Tv-voer!
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
-
De huismeester
- 1-ster

Re: Tv-voer!
Het is inderdaad jammer dat Rendac niet meegewerkt heeft. Want nu heb je het idee dat ontlasting en maden gewoon meegedraaid word in het voer.
Tenminste dat idee krijg je als je de uitzending heb gezien, en ontstaat er ineens een heel verkeerd beeld misschien.
Want voor hetzelfde geld wordt wel alles uitgzocht en gespoeld?
Maar ja omdat Rendac helaas niet meewerkte blijf dat in het midden, en geloof iedereen nu zelf wat die wil geloven?
Tenminste dat idee krijg je als je de uitzending heb gezien, en ontstaat er ineens een heel verkeerd beeld misschien.
Want voor hetzelfde geld wordt wel alles uitgzocht en gespoeld?
Maar ja omdat Rendac helaas niet meewerkte blijf dat in het midden, en geloof iedereen nu zelf wat die wil geloven?
Ik heb het gisterenavond gezien en ik schrok ook wel. Ik wist dat Pedigree enzo niet goed waren , maar inderdaad dat ze zeggen het moet lekker zijn en gezond is niet belangrijk daar ben ik het zeker niet mee eens.
Aflevering staat gewoon op de site van de keuringsdienst onder het kopje huisdieren ;-) http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/o ... n/huisdierkakocavi schreef: Ken je de oude aflevering van de Keuringsdienst over diervoeding? Ook enorm interessant, al een aantal jaar oud maar je ziet precies dezelfde weigering van brokkenfabrikanten, dezelfde vraagtekens rond de inhoud en weer een open reactie van een kvv-fabrikant. Anyway, of volle varkensdarmen gebruikt worden weet ik niet maar in die uitzending kwam wel naar voren dat er kippendarmen worden gebruikt. De uitzending staat alleen in delen op Youtube, hier het eerste deel:
Tja, dan geven ze aan dat het programma suggestief is en dat bij RC geen darmen in het voer zitten of andere gekke dingen en de klant koopt weer zak RC omdat hij op de blauwe ogen van de dierenarts vertrouwd ;-)beginnertje schreef: Ben benieuwd hoe lastig alle dierenartsen het nu gaan krijgen met klanten die ineens geen brokkies willen kopen...
Laatst gewijzigd door dinky89 op vr 24 okt 2014, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
We hebben nu niet gezien wat er in de brokken en blikvoeders van Nederlandse fabrikanten gaat. Maar op internet staan ook filmpjes (stiekem gemaakt) waarvan buitenlandse fabrikanten hun brokken en blikvoer maken. Daar gaat alles wat zogenaamd bij ons vernietigd moet worden er gewoon door! Inclusief geëuthanaseerde huisdieren!
En die buitenlandse brokken liggen hier gewoon in de schappen als premium voer.
Of de inhoud van de darmen, zaagsel en 'maaien' nou wel of niet hier erdoor gaan, maakt niet zoveel uit als je ziet hoe die dierlijke bijproducten opgehaald en vervoerd worden. Het is volgens mij een rottende en stinkende bende voordat het verhit en tot honden- kattenvoeding wordt gemaakt.
Ik moet trouwens zeggen dat ik de ingrediënten van Kivo ook niet geweldig vond. Heeeeeel blij dat ik barf!!
En die buitenlandse brokken liggen hier gewoon in de schappen als premium voer.
Of de inhoud van de darmen, zaagsel en 'maaien' nou wel of niet hier erdoor gaan, maakt niet zoveel uit als je ziet hoe die dierlijke bijproducten opgehaald en vervoerd worden. Het is volgens mij een rottende en stinkende bende voordat het verhit en tot honden- kattenvoeding wordt gemaakt.
Ik moet trouwens zeggen dat ik de ingrediënten van Kivo ook niet geweldig vond. Heeeeeel blij dat ik barf!!
- Angelique
- 5-sterren

Ben je nou gek, hier wordt echt geen brokkie minder om verkocht hoor.beginnertje schreef: Ben benieuwd hoe lastig alle dierenartsen het nu gaan krijgen met klanten die ineens geen brokkies willen kopen...
- Angelique
- 5-sterren

Een aantal jaren geleden had Rendac overigens gewoon een lijst met producten op hun site staan die hun maakten uit het slachtafval. Dingetjes als kippevet, vleesmeel, beendermeel en veertjesmeel waren daarin te vinden en er werd zelfs bijverteld voor wie het gemaakt werd, wat in deze de petfoodindustrie was.
Er is natuurlijk een categorie die niet terug mag in de voedselketen, maar de restzooi die hun bij de slachthuizen ophalen wordt gewoon verwerkt tot petfood-basisproducten. Toen in ieder geval, weet niet hoe het nu is.
Er is natuurlijk een categorie die niet terug mag in de voedselketen, maar de restzooi die hun bij de slachthuizen ophalen wordt gewoon verwerkt tot petfood-basisproducten. Toen in ieder geval, weet niet hoe het nu is.
- Angelique
- 5-sterren

Niet echt. Officieel mag het vuil niet het slachthuis uit c.q. vervoerd worden (anders dan door Rendac), dus in een kvv zul je nooit echt vuile pens aantreffen. Mede omdat dan het toegestane aantal toegestane bacteriën in de prak ruimschoots overschreden wordt. (de norm is dat je kvvtje veilig moet zijn als het in de koelkast naast andere etenswaren ligt)kakocavi schreef: Ja, dat klopt. En je hebt gelijk betreffende darmen, natuurlijk worden die voor menselijke consumptie gebruikt. Ze worden dan wel brandschoon en steriel gemaakt, en ze gebruiken alleen het buitenste vlies. Wat me toch niet helemaal duidelijk is geworden is hoe schoon maag en darmen dan moeten zijn voor diervoeder. Vuile pens is gewoon toegestaan als diervoeder toch? Zou dat voor 'vuile darmen', dus darmen die alleen zijn uitgeschud of afgespoeld, ook niet kunnen gelden? Gevaarlijk lijkt me dat trouwens niet gezien de manier waarop het verwerkt wordt, maar de kwaliteit lijkt me (zeker voor katten) niet erg goed.
Poep in je voer klinkt goor natuurlijk, is het ook, maar er wordt door een paar kvv-fabrikanten al jaren een "kruidenmix" verkocht wat ook niet meer is dan wat ze netjes noemen "ongeboren mest". Gewoon stront dus. Alleen zou dit dan van schaapjes en runderen zijn die op speciale kruidenveldjes hebben staan grazen
Angelique schreef: Niet echt. Officieel mag het vuil niet het slachthuis uit c.q. vervoerd worden (anders dan door Rendac), dus in een kvv zul je nooit echt vuile pens aantreffen. Mede omdat dan het toegestane aantal toegestane bacteriën in de prak ruimschoots overschreden wordt. (de norm is dat je kvvtje veilig moet zijn als het in de koelkast naast andere etenswaren ligt)
Poep in je voer klinkt goor natuurlijk, is het ook, maar er wordt door een paar kvv-fabrikanten al jaren een "kruidenmix" verkocht wat ook niet meer is dan wat ze netjes noemen "ongeboren mest". Gewoon stront dus. Alleen zou dit dan van schaapjes en runderen zijn die op speciale kruidenveldjes hebben staan grazen. En het wordt/werd nog grif afgenomen ook en dan kreeg je het verre van gratis.
Die ongeboren stront kun je nog steeds kopen trouwens.
En zie hier de oorzaak van Ebola:Lizzy schreef: Ja, die kende ik, die Keuringsdienst.
Darmen mogen gebruikt worden. Ze maken er zelfs worsten voor mensen van. Maar dan moet wel de mest eruit zijn.
Wat is categorie 1-materiaal?
De dierlijke bijproducten in deze categorie staan in artikel 8 van de Europese Verordening nr. 1069/2009.
In het kort gaat het onder andere om dierlijke bijproducten die:
...... wilde dieren waarvan wordt vermoed dat zij met op mens of dier overdraagbare ziekten zijn besmet;
bron: RIVMVerschillende dieren in het Afrikaanse tropische regenwoud kunnen met het virus worden besmet, zoals chimpansees, gorilla’s en antilopen. Als mensen deze dieren slachten en eten, kunnen zij het virus ook krijgen.
Ik ben eigenlijk wel blij na gisteren dat ik ben overgestapt op kvv en heb net de uitzending gekeken met energique
Prins komt na gister meteen met een "merkwaardig" verdedigings stuk:
http://www.prinspetfoods.nl/artikel/?90055521&rl=2
http://www.prinspetfoods.nl/artikel/?90055521&rl=2
Wat vind je er merkwaardig aan?
-
BusKay
Ik vind de destructiewet prachtig en zal zeker kloppen.
Voorlopig kochten we paardenvlees terwijl we allen dachten dat het rund was omdat het op het etiket stond..
In de petfoodindustrie zal zich men dan aan de wet houden?? ??? ???
Voorlopig kochten we paardenvlees terwijl we allen dachten dat het rund was omdat het op het etiket stond..
In de petfoodindustrie zal zich men dan aan de wet houden?? ??? ???
Misschien omdat ze alle gorigheid die we gisteren gezien hebben willen goedpraten?K&D schreef: Wat vind je er merkwaardig aan?
Hoe hoogwaardig hebben we gisteren deels gezien.prinspetfoods schreef: Door het gebruik van het woord 'bijproduct' krijgt deze groep ingrediënten vaak een negatieve klank. Dit terwijl deze groep juist hoogwaardige ingrediënten bevat...
- Angelique
- 5-sterren

Kruidenmix Liz, kruidenmixLizzy schreef:
Die ongeboren stront kun je nog steeds kopen trouwens.