Het zal je maar gebeuren.

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Het zal je maar gebeuren.

Inge en Bono
5-sterren
5-sterren

Bericht door Inge en Bono »

Martine-Tom schreef: Fokverbod?
Ja, dat is dè oplossing  :biggrin2: Alleen niet de oplossing die de eigenaren/liefhebbers willen, denk ik, en dat is nu juist de vraag. Want hier moet wat mee, anders komt er onherroepelijk weer een fokverbod. En dan uitgebreider dan de vroegere RAD, denk ik....
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Ik vind dat bepaalde bloedlijnen niet meer gefokt mogen worden. Geen idee of dat mogelijk is. Maar het zou voor mij echt een optie zijn.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Anne in Duitsland schreef: Ik dacht, ik vraag het maar, want met wat je nu steeds ziet komen we ook niet verder: er vindt een incident plaats, waarop de ene helft van de bevolking roept om een rasverbod en de andere helft komt vertellen dat ze zelf zo'n hond hebben of kennen en dat die zo lief en sociaal is en dat het altijd aan de eigenaar ligt. Wat in principe ook zo is, natuurlijk. Maar wordt er dan ook iets aan 'de eigenaar' gedaan vanuit die rassen zelf? Want eerlijk gezegd word ik alleen maar cynisch van die verhalen op individueel niveau, over hoe lief en sociaal 'het ras' eigenlijk diep vanbinnen is. Fijn, denk ik dan, maar ondertussen staat er wel weer een gruwelijk stuk in de krant. Ik zou kotsziek worden, als klapkaakeigenaar, van diezelfde draaimolen, iedere keer weer dat een hond van mijn ras bij een incident betrokken is.
Ja, ik denk dat ik dat ook zou hebben als ik zo'n hond bezat.

Het zal best wel zo blijven dat er heel wat honden net op dat hond-aggressieve gefokt blijven worden, want dat maakt het populair bij al die idioten die hem net niet zouden moeten hebben.  Het staat stoer enz...
Zolang er broodfok bestaat, zullen er hond-aggressieve staff's zijn, de rest in een illusie.  Ofwel door opvoeding, ofwel doordat het erin gefokt zit.

Maar er zijn nu ook al heel lieve, grotendeels doordat ze zo opgevoed worden, maar er zijn vast ook wel fokkers die erin slagen om tolerantere individuen van zo'n ras te fokken.  Maar zelfs als dat toeneemt, zal de globale mensheid ervan overtuigd blijven dat Staff's gevaarlijk zijn, net omdat die idioten met hun aggressief-gefokte honden altijd in de kijker lopen en het hele imago van het ras onderuit halen.
Dat moet toch eindeloos frustreren?
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Jip!
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

pearlsofpassion schreef: Ja, ik denk dat ik dat ook zou hebben als ik zo'n hond bezat.

Het zal best wel zo blijven dat er heel wat honden net op dat hond-aggressieve gefokt blijven worden, want dat maakt het populair bij al die idioten die hem net niet zouden moeten hebben.  Het staat stoer enz...
Zolang er broodfok bestaat, zullen er hond-aggressieve staff's zijn, de rest in een illusie.  Ofwel door opvoeding, ofwel doordat het erin gefokt zit.

Maar er zijn nu ook al heel lieve, grotendeels doordat ze zo opgevoed worden, maar er zijn vast ook wel fokkers die erin slagen om tolerantere individuen van zo'n ras te fokken.  Maar zelfs als dat toeneemt, zal de globale mensheid ervan overtuigd blijven dat Staff's gevaarlijk zijn, net omdat die idioten met hun aggressief-gefokte honden altijd in de kijker lopen en het hele imago van het ras onderuit halen.
Hmm, weet niet. Vroegah vond iedereen boxers en herders toch levensgevaarlijk; dat hoor je nu veel minder. Of? Kan ook aan mijn situatie liggen (ik hoor nooit wat ::)  :biggrin2:) Ik geloof wel dat de niet-geschikte vechthondeigenaren, tegen de tijd dat er door gericht fokken alleen nog maar hond- en mensvriendelijke staffjes over zijn, allang een ander ras zullen hebben gevonden om grondig te verpesten, qua imago.  :-X
Inge en Bono
5-sterren
5-sterren

pearlsofpassion schreef: Maar zelfs als dat toeneemt, zal de globale mensheid ervan overtuigd blijven dat Staff's gevaarlijk zijn, net omdat die idioten met hun aggressief-gefokte honden altijd in de kijker lopen en het hele imago van het ras onderuit halen.
Ik wilde zeggen dat het mij nooit heeft kunnen schelen, toen ik Bono had. Maar dat komt ws omdat ik destijds eigenlijk nooit nare opmerkingen heb gehad over hem, of mij als baasje zijnde. Maar ik merk wel dat het mij serieus raakt als ik hier lees dat mensen maar allerlei naars over mijn hond mochten zeggen ''omdat ik zo'n hond had'' want dat hoort er blijkbaar bij, bij het hebben van zo'n hond.
Maar er zijn nu ook al heel lieve, grotendeels doordat ze zo opgevoed worden, maar er zijn vast ook wel fokkers die erin slagen om tolerantere individuen van zo'n ras te fokken.
Kijk naar Kain  :) Nu ken ik de fokker niet, en weet dus ook niet of hij/zij bewust bezig was met het fokken van een naar andere honden socialere staff, Nadia?
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Ja klopt :)

Niet zozeer socialer. Maar stabieler. Niet zo ligt ontvlambaar. EN hij is ZEER selectief in het uitzoeken van de baas.
Dian
5-sterren
5-sterren

Bericht door Dian »

Laura2004 schreef: Overigens ben ik de laatste die zal beweren dat 'mijn' ras perfect is. Maar ik vond mijn Ziggy absoluut geen potentiële hondenmoordenaar, ook niet in een conflict met andere honden. Ze was perfect te corrigeren en natuurlijk nam ik mijn verantwoordelijkheid als bezitter van een redelijk sterke hond. Maar mijn Ziggy liep zeker los en ik ben nooit 1 seconde bang geweest dat ze een hond ernstig zou beschadigen, daarvoor had zij een veel te vriendelijk en zacht karakter, vaak zelfs te tolerant,  dat kan Nynke bijvoorbeeld beamen met haar toen ietwat opdringerige Pezzo[emoji16]
Ik heb ook een keer alleen bij Rotterdam gelopen, jij met Ziggy en ik met Rakker.......... er is geen onvertogen woord gevallen. Volgens mij ligt het er ook aan hoe de baas in het geheel staat. Had ik zenuwachtig en angstvallig lettend op Rakker of Ziggy niet iets zou doen, dan had je denk ik eerder bonje :-\ ?
Sher
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sher »

Nadia schreef: Ja klopt :)

Niet zozeer socialer. Maar stabieler. Niet zo ligt ontvlambaar. EN hij is ZEER selectief in het uitzoeken van de baas.
Kijk, dat kan al een wereld van verschil maken.
Helaas zijn staffords ook heel makkelijk via de broodfokker te koop. Lekker goedkoop en zonder gezeur of je wel de juiste baas bent.  :-\
Sultan
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Sultan »

Lazy Garfield schreef: Tja je wil toch zelf zo'n hond? All in the game.
Mensen die jou niet kennen weten toch niet dat jij ze goed onder controle hebt?
Late reactie, maar goed.
Vind het echt een kort door de bocht reactie.
Zoals ik al eerder schreef, wij hebben een super sociale CC en een niet sociale CC. Wij houden op elke wijze rekening met de reactie van onze honden. Waarschuwen ook ruim tevoren als we met onze niet sociale hond lopen. En dan laten mensen toch alsof het de normaalste zaak is, hun hond op de mijne afstormen. Is dat dan ook " all in the game".? Wij waarschuwen en houden onze hond kort en onder appel. Is elk ander dan gevrijwaard van welke actie dan ook om problemen te voorkomen? Kom op, zo werkt het toch niet?
Als ik zeg dat je niet moet doorlopen omdat je dan een afgrond in loopt en jij loopt alsnog door, ben ik dan schuld? Kortom, mag ik dan, met ogen voor en achter, compleet met waarschuwing voor aanstormende honden, dan gewoon niet buiten lopen met mijn niet. Sociale hond met welke we volop in training zijn? Die van ons is inmiddels al zo ver dat hij gaat zitten bij een naderende hond. Negeert die al, gevolg van veel trainen. Gaat goed vooruit. Maar een beetje luisteren van andere baasjes naar mijn advies zou ook wel fijn zijn.
Zelfde als hele kleine hondjes bij mijn sociale CC. Dat gaat gewoon niet samen, hoe sociaal ook.... Haar liefdevolle poot breekt een teckelrug, wil dat never nooit op mijn geweten hebben. Maar wat zeggen de teckel baasjes? Ach, ze spelen zo leuk.... Lieve baasjes, kijk nu eens!! Het is geen match!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Sultan schreef: Late reactie, maar goed.
Vind het echt een kort door de bocht reactie.
Zoals ik al eerder schreef, wij hebben een super sociale CC en een niet sociale CC. Wij houden op elke wijze rekening met de reactie van onze honden. Waarschuwen ook ruim tevoren als we met onze niet sociale hond lopen. En dan laten mensen toch alsof het de normaalste zaak is, hun hond op de mijne afstormen. Is dat dan ook " all in the game".? Wij waarschuwen en houden onze hond kort en onder appel. Is elk ander dan gevrijwaard van welke actie dan ook om problemen te voorkomen? Kom op, zo werkt het toch niet?
Als ik zeg dat je niet moet doorlopen omdat je dan een afgrond in loopt en jij loopt alsnog door, ben ik dan schuld? Kortom, mag ik dan, met ogen voor en achter, compleet met waarschuwing voor aanstormende honden, dan gewoon niet buiten lopen met mijn niet. Sociale hond met welke we volop in training zijn? Die van ons is inmiddels al zo ver dat hij gaat zitten bij een naderende hond. Negeert die al, gevolg van veel trainen. Gaat goed vooruit. Maar een beetje luisteren van andere baasjes naar mijn advies zou ook wel fijn zijn.
Zelfde als hele kleine hondjes bij mijn sociale CC. Dat gaat gewoon niet samen, hoe sociaal ook.... Haar liefdevolle poot breekt een teckelrug, wil dat never nooit op mijn geweten hebben. Maar wat zeggen de teckel baasjes? Ach, ze spelen zo leuk.... Lieve baasjes, kijk nu eens!! Het is geen match!
Dit is ook heel vervelend.... En heel herkenbaar ook. En je snapt gewoon niet hoe weinig verstand van honden mensen met honden hebben.

In dat opzicht zou het ook heel goed zijn als iedereen die een hond wil een honden-bewijs moet halen.

Maar goed, dat gaat ook niet werken. En verbieden gaat niet werken. En niks gaat werken. Ik zie alleen het aantal honden maar groeien en groeien en het aantal moeilijke honden enorm toenemen en ik zie de kennis over hondengedrag alleen maar afnemen. Het zou fijn zijn als iemand met een goed idee komt, om dit allemaal in goede banen te gaan leiden :-X

Ik moet je wel zeggen, jij hebt sociale CC's. Toch loop ik om. Weg. En ik merk dat juist mensen met sociale maar "moeilijke rassen" dat heel vervelend vinden. En dat snap ik dan weer niet.... En roepen "ze doen niks hoor". Kan allemaal leuk wezen, maar ik wil gewoon niet dat mijn vier honden naar andere honden toe rennen. Niet naar Labradors. Niet naar CC's. Maar kennelijk is het sowieso heel abnormaal ofzo, dat je honden niet met andere honden mogen spelen ::)
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

Lizzy schreef: ik wil gewoon niet dat mijn vier honden naar andere honden toe rennen. Niet naar Labradors. Niet naar CC's. Maar kennelijk is het sowieso heel abnormaal ofzo, dat je honden niet met andere honden mogen spelen ::)
hier dus ook zo he, die van mij mogen niet naar andere......niet omdat ze andere honden opvreten... maar ten eerste ken ik 9 van de 10x die andere honden niet... daarbij heb ik er 3 en ook nog eens herders waaronder een zeg maar vrij bewegelijk hondje die echt niet uitkijkt of ie zou moeten remmen en dus dan waarschijnlijk zo over een andere hond heen vliegt, en als ik dan zeg dat ik het niet nodig vind dat ze met iedere hond kennis maken is dat onzin en heb ik asociale honden waarmee ik op cursus moet of ze aanlijnen en muilkorven.... en heel eerlijk het ligt aan mn humeur of ik er op in gaat of niet.....met een heel vaal opdringerig springende keffende hond rondom mn jongens of een rijende hond ...
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Zou het een idee zijn als een instituut als de Hondenbescherming een gedrags-code schrijft voor hondeneigenaren? Etiquette? En dit zeer fanatiek gaat verspreiden via dierenartsen, dierenwinkels, Raad van Beheer, fokkers, Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten (die weer gaan flyeren bij mooi weer), via hondenfora, etc. etc. etc?

Daar zou ook iets in kunnen staan ala "eigenaren van rassen als de Pitbull, Amerikaanse stafford leveren zelf de grootste bijdrage aan het creeeren van een positief imago door zich aan de volgende regels te houden : xxx xxx xxx".

Maar ook "bent u op strand of bos en u ziet een paard aankomen, roep uw hond bij u en lijn hem aan". En "ziet u iemand met een aangelijnde hond aan komen, roep uw hond bij u en lijn uw hond aan. Niet alle honden willen spelen. En ook minder vriendelijke honden moeten plassen en poepen".

Ik hoef die regels natuurlijk niet te verzinnen, dat kunnen ze daar prima zelf. En het op papier zetten is 1 ding. Nog veel belangrijker is het verspreiden van deze info. Dat moet blijvend. Dat moet fanatiek. Dat moet op vele plekken. Daar moet iedereen dan bij helpen....
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

Misschien moeten er maar eens hondenwachters in het leven geroepen worden, die op de drukbezochte losloopgebieden rondwandelen en bevoegd zijn om mensen verplicht te laten aanlijnen, of verplicht een cursus te laten volgen en doen ze het niet dan een dikke vette boete. Ik was ooit in Singapore, een dicht bevolkt land net als NL. Alles leek daar prima geregeld. Heel netjes was het op straat, mensen hielden zich aan de verkeersregels, geen troep in de parken, geen honden los waar dat niet mocht. Waarom? Volgens mij omdat de boetes ontzettend hoog waren. Duizend dollar voor een rookverbod dat je negeert bv. Hier in Zweden, een heel dun bevolkte streek waar ik woon weliswaar, maar ik vermoed dat ook in het zuiden mensen zich in het verkeer super netjes gedragen. Waarom? Mega hoge boetes bij te hard rijden bv. Ik houd zelf helemaal niet van al dat geregel, mja, als mensen er een puinhoop van maken dan moet je toch wat...
Inge en Bono
5-sterren
5-sterren

Het zou in ieder geval een begin zijn! Veel mensen met hond, realiseren zich kennelijk echt niet dat het heel normaal is de hond bij zich te houden op het moment dat je een aangelijnde hond tegenkomt. Op deze manier is er geen ontkomen aan; dan is het onmogelijk dat een hondeneigenaar niet weet 'hoe het hoort'

Alleen, en daar ligt het probleem; er zullen altijd mensen zijn die er lak aan hebben.... En een gedragscode is geen wet, dus er consequenties aan hangen kan niet. En als het wel een wet zou worden, moet die gehandhaafd worden; en dat lukt al niet als het gaat om loslopen op plekken waar dat niet mag....  :-\

Aan de andere kant; elke hondenbezitter die zich achter de oren krabt en denkt "oei, ik deed het hiervoor toch niet zo netjes" is winst :)

Plaats reactie