Salmonella

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re: Salmonella

spikkel
4-sterren
4-sterren

Bericht door spikkel »

Dank je Fido of Carnivoer, heel helder.
malinois.
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door malinois. »

Duidelijk thanks!
Ik gebruik altijd bronvermelding dat lijkt me ook wel zo normaal maar ik herken t probleem maar al te goed alleen dan met foto's....
Ruisje
5-sterren
5-sterren

Salmonella

Bericht door Ruisje »

[quote="Fido"]
tadaaahaaaa

http://www.carnivoer.com/salmonella-inf ... -huisdier-

Mag gedeeld worden mits bronvermelding want ik word ondertussen niet goed van stukken tekst door mij of Erwin geschreven ergens anders te zien staan zonder bronvermelding. Daar zitten hele brutale tussen die onze naam  of naam van ons product veranderen in eigen naam of van hun eigen product  :-X
Toch willen we onze kennis en voortschrijdend inzicht blijven delen  ;)
[/quote]
Duidelijk verhaal! Wel had ik gehoopt te lezen in hoeverre salmonella (van welke bron dan ook) overleeft in de bek en het speeksel van de hond of kat. En... alle salmonella wordt niet door diepvriezen gedood. :-X

Verder heb ik ook een opmerking over het gebruik van chloor om salmonella te lijf te gaan.
Bakjes waarin dooivocht heeft gezeten "afspoelen en afwassen met zeep en chloor."
Mijn handen worden rood en ruw als ik dit dagelijks zo zou doen en dan heb ik het nog niet over de chloorlucht die ik dan dagelijks inadem en branderige ogen.
Chloor is het meest milieuonvriendelijke en voor de mens agressieve 'schoonmaakmiddel' wat er is! Ja, chloor doodt salmonella, echter in combinatie met een alkalisch schoonmaakmiddel is dat nog maar de vraag. ;)
Maar Salmonella overleeft ook niet bij een pH lager dan 4,5.
Zelf spray ik bakjes en voerbakken na afgespoeld te hebben met heet water in met een water/azijn oplossing -- 1 deel demiwater (pH 7) en 2 delen natuurazijn (pH 2). Dit laat ik een half uurtje staan waarna de koelkastbakjes weer afgespoeld worden en in de vaatwasser gaan. De etensbakken worden na afspoelen, met heet water en afwasmiddel afgewassen en gedroogd met keukenpapier.
Laatst gewijzigd door Ruisje op wo 29 okt 2014, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois.
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door malinois. »

Ik was t af met afwasmiddel en heet water. Af en toe een dettolsopje er doorheen.
Baldrick
1-ster
1-ster

Bericht door Baldrick »

Fido
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fido »

[quote="Ruisje"]
Duidelijk verhaal! Wel had ik gehoopt te lezen in hoeverre salmonella (van welke bron dan ook) overleeft in de bek en het speeksel van de hond of kat. En... alle salmonella wordt niet door diepvriezen gedood. :-X

Verder heb ik ook een opmerking over het gebruik van chloor om salmonella te lijf te gaan.
Bakjes waarin dooivocht heeft gezeten "afspoelen en afwassen met zeep en chloor."
Mijn handen worden rood en ruw als ik dit dagelijks zo zou doen en dan heb ik het nog niet over de chloorlucht die ik dan dagelijks inadem en branderige ogen.
Chloor is het meest milieuonvriendelijke en voor de mens agressieve 'schoonmaakmiddel' wat er is! Ja, chloor doodt salmonella, echter in combinatie met een alkalisch schoonmaakmiddel is dat nog maar de vraag. ;)
Maar Salmonella overleeft ook niet bij een pH lager dan 4,5.
Zelf spray ik bakjes en voerbakken na afgespoeld te hebben met heet water in met een water/azijn oplossing -- 1 deel demiwater (pH 7) en 2 delen natuurazijn (pH 2). Dit laat ik een half uurtje staan waarna de koelkastbakjes weer afgespoeld worden en in de vaatwasser gaan. De etensbakken worden na afspoelen, met heet water en afwasmiddel afgewassen en gedroogd met keukenpapier.
[/quote]

Gewoon voorkomen dat het in de bek en/of speeksel van je dier terecht komt. Laat daar nu juist een kwetsbaar punt liggen met al die vleeslijntjes en/of producenten van commerciële of eigen draaisels KVV . Prima maar eigen keuze en eigen verantwoording hierin nemen. Neem het da niet kwalijk dat ze wenkbrauwen optillen met wat ze zien en horen. Niet leuk om te lezen misschien maar er om heen lullen schiet niemand wat mee op  ;)

Chloor is bewezen dat het werkt. Ieder zijn eigen verantwoording, beslissing, motivatie om het wel of niet te gebruiken.
Dierenartsen willen aantoonbaar bewezen feiten.

Goed invriezen werkt wel! Maarja goed invriezen is een kunst en dáár gaat het nogal eens in fout in al dat vlees  ::)
Shockvriezen werkt maar kost geld heel veel geld en daar heb je, zeker bij installatie, kennis voor nodig.

Jammer als ik mensen voor hun schenen heb geschopt met bovenstaande maar er wordt gevraagd om een artikel waar men bij dierenartsen mee kan aankomen dat rauwe voeding geen extra gevaar is voor salmonella besmettingen.
Rauwe voeding is geen extra gevaar! Rauwe voeding is enorm goed voor carnivoren. Dáár staan wij (Erwin en ik) voor en verdedigen we onderbouwd en met referenties. JUIST om serieus genomen te worden door collega's.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Al met al blijft het dus een wonder dat wij nog leven c.q niet wekelijks aan de race zijn van de salmonella  ::)
Ruisje
5-sterren
5-sterren

Salmonella

Bericht door Ruisje »

Blijkbaar heb ik iemand (onbedoeld) tegen de schenen geschopt. :-X

Maar ik ben van mening dat met normale alledaagse hygiëne en zoals je ook met je eigen voedsel omgaat, er geen extra gevaar is. ;) Wat er ook in het artikel staat -- salmonella zit op veel meer dingen dan alleen rauw vlees. En als we zelf en onze dieren gezond zijn, hebben we genoeg goede bacteriën om de 'kwaaie' te bestrijden. ;)
Edit: Uiteraard begrijp ik wel dat het artikel nodig is voor het overtuigen van dierenartsen en eigenaren die wel denken dat salmonella bij rauw voeren een extra gevaar is.

Maar shockvriezen werkt ook niet!
- http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22080028
- http://www.worldpoultry.net/Broilers/Health/2011/12/Research-Blast-surface-freezing-does-not-kill-poultry-bacteria-WP009790W/
Laatst gewijzigd door Ruisje op do 30 okt 2014, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruisje
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ruisje »

[quote="Angelique"]
Al met al blijft het dus een wonder dat wij nog leven c.q niet wekelijks aan de race zijn van de salmonella  ::)
[/quote]
Echt wel! :biggrin2:
Fido
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fido »

[quote="Angelique"]
[/quote]

Dat is wat wij ook zeggen als eigenaar nr zoveel bij ons komt met angst voor Salmonella. Of wat wij ook wel eens zeggen "je moet verdomde je best doen om dood te gaan"  ;)

O vergeet ik bijna. Bijna alle dierenartsen die wij spreken beginnen met de openingszin van GEVAAR salmonella. Erwin en ik zijn al zover dat wel dan letterlijk en figuurlijk dit  ::) en dit  ;D doen. En ook nog tegelijk. Breekt lekker het ijs voor verder gesprek over rauwe voeding (dierenartsen hebben best humor)
Laatst gewijzigd door Fido op do 30 okt 2014, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Fido
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fido »

[quote="Ruisje"]
Blijkbaar heb ik iemand (onbedoeld) tegen de schenen geschopt. :-X

Maar ik ben van mening dat met normale alledaagse hygiëne en zoals je ook met je eigen voedsel omgaat, er geen extra gevaar is. ;) Wat er ook in het artikel staat -- salmonella zit op veel meer dingen dan alleen rauw vlees. En als we zelf en onze dieren gezond zijn, hebben we genoeg goede bacteriën om de 'kwaaie' te bestrijden. ;)
Edit: Uiteraard begrijp ik wel dat het artikel nodig is voor het overtuigen van dierenartsen en eigenaren die wel denken dat salmonella bij rauw voeren een extra gevaar is.

Maar shockvriezen werkt ook niet!
- http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22080028
- http://www.worldpoultry.net/Broilers/Health/2011/12/Research-Blast-surface-freezing-does-not-kill-poultry-bacteria-WP009790W/
[/quote]

Mijn schenen zijn nog blauwe plekkenloos hoor  :biggrin2:
En wat die normale dagelijkse hygiëne is daar zijn dan ook weer verschillen in van mening. Ik weet zeker dat er huishoudens zijn waar ik niet graag in zou willen vertoeven en ik weet zeker dat er mensen zijn die niet in mijn huishouden zouden willen vertoeven  :D
Dank voor de linken. ik geef ze door  :)
Baldrick
1-ster
1-ster

Bericht door Baldrick »

[quote="Angelique"]
[/quote]
We worden continue bestookt door allerlei ziektekiemen. Maar gelukkig heeft een gezond lichaam voldoende weerstand om zich daartegen te verzetten. Sterker nog: door deze aanvallen krijgen we steeds meer weerstand. Super hygiënisch bezig zijn verzwakt zelfs de weerstand.  Eigenlijk een van de redenen waarom we onze honden rauw voer geven.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

[quote="Fido"]
Dat is wat wij ook zeggen als eigenaar nr zoveel bij ons komt met angst voor Salmonella. Of wat wij ook wel eens zeggen "je moet verdomde je best doen om dood te gaan"  ;)

O vergeet ik bijna. Bijna alle dierenartsen die wij spreken beginnen met de openingszin van GEVAAR salmonella. Erwin en ik zijn al zover dat wel dan letterlijk en figuurlijk dit  ::) en dit  ;D doen. En ook nog tegelijk. Breekt lekker het ijs voor verder gesprek over rauwe voeding (dierenartsen hebben best humor)
[/quote]

Nou ja, zoals ik jou eerder lees ben je al een end op weg alleen al door met vleeslijntjes mee te doen en commerciële kvv te voeren en/of de kunst van het invriezen niet te beheersen. ::)  :biggrin2:
Beetje tegenstrijdig dan hé.

Voorts willen dierenartsen aantoonbaar bewezen feiten en roep je heel stevig iets over shockvriezen wat even later al toch niet zo werkzaam lijkt te zijn. Ook best een beetje tegenstrijdig hé.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik wilde je ook al quoten Fido en schrijven "gut, je doet me aan iemand denken". Maar gelukkig nuanceer je direct zelf alweer :biggrin2:

Bij mijn weten worden KVV's overigens allemaal door de overheid gecontroleerd op de aanwezige hoeveelheid bacteriën (KVV wordt niet op inhoud gecontroleerd maar daar dus wel op, namelijk "de ongewenste controles (bacteriën, schimmels, e.d., door RVV")? Ik snap dan ook die opmerking over je concurrenten niet? Kun je dat uitleggen?

En chloor mag dan wel salmonella doden, het is ook een van de meest ongezonde producten voor planet earth (als een soort van holistisch dierenartsen praktijk moet jou dit toch ook aanspreken?):

"However, bleach is also one of the most harmful disinfectants to human health and has been linked to respiratory problems and birth defects. Bleach may also be hazardous to wildlife and the environment".

Voor planet-earth-gezondere oplossingen vind je deze website misschien wel interessant:
http://www.globalhealingcenter.com/natu ... -bacteria/
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

[quote="Fido"]
Gewoon voorkomen dat het in de bek en/of speeksel van je dier terecht komt.

[/quote]

Maar als Salmolla zo ongeveer overal is, hoe doe je dat dan? In jullie artikel staat:

Als we gaan kijken waar we salmonella soorten aantreffen komen we tot de conclusie dat de omgeving meer salmonella herbergt dan rauw vlees. Het bevindt zich in het maag darm stelsel van ALLE zoogdieren dus ook de mens, water van vijvers  en vooral de zandbodem. Veel protozoa fungeren als reservoir van salmonella, insecten en al het water in de natuur. Verder komt het voor in groente en fruit besmet rauw vlees en ook brokken voor honden en katten. Het is een ubiquitair voorkomende bacterie soort.

Lang werd gedacht dat rauw vlees de enige besmettingsbron van Salmonella was maar tegenwoordig weten we dat laag vochtige producten als kruiden ook een salmonella besmetting hebben en perfect als “ vrachtwagen” voor de besmetting kunnen fungeren. Voedsel wat salmonella kan bevatten is onder andere vis, garnalen verse salades, saladesausen, kruiden, gist, ijs, rauwe eieren, gelatine, pindakaas, cacao en chocolade.

Dat betekend dus dat bij een gewoon uitlaatrondje je hond al besmet raakt, want de meeste honden zwemmen graag en/of drinken wel eens uit de sloot. Volgens het BP-menu voeren wij onze honden 5-10% rauwe groentes. Dat is dus net zo gevaarlijk voor een besmetting als rauw vlees. Pindakaas wordt heel vaak aangeraden voor in de kong en ik eet het zelf ook graag. Hoef ik dus niet eens via de hond besmet te worden, maar gewoon direct uit het potje calvé.

Dus om eerlijk te zijn, jullie artikel roept bij mij meer vragen op dan antwoorden. Ik blijf daardoor heel erg bij het idee dat die hele salmonella eigenlijk geen fluit voorstelt. En dat het vooral door tegenstanders van vers wordt gebruikt om angst te zaaien, zonder dat iemand ook maar weet hoe het nou eigenlijk zit.

Plaats reactie