Sterkte Martine
*Freud is verhuisd, update
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
- Inge en Bono
- 5-sterren

Re: *herplaatsen Freud* gelukt!
Wat fijn dat Freud naar Pienke gaat
Sterkte Martine
Sterkte Martine
Hoe gaat een introductie met een nieuwe kat?
Bij een hond zou ik me daar helemaal geen zorgen om maken, die zien zo regelmatig andere honden. Even samen wandelen, naar binnen en klaar.
Maar bij katten ligt dat vast wat anders.
Bij een hond zou ik me daar helemaal geen zorgen om maken, die zien zo regelmatig andere honden. Even samen wandelen, naar binnen en klaar.
Maar bij katten ligt dat vast wat anders.
Wat kan ik doen?pearlsofpassion schreef: Tis te hopen dat de katten van Pien daar ook zo over denken he.
Hoe vlot een introductie loopt, hangt veel meer af van de oorspronkelijke groep dan van de nieuwkomer. En van de aanpak van introductie natuurlijk...![]()
Eigenlijk zet ik de nieuwkomer in een slaapkamer, met water en een kattenbak. Als ie niet naar beneden komt krijgt ie z'n eten boven, tot ie nieuwsgierig wordt en naar de trap komt. Dan eet ie op de trap...en zo vaak steeds een stukje verder
Heb je tips voor me?
Beetje afhankelijk van de nieuwsgierigheid van de rest, kan je ze onder de deur door ofzo kennis laten maken. Dus eerst met dichte deur bv dat ze elkaar door de kier kunnen ruiken. Feliway's ophangen wil ook nog wel eens helpen.
Misschien heb je hier wat aan? Zo heb ik zelf meerdere katten goed kunnen introduceren.pienke schreef: Wat kan ik doen?
Eigenlijk zet ik de nieuwkomer in een slaapkamer, met water en een kattenbak. Als ie niet naar beneden komt krijgt ie z'n eten boven, tot ie nieuwsgierig wordt en naar de trap komt. Dan eet ie op de trap...en zo vaak steeds een stukje verder
Heb je tips voor me?
http://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/aanschaf-en-opvoeding/de-introductie-van-een-nieuwe-kat/
-
Martine-Tom
Klopt, maar ik weet van Freud al dat ie geen confrontatie zoekt, hij negeert andere katten volkomen tot hij gezien heeft dat ze geen kwaad in de zin hebben, hij is heel bescheiden. Als ik Doki zie, die loopt vanaf de eerste minuut overal rond of hij de koning van het huis is...en dat geeft nog wel eens probleempjes met katten die er al wonen en daar iets anders over denkenpearlsofpassion schreef: Tis te hopen dat de katten van Pien daar ook zo over denken he.
Hoe vlot een introductie loopt, hangt veel meer af van de oorspronkelijke groep dan van de nieuwkomer. En van de aanpak van introductie natuurlijk...![]()
Het ligt vooral aan de katten die er al zijn, het is hun territorium, maar het karakter van de nieuweling helpt ook heel erg mee, of in geval van Doki...tegen.
Al zoekt ook Doki geen confrontatie, hij vind gewoon alleen dat hij thuis is en overal mag komen enzo, en dat vinden de bestaande katten meestal niet zo'n feest, die klappen dan op hem en dan bijt hij wel van zich af (en nee dat laat ik niet gebeuren, ik hou Doki in toom als ie ergens mee heen gaat, maar dat is wel wat er zou gebeuren als ik het op zijn beloop laat
Freud is verder ook heel stabiel dus als hij een aanvaring zou krijgen schiet hij terug naar wat hij een veilige plek vind en probeerd het later gewoon opnieuw, zolang hij voelt dat hij de mensen kan vertrouwen en dat hij daar zijn steun krijgt en zijn eten enzo...dan komt dat met hem echt wel goed
@pienke, van Freud uit bekeken idd in een rustige kamer zetten, en met regelmaat even gaan kijken, proberen hem met snoepjes uit zijn holletje te lokken, aaien en knuffelen en dan vertrouwd ie het snel genoeg om wat verder te trekken. Ik denk als je op je gat gaat zitten in de kamer waar hij zit, en gewoon rustig wat op internet snuffelt of een boek leest hij snel genoeg tevoorschijn komt om een aaitje te halen
De krabton kan je vast in de kamer zetten ofzo, misschien dat ze dan vast aan zijn geur wennen
Dankjewel, dat ga ik even lezenOnix schreef: Misschien heb je hier wat aan? Zo heb ik zelf meerdere katten goed kunnen introduceren.
http://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/aanschaf-en-opvoeding/de-introductie-van-een-nieuwe-kat/
Feliway is aangeschaft (heb ik bij de vorige introductie van nieuwe katten ook gedaankoekje schreef: Beetje afhankelijk van de nieuwsgierigheid van de rest, kan je ze onder de deur door ofzo kennis laten maken. Dus eerst met dichte deur bv dat ze elkaar door de kier kunnen ruiken. Feliway's ophangen wil ook nog wel eens helpen.
De krabton ga ik in de huiskamer zettenMartine-Tom schreef: Klopt, maar ik weet van Freud al dat ie geen confrontatie zoekt, hij negeert andere katten volkomen tot hij gezien heeft dat ze geen kwaad in de zin hebben, hij is heel bescheiden. Als ik Doki zie, die loopt vanaf de eerste minuut overal rond of hij de koning van het huis is...en dat geeft nog wel eens probleempjes met katten die er al wonen en daar iets anders over denken
Het ligt vooral aan de katten die er al zijn, het is hun territorium, maar het karakter van de nieuweling helpt ook heel erg mee, of in geval van Doki...tegen.
Al zoekt ook Doki geen confrontatie, hij vind gewoon alleen dat hij thuis is en overal mag komen enzo, en dat vinden de bestaande katten meestal niet zo'n feest, die klappen dan op hem en dan bijt hij wel van zich af (en nee dat laat ik niet gebeuren, ik hou Doki in toom als ie ergens mee heen gaat, maar dat is wel wat er zou gebeuren als ik het op zijn beloop laat)
Freud is verder ook heel stabiel dus als hij een aanvaring zou krijgen schiet hij terug naar wat hij een veilige plek vind en probeerd het later gewoon opnieuw, zolang hij voelt dat hij de mensen kan vertrouwen en dat hij daar zijn steun krijgt en zijn eten enzo...dan komt dat met hem echt wel goed
@pienke, van Freud uit bekeken idd in een rustige kamer zetten, en met regelmaat even gaan kijken, proberen hem met snoepjes uit zijn holletje te lokken, aaien en knuffelen en dan vertrouwd ie het snel genoeg om wat verder te trekken. Ik denk als je op je gat gaat zitten in de kamer waar hij zit, en gewoon rustig wat op internet snuffelt of een boek leest hij snel genoeg tevoorschijn komt om een aaitje te halen![]()
De krabton kan je vast in de kamer zetten ofzo, misschien dat ze dan vast aan zijn geur wennen![]()
De vriezer zit nokkievol met allemaal lekkers
-
Martine-Tom
Ik wens je daar veel sterkte meepienke schreef: De krabton ga ik in de huiskamer zetten
De vriezer zit nokkievol met allemaal lekkersen we zullen eens zien of Freud gaat snappen waar een kuikentje voor is
![]()
Hier loopt ie er met een boog omheen in elk geval
We zullen eens zien als er drie tijgers een miauwconcert geven en toeren uithalen om een kuukje te bemachtigen, of hij dan achter wil blijvenMartine-Tom schreef: Ik wens je daar veel sterkte mee
Hier loopt ie er met een boog omheen in elk geval![]()
En zo niet, dan hebben we nog duif en kwartel.
Jaja, ze worden hier op hun wenken bediend
Wat fijn dat FReud bij jou mag komen Pien !Ik weet zeker dat hij zn gouden mandje heeft gevonden !
Heel veel geluk met hem !
Sterkte Martine ! 
Heel veel geluk met hem !
Een nieuwe kat hielden we hier altijd eerst 24 uur in de slaapkamer met kattenbak, krabpaal, eten, drinken.
Daar dan veel tijd mee doorbrengen.
Dan aai je de kat veel en gaat de kat naar jou ruuiken en minder naar Martine.
Dat maakt de introductie makkelijker.
In de tussentijd snuffelen de andere katten al onder de deur door.
Dan het kleedje waar de nieuwe kat op liigt aan de andere katten geven, zodat ze wennen aan de nieuwe geur en dan afhankelijk van gedrag van de nieuwkomer introduceren door gewoon de deur open te zetten.
Geur is extreem belangrijk voor katten!
Wij showden vroeger katten en degene die terug kwam van show die rook anders dan de rest en dan begon het altijd met blazen.
Totdat we beiden sprayden met hetzelfde product, dan roken ze weer meer hetzelfde.
Overigens zou ik hier in huis makkelijker een nieuwe kat introduceren (mits niet bang van honden) dan een nieuwe hond. Sofi accepteert geen andere honden in "haar" huis.
Dan het kleedje waar de nieuwe kat op liigt aan de andere katten geven, zodat ze wennen aan de nieuwe geur en dan afhankelijk van gedrag van de nieuwkomer introduceren door gewoon de deur open te zetten.
Wij showden vroeger katten en degene die terug kwam van show die rook anders dan de rest en dan begon het altijd met blazen.
Totdat we beiden sprayden met hetzelfde product, dan roken ze weer meer hetzelfde.
Overigens zou ik hier in huis makkelijker een nieuwe kat introduceren (mits niet bang van honden) dan een nieuwe hond. Sofi accepteert geen andere honden in "haar" huis.
Heel goed om te weten, van die geur.Borke schreef: Een nieuwe kat hielden we hier altijd eerst 24 uur in de slaapkamer met kattenbak, krabpaal, eten, drinken.
De katten die ik tot nu toe ging introduceren zaten alleen maar van onder het bed te loeren, die kon ik niet aaien
Maar met Freud zou dat zomaar anders kunnen zijn
Ooit kreeg ik een kat, Pippo, die heb ik in de huiskamer neergezet en die deed meteen net of ze thuis was, zij was ook wel 'apart'
Haar zoon Poléon deed er weer drie maanden over om enigszins onder kast of bed vandaan te durven komen.
Ik vertrouw erop dat het gewoon goed gaat/komt tussen de poezels
-
Martine-Tom
Ik zou dat zelf met Freud ook wel durven hoor, gelijk in de groep zetten, zelf op de bank zitten, box open naast je neerzetten en laten gaan, maar dat is een beetje afhankelijk van hoe hij op jullie reageerd, als hij gelijk een vertrouwensband met 1 van jullie heeft kan dat wat hem betreft prima op die manier, zal je vanzelf wel aanvoelen, en jij kent jouw katten ook het best in hoe die daarop zouden reageren 
Freud is wat dat betreft gelukkig makkelijk en heel wat gewend, ging ook mee op visite naar buren en familie, al dan niet met honden die daar woonden, soms ook katten maar die waren dan meestal niet in de buurt.
Hij is van zichzelf een beetje verlegen, maar met steun en wat lichte motivatie komt ie al snel uit zijn schulp
Freud is wat dat betreft gelukkig makkelijk en heel wat gewend, ging ook mee op visite naar buren en familie, al dan niet met honden die daar woonden, soms ook katten maar die waren dan meestal niet in de buurt.
Hij is van zichzelf een beetje verlegen, maar met steun en wat lichte motivatie komt ie al snel uit zijn schulp