tot welke leeftijd BARF "compleet" voor pup

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: tot welke leeftijd BARF "compleet" voor pup

Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Becky schreef: Ik voer ook elke dag compleet  ;)
Hier ook, en dat na een tip van jou Lizzy  ;D
Ik ga eens kijken of ik het terug kan vinden haha, heb ik een jaar lang voor niets staan klooien
;D ;D ;D
Cathelijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door Cathelijn »

Ik doe het ook omdat ik het erg makkelijk vind werken. Ilan eet zo'n 550 gram per dag en ik vind het heel erg handig om eens in de twee weken complete porties te maken. Dan pak ik daarna voor elke dag een portie. Heb ik dus maar eens in de twee weken vieze messen en bladen ed. En het is voor mij zo makkelijker om te voeren wat hij nodig heeft. Ik ken mezelf ;)
MarijeEnBoomer
5-sterren
5-sterren

Bericht door MarijeEnBoomer »

Ik had ook het idee dat het aangeraden werd om voor een pup compleet te voeren per dag. (Bot, orgaan, spier en groenten) Ik doe dat nu met Pippa en dat bevalt prima!
Misschien dat ik straks terug ga naar ongeveer het systeem wat Lizzy heeft. Dat deed ik voor Boomer altijd en werkte prima.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik kan om specifieke redenen die tip hebben gegeven Hope. Bijv. omdat je pup het niet goed deed op zijn voer. Maar waarom zou ik adviseren elke dag alle elementen te voeren als ik dat zelf nooit gedaan heb?  :). Er is niks op tegen. En als iemand zijn menu presenteert en elke dag alles voert, zal ik daar nooit iets van zeggen. Maar het is ook niet nodig. Kennelijk. Want hier zijn u 4 puppen prima groot geworden op 7 x per week vleesbot, 3 x  per week orgaan en 4 keer per week spiervlees.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 09 dec 2014, 07:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Overigens, als iemand zijn pup menu presenteert en 3 keer per week vleesbot geeft, 1 keer per week een pensdag, 2 keer per week orgaanvlees en verder spiervlees en geen groenten: reken maar dat ik er dan wel wat van zeg.

Misschien leg ik dingen gewoon niet duidelijk uit.

Ik vind het wel belangrijk om een pup regelmatig te voeren. Daarom voer ik mijn puppen bijv. ook standaard 7 keer per week vleesbot. Mij lijkt het gewoon niet goed om bijv. 2 dagen geen vleesbot te voeren en na 2 dagen een dubbele hoeveelheid te geven. Ik vind het ook geen idee om 10% organen als lever hart en nier in 1 maaltijd per week te proppen. Buiten het feit dat je pup zich die dag waarschijnlijk leeg poept, vind ik het ook qua aanbod-per-week niet slim. Ik heb het zelf nooit uitgeprobeerd met een pup en ik ga zo'n experiment ook niet uitvoeren want een pup groeit maar 1 keer op. Vroeger had je wel een categorie hele stoere mensen die hun pup voerde zoals wij dat met onze volwassen honden nog niet wensen te doen maar weet je, inmiddels voeren die zelf allemaal weer brokjes en KVV dus geen idee of dat nou allemaal zo succesvol was....

Maar ook al voer je elke dag alle elementen: compleet is je menu niet. Verre van. Je menu is compleet over 1 of 2 weken genomen, als je in 1 of 2 weken alle diersoorten (toch liefst wel 5 verschillende) de revue hebt laten passeren en de extra's hebt gevoerd. En wat dat betreft is het woord compleet als het over BARF gaat toch redelijk ingewikkeld....

Maar ik vind per week : 7 x vleesbot, 3  x orgaanvlees, 4 x spiervlees, 5 tot 7 x groenten, 4 extra's per week regelmatig voeren. Ik vind alles elke dag voeren zeer regelmatig. Maar dat is nog steeds niet compleet per dag! En voor een pup steekt het (denk ik - nogmaals, ik heb er nooit mee geëxperimenteerd en ik ga dat ook niet doen) nauwer dan voor een volwassen hond. Een volwassen hond zou ik rustig 2 dagen per week geen vleesbot durven geven. Zou ik zelf met een pup niet eens bedenken. Maar ik zie dus ook geen noodzaak om elke dag alle elementen perse in het menu te moeten stoppen. Een wolfpupje krijgt overigens per week in de verste verte niet aangeboden wat mijn pups per week aangeboden krijgen en die worden ook groot. Dus de vraag is natuurlijk überhaupt of wat wij doen noodzakelijk is.

Goed. Zou je mij dus laten kiezen tussen een menu als helemaal boven (3 keer per week vleesbot, etc) of een menu waar elke dag alle elementen in zitten, zou ik voor dat laatste kiezen. Maar ik houd er niet van als mensen ongefundeerd roepen dat als ze niet alle elementen per dag voeren, "het hier fout zou gaan". Want dat is gewoon onzin.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Ow nee ik bedoelde het niet verkeerd hoor!
Ik was er echt van overtuigd dat je een pup (ongeacht of het wel of niet goed gaat met de ontlasting bijvoorbeeld) gewoon het beste 7 dagen in de week orgaan, spiervlees en vleesbot kon geven. Dat heb jij in mijn ogen ooit eens gezegd maar misschien was dat inderdaad specifiek voor Nelson of heb ik het niet goed gelezen.

Hoe dan ook is het mij prima bevallen en vind ik je tips alleen maar fijn!
:-*
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Lizzy schreef: Overigens, als iemand zijn pup menu presenteert en 3 keer per week vleesbot geeft, 1 keer per week een pensdag, 2 keer per week orgaanvlees en verder spiervlees en geen groenten: reken maar dat ik er dan wel wat van zeg.

Misschien leg ik dingen gewoon niet duidelijk uit.

Ik vind het wel belangrijk om een pup regelmatig te voeren. Daarom voer ik mijn puppen bijv. ook standaard 7 keer per week vleesbot. Mij lijkt het gewoon niet goed om bijv. 2 dagen geen vleesbot te voeren en na 2 dagen een dubbele hoeveelheid te geven. Ik vind het ook geen idee om 10% organen als lever hart en nier in 1 maaltijd per week te proppen. Buiten het feit dat je pup zich die dag waarschijnlijk leeg poept, vind ik het ook qua aanbod-per-week niet slim. Ik heb het zelf nooit uitgeprobeerd met een pup en ik ga zo'n experiment ook niet uitvoeren want een pup groeit maar 1 keer op. Vroeger had je wel een categorie hele stoere mensen die hun pup voerde zoals wij dat met onze volwassen honden nog niet wensen te doen maar weet je, inmiddels voeren die zelf allemaal weer brokjes en KVV dus geen idee of dat nou allemaal zo succesvol was....

Maar ook al voer je elke dag alle elementen: compleet is je menu niet. Verre van. Je menu is compleet over 1 of 2 weken genomen, als je in 1 of 2 weken alle diersoorten (toch liefst wel 5 verschillende) de revue hebt laten passeren en de extra's hebt gevoerd. En wat dat betreft is het woord compleet als het over BARF gaat toch redelijk ingewikkeld....

Maar ik vind per week : 7 x vleesbot, 3  x orgaanvlees, 4 x spiervlees, 5 tot 7 x groenten, 4 extra's per week regelmatig voeren. Ik vind alles elke dag voeren zeer regelmatig. Maar dat is nog steeds niet compleet per dag! En voor een pup steekt het (denk ik - nogmaals, ik heb er nooit mee geëxperimenteerd en ik ga dat ook niet doen) nauwer dan voor een volwassen hond. Een volwassen hond zou ik rustig 2 dagen per week geen vleesbot durven geven. Zou ik zelf met een pup niet eens bedenken. Maar ik zie dus ook geen noodzaak om elke dag alle elementen perse in het menu te moeten stoppen. Een wolfpupje krijgt overigens per week in de verste verte niet aangeboden wat mijn pups per week aangeboden krijgen en die worden ook groot. Dus de vraag is natuurlijk überhaupt of wat wij doen noodzakelijk is.

Goed. Zou je mij dus laten kiezen tussen een menu als helemaal boven (3 keer per week vleesbot, etc) of een menu waar elke dag alle elementen in zitten, zou ik voor dat laatste kiezen. Maar ik houd er niet van als mensen ongefundeerd roepen dat als ze niet alle elementen per dag voeren, "het hier fout zou gaan". Want dat is gewoon onzin.
Toen ik met Tom begon te barfen, hij was iets van 5 of 6 maanden toen, had ik een 2 weken menu, 13 dagen kreeg hij bot, orgaan en spier en de 14e dag kreeg hij alleen maar pens (de andere dagen waren dus alleen harr,lever en nier) en dat doe ik nu eigenlijk nog steeds, werkt best goed, hij heeft de dag na pens vaak wel wat dunnere ontlasting maar dat is dan ook maar 1 keer, geen borrelbuiken oid dus dat vind ik wel acceptabel en voor ons werkte dat prima  :)

Plaats reactie