Oh, maar die kun je straks weer aan als je naar de geiten gaatlianneke schreef: Ik heb nog een streepjes tuinbroek van dertig jaar oud, kan hem gewoon NIET weg doen...
En niemand wil hem hebben..gek he
Of zou het een soort van jeugdsentiment zijn....![]()
Consuminderen
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
- Angelique
- 5-sterren

Re: Consuminderen
Goh ja helemaal waar.
Ik kan er alleen voor geen meter tegen als mijn haar vettig is, wordt ik helemaal kriegel van, ondanks dat ik weet dat het beter is niet iedere dag te douchen.
Maar als ik zweet door sporten wil ik zeker mijn haar wassen, en dat is ook al best vaak.
Ik kan er alleen voor geen meter tegen als mijn haar vettig is, wordt ik helemaal kriegel van, ondanks dat ik weet dat het beter is niet iedere dag te douchen.
Maar als ik zweet door sporten wil ik zeker mijn haar wassen, en dat is ook al best vaak.
Oo en zeep gebruik ik ook haast niet, klovende handen. Maar ook niet onder mijn oksels , gewoon spoelen met water, hoe meer geurtjes erop gaan hoe meer het gaat stinken hoor.
Als ik bij de kapper ben geweest ga ik ook gelijk nog een sdouchen, man want meuren die spullen, 1 voor 1 al, laat staan door elkaar
( duidelijk niet gevoelig voor geurtjes promotie
)
Als ik bij de kapper ben geweest ga ik ook gelijk nog een sdouchen, man want meuren die spullen, 1 voor 1 al, laat staan door elkaar
( duidelijk niet gevoelig voor geurtjes promotie
Is precies ook mijn ervaring. Ik ben ook heel gevoelig geworden voor geurtjes. Ik vind mensen vaak heel sterk ruiken en dan ruik ik van alles door elkaar, wasmiddel in de kleding, deodorant, shampoo, gel, make-up, au de toilet. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat honden daar soms extreem op reageren, of zelfs van schrikken, zo'n bom aan geur. En ondertussen komt de zweetlucht er gewoon lekker hard doorheenKaio schreef: Oo en zeep gebruik ik ook haast niet, klovende handen. Maar ook niet onder mijn oksels , gewoon spoelen met water, hoe meer geurtjes erop gaan hoe meer het gaat stinken hoor.
( duidelijk niet gevoelig voor geurtjes promotie)
-
Martine-Tom
Ook daar is een middenweg in hoor....Esther Q schreef: Is precies ook mijn ervaring. Ik ben ook heel gevoelig geworden voor geurtjes. Ik vind mensen vaak heel sterk ruiken en dan ruik ik van alles door elkaar, wasmiddel in de kleding, deodorant, shampoo, gel, make-up, au de toilet. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat honden daar soms extreem op reageren, of zelfs van schrikken, zo'n bom aan geur. En ondertussen komt de zweetlucht er gewoon lekker hard doorheen![]()
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Niets zo heerlijk als 's ochtends onder de douche om wakker te worden. Het is net of mijn lichaam in de slaapstand blijft als ik me niet even lekker heet douche.
Edit: en verder doe ik niet bewust aan consuminderen, maar onbewust wel, als ik het zo lees. Vlees koop ik nooit, vis zelden, en van het geld dat ik daarmee bespaar koop ik biologische groenten en echt rauwe noten en zaden. Kleding shoppen vind ik vréééselijk, als ik me daar één keer per jaar aan overgeef, is het veel. En dan koop ik ook meteen zoveel dat ik er weer lange tijd tegen kan, en meestal bij één zaak, waar de winkeljuf dan de hele collectie mag aanslepen totdat ik alles bij elkaar heb. Ik koop nooit bij zaken als H&M en Zara en zo. Ik ben weleens met een koopgrage en modieuze vriendin mee wezen shoppen, heb één blik op de kwaliteit geworpen en vervolgens verkondigd dat als ze me zocht, ik in de boekhandel ernaast te vinden was. Wat een bagger. Geen wonder dat het zo goedkoop is allemaal.
Elektronica laat me ook volkomen koud. Het interesseert me ook niet. Ik zit al de hele dag achter de computer te bp'en voor m'n werk, dan wil ik op de momenten dat ik daar niet zit niet ook nog eens op een beeldschermpje moeten staren. Ik heb dus ook geen dure abonnementen van/voor het een of ander.
Maar op andere gebieden bespaar ik weer totaal niet. Voedsel is hier de grootste kostenpost, voor de dieren en voor onszelf. Verder moet je me handboeien omdoen als ik een kookwinkel of woondecozaak ruik. Boekhandels zijn ook gevaarlijk. En het is goed dat ik op minstens 500 km afstand van dichtstbijzijnde De Tuinen-winkel woon.
De Action loop ik weleens binnen als ik in Deurne ben bij m'n paps, maar goeiegrutten wat een bagger. Ik word heel nerveus van dat soort winkels. Ik voel daar een gebrek aan respect voor de producten die er te koop zijn waar ik echt beroerd van word. 'Als het maar goedkoop is, kwaliteit maakt niet uit, we mikken het toch wel weg als we erop zijn uitgekeken, desnoods vandaag nog.' Hetzelfde geldt voor bv. de Lidl. Ik weet dat veel mensen daar noodgedwongen kopen, maar ik voel me er totaal niet happy.
En douchen doe ik dus elke dag. Om te voorkomen dat ik de hele dag tegen deurposten en meubilair aanloop.
Edit: en verder doe ik niet bewust aan consuminderen, maar onbewust wel, als ik het zo lees. Vlees koop ik nooit, vis zelden, en van het geld dat ik daarmee bespaar koop ik biologische groenten en echt rauwe noten en zaden. Kleding shoppen vind ik vréééselijk, als ik me daar één keer per jaar aan overgeef, is het veel. En dan koop ik ook meteen zoveel dat ik er weer lange tijd tegen kan, en meestal bij één zaak, waar de winkeljuf dan de hele collectie mag aanslepen totdat ik alles bij elkaar heb. Ik koop nooit bij zaken als H&M en Zara en zo. Ik ben weleens met een koopgrage en modieuze vriendin mee wezen shoppen, heb één blik op de kwaliteit geworpen en vervolgens verkondigd dat als ze me zocht, ik in de boekhandel ernaast te vinden was. Wat een bagger. Geen wonder dat het zo goedkoop is allemaal.
Elektronica laat me ook volkomen koud. Het interesseert me ook niet. Ik zit al de hele dag achter de computer te bp'en voor m'n werk, dan wil ik op de momenten dat ik daar niet zit niet ook nog eens op een beeldschermpje moeten staren. Ik heb dus ook geen dure abonnementen van/voor het een of ander.
Maar op andere gebieden bespaar ik weer totaal niet. Voedsel is hier de grootste kostenpost, voor de dieren en voor onszelf. Verder moet je me handboeien omdoen als ik een kookwinkel of woondecozaak ruik. Boekhandels zijn ook gevaarlijk. En het is goed dat ik op minstens 500 km afstand van dichtstbijzijnde De Tuinen-winkel woon.
De Action loop ik weleens binnen als ik in Deurne ben bij m'n paps, maar goeiegrutten wat een bagger. Ik word heel nerveus van dat soort winkels. Ik voel daar een gebrek aan respect voor de producten die er te koop zijn waar ik echt beroerd van word. 'Als het maar goedkoop is, kwaliteit maakt niet uit, we mikken het toch wel weg als we erop zijn uitgekeken, desnoods vandaag nog.' Hetzelfde geldt voor bv. de Lidl. Ik weet dat veel mensen daar noodgedwongen kopen, maar ik voel me er totaal niet happy.
En douchen doe ik dus elke dag. Om te voorkomen dat ik de hele dag tegen deurposten en meubilair aanloop.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op vr 12 dec 2014, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Martine-Tom
JaaaaaaaaAnne in Duitsland schreef: Niets zo heerlijk als 's ochtends onder de douche om wakker te worden. Het is net of mijn lichaam in de slaapstand blijft als ik me niet even lekker heet douche.
Als ik niet douche lijk ik in een soort vuilmagneet te veranderen. Ik stink dan na een beetje inspanning naar zwerver en het lijkt ook of mijn handen heel snel vies aanvoelen en onder mijn nagels zit ook veel sneller allerlei viezigheid. En dit is ook het geval na een Turkse douche (zo noemt mijn vriend wassen met een washandje). En ik heb al heel mijn leven een bloedhekel aan douchen, toen ik klein was deed ik altijd de douche aan en ging er naast staan ipv onder en zei dan tegen mijn moeder dat ik had gedoucht 8)
Maar ik moet echt douchen voor ik onder de mensen kom ander voel ik mij erg ongemakkelijk en ik denk dat de mensen in mijn buurt dat ook prettig vinden.
Ik ben trouwens ook extreem gevoelig voor geurtjes, mensen ruiken in de ochtend het viest, naar tandpasta, parfum, vieze shampoo, vochtig toiletpapier gemengd met ochtendlichaamsluchtjes, vooral in het ov had ik daar last van.
Maar ik moet echt douchen voor ik onder de mensen kom ander voel ik mij erg ongemakkelijk en ik denk dat de mensen in mijn buurt dat ook prettig vinden.
Ik ben trouwens ook extreem gevoelig voor geurtjes, mensen ruiken in de ochtend het viest, naar tandpasta, parfum, vieze shampoo, vochtig toiletpapier gemengd met ochtendlichaamsluchtjes, vooral in het ov had ik daar last van.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op vr 12 dec 2014, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- Fenixjuh
- 5-sterren

- Contacteer:
Ik probeer tegenwoordig met zeep zonder polyhuppeldepups te douchen (dat is plastic). Heb nu één merk (er waren in de hele kruidvat 2 flessen zonder dat spul) en die ruikt te doen..
Douche me zo vaak als nodig, soms 3x per week, in de zomer vast 6x per week..
Mijn haren heb ik in de zomer niet gewassen, ging bijna om de dag zwemmen, naderhand goed uitspoelen.. Hoe vaker je haar wast, hoe meer talg je huid aanmaakt. Als je even doorbijt en 2 weken volhoudt 1á2 keer per week het haar te wassen, went je hoofdhuid er al aan..
Ik koop ook graag bij de action. Van de week nog een riem gekocht nadat de vorige van de action na 3 maanden was overleden.. Een riem in de kledingwinkel kan ik niet voor minder dan €15,- krijgen, vind ik erg duur. En ja, dan sta ik ook met papier (waar ik al 2 maanden naar op zoek was) en vochtvreter bij de kassa..
Primarkt ben ik 1x geweest, en voor zover het kan wil ik daar nooit meer naar binnen.
Wij beoordelen meestal hoe vaak iets gebruikt wordt, of iets goedkoop of duur was. Als ik iets vaak gebruik, nodig heb o.i.d. was het goedkoop/het geld waard
Douche me zo vaak als nodig, soms 3x per week, in de zomer vast 6x per week..
Mijn haren heb ik in de zomer niet gewassen, ging bijna om de dag zwemmen, naderhand goed uitspoelen.. Hoe vaker je haar wast, hoe meer talg je huid aanmaakt. Als je even doorbijt en 2 weken volhoudt 1á2 keer per week het haar te wassen, went je hoofdhuid er al aan..
Ik koop ook graag bij de action. Van de week nog een riem gekocht nadat de vorige van de action na 3 maanden was overleden.. Een riem in de kledingwinkel kan ik niet voor minder dan €15,- krijgen, vind ik erg duur. En ja, dan sta ik ook met papier (waar ik al 2 maanden naar op zoek was) en vochtvreter bij de kassa..
Primarkt ben ik 1x geweest, en voor zover het kan wil ik daar nooit meer naar binnen.
Wij beoordelen meestal hoe vaak iets gebruikt wordt, of iets goedkoop of duur was. Als ik iets vaak gebruik, nodig heb o.i.d. was het goedkoop/het geld waard
Martine-Tom. .....was jij Tom dan ook meerdere keren per week met shampoo? Nee, voor een gezonde hond is dat niet nodig. ...die hebben een zelfreinigende vacht en huid. Mensen zijn de enigste zoogdieren die zich met shampoo wassen.....maar wij mensen hebben ook een zelfreinigende huid hoor. Alleen is onze huid veel meer talg gaan produceren en hebben we minder goede bacteriën door alle shampoo en wasspul en daardoor ga je stinken. Als je huid weer tot rust komt kan die dat prima zelf. Ik stink nooit, mensen ruiken niks raars aan mij. Andere mensen daarentegen stinken vaak wel naar zweet....wat dan gemaskeerd wordt door veel deo te gebruiken. En dat vind ik dan weer smerig. Maar ieder zijn eigen ding, als mensen elke dag onder de douche willen en zich met shampoo wassen vind ik dat prima. Wie ben ik om daar wat van te zeggen. Ik zal het zelf echter echt niet doen.
-
Martine-Tom
Ik vind het gewoon heel fijn om elke dag te douchen, ik geniet ervan, even opwarmen, opfrissen net wat de tijd van het jaar is, heerlijk. Het leven moet ook leuk blijven, en douchen is voor mij leuk, dus of het nou nodig is of niet, het is gewoon heer-lijk!suzanne 1 schreef: Martine-Tom. .....was jij Tom dan ook meerdere keren per week met shampoo? Nee, voor een gezonde hond is dat niet nodig. ...die hebben een zelfreinigende vacht en huid. Mensen zijn de enigste zoogdieren die zich met shampoo wassen.....maar wij mensen hebben ook een zelfreinigende huid hoor. Alleen is onze huid veel meer talg gaan produceren en hebben we minder goede bacteriën door alle shampoo en wasspul en daardoor ga je stinken. Als je huid weer tot rust komt kan die dat prima zelf. Ik stink nooit, mensen ruiken niks raars aan mij. Andere mensen daarentegen stinken vaak wel naar zweet....wat dan gemaskeerd wordt door veel deo te gebruiken. En dat vind ik dan weer smerig. Maar ieder zijn eigen ding, als mensen elke dag onder de douche willen en zich met shampoo wassen vind ik dat prima. Wie ben ik om daar wat van te zeggen. Ik zal het zelf echter echt niet doen.
Is een middenweg (volgens jouw standaard) dan de enige juiste weg, of bedoel je het niet zo?Martine-Tom schreef: Ook daar is een middenweg in hoor....
Laura2004 schreef: Als ik niet douche lijk ik in een soort vuilmagneet te veranderen. Ik stink dan na een beetje inspanning naar zwerver en het lijkt ook of mijn handen heel snel vies aanvoelen en onder mijn nagels zit ook veel sneller allerlei viezigheid. En dit is ook het geval na een Turkse douche (zo noemt mijn vriend wassen met een washandje). En ik heb al heel mijn leven een bloedhekel aan douchen, toen ik klein was deed ik altijd de douche aan en ging er naast staan ipv onder en zei dan tegen mijn moeder dat ik had gedoucht 8)
Ik douche zelf trouwens best vaak. Minstens eens in de twee dagen, meestal om de dag, sowieso was ik me elke dag, en in de zomer (douchen of zwemmen) soms twee keer per dag. Ik ben echt allergisch voor een zweterige huid. Maar aan water heb ik genoeg.
-
Martine-Tom
Zo bedoel ik het niet.Esther Q schreef: Is een middenweg (volgens jouw standaard) dan de enige juiste weg, of bedoel je het niet zo?![]()
Net zo goed als er meer is als nooit douchen (1 keer per week, al dan niet met douchespul) is er ook iets anders als mensen die elke dag een half uur onder de douche staan (soms 2 keer per dag) en 2 uur in de wind ruiken naar deo en andere luchtjes.
Net zo goed als ik terecht gewezen word dat ik het te sterk inzette, vind ik dat ook te sterk.
Niet iedereen die niet elke dag doucht stinkt een uur in de wind naar zweet....maar ze zijn er wel.
Niet iedereen die elke dag een of meerdere keren doucht stinkt een uur in de wind...maar ze zijn er wel.
Ik probeer ook wat bewuster te consumeren, ik koop geen/zo min mogelijk goedkope prullen, ga nooit naar die grote Chinese bazars (waar het hier in Spanje vol mee zit), maar eigenlijk vooral omdat het rommel is. Ik koop zoveel mogelijk nationale produkten en bij kleine lokale winkels of boeren. En ik doe aan afval scheiden. Probeer ook zo min mogelijk blikjes te kopen, heb ooit een documentaire gezien over aluminiumproductie, waardoor ik daarop ben gaan letten. Wij hebben geen drinkwater uit de kraan, dus wij moeten van die grote plastic bidonnen met water kopen in de supermarkt, ook niet echt milieuvriendelijk.
Ik koop wel kleding bij goedkope winkels, veel minder dan anderen, maar goed dat maakt het niet minder onethisch. Ik vind het wel leuk om er in mijn ogen leuk uit te zien, wat totaal onzinnig is, maar toch vind ik dat prettig en dat maakt al dat ik consumeer om mijn behoefte om er leuk uit te zien te bevredigen en ik ben dan nog niet eens extreem ijdel. Maar ik wil/kan ook niet te veel geld uitgeven om er leuk uit te zien en dus koop ik bijna alles bij goedkope winkels H&M, Zara ed. Alleen schoenen koop ik wel van degelijke merken en degelijk materiaal.
Ik ben nogal negatief in dit opzicht, terwijl ik echt wel mijn steentje bij probeer te dragen, maar niets wat ik doe gaat iets veranderen aan het feit dat we de aarde kapot aan het maken zijn met zijn allen. En het is allemaal te groot en te ingewikkeld om dit proces terug te draaien denk ik, want net zoals ik wel iets doe, maar niet genoeg, want ik vind het ook nogal belangrijk om een leuk leven te hebben en daar hoort nutteloos consumeren helaas bij, doen heel veel mensen niets en heel veel mensen net zoals ik wel iets, maar niet genoeg. Ik voel me er wel schuldig over, maar ja, ook dat helpt niet. Maar niets doen helpt ook niet.
Ik koop wel kleding bij goedkope winkels, veel minder dan anderen, maar goed dat maakt het niet minder onethisch. Ik vind het wel leuk om er in mijn ogen leuk uit te zien, wat totaal onzinnig is, maar toch vind ik dat prettig en dat maakt al dat ik consumeer om mijn behoefte om er leuk uit te zien te bevredigen en ik ben dan nog niet eens extreem ijdel. Maar ik wil/kan ook niet te veel geld uitgeven om er leuk uit te zien en dus koop ik bijna alles bij goedkope winkels H&M, Zara ed. Alleen schoenen koop ik wel van degelijke merken en degelijk materiaal.
Ik ben nogal negatief in dit opzicht, terwijl ik echt wel mijn steentje bij probeer te dragen, maar niets wat ik doe gaat iets veranderen aan het feit dat we de aarde kapot aan het maken zijn met zijn allen. En het is allemaal te groot en te ingewikkeld om dit proces terug te draaien denk ik, want net zoals ik wel iets doe, maar niet genoeg, want ik vind het ook nogal belangrijk om een leuk leven te hebben en daar hoort nutteloos consumeren helaas bij, doen heel veel mensen niets en heel veel mensen net zoals ik wel iets, maar niet genoeg. Ik voel me er wel schuldig over, maar ja, ook dat helpt niet. Maar niets doen helpt ook niet.
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Ik ken behoorlijk wat mensen van oudere generaties (75+) die niet van oudsher gewend zijn om dagelijks te douchen en die geen verhullende geurtjes gebruiken, en die ruik ik toch echt hoor.
En het argument 'de mens is het enige zoogdier dat...[vul willekeurige handeling in]' vind ik altijd vrij zwak. De mens is ook het enige zoogdier dat aan orale seks doet, zeg ik dan meestal, of dat in de missionarishouding aan seks doet.
Is datgene waarin de mens afwijkt van de dieren daarom niet acceptabel? Welnee. We zijn nu eenmaal geen natuurlijke dieren meer.
En het argument 'de mens is het enige zoogdier dat...[vul willekeurige handeling in]' vind ik altijd vrij zwak. De mens is ook het enige zoogdier dat aan orale seks doet, zeg ik dan meestal, of dat in de missionarishouding aan seks doet.