Consuminderen

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Consuminderen

Hylos
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hylos »

Ja, ik heb het gelezen en nu nog maar een keer.
Misschien begrijp ik de strekking niet helemaal. Ik zie vooral veel negatieviteit richting goedkope winkels als Primark en Action. De argumenten zijn dat toeleveranciers en producenten nog (dit was dus normaal gezien al een issue) meer onder druk worden gezet, dat banen en kwaliteit hierdoor achteruit gaan en dat de lokale markt er last van heeft. Met die laatste ben ik het eens hoor, al is dat niet in elke branche zo. Ik vind zeker dat gestimuleer moet worden lokale producten te verkopen, zonder duizend en 1 regeltjes.

Maar de rest. wat wil hij precies, wat moet je kopen dat eerlijk is voor de economie? Er is niks eerlijk in veel branches, je wordt als consument gewoon knetterhard voor de gek gehouden en prijzen worden hoog gehouden. Marketing en businessplannen? Die zijn er enkel en alleen om mensen een poot uit de draaien, rinkelen moet die kassa. En die banen bij veel bedrijven waren toch al niet zo denderend. Geld maken kunnen ze wel maar personeel goed behandelen of goed betalen is er al lang niet meer bij.

De consument staat hierbij natuurlijk centraal en dat begrijp ik wel. Door met zijn allen erg kritisch te zijn is er ruimte voor dergelijke goedkope winkels.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Lizzy schreef: Als je het mij vraagt heb je het artikel niet begrepen.
Nee, ik bedoel op commentaren van mensen (wat ik oa op facebook las). Sorry, was niet duidelijk en ook niet echt op de juiste plaats hier.
sella

Bericht door sella »

Tuurlijk moet er voor tweede hands eerst nieuw gekocht worden, maar als je ziet dat wij jaren op banken hebben gezeten die door anderen bij het vuilnis gezet worden.
Wij hebben nu nog lampen die we bij het grofvuil vandaan hadden. Dat leuke kekke tafeltje in de hoek stond ook bij de stort.
De kleding die ik ruil komt bij mensen vandaan die graag ieder seizoen nieuwe kleding koopt. Ik heb ze kunnen overtuigen dat ze er meer goed aan deden dat een tweede ronde te gunnen dan in de kliko te dumpen.
Echter ik heb nu nieuwe flesjes Strezz nodig voor de honden, dat koop ik toch echt online, ik moet ervoor naar een uithoek van zaandam, en ik ben dan ook nog eens duurder uit.
Die koop ik dus online en komt aan mijn voordeur bezorgt.
Als ik dit in het durp zou kunnen kopen, dan deed ik dat wel, maar ik weiger nu 30 km te moeten rijden om dat te halen.
En hier in de winkelstraat zitten veel hippe trendy boetiekjes, sorry die verdienen geen cent aan mij daar ik 295 voor een aardig shirtje not done vindt, naast dat ik dat niet kan betalen.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Kaela schreef: Nee, ik bedoel op commentaren van mensen (wat ik oa op facebook las). Sorry, was niet duidelijk en ook niet echt op de juiste plaats hier.
Oh OK  :) :-*
**Marjolijn**
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door **Marjolijn** »

Ik wilde dat ik kon zeggen JA, maar het zou nog veel meer kunnen.
Eten gooien we zo goed als niet weg. Wat over is maken we een kliekje van en vriezen we in en dan hebben we af en toe een kliekjes dag. Anders gaat het naar de honden.
Kleding koop ik voor de jongens altijd nieuw. Wel gaat de oude kleding de kelder in totdat het de jongste past en die krijgt dat dan aan. Vind ie nog stoer ook, kleding van zijn grote broer. Verder koop ik voor hen wel zoveel mogelijk in de
uitverkoop bij C&A of de H&M en soms bij de zeeman/wibra maar dat vind ik vaak net niks.
Is het Tijs te klein dan gaat het naar de kringloop. Net zoals het speelgoed waar hij te groot voor is of niet meer naar om kijkt.
Zelf koop ik zelden kleding. Vaak heb ik krijgertjes of ik ga naar de kringloop. Manlief is daar helaas moeilijk in en wil graag nieuw.

Tim heeft pas een nieuwe kamer, alle meubels zijn krijgertjes op het mini bureau na, dat hebben we ergens voor een prikkie gekocht.
Tijs heeft de kamer van Tim gekregen dus dat heeft ons niks gekost.

We zijn nu heel hard toe aan een nieuwe bank. Ik ben op mp aan het kijken maar toch vind ik dat dan weer heel moeilijk. Als de mensen gerookt hebben ofzo dan hoeft het voor mij al niet meer. Ik geloof toch dat we wat dat betreft voor een nieuwe gaan.

De auto gebruiken we zo min mogelijk maar in mijn ogen nog te veel.

Helaas heeft manlief geen gat in zijn hand maar gewoon geen handen..... :biggrin2:
Waar ik dan heel zuinig probeer te doen met alles denkt hij als het salaris gestort is.....geld moet rollen....tja dat blijft hier helaas wel een puntje van discussie regelmatig.

O ja, grappig. Kerstboom op gezet dit jaar. Kan ik nergens mijn kerstspullen meer vinden....iemand zei leuk tegen me dat dat dan een mooi moment was om nieuwe spullen te kopen maar alle centjes gaan nu richting pups. Dus ik ben samen met de jongens aan het knutselen geslagen. Kleuren verven en plakken en we hebben toch een gezellige kerstboom!
Laatst gewijzigd door **Marjolijn** op vr 12 dec 2014, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Els&Flow
5-sterren
5-sterren

Bericht door Els&Flow »

Wij geven liever wat meer uit aan iets wat van goede kwaliteit is en waar we dan dus ook lang mee doen dan aan goedkope rommel wat vooral voor kleding vaak 1 of 2x wassen is en dan kan je het weer weggooien. Tweedehands gebruiken we eigenlijk niet.
Bij Action kom ik alleen voor vaatdoekjes en diepvrieszakjes. Primark.. 1x geweest op zaterdagmiddag, regelrecht in de krochten van de hel beland daar. :-X Mensen die elkaar omver liepen om maar dat ene shirtje te bemachtigen voor 3 euro, het betere duw en trekwerk om over het taalgebruik maar te zwijgen maar dat zal wel iets typisch haags/ rotterdams zijn, rijen voor de winkel met mopperend volk.. Ik vind en vond het een verschrikkelijk iets.
Wij ruimen een keer in de zoveel tijd de voorraadkast op. Alles wat we echt niet gaan gebruiken, in een vlaag van verstandsverbijstering hebben gekocht en straks weer de kerstpakketten vol met spullen die we toch niet eten gaan naar de voedselbank. Oude kleding gaat of naar het schip, waar de buitenlandse bemanning altijd wel blij is met warme spullen of als het nog goed is naar het leger des heils of een kleding inzamelpunt.

Momenteel, en zeker nu de feestdagen eraan komen, valt het weer meer op dat mensen niet meer tevreden zijn met wat ze hebben. Alles moet meer. Beter. Mooier. Groter. De supermarkten puilen uit met luxe voedsel. Ik vind het zo'n onzin.
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

Ik hoef niet echt te consuminderen vind ik zelf. Ik heb nooit zo heel erg veel gekocht. Wel een periode veel aan kleding uitgegeven terwijl ik die niet nodig had. Maar buiten dat koop ik zelden iets, tenzij ik het ´nodig´ heb. Nodig hebben is ook maar relatief natuurlijk, maar tenzij ik het wil hebben omdat ik het ga gebruiken, zeg maar. En dat zijn dan bijna nooit grote dingen. Ik haat winkelen. En ik geef sowieso niet makkelijk geld uit. Ik ben volledig ongevoelig voor reclame of aanbiedingen. In een supermarkt leer ik uit mijn hoofd waar de producten liggen die ik wil hebben, en ik ren van het ene naar het andere schap om het te pakken. Naar de overige schappen kijk ik niet. Interesseert me niet wat daarin ligt. Ik heb er dan ook een bloedhekel aan als een winkel zijn inrichting heeft veranderd. Als ik iets koop, dan liefst wat duurder en kwaliteit.
Ik ging ooit winkelen met een vriendin en zij ging de gekste winkels in, die ik normaal snel voorbij loop, en waarvan ik nauwelijks weet wat ze verkopen, van die winkels waar ze alles hebben (maar eigenlijk niks) en hoe zij daar verlekkerd rondliep en haar mandje vol schepte met dingen die bij mij, als ik ze zou krijgen, linea recta de prullenbank in zouden vliegen, ik vond dat ongelofelijk. En ik vond het altijd onbegrijpelijk dat die winkels konden bestaan, maar mijn vriendin was het levende bewijs dat er klanten voor bestaan.
Ik word trouwens ook moe van veel keuze, ik haak dan af. Laatst een winterjas cadeau gekregen, die ik zelf moest kopen. Ik ga dan één winkel in en kies daar de beste uit. Zit die niet goed (hij zat gelukkig prima), dan moet ik eerst weer een paar weken bijkomen voordat ik het opnieuw aandurf om een winkel op te zoeken. Omdat ik er doodmoe van word. Terwijl ik vroeger toch gerust wat uurtjes kon kleding-winkelen. Deze aversie wordt ook steeds groter. Ik denk door hoe ik leef en waar ik woon. Al die spullen zijn nooit leuker of mooier dan de natuur om mij heen, of dan de honden. Een stuk hout om op te zitten kan ik net zo mooi vinden als een design meubelstuk.
Aan de andere kant, als ik erg veel geld had, zou ik wel een nieuw huisje laten bouwen en dat inrichten met nieuwe meubeltjes, denk ik. En een nieuwe auto kopen. En een trailer voor de honden. En een trainingskar. En nieuwe kennels. En een speelpark voor de honden bouwen met toestellen, een afgezette zwemplek in het meer voor de honden maken, een hondenkeuken laten bouwen, een garage, een grote houtschuur, een parking, verlichting op het terrein, nieuwe sledes kopen, een indoor trainingshal voor agility enzo... oeps, hier gaat iets mis :biggrin2:
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Lizzy schreef: Ik koop ook bij de Action. Niet vaak maar soms. Sinds wij moeten rondkomen van Leo's dierenambulance-salaris, moeten wij een nieuwe ronde consuminderen. En als ik dan een vochtige kelder heb en ik kan voor 1.85 bij de Action een vochvreter kopen met 3 navullingen, ga ik daar de vochtvreter kopen. En nee, die werken lang niet zo goed als die van Bison. Maar ja, die is dan ook weer 5 keer zo duur. Ik wist toen nog niet van een betere milieuvriendelijkere oplossing.

Maar goed, ik sta daar dus aan de kassa met 1 ding in mijn hand, komt er een bloedmooie jonge jongen achter me in de rij staan (die me deed wensen 20 jaar jonger te zijn :biggrin2:) en die zegt "zo hee, je hebt maar 1 ding om af te rekenen :o". Totaal verbaast! Toen vertelde hij "ik kwam hier om gezichtscreme te kopen want die is hier zo goedkoop, maar ondertussen heb ik 2 armen vol....". Waarop ik tegen hem zei "lieve schat, dat is exact waar ze op rekenen, hier bij de Action. Maar waarom koop je 2 armen vol troep, die je eigenlijk niet nodig hebt en waar je ook het geld niet voor hebt?". Hij keek bedenkelijk. En antwoordde "ja, omdat die wit-makende tandpasta wel goedkoop was. En dit ook wel goedkoop was. En dit ook. En dit ook". Waarop ik zei "jij bent de klant die Action zoekt en gecreëerd heeft. Je koopt spullen die je dus niet nodig hebt en waar je ook het geld niet voor hebt, maar je koopt ze toch want het is zo lekker goedkoop. Jij bent exact wat ze willen :biggrin2:". Waarop ie zegt "wacht even", loopt de winkel weer in en legt alles terug behalve de gezichtscreme. Inmiddels was de rij alweer gegroeid, stond hij achter aan, ben ik de rij uitgeglipt en achter hem gaan staan. Ik zeg "jeetje, ik ben gewoon trots op je :-*" en dat vond ie erg leuk. Hij zei me dat ie voortaan alleen nog maar zou kopen wat ie nodig zou hebben.

Mensen moeten natuurlijk lekker zelf weten wat ze met hun centen doen. En ik heb er verder ook geen last van, dat we op dit moment 3 aardbollen nodig hebben om alle mondjes van de wereld te voeden. Ik ga over een xx jaar dood en laat niemand achter die hier ook nog moet eten en ademen. Maar wij maken de aarde kapot. Met elkaar. En het is in mijn ogen te makkelijk om te wijzen naar "hen, die daar, die het probleem maar moeten oplossen". We zijn met elkaar verantwoordelijk.
Kijk eens aan, een goede daad verricht, van een mooie jongen nog een nadenkende jongen gemaakt  :biggrin2:

Lizzy schreef: Ik moet je zeggen, toen ik 10 jaar geleden "onze Helpdesk" naar de Filipijnen moest outsourcen, heb ik echt met dichtgeknepen billen gezeten. Het is zo dubbel. Mensen hier raakte hun werkt kwijt. Mensen daar kregen werk. En ze waren ongelofelijk blij. Ik vond persoonlijk dat we ze uitkleedde. Voor een schamel rot loontje werkte ze zich kapot. Na een week hard werken hadden ze niet genoeg geld om terug te reizen naar familie. Maar zij zeiden weer "dit is 10000 keer beter dan niks!". Klanten klaagde steen en been, die werden niet meer in hun eigen taal te woord gestaan. Maar goed, de aandeelhouders waren blij en daar ging het om. Ik ben hier zelf afgehaakt, ontslag genomen.
Ja pijnlijk, he. Maar we doen nog steeds niks anders  :-\  (en dat door "groene"bedrijven, of bedrijven die ergens hun neus laten zien dat ze het zo goed voor hebben met ontwikkelingslanden, maar ondertussen wel dit )
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Els&Flow schreef:
Momenteel, en zeker nu de feestdagen eraan komen, valt het weer meer op dat mensen niet meer tevreden zijn met wat ze hebben. Alles moet meer. Beter. Mooier. Groter. De supermarkten puilen uit met luxe voedsel. Ik vind het zo'n onzin.
De cassieres hier in de supermarkt, waar ook allemaal wild en weet ik wat verkocht wordt met de feestdagen, wisten zelfs te vertellen dat er veel kreditcards gebruikt worden voor deze aankopen, omdat men het geld niet heeft.
:uglystupid2: dat vind ik ervan. ALs je samen gaat eten gaat het toch niet om wie het luxte of duurste heeft, gaat toch om het gezellig samenzijn, of ben ik nou hopeloos ouderwets?
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Weet je wat ik zo spannend vind bij die actionspullen...dat mensen het als normaal beschouwen als het bij thuiskomst klinklare meuk blijkt te wezen. Hier een topic vol van gezien en men haalt de schouder op met een "dat was wel te verwachten". Als ik dan met regelmaat mag meemaken dat mensen iets bij ons kopen en dat b.v. bij een flos na een 8 weken kluiven en trekken een draadje loslaat en er een stampij gemaakt moet worden als er ook maar iets niet bevalt of naar het zinnetje is. Dat men eist dat een zak koekjes teruggenomen wordt omdat de hond ze niet zo heel vreselijk lekker vind (en de buurvrouw had gezegd dat iedere hond er dol op is), dat een hangersteentje van €2,- terug moet omdat het het toch niet helemaal was, met de nodige boosheid erbij enz. En bij die winkels komen ze met alles weg bij de consument....én de overheid. Want als je ziet dat iedere normale winkel zijn producten dient te voorzien van een NL-talige gebruiksaanwijzing en als die ontbreekt, dan beginnen de boetes vanaf tig honderd euro per product en daar ligt alles gewoon lekker met een volledig onleesbaar etiket en blijkbaar niemand die daar wat van zegt

Neemt niet weg dat ik er zelf ook wel eens wat koop, maar het verbaast me gewoon altijd dat het makkelijker is om meuk te verkopen dan een goed product.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Angelique schreef: Weet je wat ik zo spannend vind bij die actionspullen...dat mensen het als normaal beschouwen als het bij thuiskomst klinklare meuk blijkt te wezen. Hier een topic vol van gezien en men haalt de schouder op met een "dat was wel te verwachten". Als ik dan met regelmaat mag meemaken dat mensen iets bij ons kopen en dat b.v. bij een flos na een 8 weken kluiven en trekken een draadje loslaat en er een stampij gemaakt moet worden als er ook maar iets niet bevalt of naar het zinnetje is. Dat men eist dat een zak koekjes teruggenomen wordt omdat de hond ze niet zo heel vreselijk lekker vind (en de buurvrouw had gezegd dat iedere hond er dol op is), dat een hangersteentje van €2,- terug moet omdat het het toch niet helemaal was, met de nodige boosheid erbij enz. En bij die winkels komen ze met alles weg bij de consument....én de overheid. Want als je ziet dat iedere normale winkel zijn producten dient te voorzien van een NL-talige gebruiksaanwijzing en als die ontbreekt, dan beginnen de boetes vanaf tig honderd euro per product en daar ligt alles gewoon lekker met een volledig onleesbaar etiket en blijkbaar niemand die daar wat van zegt

Neemt niet weg dat ik er zelf ook wel eens wat koop, maar het verbaast me gewoon altijd dat het makkelijker is om meuk te verkopen dan een goed product.
Wij zeggen hier altijd "het kost niks en dan hebbie ook niks". En dat is wat mensen gewend zijn geraakt. Het kost niks dus mogen ze er ook niks van verwachten.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Lizzy schreef: Wij zeggen hier altijd "het kost niks en dan hebbie ook niks". En dat is wat mensen gewend zijn geraakt. Het kost niks dus mogen ze er ook niks van verwachten.
Maar waarom bij een andere winkel dan wel stampij maken als ze daar een goedkoop kleinigheidje kopen? Dat koste dan toch ook niks en dan gaat het er in  de meeste gevallen nog niet eens om dat het ondeugdelijk is, maar dat het kleurtje, vormpje of formaatje net buiten het verwachtingspatroon valt. Waarom wel hier stampij maken als een flesje geurolie van 1 hele euro niet aan de verwachting voldoet en waarom geen stampij maken bi de action als de geurolie aldaar na opendraaien na een uur geen geur meer afgeeft. Dat is toch raar? Of is dat het toetsenbordenheldenverhaal?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Angelique schreef: Maar waarom bij een andere winkel dan wel stampij maken als ze daar een goedkoop kleinigheidje kopen? Dat koste dan toch ook niks en dan gaat het er in  de meeste gevallen nog niet eens om dat het ondeugdelijk is, maar dat het kleurtje, vormpje of formaatje net buiten het verwachtingspatroon valt. Waarom wel hier stampij maken als een flesje geurolie van 1 hele euro niet aan de verwachting voldoet en waarom geen stampij maken bi de action als de geurolie aldaar na opendraaien na een uur geen geur meer afgeeft. Dat is toch raar? Of is dat het toetsenbordenheldenverhaal?
Maar jij bent een normale zaak. Dus jij moet wel alles volgens het verwachtingspatroon leveren. Het heeft alles te maken met verwachtingen. Bij de Action verwacht je niks. Dus ben je helemaal blij als de kwaliteit niet helemaal 100 keer huilen met de pet op is. En flikker je goedkope shitzooi zonder te mokken weg. Het is dus niet de prijs van het product als wel de verwachting die men heeft van de winkel waar men koopt.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik moet zeggen dat ik bij de Action ook wel mensen zie die dingen van 0,32 eurocent kosten terug brengen. Dat moet dan aan de kassa. En ik sta (verdomd dat het niet waar is) altijd in zo'n rij achter de kassa te wachten tot de cassiere de chef heeft geroepen om te kunnen retourneren "Kassa 4 retour alstublieft" hoor ik ze dan roepen. En ja hoor, wie staat er bij 4 ? Ik.
inge58
5-sterren
5-sterren

Bericht door inge58 »

Waar ik altijd mateloze bewondering voor heb,is dat mijn partner altijd net zolang zoekt tot hij kwaliteit kan kopen voor relatief weinig geld.
Voorbeelden; nieuwe keuken twee jaar geleden,showroom model.
Moest diezelfde week weg wegens verhuizing.
Dan biedt hij dus rustig de helft....met stalen gezicht.
Ik bemoei me er dan niet mee,want ik ben daar te teerhartig voor.
Maar het is wel bewijs dat er gruwelijk op verdiend wordt,want hij had de keuken wel!  :biggrin2:

Plaats reactie