En dan springt er een teefje uit.

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: En dan springt er een teefje uit.

Ronald
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ronald »

Ik lees een paar belangrijke argumenten om het niet te doen:
- Geld.
- Ruimte.
- Partner.

Tja. En dan kan iedereen nog zo gek zijn met de pup, maar als er ineens onverwachte financiële tegenvallers komen, wat dan? En de ruimte in huis? En in de auto? Moet er dan een andere auto komen? Waarvan? En als je partner "nee" zegt, wat zegt-ie dan als jij toch je zin doordrijft?

Ik snap wel dat een eigen pup, zeker zo'n mooie, heel veel losmaakt. Aan de andere kant is het bedrijfsmatig geen goede beslissing om maar elke pup die je in je hart sluit te houden...

Just my two cents...
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

Als ze echt een juweeltje is voor het doel dat jij hebt in het fokken, dan zeg ik doen, die zijn schaars. Maar, dan heb ik het over echt een juweeltje, niet gewoon de leukste pup uit het nest, die er altijd is, zoals Astrid terecht opmerkt. En vanuit mijn wereld kan ik pas zien of het om een juweeltje gaat als de hond 2 is en een deel van serieuze training heeft meegemaakt, maar dat is sport, met show heb ik geen ervaring, misschien dat jij het op 8 weken al kan beoordelen. En alleen doen als de nee-redenen die je opnoemt wat overdreven zijn gesteld, waardoor er toch nog wat ruimte is.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Maar als je plan was om uit het volgende nestje een aan te houden, dan zit je tegen die tijd toch ook met de meeste punten? Zoals de auto, het huis en financiën/werk. Waarom (behalve het werkeloos zijn, dat vind ik eigenlijk de enige steekhoudende) zijn die punten nu een probleem en volgend jaar niet?
**Marjolijn**
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door **Marjolijn** »

Kaela schreef: Maar als je plan was om uit het volgende nestje een aan te houden, dan zit je tegen die tijd toch ook met de meeste punten? Zoals de auto, het huis en financiën/werk. Waarom (behalve het werkeloos zijn, dat vind ik eigenlijk de enige steekhoudende) zijn die punten nu een probleem en volgend jaar niet?
Dan zijn we een jaar verder met Nero en is hij hopelijk wel uitgepubert, hebben we inmiddels wel een andere auto, want dit staat wel op de planning omdat deze echt oud gaat worden en weet ik hopelijk ook hoeveel uur ik werk en dat we er dan financieel ruimer voor staan.
De armoe hebben we gelukkig gehad een jaar geleden, dat gaat nu gelukkig wel beter maar dat maakt wel dat ik weet hoe het is om heel krap te zitten.

Kinine, het is inderdaad zo dat ik verder wil met fokken maar had me van te voren voor genomen niks uit dit nest aan te houden om te kunnen zien hoe Kees vererft en hoe de hondjes in zijn geheel gaan worden.
Toen wist ik nog niet dat Mien m'n hart zo zou stelen, hihi.

Tja al met al weet ik met m'n hoofd gewoon heel goed dat het beter is het niet te doen, maar dat hart he!  ::)
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

**Marjolijn** schreef: Dan zijn we een jaar verder met Nero en is hij hopelijk wel uitgepubert, hebben we inmiddels wel een andere auto, want dit staat wel op de planning omdat deze echt oud gaat worden en weet ik hopelijk ook hoeveel uur ik werk en dat we er dan financieel ruimer voor staan.
De armoe hebben we gelukkig gehad een jaar geleden, dat gaat nu gelukkig wel beter maar dat maakt wel dat ik weet hoe het is om heel krap te zitten.
De auto is dus een tijdelijk probleem, dat gaat opgelost worden. 
Maakt het aantal uur dat je gaat werken uit voor het feit of je 2 of 3 honden hebt? Waarmee ik bedoel: je kunt 2 honden niet meer of minder alleen laten dan 3.

Het enige dat voor mij overeind blijft zijn de financien. En ja, dat is heel onzeker. Dat lijkt mij de factor waar je het op moet kiezen. En met 2 jonge kinderen is dat geen kleine factor.
Gittje
3-sterren
3-sterren

Bericht door Gittje »

Kaela schreef:Het enige dat voor mij overeind blijft zijn de financien. En ja, dat is heel onzeker. Dat lijkt mij de factor waar je het op moet kiezen. En met 2 jonge kinderen is dat geen kleine factor.
Vind ik ook. Hoe moeilijk het ook is, ik zou m'n verstand volgen.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ja, lastig hee, dit soort dingen.... En als er in het volgende nest weer een leuk teefje zit, zit je weer. En waar leg je op een gegeven moment de grens..... Zo zijn er fokkers die op een gegeven moment met 20 honden in huis zitten, omdat er in ieder nest iets zit waar ze wel wat mee willen of kunnen. En dat moet ook kunnen hoor, maar je moet je altijd afvragen of dat is wat jij wilt. Hoeveel honden wil jij maximaal in huis hebben? Wij hebben er nu vier. En eerlijk? Leo vindt dat meeeeeer dan genoeg (Leo vindt 2 het leukst) en ik zou zelf gerust weer een een pup uit mijn Siamsa B nestje aanhouden, als daar wat tussen zit. Maar meer dan 6 wil ik dan weer echt niet. En dus hebben we er vier en is dat het matje. En zo heeft ieder z'n limiet.

Wij zijn ook rete onverstandig geweest. We hebben er twee gehouden ::) :biggrin2:. En nu kan ik uit mijn komende nestje zelf geen pup aanhouden... Lekker snugger ::). Heb ik er spijt van? Nou nee, niet qua hondjes want het zijn twee beeldjes van hondjes en ik heb het stik-leuk gevonden om er twee uit 1 nestje aan te houden. Maar het volgende nestje houd ik dus zelf waarschijnlijk niets zelf aan en het beste teefje (als die er tussen zit) gaat in co-ownership. Ja weet je, hoewel co-ownership je echt nul enkele garantie geeft, is het de enige manier waarop je verder kunt in de fokkerij, als je zelf niet steeds een pup uit je nestje kunt houden. En als dit nest van Kees heel waardevol is, moet je er 3 in co-ownership houden. Twee teven, een reu. Risicospreiding.

Ik moet je wel zeggen, ik had nooit mijn eerste nestje kunnen en willen fokken zonder daar zelf niet iets van aan te houden. Wat er in de toekomst gebeurd weet je nooit, maar je eerste nestje komt nooit weer. Dus hoe onverstandig ook? Ik hield haar gewoon lekker zelf, hahahaha. Maar, dan zeg ik er in alle eerlijkheid ook bij dat ik het eigenlijk 10 keer ruk vind, een nest fokken zonder daar zelf wat van aan te houden... Ja, waar doe ik dan al die moeite voor? Ik moet nog zien hoe mij dat bevalt. Maar ik ben dan ook geen echte fokker, die echt iets op wil zetten met eigen bloedlijnen enzo.

Ik ken trouwens zat fokkers die Nero zouden herplaatsen. Ja, aan hem heb je qua fokkerij niks, dus als je echt echt echt serieus fokker wilt worden en mee wilt tellen in deze wereld, zonder dat je je huis vol hebt zitten met honden: moet je misschien daar eens over nadenken. En voordat iedereen over mij heen dendert, inclusief Marjolijn zelf :biggrin2:, ik zeg niet dat ze dat moet doen, ik zeg dat het een mogelijkheid is. Een overweging. En toch eentje om reëel over na te denken. Ja, als je serieus ergens voor wilt gaan en als je echt serieus iets op wilt zetten als fokker, zul je misschien toch van tijd tot tijd dit soort vervelende en impopulaire maatregelen moeten nemen. Ook hier moet je weer voor jezelf bepalen wat je wilt, ook qua fokkerij.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 27 dec 2014, 08:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Oh, en ik zou haar niet houden omdat de kinderen haar zo cute vinden. Pups zijn cute. Ik zou haar alleen zelf houden als dat past binnen mijn fokkerij-plannen.
MarijeEnBoomer
5-sterren
5-sterren

Bericht door MarijeEnBoomer »

Je hoofd weet het al!
En natuurlijk wil je hart wat aanhouden, maar soms moet je naar je verstand luisteren!
Co ownership is een optie als je puppykopers hebt die daar open voor staan.

Waarom kan je Nero niet gebruiken ?
**Marjolijn**
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door **Marjolijn** »

MarijeEnBoomer schreef: Je hoofd weet het al!
En natuurlijk wil je hart wat aanhouden, maar soms moet je naar je verstand luisteren!
Co ownership is een optie als je puppykopers hebt die daar open voor staan.

Waarom kan je Nero niet gebruiken ?
Nero heeft distichiasis helaas. En bij de briards betekend dat niet fokken.
Lizzy, er zijn diverse pupkopers geweest die helemaal weg van Nero waren en we hebben het inderdaad even besproken. Daar kwam een duidelijke nee uit. Nero hoort zo bij ons, doet het zo goed en is een vreselijk leuke hond. Het is gewoon zwaar kl#te dat we niks met hem kunnen maar met het leed van de herplaatsing van Boris nog in gedachten kunnen we het gewoonweg niet. Nero hoort bij ons.
Anyway, na een nachtje slapen is het wel duidelijk dat ze gewoon beter niet kan blijven. Ze gaat naar mensen toe die er wel voor open staan om onder onze naam een nestje te fokken.
Er gaan trouwens 2 reuen naar mensen toe die zelf weinig met showen en fokken hebben maar er wel voor open staan om hun hond door mij te laten showen en mocht het zo ver komen ook in te zetten voor de fok onder mijn begeleiding.
Dat is al meer dan ik gehoopt had tot nu toe.
Monique77
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Monique77 »

Ik ben dan wel geen fokker, maar als ik een eerste nestje zou fokken en er zit een prachtige teef bij die aan al mijn eisen zou voldoen, zou ik haar absoluut houden
Garantie op een 2e nestje heb je niet voor 100% (hoe lullig ook, fokken is niet altijd rozengeur en maneschijn) en dan ? Dan heb je misschien niets van je eigen teef !

Maar ja, ik zou dan ook ooit eens een nestje willen fokken om zelf een pup aan te houden omdat ik graag een hond zou willen van een van mijn eigen honden, en niet puur en alleen om het fokken (en de medemens te voorzien van een hond, dus ingaan op de vraag zonder dat het voor jezelf toegevoegde waarde heeft)

Succes met je beslissing !
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Monique77 schreef: Ik ben dan wel geen fokker, maar als ik een eerste nestje zou fokken en er zit een prachtige teef bij die aan al mijn eisen zou voldoen, zou ik haar absoluut houden
Garantie op een 2e nestje heb je niet voor 100% (hoe lullig ook, fokken is niet altijd rozengeur en maneschijn) en dan ? Dan heb je misschien niets van je eigen teef !

Maar ja, ik zou dan ook ooit eens een nestje willen fokken om zelf een pup aan te houden omdat ik graag een hond zou willen van een van mijn eigen honden, en niet puur en alleen om het fokken (en de medemens te voorzien van een hond, dus ingaan op de vraag zonder dat het voor jezelf toegevoegde waarde heeft)

Succes met je beslissing !
Nee. Maar wat doe je als je "vol" zit maar in de toekomst wel weer pups van je eigen honden wilt en je met de maximale leeftijd van je teef te maken krijgt?
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

**Marjolijn** schreef: Anyway, na een nachtje slapen is het wel duidelijk dat ze gewoon beter niet kan blijven. Ze gaat naar mensen toe die er wel voor open staan om onder onze naam een nestje te fokken.
Er gaan trouwens 2 reuen naar mensen toe die zelf weinig met showen en fokken hebben maar er wel voor open staan om hun hond door mij te laten showen en mocht het zo ver komen ook in te zetten voor de fok onder mijn begeleiding.
Verstandige beslissing!

Goed gedaan dat je uit je eerste nestje straks 3 honden hebt die in ieder geval een keer (mogelijk vaker dan een keer) geshowd kunnen worden. Dat zal je helpen om het nest te evalueren, en voor een volgend nestje verstandige beslissingen te nemen.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

**Marjolijn** schreef: Nero heeft distichiasis helaas. En bij de briards betekend dat niet fokken.
Lizzy, er zijn diverse pupkopers geweest die helemaal weg van Nero waren en we hebben het inderdaad even besproken. Daar kwam een duidelijke nee uit. Nero hoort zo bij ons, doet het zo goed en is een vreselijk leuke hond. Het is gewoon zwaar kl#te dat we niks met hem kunnen maar met het leed van de herplaatsing van Boris nog in gedachten kunnen we het gewoonweg niet. Nero hoort bij ons.
Anyway, na een nachtje slapen is het wel duidelijk dat ze gewoon beter niet kan blijven. Ze gaat naar mensen toe die er wel voor open staan om onder onze naam een nestje te fokken.
Jammer hee..... Mij stond bij dat hij 1 niet ingedaalde bal had, maar hoe ik daar nou weer bij kom, ik weet het niet. Maar goed, beide vervelend, beide einde fokverhaal :-\

Ik snap het helemaal hoor, dat je hem niet herplaatst.
Monique77
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Monique77 »

Lizzy schreef: Nee. Maar wat doe je als je "vol" zit maar in de toekomst wel weer pups van je eigen honden wilt en je met de maximale leeftijd van je teef te maken krijgt?
Als ik vol zou zitten dan zou ik niet fokken ... Mocht ik met de max leeftijd zitten, dan zou ik toch ook niet fokken
Maar nogmaals, ik zou graag ooit eens een nestje willen fokken, maar dan puur voor mezelf met een combinatie waar ik achter sta voor mezelf, dus dat is niet helemaal hetzelfde als hier  :biggrin2:

Plaats reactie