Consuminderen

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Consuminderen

keetje
5-sterren
5-sterren

Bericht door keetje »

mijn koelkast dateert uit november 1988 en hij doet het nog prima. Nu wordt me aangepraat dat, hoewel hij het nog prima doet, ik toch eigenlijk een andere moet kopen ivm het milieu omdat de hedendaagse apparaten veel zuiniger zijn zodat ik dan eigenlijk op den duur goedkoperder uit ben. Maar in het kader van consuminderen moet ik dat dus niet doen?
sella

Bericht door sella »

Ik koop pas een nieuwe als de oude stuk is. Ik vindt het een bulshitt verhaal, een werkend apparaat vernietigen om een zuiniger aparaat te kopen, terwijl je anders die grondstoffen niet zou gebruiken.
Ik heb een koelkast die nu 18 jaar oud is, en het verbruik heb ik gemeten met een verbruiksmeter en die doet niets onder voor een nieuwe. Zolang hij het nog doet, mag hij met liefde blijven.
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

sella schreef: Ik koop pas een nieuwe als de oude stuk is. Ik vindt het een bulshitt verhaal, een werkend apparaat vernietigen om een zuiniger aparaat te kopen, terwijl je anders die grondstoffen niet zou gebruiken.
Ik heb een koelkast die nu 18 jaar oud is, en het verbruik heb ik gemeten met een verbruiksmeter en die doet niets onder voor een nieuwe. Zolang hij het nog doet, mag hij met liefde blijven.
Inderdaad. Ik geloof daar ook niet in. Het zuinigst is het om alles dat we nu hebben eerst helemaal op te gebruiken en dan pas iets nieuws te kopen.
keetje
5-sterren
5-sterren

Bericht door keetje »

Dat bedoel ik dus, vorig jaar gaf mijn tv de geest, ook uit november '88 en hoe vaak me niet gezegd is dat ik een platte moest kopen omdat die oude niet meer kon? Hij kon nog wel anders had ik toch al een nieuwe? Onze banken zijn ook al zo'n 20 jaar oud. Meneer Keetje heeft onder de 1 een extra poot gezet tegen het toch wel iets doorzakken en onder de ander een soort van bak waar hij nu helemaal op steunt, je ziet alleen geen pootjes meer die zitten in de bak. Maar verder, heerlijke banken, die ga ik dan toch niet weg doen?
Radja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Radja »

Wij hebben er een sport van gemaakt om wanneer we iets "nodig" hebben,eerst te zoeken op MP en dat lukt eigenlijk altijd. Als ik onze huiskamer bekijk en dat doe ik vol trots,zijn het eigenlijk alleen maar spulletjes die door anderen,wegens ruimte gebrek,zouden worden weggedaan.,maar omdat wij,maar vooral ML,veel voor anderen doet,hebben wij ze gekregen,dus hier hangt echt een waanzinnig mooie kroonluchter, eetkamerstoelen om U tegen te zeggen!
Kleding, vriendinnen van vriendinnen doen wel eens een zak met goede kleding weg,of omdat ze het niet meer mooi vinden,of omdat ze qua postuur in jojo zitten ::), de kleine maten krijg ik,wat ik wil, neem ik,wat niet gaat weer door naar andere vriendinnen! Zo lijkt en voelt het dat je vaak iets "nieuws" hebt! Ook wil ik wel eens inkooen doen bij terre des hommes,steun ik ook een goed doel!
Wat eten betreft,houd ik altijd over,omdat er eigenlijk altijd wel iemand kan aanschuiven,maar we hebben daardoor dus ook kliekjesdag,of gaan restjes mee met mij jongste die in Utrecht op kamers woont. Maar er gaat ook wel eens eten,brood,rijst enzo naar de kippen in onze tuin.
miik
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door miik »

Ja, hier ook... beetje noodgedwongen ontstaan en eigenlijk zo gebleven.
Meubels en ook meeste kleding zijn allemaal tweedehands... en er wordt pas iets aangeschaft als het echt kapot is of nodig en soms doen we ook een tijdje zonder... en dan blijkt dat je ook best zonder kan.
Kwa eten neem ik gerust beschadigde groente mee vd markt... soms wordt het apart gehouden, laatst voor 1,5 euro een tas vol parprika's allemaal met een plekje (denk wel 5 kilo). Ik snijd de slechte plekken eraf, snij het en het gaat de vriezer in. Vind het zooo zonde dat het anders wordt weggegooid. Eten wat overblijft wordt hier de volgende dag weer gebruikt. En groente die overblijft maken we soep van.
Kachel staat hier eigenlijk niet aan... ik ben vaak te druk om het koud te krijgen en als ik tv kijk vind ik het heerlijk om onder een dekentje te kruipen ;) Alleen als ik visite krijg dan gaat de kachel even aan.

Enige wat eigenlijk anders zou "moeten" is het elke dag douchen... dat vind ik echt heerlijk, en is een luxe die ik niet kwijt wil...
Maar ik weet dat ik het ook anders kan... In canada hadden we 1 ton water voor een gezin voor een week, en dan had je maar een heel klein beetje pp om je 2x per week even snel te douchen, want 1x per week werd de ton maar bijgevuld, en op was echt op...
Radja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Radja »

Oja,ik doe ook al zolang ik uit huis ben,erg lang, al met dezelfde kerstballen inclusief strikjes! Mijn boom,zilveren ballen met gouden strikjes,blijft mooi! Koop wel ieder jaar een nieuwe boom :P
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

keetje schreef: mijn koelkast dateert uit november 1988 en hij doet het nog prima. Nu wordt me aangepraat dat, hoewel hij het nog prima doet, ik toch eigenlijk een andere moet kopen ivm het milieu omdat de hedendaagse apparaten veel zuiniger zijn zodat ik dan eigenlijk op den duur goedkoperder uit ben. Maar in het kader van consuminderen moet ik dat dus niet doen?
Laat je vooral niet gek maken.  :) Je kunt toch niet alle agenda's dienen, dus dan maak je die van jezelf maar prio numero uno.
Ruisje
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ruisje »

nova schreef: ahum... herkenbaar of zo.. :biggrin2:
heb mijn honden ook al gezegd dat ze  moeten consuminderen.
Maar tot op heden zonder resultaat
Ow, maar onze honden consuminderen wel hoor. Alleen niet op eten! :biggrin2:
Sergi's Ezydog halsband en zijn riem zijn nog van Buzzer en in perfecte staat. Als we met de prima werkende flexilijnen weggaan zijn die: voor Sergi nog van Taylor en Lily heeft die van Wiebe (al ruim 10jr geleden de regenboogbrug overgegaan) en later Buzzer. De RVS voerbakken incl standaard heb ik gekocht toen Taylor een puppertje was in 1995. ;) Het enige nieuwe is het Hunter tuigje van €32 voor Lily.
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

@toetkonijn, rijst/kattenbakvulling?
Toetkonijn
2-sterren
2-sterren

Bericht door Toetkonijn »

Nadia schreef: @toetkonijn, rijst/kattenbakvulling?

Bedankt!
Els&Flow
5-sterren
5-sterren

Bericht door Els&Flow »

Flow doet niet aan consuminderen. Niet qua eten en niet qua speelgoed, dummy's, riemen, halsbanden en overige artikelen. Flow is een verwend exemplaar, maar voor ons geld beter verwend dan verwaarloosd.  :D
Wij bezuinigen overigens wel op gas. Zetten de kachel alleen aan als het echt nodig is, trekken liever een extra trui aan dan onnodig stoken, douchen wel dagelijks mét shampoo en douchespul, maar wel maximaal 8 minuten en dat is lang. Koken met de deksel op de pan om warmte te besparen, iedere dag even het huis luchten, ook als het steenkoud is. Lichten uit daar waar we niet zijn, niet onnodig de buitenlamp aan laten. Adapters uit de stopcontacten als je ze niet gebruikt. Kleine dingetjes die flink oplopen. 's Nachts en in het weekend wassen en zoveel mogelijk aan de lijn, liefst buiten, drogen. Wij hebben wel daltarief. :)
Ruisje
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ruisje »

Els&Flow schreef: Flow doet niet aan consuminderen. Niet qua eten en niet qua speelgoed, dummy's, riemen, halsbanden en overige artikelen. Flow is een verwend exemplaar, maar voor ons geld beter verwend dan verwaarloosd. :D
Wij bezuinigen overigens wel op gas. Zetten de kachel alleen aan als het echt nodig is, trekken liever een extra trui aan dan onnodig stoken, douchen wel dagelijks mét shampoo en douchespul, maar wel maximaal 8 minuten en dat is lang. Koken met de deksel op de pan om warmte te besparen, iedere dag even het huis luchten, ook als het steenkoud is. Lichten uit daar waar we niet zijn, niet onnodig de buitenlamp aan laten. Adapters uit de stopcontacten als je ze niet gebruikt. Kleine dingetjes die flink oplopen. 's Nachts en in het weekend wassen en zoveel mogelijk aan de lijn, liefst buiten, drogen. Wij hebben wel daltarief. :)
Sergi en Lily worden hier ook zwaar verwaarloosd! :'(
Antonia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Antonia »

Hylos schreef: Mn mond viel gister open van verbazing toen mijn collega zei dat mensen van de voedselbank onze groentes net hoefde (wat elke dag over blijft) want "zulke gekke groentes aten ze niet".
Wat jammer dat je op basis van iets wat je hebt "van horen zeggen" gelijk een beeld hebt van mensen die gebruik maken van de Voedselbank en daarbij iedereen over een kam scheert. Zijn jij en je collega wel eens bij een Voedselbank geweest? Of heb je misschien wel eens gesproken met mensen die gebruik maken van de Voedselbank?
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

sorry hoor maar wees toch dankbaar dat oa de voedselbank bestaat

Plaats reactie