Gemiste kans rasvereniging?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Gemiste kans rasvereniging?

TessaThomas
5-sterren
5-sterren

Bericht door TessaThomas »

kira schreef: Ik vind dit wel van de zotte.

De overheid zal naar ik verwacht als zij dit wil controleren ook zonder probleem kunnen controleren. De dierenarts moet chippen en de chip moet aangemeld worden bij de databank. Die databank kan ongetwijfeld zo ingericht worden dat je enkel kunt invoeren met een uniek bedrijfsnummer dan wel met een nummer waarop een vrijstelling is gegeven, welke vrijstelling je enkel kunt krijgen indien je aan de vereisten doet om als niet bedrijfsmatig aangemerkt te worden. Daar iedereen met een nestje adverteert (vroeger het briefje in de supermarkt, tegenwoordig de website of marktplaatsvermelding) is feitelijk een ieder bedrijfsmatig bezig. Ik ken tenminste niemand die niet adverteert met een nest. Zelfs bij een oepsnestje gebeurd dit nog. Als ik kijk naar de regelgeving dan krijg ik het gevoel dat er of niet over is nagedacht hoe ver dit doorwerkt, of dat de Nederlandse overheid er voor wil zorgen dat er binnenkort geen dieren meer als huisdier worden gehouden.
Ik ken er dan wel weer zat, daar staat alleen als nieuws dat er pups geboren zijn (die zijn allang besproken voordat er iets geboren is). Maar die worden wel weer verkocht aan anderen dan alleen familie en vrienden... Maar goed, een site van de kennel zal ook wel adverteren zijn, denk ik. Die fokkers hebben ook soms jaren geen nestje en dan 2 per jaar, vervolgens weer jaren niet. Maar die 2 per jaar kunnen zomaar ervoor zorgen dat je ook al boven die 20 uitkomt.

Bij onze RV wordt er nog een speciale avond georganiseerd, als er duidelijk is wat het allemaal betekent. En dat laatste is juist enorm lastig, niemand lijkt het precies te weten. Wij waren van plan om ook een kennelnaam aan te vragen en ooit een keer een nestje te fokken, maar ik kijk eerst wel even hoe het de komende jaren gaat. Een hoop van de eisen uit de nieuwe wet zou hier niet eens gerealiseerd kunnen worden, dan zouden we moeten verhuizen en op zo'n manier honden gaan houden dat ik er de lol niet van inzie (het nut ook niet). Op deze manier lijkt het dat de broodfokkers weer alles goed geregeld hebben en het de goede fokkers onmogelijk gemaakt wordt. Net als de invoerregels van volgend jaar.
*Lia*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Lia* »

Ik wil niet eens meer bij die vereniging fokkers horen. Je wordt verplicht om een fokkersoverleg (e.d.) bij te wonen in het midden van het land. Ik hoeft ook nooit meer op die lijst.
Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

Inmiddels is er met het uitkomen van de nieuwe uitvoeringsregels locatiecontrole van de RvB ook wat meer duidelijkheid gekomen over het wel of niet bedrijfsmatig bezig zijn:
http://www.raadvanbeheer.nl/uploads/med ... 2-2014.pdf

Laatste alinea:
In de nota van toelichting staat voorts dat specifiek voor honden het wat betreft bedrijfsmatigheid zo is
dat als richtsnoer wordt genomen dat iemand in een jaar 20 honden of meer fokt of verkoopt. Voor
zover het om honden gaat, doet het er hierbij niet toe of die activiteiten met of zonder winstoogmerk
worden verricht. Een particulier die een enkele keer een hond uit een nest van zijn hond verkoopt valt
niet onder § 2 van Hoofdstuk 3 van het Besluit houders van dieren.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Erna schreef: Inmiddels is er met het uitkomen van de nieuwe uitvoeringsregels locatiecontrole van de RvB ook wat meer duidelijkheid gekomen over het wel of niet bedrijfsmatig bezig zijn:
http://www.raadvanbeheer.nl/uploads/med ... 2-2014.pdf

Laatste alinea:
In de nota van toelichting staat voorts dat specifiek voor honden het wat betreft bedrijfsmatigheid zo is
dat als richtsnoer wordt genomen dat iemand in een jaar 20 honden of meer fokt of verkoopt. Voor
zover het om honden gaat, doet het er hierbij niet toe of die activiteiten met of zonder winstoogmerk
worden verricht. Een particulier die een enkele keer een hond uit een nest van zijn hond verkoopt valt
niet onder § 2 van Hoofdstuk 3 van het Besluit houders van dieren.
Ohhh maar dan vallen veel fokkers er toch buiten :)
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Ja ik heb het ook gelezen! Ik ga daarom dus maar helemaal niks doen. Wel jammer dat ze aan de telefoon dan een andere uitleg geven. Maar ja 'een enkele keer een pup verkopen uit een nest', het is natuurlijk bij een kleine fokker eerder andersom 'een enkele keer een pup uit het nest aanhouden'. ::)
Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

Jantina schreef: Ja ik heb het ook gelezen! Ik ga daarom dus maar helemaal niks doen. Wel jammer dat ze aan de telefoon dan een andere uitleg geven. Maar ja 'een enkele keer een pup verkopen uit een nest', het is natuurlijk bij een kleine fokker eerder andersom 'een enkele keer een pup uit het nest aanhouden'. ::)
Ik heb voor de zekerheid even meer informatie opgevraagd want ik kan het niet vinden in de nota van toelichting. Die is ook maar 101 pagina's dus waarschijnlijk kijk ik er over heen. Als deze info klopt ga ik ook niets doen.
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Maakt het trouwens dan nog weer triester dat de Teckelclub zo 'vooruitstrevend' bezig is naar de eigen fokkers toe... :-X
Ik heb tot op heden nog geen enkele reactie gekregen op mijn mail aan het bestuur. Slecht.
vagebond
5-sterren
5-sterren

Bericht door vagebond »

De teckelclub vergadert 3 december over het nieuwe fokreglement. Het enige dat hun voor doel staat is een afbakening op hoger niveau van clubfokkers.
Ik was vandaag op ntc clubmatch in Barneveld. Daar zei toevallig iemand, dat ze ook teckelfokker ging worden, ze moest nog wel de diploma's halen, tja het lijkt allemaal zo simpel, doe die reu maar. Een beetje kennis van zaken kan geen kwaad.
Gr. Ingrid
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Maar je vergeet dat de mensen 'zonder kennis van zaken' ook gewoon blijven fokken met hun Teckeltjes met stamboom. Maar zich, als ze geen clubfokker zijn, niet aan de regels van de Teckelclub hoeven te houden. Zoals nu bijv ook veel gebeurt en twee distichiasis lijders gewoon op elkaar gezet worden. Iets wat een Clubfokker niet mag. Waar schiet je nou meer mee op, een handjevol Clubfokkers die zich aan de regels houdt en waar je dus grip op hebt als rasvereniging, of normale regels en zo veel mogelijk fokkers aan je binden en zo grip houden op zo veel mogelijk fokkers? Sorry, maar ik ga in het kader van gezondheid echt voor het laatste...
vagebond
5-sterren
5-sterren

Bericht door vagebond »

Daarentegen zijn er ook fokkers die al eeuwenlang lid zijn van de ntc, het beste met het ras voorhebben, en toch geen clubfokker zijn.
Max 5 nesten per teef staat er in de voorwaarden, ik vraag me af of dat ook niet een beetje veel is. Max 3 zou voor mij normaal zijn.

Ik denk eerder dat je de marktplaatspups vanaf 350 euro bedoelt, die waarschijnlijk niet gecontroleerd zijn op oogziektes e.d.  In ieder geval waren er daar zat van afgelopen zomer.

Het zal van de week wel een roerige vergadering worden ja............
Gr. Ingrid
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

https://www.dierenbescherming.nl/wat-wi ... verblijven

De honden liepen los rundums haus en sliepen s'nachts en s'avonds in benches......en voor die benches krijgen ze een boete.
HIer hebben ze niet eens een bench  :(
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik denk dat dat je redding is. Ik ga vast ook op de bon. Hier liggen 2 honden in een bench 's nachts (ieder hun eigen bench, dat wel). Zonder water. Ieks!
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Lizzy schreef: Ik denk dat dat je redding is. Ik ga vast ook op de bon. Hier liggen 2 honden in een bench 's nachts. Zonder water. Ieks!
Ik wist het....broodfukkert!! Voor grof geld pups verkopen en niet eens een waterbakje voor je honden kopen :'(
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Martine-Tom schreef: Ik wist het....broodfukkert!! Voor grof geld pups verkopen en niet eens een waterbakje voor je honden kopen :'(
Weet jij wel wat dat kost, zo'n waterbakkie? >:(
nathasja
1-ster
1-ster

Bericht door nathasja »

Angelique schreef: https://www.dierenbescherming.nl/wat-wi ... verblijven

De honden liepen los rundums haus en sliepen s'nachts en s'avonds in benches......en voor die benches krijgen ze een boete.
HIer hebben ze niet eens een bench :(
45volwassen honden en 16pups.. en dan een boete voor de benches, is dat alles [emoji15]

Plaats reactie