Welke rashond zou je graag willen hebben en komt er vast ook nog wel?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Welke rashond zou je graag willen hebben en komt er vast ook nog wel?

Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

pearlsofpassion schreef: Inderdaad triest is dat dan!
Ik vind de langharen ook prachtige honden.  Echt, magnifiek.
Ik kan er niet genoeg van krijgen als ik ze in het echt zie!

Ik weet niet of het iets voor mij zou zijn, een herderkarakter. Dan zou ik eens eentje moeten te logeren krijgen voor een week of twee, denk ik.
Je moet wel stevig in je schoenen staan en consequent opvoeden toch? Ale, niet dat ik dat niet zou kunnen, dat moet tenslotte met elke hond als je er een leuke vriend aan wil hebben.  Maar zijn herders niet wat minder volgzaam? Wat eigenzinniger? Of is dat maar een idee?

Maar ik vind ze wel prachtig.

En sorry voor iedereen die de DH helemaal het einde vind, maar ik vind die zelfs met rechte rug nog steeds niet helemaal gezond staan.  Ik kan zien dat het niet zo'n diepe afgrond is zoals je vaak op foto's ziet, maar ik vind het nog steeds een ongezonde houding.  Ik krijg al pijn in mijn rug van er gewoon naar te kijken.  De poten lijken gewoon te recht onder het lichaam en vooral te gespannen eronder te staan.  Gedwongen in een 90° hoek naar de grond. Zo staan achterpoten normaal toch niet?
Ale, dat gevoel blijf ik hebben.
Sorry...

Wat ik me wel afvraag is of de Oudduitse herder dit ook heeft? Ik dacht dat dat een natuurlijker ras was?  Traditioneler?  Hebben die dan ook zo'n afwijkende rug, of is dat daar niet het geval?
Aan "oud duits" is niet veel oud. Ze zijn voornamelijk geselecteerd op hun lange vacht, iets wat uit de gewone DH komt, maar daarbinnen ongewenst was. Daar was vraag naar, dus gaat men er op een goed moment op selecteren en heb je ineens een "oud duitse herder". (net als de witjes, ook ooit "foutje" in een nest Dh's, uitgeselecteerd en uiteindelijk ook erkend. Door Zwitserland als eerste, want het een Swiss sheperd maakte, maar er was niet veel speciaal zwitsers aan.
Ik weet niet of de ODH ondertussen erkend zijn door de FCI, maar lange tijd is dat iig niet het geval geweest, en lijkt het erop dat ze de overtrokken showhouding "ik heb de scherpste glijbaan" zijn misgelopen.
Juul
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Juul »

Berna schreef: daar heb ik dan weer geen flauw idee van. Ik zou toch denken dat het in elkaar verlengde zou liggen.. de manier van speuren.

Wat ik er van begrepen heb, op filmpjes en live gezien heb is dat de hannoveraan meer naar bedachtzaamheid neigt en de BGS veel beweeglijker is op het spoor. Dus Hano over het algemeen stopt en gaat dan verder, BGS wordt juist wat drukker. Speuren op mensen that is. Maar ik heb ook een verklote hanoveraan gezien die niks deed als rondjes rennen.....,
Lil

Bericht door Lil »

Nadia schreef: Vzh staat bij de werk honden ook voor verkeerszekere hond.
Lil zal bedoelen dat deze test "garant" voor sociale hond en je deze "zonder gevaar" op de mouw kunt laten. Dus dat je geen agressieve hond traint.

Zo even plat en kort in paar zinnen uitgelegd.
VZH is idd verkeerszekere hond.

Wat ik daarmee bedoel is wat ik al probeerde te zeggen.

1: VZH mag pas als de hond minimaal 15 maanden oud is. Dus de regel pas na het VZH op de mouw, geeft al aan hond moet uitgegroeid zijn (wilt niet zeggen dat je niet al speels met een lapje kunt werken en kunt leren rivieren of zo).

2: VZH is echt basis gehoorzaamheid, dus dan kan de hond al enigszins luisteren voordat je iets moeilijks als bijten gaat aanleren, je heb al leren samenwerken.

Sociale hond, ja dat hoop je maar een VZH examen garandeert dat niet helemaal. Ik ken idioten die de hond leren hoe te gedragen op een terrein en buiten dat terrein (dus gewoon in het bos waar iedereen wandelt) hebben ze een monster.

Ik snap helemaal dat mensen niets met IPO hebben. Jammer, het is een mooie sport maar ook ik ben er mee gestopt en ga het niet weer opnieuw opstarten. Het wordt op berijdbare afstand nergens gegeven op een manier waarmee ik kan instemmen.  :'( :-\ :-X
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Angelique schreef: Aan "oud duits" is niet veel oud. Ze zijn voornamelijk geselecteerd op hun lange vacht, iets wat uit de gewone DH komt, maar daarbinnen ongewenst was. Daar was vraag naar, dus gaat men er op een goed moment op selecteren en heb je ineens een "oud duitse herder". (net als de witjes, ook ooit "foutje" in een nest Dh's, uitgeselecteerd en uiteindelijk ook erkend. Door Zwitserland als eerste, want het een Swiss sheperd maakte, maar er was niet veel speciaal zwitsers aan.
Ik weet niet of de ODH ondertussen erkend zijn door de FCI, maar lange tijd is dat iig niet het geval geweest, en lijkt het erop dat ze de overtrokken showhouding "ik heb de scherpste glijbaan" zijn misgelopen.
Oh, ok.
Ja, dan heb ik dat weer verkeerd gedacht...  ::)
Ik vind het wel mooi, die lange vacht.
Zeker als ze zo mooi donker kleuren...  :)
Ramses1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ramses1 »

Angelique schreef: Aan "oud duits" is niet veel oud. Ze zijn voornamelijk geselecteerd op hun lange vacht, iets wat uit de gewone DH komt, maar daarbinnen ongewenst was. Daar was vraag naar, dus gaat men er op een goed moment op selecteren en heb je ineens een "oud duitse herder". (net als de witjes, ook ooit "foutje" in een nest Dh's, uitgeselecteerd en uiteindelijk ook erkend. Door Zwitserland als eerste, want het een Swiss sheperd maakte, maar er was niet veel speciaal zwitsers aan.
Nee de Oud Duitse herder is niet erkend door de FCI en dat gaat hoogst waarschijnlijk ook niet gebeuren.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Ramses1 schreef: Nee de Oud Duitse herder is niet erkend door de FCI en dat gaat hoogst waarschijnlijk ook niet gebeuren.
Ah, oké, kennis weer bijgespijkerd.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

pearlsofpassion schreef: Oh, ok.
Ja, dan heb ik dat weer verkeerd gedacht...  ::)
Ik vind het wel mooi, die lange vacht.
Zeker als ze zo mooi donker kleuren...  :)
Mooi zijn ze zeker wel. Kennissen van mij hadden er zo'n 25 jaar geleden eentje die uit een nest "gewone" duitsers kwam. Die vrouw had wel eens langharige in het nest zitten en hun hebben daar ook best lang voor op de lijst gestaan. Prachtige hond, heel massief en mooi van kleur, maar oh oh, wat was dat hondje een miskleun ten opzichte van de gewone Duitsers die ze eerder hadden  :-\

Plaats reactie