Bone broth / bouillon
Moderator: Lizzy
-
Annemarie Rijnveld
- 5-sterren

Re: Bone broth / bouillon
Het is rijk aan GAG's, glycosaminaglycanen, een natuurlijk glucosamine, aan chondroitine en hyaluronzuur ...verder is het rijk aan allerhande mineralen.
http://www.k9instinct.com/blog/the-bene ... h-for-dogs
http://www.dogsnaturallymagazine.com/re ... one-broth/ http://healthypets.mercola.com/sites/he ... broth.aspx
http://www.k9instinct.com/blog/the-bene ... h-for-dogs
http://www.dogsnaturallymagazine.com/re ... one-broth/ http://healthypets.mercola.com/sites/he ... broth.aspx
Interessant. Dat ga ik voor Tequila maken, dank voor de informatie!
In de linkjes wordt gezegd dat het 24 uur moet sudderen, kan dit in tussenposen (voor de nacht) of moet het aaneengesloten zijn?
Als je kip neemt, maakt het dan nog uit of je gewone kip hebt of scharrelkip?
Als je kip neemt, maakt het dan nog uit of je gewone kip hebt of scharrelkip?
Laatst gewijzigd door Becky op di 23 dec 2014, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Annemarie Rijnveld
- 5-sterren

1. ik doe het ook in tussenpozen, 's nachts gaat het gas uit, en als ik weg moet ook.Becky schreef: 1. In de linkjes wordt gezegd dat het 24 uur moet sudderen, kan dit in tussenposen (voor de nacht) of moet het aaneengesloten zijn?
2. Als je kip neemt, maakt het dan nog uit of je gewone kip hebt of scharrelkip?
2. maakt niets uit.
Ik kan me niet zo goed voorstellen dat de mineralen uit het bot in je bouillon terecht komenBecky schreef: De botten die je gebruikt zijn botten die bijvoorbeeld te hard zijn (te harde ribben bijvoorbeeld).
Door deze botten te koken komen alle vitaminen + mineralen ed in het water terecht, waardoor je de botten wel gebruikt hebt en niet meteen hoeft weg te gooien.
Bouillon (voor onszelf) heb ik meestal 4 uur opstaan. Bouillon voor de hond(en) heb ik tot nu toe alleen gemaakt om een zieke hond aan het drinken te krijgen. En in dat geval deed ik niet moeilijk met botjes enzo, maar deed ik gewoon een stukje kipfilet in het water en liet dat trekken. Dat was al voldoende voor mijn hond om het onweerstaanbaar lekker te vinden en op te drinken. En de kip kon hij later ook gewoon opeten.
-
Annemarie Rijnveld
- 5-sterren

Dat gebeurt dus ook, als je het lang genoeg op zacht vuur laat staan....het bot wordt heel zacht en valt volkomen uit elkaar, tijdsduur is afhankelijk van type bot....pike schreef: Ik kan me niet zo goed voorstellen dat de mineralen uit het bot in je bouillon terecht komenin dat geval zou het bot ook uiteenvallen omdat de Calcium eruit gaat. Om het merg uit de lange boten te krijgen moet je de botten ook kraken en leegschrapen anders gooi je alsnog het merg met de botten weg. Vogelpootbotjes zijn overigens hol van binnen.
Bouillon (voor onszelf) heb ik meestal 4 uur opstaan. Bouillon voor de hond(en) heb ik tot nu toe alleen gemaakt om een zieke hond aan het drinken te krijgen. En in dat geval deed ik niet moeilijk met botjes enzo, maar deed ik gewoon een stukje kipfilet in het water en liet dat trekken. Dat was al voldoende voor mijn hond om het onweerstaanbaar lekker te vinden en op te drinken. En de kip kon hij later ook gewoon opeten.
Echt waar??? Dat wist ik niet. Tjonge. Als ik weer botten voor bouillon heb ga ik ze eens net zo lang laten staan tot ze uit elkaar gaan vallen. Dat wil ik graag zien!Annemarie Rijnveld schreef: Dat gebeurt dus ook, als je het lang genoeg op zacht vuur laat staan....het bot wordt heel zacht en valt volkomen uit elkaar, tijdsduur is afhankelijk van type bot....
Ik heb afgelopen week bone broth gemaakt van kippenbotjes.
Na 7 uur kon je de schouderblaadjes heel makkelijk breken/slopen, ik heb het daarna nog een uurtje gekookt.
Toen gezeeft en laten stollen, werd een mooie geleiachtig prutje, dus volgens mij is ie gelukt.
De hondjes vinden het heel lekker
Na 7 uur kon je de schouderblaadjes heel makkelijk breken/slopen, ik heb het daarna nog een uurtje gekookt.
Toen gezeeft en laten stollen, werd een mooie geleiachtig prutje, dus volgens mij is ie gelukt.
De hondjes vinden het heel lekker
-
Martine-Tom
Als dat zo is (ik twijfel niet dat het zo is hoor, geloof je gelijk, heb het zelf alleen nog niet gezienAnnemarie Rijnveld schreef: Dat gebeurt dus ook, als je het lang genoeg op zacht vuur laat staan....het bot wordt heel zacht en valt volkomen uit elkaar, tijdsduur is afhankelijk van type bot....
Denk dat het voor langdurig te bewerkelijk is maar na een darmoperatie oid zou het mss nog wel te doen zijn...
Ik ga het ook eens testen in elk geval, vind het intrigeren
- Wodans avonturen
- 3-sterren

- Contacteer:
Door een scheut azijn bereik je dat punt sneller dat ze zacht worden en kan wel 3 dagen duren... Ik heb het nog nooit gehad (helaas, lijkt me ook erg gaaf haha!)
-
Annemarie Rijnveld
- 5-sterren

Als calciumbron bedoel je Martine? Ik heb het destijds gevraagd aan Mary Straus en zij raadt af bone broth te gebruiken als (betrouwbare) calciumbron....het is onmogelijk na te gaan (voor ons dus) hoeveel mineralen in de gelatine terecht zijn gekomen, naar alle waarschijnlijkheid zal het niet voldoende zijn...Martine-Tom schreef: Als dat zo is (ik twijfel niet dat het zo is hoor, geloof je gelijk, heb het zelf alleen nog niet gezien) zou het dan ook een idee zijn voor honden die door operatie of ouderdom geen rauwe botten kunnen verdragen/verteren, gewoon heeeeeeeeeeel lang koken en dan met het vocht voeren?
Denk dat het voor langdurig te bewerkelijk is maar na een darmoperatie oid zou het mss nog wel te doen zijn...
Ik ga het ook eens testen in elk geval, vind het intrigeren![]()
-
Martine-Tom
Ja maar dan incl de puree-botten, als die zo uitelkaar vallen zou je die ook moeten kunnen voeren,...in theorie in elk gevalAnnemarie Rijnveld schreef: Als calciumbron bedoel je Martine? Ik heb het destijds gevraagd aan Mary Straus en zij raadt af bone broth te gebruiken als (betrouwbare) calciumbron....het is onmogelijk na te gaan (voor ons dus) hoeveel mineralen in de gelatine terecht zijn gekomen, naar alle waarschijnlijkheid zal het niet voldoende zijn...
Daarbij, we mogen normaal gesproken gekookt bot niet voeren - dat is dan omdat het te hard wordt en scherp splintert, maar dat komt dus doordat de moleculaire samenstelling verandert. En datzelfde is toch ook het geval als je het zo lang kookt tot het uit elkaar valt; de moleculaire samenstelling is veranderd. En dan moet je je dus afvragen of die vorm van calcium wel goed is of niet.Annemarie Rijnveld schreef: Als calciumbron bedoel je Martine? Ik heb het destijds gevraagd aan Mary Straus en zij raadt af bone broth te gebruiken als (betrouwbare) calciumbron....het is onmogelijk na te gaan (voor ons dus) hoeveel mineralen in de gelatine terecht zijn gekomen, naar alle waarschijnlijkheid zal het niet voldoende zijn...
-
Annemarie Rijnveld
- 5-sterren

Dat zou kunnen inderdaad, er zijn mensen die botten op die manier gebruiken....of het een goed idee is, weet ik niet, maar dat zou je altijd kunnen vragen aan Mary Straus, of iemand anders bijvoorbeeld....Martine-Tom schreef: Ja maar dan incl de puree-botten, als die zo uitelkaar vallen zou je die ook moeten kunnen voeren,...in theorie in elk geval![]()
Ik ga vandaag de bone broth maken. Ben benieuwd.