Worden jullie ouwetjes ook zo mager?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Worden jullie ouwetjes ook zo mager?

Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Lil schreef: Ik heb dit met de da bediscussieerd. Hier ernstige verteringsklachten. Krijgt gekookte prak daarvoor. Toch vond zij dat ik beter geen spul ervoor kon geven. Hij komt ook weer aan in gewicht zonder iets. Van de andere kant: af en toe klein stukje pancreas kan ik eens gaan uitproberen. Zal eens kijken of ik die kan krijgen en dan heet drogen dat is bijna koken (koken in pan gaat erg stinken vrees ik).
Dat is het he, kwaad kan het niet, en als ie er baat bij heeft is het alleen maar fijn  :)

Overigens zijn da's algemeen gesproken erg tegen pancreas supplementeren, ik heb destijds moeten l*llen als brugman om mijn 2 EPI katten aan de enzymen te krijgen, da vond het onzin.
Lil

Bericht door Lil »

Martine-Tom schreef: Dat is het he, kwaad kan het niet, en als ie er baat bij heeft is het alleen maar fijn  :)

Overigens zijn da's algemeen gesproken erg tegen pancreas supplementeren, ik heb destijds moeten l*llen als brugman om mijn 2 EPI katten aan de enzymen te krijgen, da vond het onzin.
Ik heb nooit gesnapt dat hond van zus die chronische pancreatitis had nooit iets heeft gekregen. Zij had trouwens een andere da, eentje waar ik weg ben gegaan.
Irish
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Irish »

Mijn oudje verteerd helaas dingen die goed zouden zijn niet meer... curcuma bijvoorbeeld...
Lil

Bericht door Lil »

Irish schreef: Mijn oudje verteerd helaas dingen die goed zouden zijn niet meer... curcuma bijvoorbeeld...
Kan ik ook niet voeren hoor! Veel te "scherp" of zo. Hij kokhalst dan de hele dag aan 1 stuk door ipv niet of slechts 2, max 3 keer. Echt alleen nog maar gekookt spul, graanvrije brokjes, te sterk/heet zelf gedroogde snacks en tramadol+ulcogant van de da. Maar pancreas durf ik de zelf gedroogde orgaan spier vlees en vishuid gaat ook. Dus dat kan ik drogen en als snack voeren.
plant
3-sterren
3-sterren

Bericht door plant »

Ons schaap is ook oud en sinds enkele jaren echt mager geworden :'(
Naar om te zien......soms een tikje dementerend volgens ons.....maar komt rennend naar ons toe :biggrin2: en bedelt om vooral erg lekkere hapjes ::)
Lil

Bericht door Lil »

plant schreef: Ons schaap is ook oud en sinds enkele jaren echt mager geworden :'(
Naar om te zien......soms een tikje dementerend volgens ons.....maar komt rennend naar ons toe :biggrin2: en bedelt om vooral erg lekkere hapjes ::)
yep bedelen, stront eigenwijs je eigen gang gaan, niet luisteren, maf spelen, keihard rennen, met Jones mega klef doen. Ondanks alle gebreken nog een enorme levensgenieter die bijna altijd vrolijk en blij is.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Borke schreef: Sofi is net 10 jaar (vermoeden wij), maar ik merk qua gewicht niets aan haar, let er juist op dat ze niet te dik wordt.
Jullie berichten zijn wel en eye-opener voor mij, want misschien is een kilo of 2 overgewicht niet slecht voor haar (ze weeg rond de 3 kg).
Ik neem aan dat ze zwaarder is dan 3 kilo  :biggrin2:

Ik denk dat overgewicht nooit goed is. Het geeft geen extra weerstand en ook geen extra reserve voor afvallen. Als ze door klachten af gaan vallen, doen ze dat toch wel en met een paar kilo overgewicht duurt het dan ietsje langer, maar meer ook niet. Die extra kilo's geven wel al die tijd nadelen, zeker op de oudere gewrichten.
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Kaela schreef: Ik neem aan dat ze zwaarder is dan 3 kilo  :biggrin2:

Ik denk dat overgewicht nooit goed is. Het geeft geen extra weerstand en ook geen extra reserve voor afvallen. Als ze door klachten af gaan vallen, doen ze dat toch wel en met een paar kilo overgewicht duurt het dan ietsje langer, maar meer ook niet. Die extra kilo's geven wel al die tijd nadelen, zeker op de oudere gewrichten.
Het is inderdaad 30 kg en je hebt gelijk, overgewicht is nooit goed, maar ik ben zo gewend aan een hond die makkelijk aankomt, dat je zou vergeten dat dat kan stoppen.

Wij hebben nog nooit een oude hond gehad, wel katten...
Irish
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Irish »

Lil schreef: Kan ik ook niet voeren hoor! Veel te "scherp" of zo. Hij kokhalst dan de hele dag aan 1 stuk door ipv niet of slechts 2, max 3 keer. Echt alleen nog maar gekookt spul, graanvrije brokjes, te sterk/heet zelf gedroogde snacks en tramadol+ulcogant van de da. Maar pancreas durf ik de zelf gedroogde orgaan spier vlees en vishuid gaat ook. Dus dat kan ik drogen en als snack voeren.
Pancreas ging hier mega verkeerd... ik hou het wel gewoon lekker bij de renske met bosbesjes :)
Tis wat die oudjes en de kopzorgen. En tegelijk zitten ze ZO diep in je hart! Rothonden....  :biggrin2:
Lil

Bericht door Lil »

Kaela schreef: Ik neem aan dat ze zwaarder is dan 3 kilo  :biggrin2:

Overgewicht is niet goed, van de andere kant heb ik vanwege gewrichtsklachten mijn hond altijd geprobeerd aan de ondergrens te houden en vaak laten diëten en dat is ook niet handig. Had hem beter gemiddeld kunnen houden. In getallen: hij mag 28-30 kg wegen als je uitgaat van ideaal gewicht. Was als oudje 28 kg (als jonge hond 26-27 kg duidelijk te smal maar daar deed je niets aan). Plotseling met 13,5 jaar ziek. Binnen 2 maanden 25,2 kg als dieptepunt. Reu 60 cm en oud. Die 25,2 kg is echt wel gezondheidschadend. Gevolg laatste restje spier is verdwenen. Dat is niet handig. Vraag is had ik het kunnen voorkomen... weet niemand hoor. Dik zou ik niet doen vanwege verslechteren gewrichten, maar een oude hond dun houden ook absoluut niet meer. Goede vriendin heeft even oude honden met gewrichtsklachten. Een werd ziek, viel 3 kg af terwijl ze iets gezet was. Geen spier verlies, hond viel namelijk nog net binnen ideaal gewicht na afvallen. Nu wil dat niet zeggen dat bij dikke honden geen spier verlies bij sterk afvallen kan optreden, maar andersom ben je "mager" treedt er vaker/altijd spier verlies op.
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

Pancreas verdraagt Fjurdy ook niet meer. Dat heeft hij heel lang er bij gekregen maar dat gaat nu niet meer. Hij zit op dit moment nog op eigen gekookt en blik. Maar dit weekend ga ik toch weer eens malen voor hem om te kijken of een rauwe maaltijd weer gaat. Hij krijgt dan alleen geen bot meer maar gemalen eierschil voor de calcium.
Hij valt gewoon veel te snel af. Als ik een dag of 2 iets minder (450 gr ipv 500 gr) eten geef dan voel ik het meteen aan zijn lijfje.
Lil

Bericht door Lil »

tt-tjes schreef: Pancreas verdraagt Fjurdy ook niet meer. Dat heeft hij heel lang er bij gekregen maar dat gaat nu niet meer. Hij zit op dit moment nog op eigen gekookt en blik. Maar dit weekend ga ik toch weer eens malen voor hem om te kijken of een rauwe maaltijd weer gaat. Hij krijgt dan alleen geen bot meer maar gemalen eierschil voor de calcium.
Hij valt gewoon veel te snel af. Als ik een dag of 2 iets minder (450 gr ipv 500 gr) eten geef dan voel ik het meteen aan zijn lijfje.
Ik duim!

Hier is het heel langzaam opgebouwd. Klein beetje gekookte kvv erbij en steeds meer en minder blik. Toen volledig gekookte kvv en steeds minder gekookt. Nu al 3 weken zonder problemen 100% rauw. Hoe rauwer het werd hoe meer energie meneer kreeg.
*Lia*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Lia* »

Mijn oudste wordt volgende maand 13 jaar. Ze is prima van gewicht. Mijn vriendin vindt haar te mager. Volgens mij is ze echt perfect. En ik hou haar op dat gewicht. Een te zware hond levert zeker een jaar van zijn/haar leven in, als ze te dik zijn.
Dwarreltje
5-sterren
5-sterren

Bericht door Dwarreltje »

Lil schreef: yep bedelen, stront eigenwijs je eigen gang gaan, niet luisteren, maf spelen, keihard rennen, met Jones mega klef doen. Ondanks alle gebreken nog een enorme levensgenieter die bijna altijd vrolijk en blij is.
Ik noemde dat seniel bij Dwarreltje...  :biggrin2: 15 jaar en zich nog gedragen als een pup, vooral als het richting etenstijd ging  ;D

Overigens wil de da wel altijd het gewicht weten; ik kijk/voel zelf altijd de ribben voor het vet. Wil ze graag voelen, maar geen gitaar kunnen spelen. Ben het er mee eens dat je een (te) dikke hond gewoon eerder in moet leveren  :( Maar een weegschaal heb ik daar nooit voor gebruikt, puur de ribben in de gaten houden.

Dwarreltje had dan wel een hangbuik i.v.m. de Cushing, maar van bovenaf gezien had ze wel taille  :biggrin2: En de ribbetjes waren netjes te voelen.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Kaio mag juist een beetje op dieet. Heb het idee dat ie achter iets smaller is maar dat kan ook omdat ie net iets te dik is, stuk of 3 kilo maar, maar dat gaat wel allemaal op borst en rog zitten dus daar kan het ook aan liggen. En joh eigenwijs! maar dat is ie zijn hele leven al  ;D Gister weigerde hij tijdens de wandeling mee te lopen gewoon helemaal in de riem gaan hangen. En ik weet precies waarom, we zijn niet thuis, we zijn bij mijn ouders en dat vindt hij helemaal niet leuk en dan is de baas ook nog eens weg, dus gaan we gewoon vervelen. Gelukkig veranderen sommige dingen nooit  :biggrin2:
Oja nog steeds is eten zijn lust en leven, en huppelt hij nog steeds voor je uit als je met de etensbak loopt  :biggrin2:

Plaats reactie