Het jaarlijkse oliebollentopic / wie bakt er zelf?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Het jaarlijkse oliebollentopic / wie bakt er zelf?

BusKay

Bericht door BusKay »

El_Kato schreef: Hmmmm heb de eerste bollen gebakken maar vind het een hoop werk oftewel het duurt lang! Er gaan er maar 3 tegelijkertijd in en ze moeten 3 minuten per kant. Vind ze wat smakeloos en er vettig ondanks dat ik ze laat uitlekker op keukenpapier…
Heb de mix van de Lidl en verse zonnebloemolie…
Heb nog een hele kom van het deeg over kan ik daar morgen nog mee bakken of is het dan te veel gerezen?
Zou het nu toch maar afmaken....
Wij staan niet in voor de gevolgen.....  :biggrin2: :biggrin2:
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Wij hadden 14 bollen vanmorgen ::)
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

El_Kato schreef: Hmmmm heb de eerste bollen gebakken maar vind het een hoop werk oftewel het duurt lang! Er gaan er maar 3 tegelijkertijd in en ze moeten 3 minuten per kant. Vind ze wat smakeloos en er vettig ondanks dat ik ze laat uitlekker op keukenpapier…

Heb de mix van de Lidl en verse zonnebloemolie…

Heb nog een hele kom van het deeg over kan ik daar morgen nog mee bakken of is het dan te veel gerezen?
Ik denk niet dat dat morgen nog kan. Voor zover ik weet moet het deeg altijd binnen een bepaalde tijd worden verwerkt.
Misschien is de olie iets te koud, zodat de bollen er teveel van opnemen? Als je ze in de olie doet, moeten ze meteen bruisen.
judith1967
5-sterren
5-sterren

Bericht door judith1967 »

Morgen gaat Marko bakken :biggrin2:
Maar wel gewoon in schone friuurolie,heb geen tijd meer om zonnebloemolie te kope,trouwens gisteren was dat al helemaal uitverkocht bij de super
-Annemarie-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Annemarie- »

Ik heb gewoon de frituurolie van de Lidl. En dus ook de nieuwe pakjes, hoop dat ze lekker zijn.  :-\
Rozijntjes staan in de week, morgen bakken. Een beetje vroeg, als het niks is kan ik nog wat anders halen.  ;D
Tot nu toe was het altijd ok, maar dit is idd wel een ander pak. Wij deden overigens bij de vorige zakken mix van de Lidl wel wat extra vanillesuiker en stijfgeklopt eiwit extra erdoor.
El_Kato
5-sterren
5-sterren

Bericht door El_Kato »

Heb de pan toch maar weer aangezet om de rest van het beslag te bakken. De frituur kan toch 190 en daar staat hij ook op, moet ook volgens het pakje  :-\

He nu het frituurmandje eruit gelaten dan kunnen er 4 a 5 in afhankelijk van hie groot ze zijn. Het beslag bruist zeker als het erin gaat. Het valt me nu wel zonder mandje op dat het deeg eerst zakt en na een paar seconden boven komt drijven. De eerste batch had zichzelf ook gedraaid maar de tweede moest ik zelf weer draaien.

Het viel me we op da het deeg blijft doorijzen toen ik net verder ging met bakken zat de bak weer bijna tot de rand vol, even doorroeren scheelde behoorlijk  :). Ben benieuwd of het nog invloed heeft op de smaak ga er zo nog maar eens eentje proeven  :)
Ruisje
5-sterren
5-sterren

Het jaarlijkse oliebollentopic / wie bakt er zelf?

Bericht door Ruisje »

Hier zijn ze goed gelukt en errrrug lekkerrrr. :P Iets meer als 50 bollen, helft met krenten en cranberries, andere helft met niks.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ruisje op wo 31 dec 2014, 01:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Fido
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fido »

Jongste dochter en ik gaan appelflapjes bakken. Recept komt uit een kookboek van mijn overgrootmoeder ( erfstuk). Het is heel simpel, lig nu in bed dus boek niet bij de hand, maar ik weet dat er spuitwater of keuze bier ingaat. In ons geval dus bruintjes bier  :biggrin2:

Bakken op kookplaat half buiten. Appels in zo'n schil en snij draaisnijmachine. Gaat als een tierelier.
Plakjes door de suiker en kaneel daarna dopen in beslag en in de hete olie. Afkoelen op keukenpapier.
Ondertussen lekker snoepen.
We hebben er vorig rond de 200 gebakken. Delen dus ook uit.
Simpel en snel te maken zonder poespas en ze zijn gewoon het allerlekkerste  :)
*Marga*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Marga* »

Mijn zoon heeft net de oliebollen en monniken bollen gebracht .

Hij ging al heel vroeg naar Jongerius en was nr 34 , ze hadden al 200 bestellingen vooraf en dan nog wat er vandaag komt, toen ze weg gingen stond er al een dikke rij buiten. Heel leuk voor ze.

Ik ben bang dat er voor de voedselbank niks over blijft :) :) :) :) :)

Verleden jaar kregen we nog oliebollen van hun :) :) :) :)
Ligaa
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ligaa »

Appelbeignets en oliebollen gaan we zo halen, kniepertjes bak ik vanmiddag zelf. :biggrin2:
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ja verdikkeme! Zijn wij gisteren speciaal naar de lidl geweest om oliebollenmix, want bp raad dat aan  ;D

We gaan ze dit jaar voor het eerst zelf bakken. We zullen zien wat het wordt.
El_Kato
5-sterren
5-sterren

Bericht door El_Kato »

Ik zou wat extra vanillesuiker door de mix roeren want vind ze zelf vrij smakeloos. Heb nog een pak staan daar wil ik dat mee doen en extra opgeklopt eiwit, zag ik als tip hier  ::)
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Ligaa schreef: Appelbeignets en oliebollen gaan we zo halen, kniepertjes bak ik vanmiddag zelf. :biggrin2:
Oeh kniepertjes  :D
Helaas hebben de 8 die ik van mijn moeder mee kreeg 2e kerstdag de jaarwisseling niet gehaald  ;D
Maar zijn zeker traditie zo tussen de kerst en oud&nieuw.
Vroeger kregen we ze van mijn oma mee en toen die ze niet meer bakte is mijn moeder ze zelf gaan bakken.
*Marieke*
4-sterren
4-sterren

Bericht door *Marieke* »

Wij hebben ze uit ijsselstein... en ja... Ze z u je erruuggg lekker!!
Mowgli
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mowgli »

Hier staat het oliebollenbeslag nu te rijzen in de oven en de pan met olie staat op het balkon warm te worden...

Plaats reactie