Ontdooien

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Ontdooien

pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Lida. S schreef: Hier is het ontdooien ook een probleem. Als ik het buiten de koelkast ontdooi loop ik het  risico dat de honden ermee vandoor gaan. Ze krijgen iedere deur open,  Ook moet ik in deze tijd oppassen dat de ratten er niet op af komen. Ik heb wel een hele mooie stevige plastic krat die de honden (nog) niet kapot hebben gekregen, maar die is zo dik dat het daarin ook haast niet ontdooit. Zomers werkt dat wel. Maar als de temperatuur beneden de 10 graden komt wordt het lastig.  Ik haal de grote pakken nu 's morgens uit de vriezer en leg het in een krat in de schuur.  Daar mogen de honden niet komen en er is altijd wel iemand aanwezig om dat in de gaten te houden.  's avonds leg ik het in de koelkast, en meestal is het de volgende dag voldoende ontdooit om aan de honden te geven
Wat te denken van een grote ketel met deksel? Ik heb ooit in de kringloopwinkel zo'n ouderwetse waskookketel gekocht. Mega groot, ik gebruik hem om o.a. de pens te ontdooien die ik van jou koop  :biggrin2: Er kunnen aardig wat kilo's in. Ik schat 50 liter inhoud.
Lida. S
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lida. S »

Hoe sluit die deksel? Die monsters van mij gooien volgens mij zo'n ding gewoon om en gaan er met de inhoud vandoor.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Ik ontdooi in een bak in een ruimte verboden voor dieren. Deur zit op slot. Kunnen ze dus echt niet bij.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Lida. S schreef: Hoe sluit die deksel? Die monsters van mij gooien volgens mij zo'n ding gewoon om en gaan er met de inhoud vandoor.
Hij valt er in dacht ik, ik zou dat even moeten nakijken. Hij klemt wel wat. Je zou er zekerheidshalve  een spanband omheen kunnen doen, onder het handvat door; wat heb jij voor vraatzuchtige monsters?  :biggrin2: Ik zal morgen eens kijken wat er gebeurt als hij met een zware vulling omkiepert, en als de deksel erop blijft zal ik er ook een foto van maken. Je kan hem natuurlijk ook bovenop een vriezer of een werkbank oid zetten. En als het te koud is in die ruimte om binnen bepaalde tijd te ontdooien, eventueel op het aanrecht (of vloek ik nou?). Als ik dat doe is wel het aanrecht vol  ::)
Lida. S
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lida. S »

Mijn monsters zijn niet vraatzuchtig.  ;)Maar het kost ze geen moeite om een zware ton om te gooien. Ze zijn met z'n drieen (bij elkaar ruim 100 kg). En ze hebben een goed gebit. Diepgevroren konijnen, hazen of wat dan ook, knagen ze zonder probleem weg (inclusief plastic zak).
Mijn kleintjes zijn wel vraatzuchtig en pakken de gestolen waar rustig af, waarna de groten weer op voedseljacht moeten.
Ik had een metalen ton met een metalen spanband erom heen. Ik kreeg die band met moeite vast (alleen door de hendel tegen de muur te duwen, met mijn handen ging het niet) de honden kregen de band wel los.
Hoogzetten is een optie, maar dan moet het wel heel hoog (ze hebben al een keer de krat van de vrieskist gegooid) en dat wordt voor mij wel zwaar.
Maar ik maak er niet zo'n probleem van hoor. Of ze krijgen wat bevroren eten, of ze krijgen wat minder en de volgende dag wat meer. Het probleem is meer dat als er 5 of 10 kg gejat is, ik niet weet wie het gedaan heeft en ze daarom allemaal weer eten geef. Want ik kan een onschuldige hongerige hond toch niet zijn maaltijd onthouden?
Ruisje
5-sterren
5-sterren

Ontdooien

Bericht door Ruisje »

Lida. S schreef: ...
Mijn kleintjes zijn wel vraatzuchtig en pakken de gestolen waar rustig af, waarna de groten weer op voedseljacht moeten.
...
;D ;D

En dit soort voertonnen dan? Ik had er zo een toen ik vroeger nog br**ken voerde, er zit een schroefdeksel op. Da's heel dik kunststof.
Afbeelding
Lida. S
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lida. S »

Ruisje schreef: ;D ;D

En dit soort voertonnen dan? Ik had er zo een toen ik vroeger nog br**ken voerde, er zit een schroefdeksel op. Da's heel dik kunststof.
Afbeelding
Dat ziet er goed uit. Hoe groot zijn die? Kan daar een pak van 5 of 10 kg in?
Inouchka
5-sterren
5-sterren

Bericht door Inouchka »

Lida. S schreef: Dat ziet er goed uit. Hoe groot zijn die? Kan daar een pak van 5 of 10 kg in?
Heb zelf een soort gelijke ton, koste mij €18 en ik kan daar in totaal 30kg in ontdooien. Inhoud is volgens mij 120 of 140liter. Wat er in kan is wel beetje afhankelijk van de vorm. Je zou op marktplaats kunnen zoeken naar zo'n ton, daar heb ik ze zelf ook vandaan. Heb er eentje van 60liter, waar ik men kattengrit in hou 2 om te ontdooien.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ruisje
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ruisje »

Lida. S schreef: Dat ziet er goed uit. Hoe groot zijn die? Kan daar een pak van 5 of 10 kg in?
Je zou de diameter van de opening even moeten nakijken of het erdoor past. En die tonnen zijn er in verschillende maten, het zijn geloof ik veevoertonnen. Ik had 'm indertijd bij de boerenbond/welkoop vandaan.
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Bericht door Annemarie Rijnveld »

Inge en Bono schreef: Wat is de gedachte achter dat advies?
En waarom voer je pens, hart lever enz half bevroren? Van pens heb ik dat eerder gelezen en kan ik nog enigszins plaatsen; ervan uitgaande dat dat halfbevroren gevoerd wordt, zodat er beter op gekauwd wordt? Maar hart en lever zal toch wat vlotter naar binnen gaan en dan een beste kou in de maag geven?
Als vlees langer bewaard wordt in afgesloten bak of in plastic verpakking kunnen bepaalde bacterieen zich gaan ontwikkelen, er vormt zich een slijmerige laag en het vlees gaat stinken...De Rawfeeders Group vindt het dus beter het vlees in een slecht of geheel niet afgedekte bak te leggen, in bijvoorbeeld de groentela..het vlees droogt dan aan de buitenkant iets uit, maar dat zou volgens hen niet erg zijn....

Ja, ik geef een grote hoeveelheid pens in één keer, zo ook hart en lever...als ik het geheel ontdooid geef, wordt het het in een keer naar binnen geslurpt, de honden lossen het wel zelf op, (het duurt echt wel een paar minuten) maar het is zeker geen leuke aanblik...bovendien geef ik hele stukken omdat er op gekauwd moet worden, niet om in één keer naar binnen te hijsen...met half bevroren grote stukken wordt er keurig en langdurig op gekauwd en bereik ik mijn doel :)
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Nee, het geeft geen kou op de maag, want er wordt echt lang op gekauwd.
Inge en Bono
5-sterren
5-sterren

Bericht door Inge en Bono »

Ik heb dat zelf niet ervaren; die slijmerige laag, als ik het ontdooide in een afgesloten bak. Maar ik bewaarde het dan ook niet lang; het ging met max 2 dagen op
Hart, lever en nier gaf ik 2x/week, dat waren daardoor kleinere stukken, die zouden ook half bevroren zo naar binnen geslikt kunnen worden, denk ik, of met heel even kauwen en dan dus nog te koud voor mijn gevoel. Maar met grotere stuken is kauwen met halfbevroren vast langduriger(al zou ik het dan nog niet doen vanwege de kou in de bek)

Dank je wel voor de uitleg O0
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Ruisje schreef: ;D ;D

Dat is ook een optie. Je hebt dergelijke tonnen ook in wit met rood deksel. Waterdicht, worden door kanovaarders gebruikt. Ik gebruikte er vroeger zo een voor de brokken als we gingen kamperen. Nu zit er vogelzaad in. Ik vind ze niet handig met schoonmaken en dat is met vlees dan wel weer een nadeel. En ze zijn natuurlijk niet echt goedkoop. Maar de honden krijgen ze echt niet opengemaakt.

http://www.kanootje.nl/Webwinkel-Produc ... maten.html
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Inge en Bono schreef: Ik heb dat zelf niet ervaren; die slijmerige laag, als ik het ontdooide in een afgesloten bak. Maar ik bewaarde het dan ook niet lang; het ging met max 2 dagen op
Hart, lever en nier gaf ik 2x/week, dat waren daardoor kleinere stukken, die zouden ook half bevroren zo naar binnen geslikt kunnen worden, denk ik, of met heel even kauwen en dan dus nog te koud voor mijn gevoel. Maar met grotere stuken is kauwen met halfbevroren vast langduriger(al zou ik het dan nog niet doen vanwege de kou in de bek)

Dank je wel voor de uitleg O0
Klopt...voor twee of drie dagen maakt het denk ik ook niet zoveel uit...voor 4-5 dagen of meer waarschijnlijk wel....mijn honden protesteren niet :) en wat ze onderweg half bevroren vinden, laten ze nooit liggen ahaha.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Annemarie Rijnveld schreef: Klopt...voor twee of drie dagen maakt het denk ik ook niet zoveel uit...voor 4-5 dagen of meer waarschijnlijk wel....mijn honden protesteren niet :) en wat ze onderweg half bevroren vinden, laten ze nooit liggen ahaha.
Ik vind 4-5 dagen te lang om buiten de vriezer te bewaren.
Als ik een keer iets heb wat over is gaat het de volgende dag op. Mijn eigen vlees laat ik ook geen vijf dagen in de koelkast liggen. Ik vraag me af of de kwaliteit niet teveel terugloopt als je het zo lang bewaard.

Ik voer alles op kamertemperatuur. Als iets te groot wordt doorgeslikt snijdt ik het zelf in kleinere stukken.

Plaats reactie