Aan "oud duits" is niet veel oud. Ze zijn voornamelijk geselecteerd op hun lange vacht, iets wat uit de gewone DH komt, maar daarbinnen ongewenst was. Daar was vraag naar, dus gaat men er op een goed moment op selecteren en heb je ineens een "oud duitse herder". (net als de witjes, ook ooit "foutje" in een nest Dh's, uitgeselecteerd en uiteindelijk ook erkend. Door Zwitserland als eerste, want het een Swiss sheperd maakte, maar er was niet veel speciaal zwitsers aan.pearlsofpassion schreef: Inderdaad triest is dat dan!
Ik vind de langharen ook prachtige honden. Echt, magnifiek.
Ik kan er niet genoeg van krijgen als ik ze in het echt zie!
Ik weet niet of het iets voor mij zou zijn, een herderkarakter. Dan zou ik eens eentje moeten te logeren krijgen voor een week of twee, denk ik.
Je moet wel stevig in je schoenen staan en consequent opvoeden toch? Ale, niet dat ik dat niet zou kunnen, dat moet tenslotte met elke hond als je er een leuke vriend aan wil hebben. Maar zijn herders niet wat minder volgzaam? Wat eigenzinniger? Of is dat maar een idee?
Maar ik vind ze wel prachtig.
En sorry voor iedereen die de DH helemaal het einde vind, maar ik vind die zelfs met rechte rug nog steeds niet helemaal gezond staan. Ik kan zien dat het niet zo'n diepe afgrond is zoals je vaak op foto's ziet, maar ik vind het nog steeds een ongezonde houding. Ik krijg al pijn in mijn rug van er gewoon naar te kijken. De poten lijken gewoon te recht onder het lichaam en vooral te gespannen eronder te staan. Gedwongen in een 90° hoek naar de grond. Zo staan achterpoten normaal toch niet?
Ale, dat gevoel blijf ik hebben.
Sorry...
Wat ik me wel afvraag is of de Oudduitse herder dit ook heeft? Ik dacht dat dat een natuurlijker ras was? Traditioneler? Hebben die dan ook zo'n afwijkende rug, of is dat daar niet het geval?
Ik weet niet of de ODH ondertussen erkend zijn door de FCI, maar lange tijd is dat iig niet het geval geweest, en lijkt het erop dat ze de overtrokken showhouding "ik heb de scherpste glijbaan" zijn misgelopen.