Het zal je maar gebeuren.

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Het zal je maar gebeuren.

*Natasja*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Natasja* »

Beau en Benthe hadden een jaar of wat geleden (ik denk 7 à 8 jaar) een staff-vriendinnetje: hartstikke leuke hond met een leuk bazinnetje. Kon rennen als een gek, dat vond Benthe natuurlijk wel leuk, en ook Beau kon er goed mee overweg. Tot het een keer misging (en volgens mij was het Beau die begon, hij gaf een snauw omdat ze zijn bal af wilde pakken), en de vlam in de pan sloeg. Net zoals dat bij ieder ras kan gebeuren. Alleen ging het in dit geval helaas om een stafford, en heeft ze Beau zijn poot tot op het bot beschadigd. Ik zal nooit vergeten hoe hij tekeer ging, wat een pijn hij had en hoe hij deels naar huis strompelde, deels gedragen door mij. En dan had hij eigenlijk nog geluk, want als ze echt door had gebeten,  had het nog veel erger af kunnen lopen. En dan praten we hier over een heel iel teefje. Sindsdien is mijn mening over deze rassen danig bijgesteld en loop ik met een grote boog om ze heen. Ja, ook om de meest sociale. Honden blijven nu eenmaal honden, en iedere hond kan een keer lelijk doen naar een ander. En in het geval van een stafford of soortgelijk ras loopt dat niet met een schrammetje of 'gaatje van een hoektand' af. Met Beau zijn poot is het ook nooit meer goed gekomen helaas.

Van mij mogen er ook maatregelen genomen worden om nog meer problemen met deze rassen te voorkomen: aanlijngebod en in sommige gevallen ook een muilkorfgebod. En ja, van mij mag het ras (maar ook andere rassen met soortgelijke kaakkracht) ook een verder fokverbod krijgen. Hoezeer ik ook begrijp dat eigenaren verknocht zijn aan hun ras: ik vind het, vanwege de schade die ze kunnen aanrichten, niet verantwoord om dit soort honden los te laten lopen in onze drukke maatschappij.

Oh, en zelfs hier in ons kleine dorp zie ik de afgelopen jaren een zorgelijke toename van dit soort rassen. Er loopt een reu waarvan ik iedere keer als we hem moeten passeren aan de overkant van de straat, mijn hart vasthoud of de riem het wel houdt, zo gaat hij tekeer en klapperen zijn kaken...

Maar goed, mijn mening is dus puur gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring. Van het gebeuren waar dit topic om is begonnen, lopen de rillingen over mijn rug, dat is echt je waarste nachtmerrie als hondeneigenaar.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Het verbaasd me echt met ie grote huurflats hier in de wijk, en de goedkope rijtjeshuizen, maar er loopt hier maar 1 staff rond, en die heeft altijd een muilkorf om.
Ik ben hier het bangst voor een blonde labrador, die zo uit zijn plaat gaat dat de eigenaar hem met moeite naar de overkant van de straat kan sleuren als wij nog op 40 meter afstand zijn, maar vervolgens daar amper meer een stap kan verzetten als wij passeren. Als die een keer los schiet  :-X
*Lia*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Lia* »

Die arme Faya en haar eigenaren  :'( . Ik krijg spontaan tranen in mijn ogen. Wat een vreselijke gebeurtenis. Je zal daar maar staan met je hond en kinderwagen. En dan zie je je liefje door 6 monsters (want ik vind dat ze best zo genoemd  kunnen worden) afgemaakt wordt. Wat moet je doen op dat moment.  Alle 6 een spuitje is mijn enige oplossing. Deze "honden"  lees moordmachines horen niet in Nederland los te lopen.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

eelke schreef: Het verbaasd me echt met ie grote huurflats hier in de wijk, en de goedkope rijtjeshuizen, maar er loopt hier maar 1 staff rond, en die heeft altijd een muilkorf om.
Ik ben hier het bangst voor een blonde labrador, die zo uit zijn plaat gaat dat de eigenaar hem met moeite naar de overkant van de straat kan sleuren als wij nog op 40 meter afstand zijn, maar vervolgens daar amper meer een stap kan verzetten als wij passeren. Als die een keer los schiet  :-X
Die mocht van mij ook (verplicht) naar een cursus 'heb controle over de hond' en 'wat te doen in noodgevallen'. Ik vind overigens dat aan dat laatste echt meer aandacht besteed mag worden. Er zijn genoeg cursussen waar ze zeggen: alles los en laten uitzoeken. Op die manier heeft geen eigenaar enig idee van hoe te handelen als het wél mis gaat.

Oh, en zou ik in jou buurt wonen, dan ging ik lopen met iets (ben de naam kwijt) dat je bij je kan dragen voor een noodgeval.
Sher
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sher »

Nadia schreef: Omdat ik mijn hond neem voor mezelf. En ik  (toen) geen behoefte had aan hond/hond relaties. En ze verder qua karakter en uiterlijk geweldig zijn.
Dat snap ik dan nog wel, maar bij deze honden is het toch niet heel gek, als ze echt heel moeilijk zijn met andere honden. Als je dan bedenkt dat je als baas toch uiteindelijk maar een normaal mens bent, weet je dat je nooit 100% kunt garanderen dat het nooit mis gaat.
Dat zou voor mij een grens zijn. Ik kan heel veel accepteren van honden, maar dat mijn hond andermans hond uit elkaar gaat trekken, kan ik niet accepteren. Uiteindelijk hebben ook kutkeffertjes die zomaar komen buurten een baasje dat hen graag heel weer mee naar huis wil nemen.  :-\
Ik bedoel dit verder niet veroordelend, maar ik kan me echt niet voorstellen dat ik ooit zou willen lopen met een hond, terwijl ik weet dat ik de kans loopt dat dit gebeurt. Misschien is dat omdat ik zelf mijn honden niet altijd 100% onder controle heb hoor, het is mogelijk dat ik vanuit mijn eigen onkunde reageer.
*Lia*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Lia* »

eelke schreef: Het verbaasd me echt met ie grote huurflats hier in de wijk, en de goedkope rijtjeshuizen, maar er loopt hier maar 1 staff rond, en die heeft altijd een muilkorf om.

Dan schop je die blonde labrador recht voor zijn kop. Van mij mag je het gewoon doen.  Jij moet gewoon jou honden verdedigen. Het is niet anders tegenwoordig.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Hope schreef: Die mocht van mij ook (verplicht) naar een cursus 'heb controle over de hond' en 'wat te doen in noodgevallen'. Ik vind overigens dat aan dat laatste echt meer aandacht besteed mag worden. Er zijn genoeg cursussen waar ze zeggen: alles los en laten uitzoeken. Op die manier heeft geen eigenaar enig idee van hoe te handelen als het wél mis gaat.

Oh, en zou ik in jou buurt wonen, dan ging ik lopen met iets (ben de naam kwijt) dat je bij je kan dragen voor een noodgeval.
Klopt inderdaad!
Overigens ben ik meer bang voor de reactie van mijn honden als die lab zich op hen zou storten. Want dan is het 110 kilo reu tegenover 35...  :-\
*Lia* schreef:
Dan schop je die blonde labrador recht voor zijn kop. Van mij mag je het gewoon doen.  Jij moet gewoon jou honden verdedigen. Het is niet anders tegenwoordig.
Ik denk nu net dat dat niet nodig is. En dat vind ik misschien nog wel erger.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Hier een end verderop wonen mensen met, ik dacht 2 ambullen. Goeie gozer hoor, want hij loopt altijd te radaren en gaat zelf enige confrontatie meteen uit de weg als die een ander met hond ziet aankomen.  Maar goed, loop ik vandeweek met Kat te stappen, loopt hij op het fietspad, meter of 10/15 ertussen en die jongens gingen heerlijk uit hun plaat en ik maar denken...als die riem knapt, of die gozer valt met al z,n goede bedoelingen onderuit dan ligt wel mijn Kattekind aan stukken, want dat ze niet gezellig willen buurten mag duidelijk zijn. En dat vind ik gewoon niet zo fijn zeg maar.  :(  en tuurlijk kunnen andere honden ook zo uit hun plaat gaan, heb zelf 2 bouviers gehad die dat ook prima konden, maar als het bij die honden even mis ging was het veelal bij gelijkgestemde honden (het stikte toen van de bouviers en Dh's) en was een vette brul in de meeste gevallen wel genoeg om het tot een eind te brengen en was de schade nooit meer dan max. 4 gaatjes.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Sher schreef: Dat snap ik dan nog wel, maar bij deze honden is het toch niet heel gek, als ze echt heel moeilijk zijn met andere honden. Als je dan bedenkt dat je als baas toch uiteindelijk maar een normaal mens bent, weet je dat je nooit 100% kunt garanderen dat het nooit mis gaat.
Dat zou voor mij een grens zijn. Ik kan heel veel accepteren van honden, maar dat mijn hond andermans hond uit elkaar gaat trekken, kan ik niet accepteren. Uiteindelijk hebben ook k*tkeffertjes die zomaar komen buurten een baasje dat hen graag heel weer mee naar huis wil nemen.  :-\
Ik bedoel dit verder niet veroordelend, maar ik kan me echt niet voorstellen dat ik ooit zou willen lopen met een hond, terwijl ik weet dat ik de kans loopt dat dit gebeurt. Misschien is dat omdat ik zelf mijn honden niet altijd 100% onder controle heb hoor, het is mogelijk dat ik vanuit mijn eigen onkunde reageer.
Ja maar het is ook onzin om te stellen dat elke stafford als enige in zijn kop heeft dat ie andere honden uit elkaar wil trekken. De kans op hond-agressie is bij een stafford vrij groot en hun fysieke verschijning maakt de schade groot. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat elke stafford alleen maar moordlust heeft.
Ach ja, ik ben ook doodsbang van de Duitse herder hier schuin tegenover en een de hollander op de hoek. En dat maakt ook dat het Duitse of Zwitserse model (ik ken de details niet precies genoeg, maar zoiets) me aanspreekt. Alle honden moeten onder controle zijn en een bepaalde mate van veiligheid hebben. Zo niet: maatregelen, specifiek voor die individuen die het nodig hebben. Baasjes testen op wat ze kunnen, kennen en denken en daarop educatie en vervolgens regelgeving baseren. Het gaat niet puur om de stafford ed wat mij betreft, het gaat om elke hond (of beter nog baas!) die op deze manier niet in de samenleving past.
sella

Bericht door sella »

Oh maar Eelke, ik ben blaf juist andere honden af om mijn kerels te beschermen, zodat ze niet zichzelf hoeven te verdedigen.
*Lia*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Lia* »

Ik denk nu net dat dat niet nodig is. En dat vind ik misschien nog wel erger.

Eelke, wat bedoel je nou ??
Inge en Bono
5-sterren
5-sterren

Bericht door Inge en Bono »

Lazy Garfield schreef: Hoe kan een hond die het in zich heeft om agressief te worden een mens qua karakter aanspreken?
Ik snap daar werkelijk niet  van!
Jij ziet duidelijk alleen de HONDagressie van een stafford. Een stafford heeft veel meer karakter dan dat.
En zoals ik al zei; de meeste mensen die voor een stafford kiezen om hun andere! karaktereigenschappen, nemen het hond agressieve gedeelte op de koop toe; hond agressie is niet de reden dat ze een stafford aanschaffen. En die mensen zijn dus ook zeer verantwoord met hun stafford. Dat er mensen zijn die zo'n hond aanschaffen om mee te ''patsen'' kan het ras niks aan doen  :-X
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

sella schreef: Oh maar Eelke, ik ben blaf juist andere honden af om mijn kerels te beschermen, zodat ze niet zichzelf hoeven te verdedigen.
Op het moment dat de riem knapt en die hond op ons toeschiet, helpt brullen niet meer hoor. Bijloslopend gespuis in het bos werkt dat inderdaad prima. Die komen meestal aangeslopen.
*Lia* schreef: Ik denk nu net dat dat niet nodig is. En dat vind ik misschien nog wel erger.

Eelke, wat bedoel je nou ??
Dat mijn honden er eerder op zullen klappen dan dat ik dat kan doen. En dat ik het erger zou vinden dat mijn honden een andere hond wat aan doen dan dat ik dat zelf zou moeten doen. Want laten we eerlijk wezen, die van mij zijn als twee grote reuen bij elkaar, ook geen lieve schattige doetjes als een andere reu haat en nijd uitstraalt.

Ik heb het wel gehad met de twee kleine malthezertjes hier waar steeds kindjes mee liepen. Dat waren mini-moord machientjes. En die heb ik toen inderdaad aan de riem een eind weggezwiept toen ze voor de zoveelste keer tussen mijn honden aangestormd waren en in de poten beten. Niet tof, maar als er een van mij een keer bijt...  :-\

Wat dat betreft ben ik het helemaal met Kaela eens!
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

eelke schreef: Op het moment dat de riem knapt en die hond op ons toeschiet, helpt brullen niet meer hoor. Bijloslopend gespuis in het bos werkt dat inderdaad prima. Die komen meestal aangeslopen.

Dat mijn honden er eerder op zullen klappen dan dat ik dat kan doen. En dat ik het erger zou vinden dat mijn honden een andere hond wat aan doen dan dat ik dat zelf zou moeten doen. Want laten we eerlijk wezen, die van mij zijn als twee grote reuen bij elkaar, ook geen lieve schattige doetjes als een andere reu haat en nijd uitstraalt.

Ik heb het wel gehad met de twee kleine malthezertjes hier waar steeds kindjes mee liepen. Dat waren mini-moord machientjes. En die heb ik toen inderdaad aan de riem een eind weggezwiept toen ze voor de zoveelste keer tussen mijn honden aangestormd waren en in de poten beten. Niet tof, maar als er een van mij een keer bijt...  :-\

Precies.
Want als jou honden de golden of de maltezers bijten is het de schuld van jou honden. Dat is helaas de manier waarop dit soort eigenaren naar hun lieve fikkie kijken. Fikkie doet nooooit kwaad.

Mij maakt het geen bal uit welk ras het betreft. Agressie = aanlijnen = cursus volgen en je verdiepen in het karakter van je hond.
EliScooby
5-sterren
5-sterren

Bericht door EliScooby »

eelke schreef: Op het moment dat de riem knapt en die hond op ons toeschiet, helpt brullen niet meer hoor. Bijloslopend gespuis in het bos werkt dat inderdaad prima. Die komen meestal aangeslopen.

Joh, hoef je Gijs een dag niet te voeren :tease: :naughty:

Plaats reactie