Freud/Brum is hier!

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Freud is hier!

Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Martine-Tom schreef: Zo te lezen heeft Freud er toch wat meer trauma van overgehouden dat Doki hem zo aanviel als ik dacht...  :-\
Dat dacht van Vaya ook lange tijd, omdat ze zo bang werd van Sokjes wanneer die weer eens op haar af dook, maar ook dat wordt wel minder na verloop van tijd, merk ik nu. Sokjes doet dat nog steeds van tijd tot tijd, maar Vaya herstelt zich veel sneller nu en loopt een paar minuten later al weer langs hem heen alsof er niets aan de hand is. Misschien dat het gewoon even tijd nodig heeft, dan merken ze dat de ander toch niet zo gevaarlijk is als ze vreesden.
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Zo lang er geen klopjachten georganiseerd worden, waarbij het slachtoffer wordt opgejaagd en gemept, zonder iets terug te doen - zo lang zou ik het even aankijken.
Mooi dat je het goed in de gaten houdt  :)
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Misschien dat je in dit topic nog tips kan vinden mbt koppelen?
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 61&t=29434
Erg uitgebreid topic omdat het een moeizame koppeling was ;-)
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

dinky89 schreef: Misschien dat je in dit topic nog tips kan vinden mbt koppelen?
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 61&t=29434
Erg uitgebreid topic omdat het een moeizame koppeling was ;-)
Oh, is Cari terug actief op 't forum?
Fijn!

Die heeft mij indertijd heel erg nuttige tips gegeven toen ik zo'n probleem in huis had.  :)
- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

@dinky: bedankt! ik heb de link opgeslagen  :)
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Cari is daar inderdaad terug actief PoP  ;)
- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

Freubel is nog steeds heel erg bang van Pom. Vanmorgen hoorde ik weer gebommel boven en zag hem in een hoekje zitten, vreselijk blazen en grommen naar Pom...Pom schrok er van, dikke staart....gaat ie weer naar Freubel toe  :-X
Ik ga 'es aan die 38 pagina's van Dinky's link beginnen...

Freubel en mensen gaat prima, gister hebben Freubel en ik 'De complete Aziatische keuken' liggen lezen, voor zover hij niet op de bladzijdes ging liggen of met de papiertjes tussen de bladzijdes (en mijn handen  :-X) wilde gaan spelen  :biggrin2: Hij knort lekker hard  :)
Vanmorgen heeft hij heerlijk kwartelkarkas gegeten en vanavond krijgt ie weer een prakje  :D (okee, gemengd met een beetje luxe mousse  :P )
- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

O ja...en er had er weer eentje gepiest..op m'n zoon z'n rugtas...gelukkig is de meur eruit (gewassen met Biotex  :D)
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Piesen is niet zo mooi, maar samen Lonny? lezen wel  :)
sella

Bericht door sella »

Je weet dus niet wie er piest?
Ik heb ooit een lastige koppeling gehad met angst ect, en daar is echt een voor ons heel goed opvoedende werking vanuit gegaan.
Niets meer laten staan, alles opruimen in de kast, slaapkamerdeuren dichthouden ect.
Ik weet niet eens meer hoelang we op ons tenen hebben gelopen tot we de dames opeens samen van het zonnetje zagen genieten in de woonkamer.
Toen was het gezeik buiten de bak ook weg.
- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

Nee, ik weet niet wie er piest...
Als mijn zoon in het weekend bij z'n vriendin is doet 'ie altijd z'n kamerdeur dicht.
De katers liggen vaak op ons bed, die deur staat dus altijd open.
Freubel zit in dochters kamer (omdat onze slaapkamer al van de katers is) en die deur staat open als ze er niet is.
- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

koekje schreef: Piesen is niet zo mooi, maar samen Lonny? lezen wel  :)
Niet van Lonny, een soort verzameld 'werk' van allerlei Aziatische landen  :)
pearlsofpassion
Moderator

Hmmm, misschien is het bij Freud toch wat snel gegaan?
Zijn ze altijd bij elkaar of zijn er nog momenten waarop Freud op zichzelf is?
Misschien is dat wel goed om hem tot rust te laten komen.
Heb je zelf de indruk dat hij steeds banger wordt? Of zit er toch beterschap op?

Als je de indruk hebt dat de verkeerde kant op gaat, is het misschien wel een goed idee even een paar stappen terug te zetten en hen een aantal uur per dag onder begeleiding bij elkaar te laten en de rest van de tijd de deur dicht te houden.  Dan kan Freud wat rustiger worden en de gemoederen wat bedaren.  Wanneer ze dan bij elkaar kunnen kan je Pom best wat afleiden.
Terwijl ze apart zitten is het nog steeds verstandig Freud en Pom afwisselend te gaan aaien om geur over te brengen.  Vooral onder de kin en voor de oortjes zitten geurklieren. Dus daar even goed aaien en dan bij de ander gaan en laten snuffelen. Die ook aaien en zo weer terug. Zo creëer je een gemeenschappelijke geur, net als ze zelf doen als ze kopjes geven.  Dat bevordert de acceptatie.
Dekentjes uitwisselen en dergelijke is ook een goed idee.

En voor de rest verder doen zoals je bezig bent. Beide positief benaderen en zoveel mogelijk positieve ervaringen opdoen.

Dat plassen zal hoogstwaarschijnlijk wel van de koppelstress komen en dan verdenk ik wel dat Freud het is.  Staat er een bak op Freud's kamer en schep je die dagelijks even uit? 
- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

Hmmm, misschien is het bij Freud toch wat snel gegaan?
Zijn ze altijd bij elkaar of zijn er nog momenten waarop Freud op zichzelf is?
Misschien is dat wel goed om hem tot rust te laten komen.
Heb je zelf de indruk dat hij steeds banger wordt? Of zit er toch beterschap op?
Ja, ik denk wel dat hij steeds banger wordt...ik hoorde van mijn dochter dat Pom half onder de stoel duikt waar Freubel onder weggedoken is  :-X
Rond het eten 's morgens en 's avonds doe ik de deur ongeveer een uur dicht, voor de rest kunnen ze bij elkaar.
Gister kwam Snoet (poes) aanlopen op de overloop en Freubel was net van het buro afgesprongen dus zat op de grond, komt Snoet binnenstormen  :-X Daar schrok hij zo van dat 'ie weer onder de stoel zat 

Als je de indruk hebt dat de verkeerde kant op gaat, is het misschien wel een goed idee even een paar stappen terug te zetten en hen een aantal uur per dag onder begeleiding bij elkaar te laten en de rest van de tijd de deur dicht te houden.  Dan kan Freud wat rustiger worden en de gemoederen wat bedaren.  Wanneer ze dan bij elkaar kunnen kan je Pom best wat afleiden.
Hoe doe ik dat? Als Pom op ons bed ligt of beneden is moet ik hem dan bij Freubel zetten? Pom vindt het niet fijn om opgetild te worden...Die begeleiding bestaat er dan uit dat ik er bij ben...wat kan ik wel en wat persé niet doen? En afleiden...Pom is niet speels...
Terwijl ze apart zitten is het nog steeds verstandig Freud en Pom afwisselend te gaan aaien om geur over te brengen.  Vooral onder de kin en voor de oortjes zitten geurklieren. Dus daar even goed aaien en dan bij de ander gaan en laten snuffelen. Die ook aaien en zo weer terug. Zo creëer je een gemeenschappelijke geur, net als ze zelf doen als ze kopjes geven.  Dat bevordert de acceptatie.
Dekentjes uitwisselen en dergelijke is ook een goed idee.
Ik aai ze steeds en ga dan naar de ander toe, ik ben heel blij met deze tip  :)

En voor de rest verder doen zoals je bezig bent. Beide positief benaderen en zoveel mogelijk positieve ervaringen opdoen.

Dat plassen zal hoogstwaarschijnlijk wel van de koppelstress komen en dan verdenk ik wel dat Freud het is.  Staat er een bak op Freud's kamer en schep je die dagelijks even uit? 
Er stond een bak op zijn kamer maar die gebruikte hij nooit...wel de bak op de overloop (bij hem om de hoek), de andere katten vonden die bak ook handig  ::) De bak op zijn kamer was kleiner en met ander grit. In de grote bak op de overloop zit klontvormend kattengrit en ik schep het elke dag uit. 

Edit: ik ben op blz. 15 van het topic van Dinky's link.
Laatst gewijzigd door - pien - op vr 16 jan 2015, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
pearlsofpassion
Moderator

Nee, hem zeker niet bij Freud zetten, das nergens voor nodig.
Integendeel, proberen met hem bezig te zijn zodat hij Freud gerust laat, negeert. Zodat Freud te kans krijgt op zijn gemak te komen, ook als hij uit zijn kamer komt.

Misschien moet je toch proberen ze wat langer uit elkaar te halen en de tijd bij elkaar rustig op te bouwen. Kan dat? Vind Freud het erg als de deur van zijn kamer dicht is? Of is hij dan net rustiger en meer op zijn gemak?
Dat zou je eens moeten nagaan.
Als hij er rustiger van wordt, moet je hem misschien maar een paar dagen tot rust laten komen zonder Pom. De negatieve cirkel die er nu is, doorbreken.  Allebei afkoelen en dan zachtjesaan weer paar uurtjes per dag bij elkaar laten en dat opbouwen.  Zo snel als het goed blijft gaan.  Als het de verkeerde kant op gaat, weer een stapje terug.

Wat je niet mag doen is Pom straffen of opsluiten.  Dat gevoel mag hij niet hebben.
Jouw katten gaan buiten? Wat je wel zou kunnen doen is Freud steeds loslaten als Pom toevallig buiten is.  Niet Pom echt buitensluiten, maar als hij niet oplet en buiten is, kan Freud even vrij rondlopen en de omgeving verkennen zonder overvallen te worden.
Ook kan je Freud extra knuffelen terwijl hij dan op zijn kamer zit met de deur dicht.  Zo zal hij zich misschien wel beter gaan voelen.  Hij zal zo nog meer gaan hechten aan zijn kamer, maar dat is niet zo erg. Dat gaat later, na acceptatie wel weer weg. Tijdens de koppeling is het niet erg als hij een bepaalde plaats als zijn veilige omgeving gaat beschouwen en misschien voelt hij zich daar wat zekerder om tegen Pom op te kunnen.
Pom is nu ook erg gefocussed op Freud, en dat zou ook wat moeten minderen voordat hij hem weer rustig tegemoet kan treden. 

Ik denk dat je eigen katten Freud's gedrag niet meer accepteren.  Hij doet het uit onzekerheid, maar dat soort gedrag kan negatieve reactie's bij andere katten uitlokken. Ze hebben er begrip voor, voor een tijdje, maar dat blijft niet duren.  Vandaar dat Snoet nu ook zo reageert.  Hij heeft iets van: als je je niet normaal kan gedragen, dan kan je gaan.
Heel hard, maar ja, katten zijn nu eenmaal soms hard voor elkaar...  :-\

Wat denk je? Zie je dat zitten? Denk je dat het een goed idee is?
Want jij ziet de katten, jij zit er middenin en kan zien hoe ze reageren.
Wat je moet proberen is de negatieve situatie om te buigen en iedereen moet weer wat tot rust komen. Want het lijkt inderdaad de verkeerde kant op te gaan en dat moet zeker onderbroken worden voor Freud een blijvende angst krijgt voor Pom.
Dit wil niet zeggen dat de koppeling al mislukt is, maar het is precies toch wat te snel gegaan.  Je kan nu nog proberen stap voor stap hen steeds wat meer aan elkaar te laten wennen, op hun eigen tempo. 
Soms klikt het gewoon niet tussen 2 katten, maar dat is nu nog niet aan de orde. Je kan minstens nog eens proberen een stap voor stap koppeling te doen.

Heb je valeriaan besteld? Max 2 keer per week wat druppelen op een doekje of speeltje kan helpen.  Op de kat zelf zou ik niet doen.
En verder gewoon rust proberen krijgen bij hen beide.  Geuren blijven uitwisselen, zelfs als ze elkaar ondertussen niet zouden zien, doet die geur elk dag een beetje meer voor de acceptatie.

Ale, dat is wat ik kan bedenken. Misschien zijn er nog andere mensen met tips?
Ideëen van hoe je het kan aanpakken.

Plaats reactie