Bakken is ontspanning

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Bakken is ontspanning

lianneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door lianneke »

Mowgli schreef: Smaakt6 ook heerlijk, terwijl ik het zuurdesembrood van de "bakker" of uit de supermarkt letterlijk niet te pruimen vind.
Dit is ook enorm voedzaam. Tussen de middag 2 tot 3 sneden en ik kan het tot het avondeten uitzingen. Met brood van de "bakker" of supermarkt of met broodjes begint meestal tegen 14:320u. mijn maag te zeuren en te knorren.
Hier zit nog wel droge gist doorheen hoor. De gistculturen in de (gekochte) droge zuurdesem hebben volgens mij te weinig kwaliteit om het brood zonder gist te laten rijzen, omdat het droogproces de culturen beschadigt. Maar als je zelf zuurdesem "kweekt" en genoeg tijd neemt om het brood te bakken, zou je zonder gist ook een mooi gerezen brood kunnen krijgen.
Het brood is trouwens volledig biologisch. Ik heb alle ingrediënten bij DM gekocht, daar wordt het biologische merk Alnatura verkocht.

Zojuist heb ik geproefd. De korst is knijterhard, dus ik kom er wat moeizaam doorheen met een broodmes, maar het brood is heerlijk. Morgen zal de smaak nog iets beter zijn, want hoe langer je een zuurdesembrood laat "rijpen" hoe intensiever de smaak :p Een zuurdesembrood is trouwens makkelijk 2 weken houdbaar.
Ik heb een desem waar mee ik een jaar of twee en half begonnen ben en doe een koude rijs van minstens twaalf uur, gewoon in de koelkast. Daarna op kamertemperatuur laten komen. Dan is het deeg ongeveer verdubbeld. Met spelt ben ik daar al heel blij mee. Maar een ovenrijs heb ik daarna echt nooit maar misschien is dit ook niet mogelijk zonder gist.
Laatst gewijzigd door lianneke op zo 04 jan 2015, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Mowgli
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mowgli »

lianneke schreef: Ik heb een desem waar mee ik een jaar of twee en half begonnen ben en doe een koude rijs van minstens twaalf uur, gewoon in de koelkast. Daarna op kamertemperatuur laten komen. Dan is het deeg ongeveer verdubbeld. Met spelt ben ik daar al heel blij mee. Maar een ovenrijs heb ik daarna echt nooit maar misschien is dit ook niet mogelijk zonder gist.
Volgens een aantal recepten die ik in Duitse fora heb gevonden, kun je het deeg beter warm laten rijzen. De aanbevolen temperatuur schommelt tussen 24 en 30°. Ik weet echter niet of je dan wél een ovenrijs hebt. Daar wordt helaas niet over geschreven.
Pauline
5-sterren
5-sterren

Bericht door Pauline »

Hoe "maak" je een zuurdesemstarter?
Mowgli
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mowgli »

Pauline schreef: Hoe "maak" je een zuurdesemstarter?
Op de website "Uit de keuken van Levine" staat een recept, maar wat ik niet in orde vind, is dat zij iedere dag een deel weggooit: http://uitdekeukenvanarden.blogspot.de/ ... desem.html

In een Duits forum heb ik een ander recept gevonden, maar daar staan geen precieze hoeveelheden in:
http://www.wodanserben.de/board/herstel ... a4648.html

edit: Volgens mij beginnen de meeste Duitsers de eerste dag met 100 gr. roggemeel en 100 ml. lauw water en "voeden" de cultuur daarna 4 dagen 100 gr. roggemeel en 100 ml. lauw water. De 6e dag wordt het zuurdesemdeeg "getrokken"
Laatst gewijzigd door Mowgli op zo 04 jan 2015, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Pauline
5-sterren
5-sterren

Bericht door Pauline »

Mowgli schreef: Op de website "Uit de keuken van Levine" staat een recept, maar wat ik niet in orde vind, is dat zij iedere dag een deel weggooit: http://uitdekeukenvanarden.blogspot.de/ ... desem.html

In een Duits forum heb ik een ander recept gevonden, maar daar staan geen precieze hoeveelheden in:
http://www.wodanserben.de/board/herstel ... a4648.html

edit: Volgens mij beginnen de meeste Duitsers de eerste dag met 100 gr. roggemeel en 100 ml. lauw water en "voeden" de cultuur daarna 4 dagen 100 gr. roggemeel en 100 ml. lauw water. De 6e dag wordt het zuurdesemdeeg "getrokken"
Ik ga het eens bekijken!

Ik koop nu desembrood bij de bakker en zou het erg leuk vinden om het zelf te maken. Maar ik heb geen idee of dat zinvol is in de hoeveelheid dat wij brood eten, maar.... we gaan het meemaken. :biggrin2:
marina
4-sterren
4-sterren

Bericht door marina »

Voor de mensen die veel met rauwe noten werken, bij de Appie nu alles superfoods 2de gratis. De hazelnoten en amandelen kosten nu zo rond de 8,50 de kilo. Ik heb ingeslagen ;D
lianneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door lianneke »

Pauline schreef: Ik ga het eens bekijken!

Ik koop nu desembrood bij de bakker en zou het erg leuk vinden om het zelf te maken. Maar ik heb geen idee of dat zinvol is in de hoeveelheid dat wij brood eten, maar.... we gaan het meemaken. :biggrin2:
Ik heb het ook gedaan volgens het recept van Levine. Als je niks weggooid wordt het heel zuur en ik gooi maar twee eetlepels per keer weg als je eenmaal je starter hebt. En je kan dat ook bewaren voor je volgende desem.
Pauline
5-sterren
5-sterren

Bericht door Pauline »

lianneke schreef: Ik heb het ook gedaan volgens het recept van Levine. Als je niks weggooid wordt het heel zuur en ik gooi maar twee eetlepels per keer weg als je eenmaal je starter hebt. En je kan dat ook bewaren voor je volgende desem.
Te zuur vind ik echt goor!!! Dus ik zal idd wat weg moeten gooien. Hoelang blijft een starter goed? ik denk dat ik hooguit 1x per 2 weken een brood zal bakken.
Mowgli
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mowgli »

Pauline schreef: Te zuur vind ik echt goor!!! Dus ik zal idd wat weg moeten gooien. Hoelang blijft een starter goed? ik denk dat ik hooguit 1x per 2 weken een brood zal bakken.
Ik las in een forum dat een starter tot 2 weken goed blijft in de koelkast.
Je kunt het ook in de vriezer bewaren, maar door het bevriezen wordt de kwaliteit van je cultuur minder.
lianneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door lianneke »

Pauline schreef: Te zuur vind ik echt goor!!! Dus ik zal idd wat weg moeten gooien. Hoelang blijft een starter goed? ik denk dat ik hooguit 1x per 2 weken een brood zal bakken.
Gemiddeld bak ik 1 brood per week dus bewaar ik mn starter zo,n 5 a 6 dagen in de koelkast.
Maar ik sla ook wel eens een weekje over, dan staat het toch 10 dagen in de koelkast. Dan ververs ik wel 1 dag extra, dus haal ik het 1 dag eerder uit de koelkast.
Of als ik op vakantie ben laat ik het ook gerust twee weken staan.
Heb wel even gedacht om iemand te vragen even mn desempje te voeden maar vond het toch net iets te ver gaan ;D
Pauline
5-sterren
5-sterren

Bericht door Pauline »

Ik moet dus iedere keer 100 gram van het mengsel van de vorige dag gebruiken en dan dingen toevoegen? Dus alles wat het meer is gooi je weg?

Edit: en alleen speltbloem werkt dus niet goed? En een pot van een halve liter zal ook wel niet groot genoeg zijn.... denk ik?
Laatst gewijzigd door Pauline op zo 04 jan 2015, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Pauline
5-sterren
5-sterren

Bericht door Pauline »

Hier wordt het ook duidelijk uitgelegd.....

http://walrabenstein.nl/zelf-zuurdesembrood-maken/

Ik ga morgen een grote glazen pot met deksel (1 liter) kopen en dan ga ik het gewoon proberen! Ik heb speltmeel in huis, dus daar ga ik het mee proberen.
lianneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door lianneke »

Pauline schreef: Hier wordt het ook duidelijk uitgelegd.....

http://walrabenstein.nl/zelf-zuurdesembrood-maken/

Ik ga morgen een grote glazen pot met deksel (1 liter) kopen en dan ga ik het gewoon proberen! Ik heb speltmeel in huis, dus daar ga ik het mee proberen.
Ik heb gewoon een plastic bak waar huzarensalade in gezeten heeft en of het met alleen speltmeel lukt weet ik niet. Ik doe er altijd ook roggemeel door.
Maar proberen kan altijd en niet meteen opgeven als het niet gelijk lukt hoor. Duurde bij mij ook wel even voordat ik een goeie had.
Pauline
5-sterren
5-sterren

Bericht door Pauline »

Ik ga van de week even naar de molen om roggemeel te kopen! En ik heb geen plastic bak van de salade.... Oh wacht!!! Ik heb een grote rode plastic bak met deksel uit Eddies kerstpakket! Die ga ik gebruiken.  :D
dreumelaartje
3-sterren
3-sterren

Bericht door dreumelaartje »

Dat recept met speltmeel ziet er goed uit, ik ga t proberen of kijk uit naar jouw ervaringen Pauline!

Plaats reactie