dalmatier in nood

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: dalmatier in nood

Jens
1-ster
1-ster

Bericht door Jens »

:'(

Arm meiske van me ... vandaag weer aan de diarree, maar nu is het waterdun. 'Het kraantje' ging buiten open en het liep er als water uit. Het heeft de kleur van Barf eend, naar dan vloeibaar. Ze voelt zich niet happy.Voordat ze ziek werd (in aug 2014) was het zo'n verlegen, maar wel dartel 10 jarig 'veulen'. In de afgelopen maanden heb ik haar nog maar een paar keer weer even zo dartel gezien.

Gister anderhalf portie gegeten van de 3. Vandaag nog niets gegeten. Kan me voorstellen wanneer je niet lekker bent. Hoop echt dat ze snel opknapt.
Laatst gewijzigd door Jens op do 15 jan 2015, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Fenixjuh
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fenixjuh »

Ach jeetje..  :'(
Laat haar vandaag maar lekker uitzieken  :-*
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

He bah.... :-\

Als dit morgen nog zo is, is het misschien een idee om een holistisch DA te bezoeken.
Jens
1-ster
1-ster

Bericht door Jens »

Ik ben helemaal voor zo natuurlijk mogelijk eten en drinken (ook voor mezelf, denkend aan e-nummers), maar wat ik bij sommige holistische praktijken lees, gaat me te ver (werken met kristallen enzo).

Ik vraag me af of ik Vanna wel van de Carnibest-eend/rijst af had moeten halen. Nu zit ze net 5 dagen op 100% Barf-eend. Ik dacht dat ze misschien gevoelig voor rijst zou zijn, omdat dat in al haar voeders van 4 jaar terug tot recent had gezeten. Misschien is het dat wel niet. Ze deed het eigenlijk best goed op Carnibest-eend/rijst.

Het terugkeren van diarree/ spuitpoep kan ook toeval zijn uiteraard.

Ik bak zelf mijn brood en was dat net aan het snijden. Voorheen kreeg ze altijd een kapje en steevast zit ze dan ook bij mij bij het aanrecht. Nu durf ik haar geen kapje meer te geven,  maar ik heb haar wel een bio-rijstwafel gegeven. Dat vond ze fijn! Het is nu 15.00 u en ze staat zo nu en dan echt met teruggetrokken kop boven haar bakje Barf-eend. Heb haar paar bolletjes uit de hand kunnen voeren, maar wil er ook geen dwang of probleem van maken.
Laatst gewijzigd door Jens op do 15 jan 2015, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
san :)
4-sterren
4-sterren

Bericht door san :) »

ik heb zelf een hondje die zo'n twee jaar geleden ook plotseling gekke maagdarmklachten kreeg (dun, slijm, brij, en heel vaak poepen). hij heeft altijd wel lekker gegeten dus ziek was hij er niet van. ik snap de paniek erg goed maar mijn ervaring is dat het herstel hiervan heel veel tijd kost met regelmatig terugvalletjes van een week ongeveer. echter was er wel langzaam een stijgende lijn te zien.  Dit lees ik ook wel terug uit jouw verhaal.
De arts die ik hiervoor raadpleegde gaf ook aan dat de problemen waarschijnlijk al jaren lang hebben gesluimerd voordat ze zich openbaarden (toen het lichaam het niet meer trok) en dat dit dus ook lange tijd herstel vraagt.
ik ben hier wel op een gegeven moment psyllium gaan geven door de KVV en dit zorgde ervoor dat het wat rustiger werd. net alsof zijn darmen zelf iets minder hard hoefden te werken om alles zelf goed te transporteren.

heel veel sterkte en ik hoop echt dat het snel beter gaat!
Jens
1-ster
1-ster

Bericht door Jens »

Vanna eet wel weer 3 porties per dag (Carnibest eend /rijst) maar de ontlasting is nog dun. Ik giet tijdelijk voor het voeren wel even kokend water over haar voer. Heb haar vandaag ipv 2x halve probiotica 2x een hele probiotica gegeven. Maandag gaan we weer even bloedprikken bij onze da om te kijken naar galzuren en albumine. Dan kan de da ook weer even haar buik voelen en luisteren.
Laatst gewijzigd door Jens op za 17 jan 2015, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Potverdorie, wat een gedoe he..... Ik zou toch weer even met de probiotica stoppen. Kijken wat dat doet. Het lijkt me raar dat het daarvan zou zijn in jouw geval maar je weet maar nooit. En verder, geef je Okugest? Heb je toevallig Psyllium Husk in huis? Of groene leem?
Jens
1-ster
1-ster

Bericht door Jens »

Zondag 18 januari, 14.00 u

Ze hield me lang in spanning vandaag maarrrr:

EEN HELE MOOIE DROL IN DE TUIN !!!

Ik ben hier echt heel blij mee.  :D  :D  :D
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Jens schreef: Zondag 18 januari, 14.00 u

Ze hield me lang in spanning vandaag maarrrr:

EEN HELE MOOIE DROL IN DE TUIN !!!

Ik ben hier echt heel blij mee.  :D  :D  :D
KIJK! Daar worden we nou echt heel blij van!!!!!!!!!!
Jens
1-ster
1-ster

Bericht door Jens »

Vanmorgen bij onze da geweest. Ze heeft geen bloed geprikt toen ik haar (ook) blij maakte met een foto van een mooie drol. Hihihi. Maar ... Vanna was toch afgevallen en woog nog maar 23,2 kg. De laatste keer, ergens in december, woog ze nog 24,2 kg.

De problemen komen volgens de da duidelijk uit de dunne darm. Vanne reageert nu wel heel gevoelig en is ook niet echt blij. Ze moet natuurlijk weer overeind krabbelen na de laatste waterdunne-diarree-periode. We hebben even serieus gesproken over hoe nu verder. Dit zijn volgens onze da de 3 opties:

1. Weer naar Wageningen en weer biopten laten nemen van de dunne darm. De oplossing komt daardoor niet dichterbij, maar wel kun je zien hoe het er nu voorstaat.

2. Prednoral weer ophogen naar 20 mg en kijken of Vanna weer blij wordt. Onze da (en ik ook) zien meteen wanneer dat het geval is. Zij kent Vanna inmiddels heel goed en er is duidelijk een klik tussen die twee. Haar blijheid als maatstaf nemen en niet als nr 1 haar ontlasting als ijk-pint gebruiken. Al zegr dat natuurlijk wel of ze de voeding goed kan verdragen.

3. Een hele harde optie, maar als Vanna zo heftig blijft reageren en niet meer op te trekken is naar haar dartele gedrag van voorheen, overwegen of je zo wel door wilt gaan.

Wat wil ik? Ik wil Vanna een blij leven laten leiden. Ik wil dat het liefst zo natuurlijk mogelijk doen, maar als dat mbv verantwoorde medicatie moet, 'so be it'. Maar opgeven doen we zeker niet! Ik ga de prednoral echter nog niet ophogen naar 20 mg. Ik wil nog een paar dagen aanzien of ze terugveert op de carnibest, glutamine en probiotica.

Da adviseert wel door te gaan met glutamine (zelfs ophogen naar 2 per dag) en probiotica. Ook zou ze haar 4x per dag willen voeren ipv 3x per dag.

Ik ben in ieder geval nog steeds blij met de mooie drollen die ze nu weer maakt.
Papalou
5-sterren
5-sterren

Bericht door Papalou »

Hier ook de ervaring dat maag/darmklachten erg lang duren. Hier pas sinds twee weken een echt rustige buik na 5 maanden rommelbuik en ervoor een periode met regelmatig wisselende ontlasting. Hier heeft phyllium geholpen, rauwe wortel door laatste avondprak, en aanpassing voer. Barf lijkt hier beter te gaan dan kvv, naast eliminatie diersoorten. Succes, hoop dat je je dame toch weer vrolijk krijgt!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Jens schreef: Vanmorgen bij onze da geweest. Ze heeft geen bloed geprikt toen ik haar (ook) blij maakte met een foto van een mooie drol. Hihihi. Maar ... Vanna was toch afgevallen en woog nog maar 23,2 kg. De laatste keer, ergens in december, woog ze nog 24,2 kg.

De problemen komen volgens de da duidelijk uit de dunne darm. Vanne reageert nu wel heel gevoelig en is ook niet echt blij. Ze moet natuurlijk weer overeind krabbelen na de laatste waterdunne-diarree-periode. We hebben even serieus gesproken over hoe nu verder. Dit zijn volgens onze da de 3 opties:

1. Weer naar Wageningen en weer biopten laten nemen van de dunne darm. De oplossing komt daardoor niet dichterbij, maar wel kun je zien hoe het er nu voorstaat.

2. Prednoral weer ophogen naar 20 mg en kijken of Vanna weer blij wordt. Onze da (en ik ook) zien meteen wanneer dat het geval is. Zij kent Vanna inmiddels heel goed en er is duidelijk een klik tussen die twee. Haar blijheid als maatstaf nemen en niet als nr 1 haar ontlasting als ijk-pint gebruiken. Al zegr dat natuurlijk wel of ze de voeding goed kan verdragen.

3. Een hele harde optie, maar als Vanna zo heftig blijft reageren en niet meer op te trekken is naar haar dartele gedrag van voorheen, overwegen of je zo wel door wilt gaan.

Wat wil ik? Ik wil Vanna een blij leven laten leiden. Ik wil dat het liefst zo natuurlijk mogelijk doen, maar als dat mbv verantwoorde medicatie moet, 'so be it'. Maar opgeven doen we zeker niet! Ik ga de prednoral echter nog niet ophogen naar 20 mg. Ik wil nog een paar dagen aanzien of ze terugveert op de carnibest, glutamine en probiotica.

Da adviseert wel door te gaan met glutamine (zelfs ophogen naar 2 per dag) en probiotica. Ook zou ze haar 4x per dag willen voeren ipv 3x per dag.

Ik ben in ieder geval nog steeds blij met de mooie drollen die ze nu weer maakt.
Hoe gaat het nu met haar?

Ik hoop dat ze weer goede ontlasting heeft. Ze komt dan ook vanzelf weer aan, hoop ik.

Ik weet ook niet of ik nog biopten van de darm liet nemen. Ik moet je bekennen dat het mij enorm is tegengevallen, het nemen van biopten uit maag en darmen bij mijn (inmiddels overleden hond) Whoofer. Ze was daarna hartstikke ziek en de ontstekingen vlamde aan alle kanten op. Ten eerste is zo'n narcose weer een giga klap en ten tweede komt het maar weinig voor dat je er 1 steek wijzer van wordt. De uitslagen van dit soort biopten zijn haast altijd hetzelfde :-X
Jens
1-ster
1-ster

Bericht door Jens »

Ha Lizzy!
Vanna eet nog steeds lekker van haar Carnibest eend/rijst (750 g per dag). Ik overgiet het nog steeds met een beetje kokend water. Dat 'bouillonnetje' slubbert ze na haar maaltijden gretig op. Ik ga er van uit dat ze wel weer groeit. De vorige keer was dat ook zo. Ik zet ze wel weer eens op de weegschaal bij de da als ik daar langs rij en 'op het oog' voeren is mij in al die jaren ook goed bevallen. Haar ontlasting is nog steeds mooi. Minder droog en brokkelig dan de eerste periode toen ze op Cafnibest kwam.
Ik heb niets aan de medicatie veranderd, dus geen verhoging van de prednoral die ze nog steeds krijgt. Ze krijgt dus dagelijks 10 mg. Verder 1 glutamine, 2 probiotica en 2x mespuntje tylanpoeder.
Wij vinden haar wel weer iets vrolijk worden.

Verder was ik gewoon mijn honden met milbemax te ontwormen. Dat heb ik bij Vanna al een hele tijd niet gedaan. Juni 2014 voor het laatst. Lijkt me niet lekker om nog meer met haar darmen te gaan knoeien.
Laatst gewijzigd door Jens op do 22 jan 2015, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Nee, ik zou haar zeker niet ontwormen!

Bovendien zou ik sowieso niet ontwormen zonder zeker te weten of ze wel of geen wormen heeft. Je stopt dat gif er toch voor joker is, als er geen wormen zijn. En goed voor de darmflora (en de rest van de gezondheid) is het niet, al dat gif.
Jens
1-ster
1-ster

Bericht door Jens »

Mee eens Lizzy!!! Maar ja ... soms doe je jaren dingen omdat je denk dat het moet/dat het goed is. Annabel en Bailey (een zwarte en een lemon dalmaat) werden regelmatig ontwormd omdat Annabel een grote voorkeur had voor kattenpoep en we met beide honden een aantal jaren op Aruba hebben gewoond (risicogebied voor hartworm). Maar goed ... Vanna gaat niet ontwormd worden!

Wat me bij Vanna nu wel opvalt is dat ze nu mooiere en meer normale ontlasting heeft op de Carnibest dan de vorige periode. Prachtige drollen die ook niet te hard zijn en goed van kleur. Ik moet zeggen dat ik het, na haar waterdunne diarree van vorige week, eerst ook even overgiet met heet water. De bouillon die daarna overblijft slobbert ze smakelijk na haar maaltijd op en ik kan daar mooi de poeders van glutamine, probiotica en tylosine door roeren.
De eerste keer dat ze een periode op Carnibest zat, had ze harde, vrij lichte en kleine keuteltjes. Wanneer je het aanraakte brokkelde het zelfs uit elkaar. Best wel droog en hard eigenlijk. Hoe kan dat?

Groetjes! Jenny & Vanna
Laatst gewijzigd door Jens op vr 23 jan 2015, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie