Condensdroger VS Warmtepompdroger

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Condensdroger VS Warmtepompdroger

Fido
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fido »

Wij hebben sinds een maand een warmtepompdroger van Miele. Daarvoor een Miele condensdroger maar die was na 20 jaar overleden.
Ik weet nog niet of ik er blijer mee ben. De droogtijden duren wat langer dat vind ik een nadeel maar er zit wel weer een opfris programma op waar ik wel weer blij mee ben. Ook valt het me op dat kleding zoals overhemden er zo goed uitkomen dat strijken niet meer hoeft. Er zit ook nog een steam functie op maar ik vergeet steeds ged.water mee te nemen om de condensopvangbak te vullen (wij hebben de condens afvoer namelijk direct op de afvoer). Deze functie dus niet gebruikt terwijl dat mede de reden was om voor dit type droger te kiezen (heb nl een bloedhekel aan strijken).
Er kan een geurcapsule geplaatst worden wat mij een zeer overbodig luxe ding zou zijn maar ja zonder die optie bestond niet. Er zat een capsule bij en ik moet toegeven dat ik het heel lekker vind (gebruik geen wasverzachter of zo).
De was, zeker polo's en jeans komen er zachter uit dan de condensdroger. Handdoeken merk ik geen verschil.

Ik heb nog niet alle programma's uitgeprobeerd. Ze zijn duurder en die we aangeschaft hebben nog een tikkie duurder vanwege de steamfunctie die ik nog steeds niet gebruikt heb  :-[
De filters zijn snel schoon te maken.
Als je van snel houdt zou ik je aanraden om een condensdroger te nemen.
Gebruik je de droger meer dan 4x in de week schijnt een warmtepompdroger op lange termijn goedkoper te zijn.

Oja vergeet ik bijna een belangrijk voordeel van een warmtepompdroger (best heel belangrijk) het brandgevaar is bij een warmtepompdroger nihil tot nul terwijl dat bij andere drogers als één van de hoogste bronnen van brand is bij huisbranden.
Een warmtepompdroger heeft geen warmteding wat heet wordt om de lucht te verwarmen het systeem werkt, simpel uitgelegd, net als een koelkast maar dan andersom.
EliScooby
5-sterren
5-sterren

Bericht door EliScooby »

Fido schreef: Wij hebben sinds een maand een warmtepompdroger van Miele. Daarvoor een Miele condensdroger maar die was na 20 jaar overleden.
Ik weet nog niet of ik er blijer mee ben. De droogtijden duren wat langer dat vind ik een nadeel maar er zit wel weer een opfris programma op waar ik wel weer blij mee ben. Ook valt het me op dat kleding zoals overhemden er zo goed uitkomen dat strijken niet meer hoeft. Er zit ook nog een steam functie op maar ik vergeet steeds ged.water mee te nemen om de condensopvangbak te vullen (wij hebben de condens afvoer namelijk direct op de afvoer). Deze functie dus niet gebruikt terwijl dat mede de reden was om voor dit type droger te kiezen (heb nl een bloedhekel aan strijken).
Er kan een geurcapsule geplaatst worden wat mij een zeer overbodig luxe ding zou zijn maar ja zonder die optie bestond niet. Er zat een capsule bij en ik moet toegeven dat ik het heel lekker vind (gebruik geen wasverzachter of zo).
De was, zeker polo's en jeans komen er zachter uit dan de condensdroger. Handdoeken merk ik geen verschil.

Ik heb nog niet alle programma's uitgeprobeerd. Ze zijn duurder en die we aangeschaft hebben nog een tikkie duurder vanwege de steamfunctie die ik nog steeds niet gebruikt heb  :-[
De filters zijn snel schoon te maken.
Als je van snel houdt zou ik je aanraden om een condensdroger te nemen.
Gebruik je de droger meer dan 4x in de week schijnt een warmtepompdroger op lange termijn goedkoper te zijn.

Oja vergeet ik bijna een belangrijk voordeel van een warmtepompdroger (best heel belangrijk) het brandgevaar is bij een warmtepompdroger nihil tot nul terwijl dat bij andere drogers als één van de hoogste bronnen van brand is bij huisbranden.
Een warmtepompdroger heeft geen warmteding wat heet wordt om de lucht te verwarmen het systeem werkt, simpel uitgelegd, net als een koelkast maar dan andersom.
Ik zou eerder zeggen dat het werkt als een fietspomp. Lucht wordt warm als je het samendrukt, als je dat dan door een warmtewisselaar leidt, krijg je warme lucht die je door de was blaast.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Borke schreef: Wij hebben totaal andere ervaringen.
Lizzy kan het uitmaken waar hij bij jou staat?
Staat hij in het woonhuis en op wat voor ondergrond?
Of staat hij in de schuur?

Hier staat de Miele warmtepompdroger op de 1e verdieping, betonnen vloer, cv verwarmd huis.
Op dezelfde plek stond daarvoor onze Miele condensdroger.

Die roosters deurroosters en apparaatroosters moet je vaker schoonmaken dan bij de condensdroger en dat is voor mij het enige verschil in het gebruikscomfort.

Hij droogt prima, storing hebben we nog nooit gehad.
Hoe lang we hem hebben, tja 2 jaar, 3 jaar? Ik weet het niet meer.
Hij wordt hier zomer en winter gebruikt 1-3 keer per week.
Ik ben er zeer tevreden over, enige nadeel is de aanschafsprijs.
Staat gewoon in huis. En ik vind de nieuwe Miele wasmachine ook een kl*te ding. Miele bepaald nu via de programma's wat mijn mogelijkheden zijn en daar heb ik een schurft aan. Voorbeeld: ik kies optie kreukhatseflats. En ik wil daarbij extra water gebruiken. Krijg ik "optie niet mogelijk". Pardon? Ik wil graag zelf kiezen welke opties mogelijk zijn, dat hoeft ome Miele niet voor mij te bepalen. Kortom, ik hoop met deze twee machines de rest van mijn leven te doen maar mocht ik ooit nieuwe nodig hebben: dit waren mijn laatste Miele's. Jammer, want de vorige wasmachine en droger waren beide 25 jaar oud en daar heb ik niks dan positieve ervaringen mee.
Gittje
3-sterren
3-sterren

Bericht door Gittje »

Lizzy schreef:En ik vind de nieuwe Miele wasmachine ook een kl*te ding. Miele bepaald nu via de programma's wat mijn mogelijkheden zijn en daar heb ik een schurft aan. Voorbeeld: ik kies optie kreukhatseflats. En ik wil daarbij extra water gebruiken. Krijg ik "optie niet mogelijk". Pardon? Ik wil graag zelf kiezen welke opties mogelijk zijn, dat hoeft ome Miele niet voor mij te bepalen. Kortom, ik hoop met deze twee machines de rest van mijn leven te doen maar mocht ik ooit nieuwe nodig hebben: dit waren mijn laatste Miele's. Jammer, want de vorige wasmachine en droger waren beide 25 jaar oud en daar heb ik niks dan positieve ervaringen mee.
Hier ook de overstap gedaan naar Miele en niet echt tevreden: je keuzes worden volledig beperkt tot wat voorgeprogrammeerd is. Ook de droger met warmtepomp vind ik niet ideaal in een kleine ruimte zoals een berging.

Met m'n Bosch wasmachine & condensdroger (met uitlaat via het dak) van 16 jaar geleden kon ik tenminste zelf bepalen hoe ik het wilde en de was kwam veel minder gekreukt uit de droogkast.

Plaats reactie