Gezondheidsvoordelen van geelwortel/kurkuma voor de hond

Hier kun je artikelen/informatie over medische zaken posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie.

Moderator: Charlie Angel

Re: Gezondheidsvoordelen van geelwortel/kurkuma voor de hond

Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Lizzy schreef: Misschien voor kanker niet. Maar ik kan je garanderen dat Linga beter loopt dan ooit (sinds het ongeluk dan he). Ik kook het overigens niet, ik maak het vers. En de werking wordt versterkt door gemalen zwarte peper en olie.
Wat is het standaardrecept voor mens en dier? Hoeveel kurkuma op hoeveel zwarte peper en olie? #teluiomheletopicdoortespitten
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Laura2004 schreef: Het is al jaren bekend dat curcumine, de werkzame stof in de kurkumaplant, een sterke anti-kankerwerking heeft’, zegt Heger. ‘Die is echter afwezig als het poeder wordt gebruikt om rijst geel te kleuren. De medicinale werking is allang weg voordat de kurkuma in het lichaam komt. Want curcumine kan niet goed tegen licht, water en zuurstof en ook het koken bevordert de werkzaamheid niet. Daarnaast wordt het slecht opgenomen uit de darmen, afgebroken in het bloed, en omgezet naar een inactieve vorm door de lever. Curcumine is dus in principe effectief tegen darmkanker zolang het stofje intact aankomt, maar tegen andere vormen van kanker werkt het bizar slecht. Dus ga niet zomaar geelwortel eten tegen kanker.

Bovenstaande is vooral interessant. Maar dan zou het dus betekenen dat koken juist niet handig is, en dat de werkzame stof niet/weinig effectief is als je het zomaar inneemt, zoals wij het aan onze honden geven.
Ja dat begreep ik er ook uit, alleen hoe dan wel? Dat zijn ze geloof ik nog aan het onderzoeken wat ik begreep ervan
Inge en Bono
5-sterren
5-sterren

Bericht door Inge en Bono »

Bij onze Luna zag ik ook echt een mega verschil in bewegen
Inge en Bono
5-sterren
5-sterren

Anne in Duitsland schreef: Wat is het standaardrecept voor mens en dier? Hoeveel kurkuma op hoeveel zwarte peper en olie? #teluiomheletopicdoortespitten
1/8 a 1/4 theelepel per dag per 5 kg lichaamsgewicht. Zorg ervoor dat je hond genoeg drinkt zodat ze geen constipatie krijgen.
1 of 2 draaien aan de zwarte peper molen, en dan met de extra virgine bio olijfolie(of kokosolie) een papje van maken (bron; Lizzy; #teluiomalleqouteserbijtepakken ;) )
Laura2004
5-sterren
5-sterren

Bericht door Laura2004 »

Ik heb dus het gekooktje papje gemaakt met wáter (en kokosolie en peper), en dat bevordert de werkzaamheid al helemaal niet, het wáter niet en het koken niet. Ik heb ongeveer voor twee weken gemaakt, als dit op is ga ik het ook vers geven, maar als ik dat artikel goed begrijp wordt het werkzame bestanddeel nauwelijks opgenomen of je het nu wel of niet kookt. Ik neem aan dat het werkzame bestanddeel tegen kanker hetzelfde bestanddeel is wat werkzaam is tegen de andere lichamelijke problemen. Ik heb hier een super goed ´proefkonijn´, een hond zonder heup en met een halve poot (qua bespiering), dus als er bij hem verbetering te zien is dan geloof ik het wel. Ik neem zelf capsules in, ik merk nog niks, maar slik het pas erg kort.

Excuses voor de accenten op sommige woorden, mijn toetsenbord staat blijkbaar op Spaanse autocorrectie ingesteld...
Laatst gewijzigd door Laura2004 op do 15 jan 2015, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Inge en Bono
5-sterren
5-sterren

Ik heb nooit de pasta gemaakt(ik wilde dit in eerste instantie wel doen, maar het koken van voelde voor mij vreemd, dus toch niet gedaan) Maar met vers gemaakt zag ik dus duidelijk verschil  :) Benieuwd of jij, met vers gemaakt, wel verschil ziet Laura  :)
Laura2004
5-sterren
5-sterren

Bericht door Laura2004 »

Ik geef het nog maar twee dagen de pasta. Maar ik neem aan dat ik er ongeveer twee weken mee zal doen,  dus pas daarna kan ik het 'vers' geven.  Geven jullie versgeraspte kurkuma wortel of wel gewoon poeder?
Ik houd jullie op de hoogte,  ik geef het in eerste instantie voor de teentjes,  als het daar een positief effect op heeft ben ik al tevreden.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op do 15 jan 2015, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Inge en Bono
5-sterren
5-sterren

Ik gaf de poeder
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Puur alleen de poeder ? Nergens in oplossen dan?
En waar doorheen doe je dat dan? En voor jezelf ?
Inge en Bono
5-sterren
5-sterren

Dat staat er toch helemaal niet??
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Inge en Bono schreef: Dat staat er toch helemaal niet??
Nou jij schrijft geef alleen de poeder
Laura2004
5-sterren
5-sterren

Bericht door Laura2004 »

Inge reageert volgens mij op mijn vraag, ik vraag of men verse geraspte kurkuma geeft of poeder. En Inge geeft aan dat ze poeder geeft en geen versgerastpte kurkuma. Ik neem zelf capsules en daar zit poeder in.

Tequila heeft een wit snuitje en hij word zo schattig geel van de kurkuma en onmogelijk schoon te krijgen  :biggrin2:
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

O okee lees ik het verkeerd
Inge en Bono
5-sterren
5-sterren

kiara schreef: Nou jij schrijft geef alleen de poeder
En dat staat er helemaal niet! Ik schrijf "ik gaf de poeder", idd als reactie op de vraag van Laura

@Laura; schattig, dat had de Loempia ook :smitten: en toen ik eens vergeten was het door de groentemix te doen, en haar het bakje voorhield, slobberde ze zo enthousiast dat ze er een pracht van een srip, precies tussen haar ogen aan overhield ;D
nova
5-sterren
5-sterren

Bericht door nova »

Laura2004 schreef: Ik geef het nog maar twee dagen de pasta. Maar ik neem aan dat ik er ongeveer twee weken mee zal doen, dus pas daarna kan ik het 'vers' geven. Geven jullie versgeraspte kurkuma wortel of wel gewoon poeder?
Ik houd jullie op de hoogte, ik geef het in eerste instantie voor de teentjes, als het daar een positief effect op heeft ben ik al tevreden.
Ik geef poeder die ik met wat olijf-olie en wat zwarte peper meng tot een pindakaas-dikke pasta.
Voor dat ik het geef moet ik de pasta ff omroeren omdat de olie bovenop staat. Ik maak een nieuwe hoeveelheid klaar die past in een klein glazen potje, dat is dan ongeveer half gevuld met de curcuma pasta

Plaats reactie