een indicatie is dat we met een allergische hond zitten. Uit mijn praktijkervaring had ik gegokt dat qua voeding hij positief zou testen voor rund, en ja hoor: zowel voor rund als voor zuivel. Rijst had ik dan niet verwacht.Lizzy schreef:Ik heb het al eerder geschreven, maar ik heb het niet zo op met die bloed-allergie-test. En geef de dermatoloog waar je vandaag geweest ben dan ook geen ongelijk.
Dat ik het niet weet. Ik had de dermatoloog nog gezegd dat onze reguliere DA vorige week nog eens een huidschraapsel had genomen en bekeken zonder resultaat. Dat heeft hem niet belet om vandaag nogmaals dezelfde test te doen, maar dan enkel met losse haren & schilfers.Lizzy schreef:Stronghold is al geprobeerd. Waarom nu weer de Botlek eroverheen terwijl er geen mijten of andere parasieten zijn vastgesteld en dit al geprobeerd is?
Nee, de dermatoloog heeft geen biopt genomen. Het enige dat hij zei toen hij Igor's huid op z'n rug vluchtig bekeek, was dat z'n huid ontstoken is, er kalere plekken te zien zijn en hij enorm veel schilfers heeft.Lizzy schreef:Nou vraag ik me dus alleen af waarom zo'n flinke/langdurige AB.... Heeft hij een biopt genomen en is daar een teveel aan bacterieen aangetoond? Want dat lees ik niet terug in je verhaal. En als dat niet gebeurd is, waarom dan in hemelsnaam een AB? Kon hij met het blote oog zien dat er teveel bacterieen aanwezig waren op de huid?
En een hond die zich continu krabt, of bijt waar hij aankan, wegens jeuk is ook moeilijk om aan te zien. Op d'n duur zou je bereid zijn om alles te proberen, ook hypo-allergene brok, AB & cortico's zelf al weet je dat dit grotendeels symptoombehandeling is.
Met de evolutie van Igor's huidprobleem en de bloedtest waaruit toch komt dat hij allergisch is, ga ik van het standpunt uit dat we al een diagnose hebben: atopische dermatitis.Lizzy schreef:Als je perse een diagnose wilt hebben (regulier) en je bent deze weg (met de dermatoloog) ingeslagen omdat je dat graag wilt: dan denk ik dat je of een andere dermatoloog moet zoeken (want ik kan me voorstellen dat je hier niet bij staat te juichen) of moet doen wat deze meneer je op heeft gedragen.
Omdat onze DA vast zat en hij ook wou weten wat het standpunt is van een dermatoloog m.b.t. Igor's huidprobleem, heeft hij ons doorverwezen naar een zeer ervaren iemand. Blijkt dan bij het eerste consult dat betrokkene geen bijkomende onderzoeken doet die onze reguliere DA al had gedaan, maar intussen wel met een AB-kuur en Strongholdkuur afkomt met de boodschap om binnen een maand terug te komen, samen met de 2 katten, om de toestand te evalueren
Zelfs al is de kans klein dat we een 2de keer naar deze dermatoloog gaan, vindt mijn man wel dat we een éénmalige AB-kuur van 6 weken toch een kans moeten geven. Intussen kunnen we nakijken in hoever in een straal van 30 km van onze woonplaats een holistische DA een praktijk heeft.
Naast zalmolie, kreeg Igor ook chlorella en extra zink. Zeker van de zalmolie had ik de indruk dat het eerder jeukopwekkend werkte.Lizzy schreef:Wat heb je aan supplementen, natuurlijke middelen, etc. geprobeerd tot op heden (behalve Puur Huid - dat sinds het recept veranderd is gewoon een waardeloos middel is geworden....).