ouder worden en doofheid.
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: ouder worden en doofheid.
Fjurdy begint ook doof te worden. Ik heb hem aan een flexlijn lopen.
Dubhe is ook redelijk doof en heeft een beetje staar. Ze loopt in het durp niet meer los, want ze hoort het verkeer niet meer, en ook op afstand is herkent ze me niet, loopt van me af en op eigen houtje naar huis terug. We zochten ons soms een ongeluk. Dus dat is altijd aan de lijn (flexi) met een tuigje. De band vond ik te scherp worden omdat ze niet in de gaten heeft dat wij stilstaan (of juist doorlopen)
In het bos gaat los prima. Dan focust ze meer op Kyrah.
Het gekke is dat ze de koelkastdeur nog wel hoort...
In het bos gaat los prima. Dan focust ze meer op Kyrah.
Het gekke is dat ze de koelkastdeur nog wel hoort...
Ik heb Theo geleerd dove Guus op te halen
. Hij rent er heen dan ziet guus dat ze bij mij moeten komen.
Maar Guus volgt eigenlijk altijd de groep en Bambi in t bijzonder dus gaat t eigenlijk altijd goed. Ik ben alleen wel eens iemand tegen gekomen in een losloopgebied met twee boze honden aan de lijn. Toen hoorde hij dus niet dat hij komen moest (had hem mee en Theo die ik dus niet sturen kon op dat moment) en ging t dus wel mooi bijna fout... Guus loopt dus altijd met minimaal drie hond beveiliging en anders aan de lijn.
Maar Guus volgt eigenlijk altijd de groep en Bambi in t bijzonder dus gaat t eigenlijk altijd goed. Ik ben alleen wel eens iemand tegen gekomen in een losloopgebied met twee boze honden aan de lijn. Toen hoorde hij dus niet dat hij komen moest (had hem mee en Theo die ik dus niet sturen kon op dat moment) en ging t dus wel mooi bijna fout... Guus loopt dus altijd met minimaal drie hond beveiliging en anders aan de lijn.
- - Judith -
- 5-sterren

Sam is stokdoof inmiddels, maar loopt nog gewoon los mee omdat ze als een schaduw bij me in de buurt blijft. Als ik in haar dode hoek sta, kan ze me overigens toch nog kwijt zijn
. Dan handenwapper ik even in haar gezichtsveld en dan is het weer goed. Als ze in een wat groter groepje meeloopt, dan zorg ik ook dat ik regelmatig haar aandacht trek door te wapperen, want ze is zeer zeer zeer op mij gericht op deze leeftijd
en mij kwijt zijn is stress. Als ik thuis haar aandacht wil en niet binnen wapperafstand sta, dan stamp ik een paar keer op de grond. Meestal kijkt ze dan wel om, en dan doen we weer gebarentaal
.
Mickey is ook zo goed als doof en aardig dement,.
Als zij los loopt, dan soms denkt ze dat ze mij ergens anders ziet en rent dan vol gas de verkeerde kant op of naar vreemde mensen. Zij kan gewoon niet meer los, dat gaat echt niet...Dus ze loopt aan de flex en dat gaat prima.
In huis reageert ze goed op overdreven hand gebaren...
Ik zou ook met een trilband proberen iets aan te leren...
Als zij los loopt, dan soms denkt ze dat ze mij ergens anders ziet en rent dan vol gas de verkeerde kant op of naar vreemde mensen. Zij kan gewoon niet meer los, dat gaat echt niet...Dus ze loopt aan de flex en dat gaat prima.
In huis reageert ze goed op overdreven hand gebaren...
Ik zou ook met een trilband proberen iets aan te leren...
dit hondje is altijd in de buurt,loopt ook los en is van jongs af aan gewend aan lichaamstaal,mijn andere honden ook,maar ja als ze dus op eigen houtje te ver lopen zou ik een tuigje met flexie lijn doen
-
Lil
Hier geluk leer mijn honden geregeld contact te maken. Dus die lopen niet door (nou ja die jonge met grote oren wel, puber ding). Ook alles behalve dement.
Pinkel is de laatste jaren van haar leven ook stokdoof geweest. Maar dat heeft best wel eens voor problemen gezorgd hoor. Ze is een keer afgedwaald (doordat ze ergens een goed meurend lijk van een haas had gevonden) en ik was haar heel erg kwijt. En roepen ho maar
. Ik zou een sleeplijn achter haar hangen als dat kan (knoopjes erin zodat je er op kunt gaan staan zonder dat het onder je voet wegglijd) of een stroombandje om hangen (en de trilstand gebruiken). En dan aanleren "trillen = op mij letten = geweldige beloningen". En dan ook niet aankomen met een lullig stukje gedroogd vlees
maar eerder met een stukje gebakken rundvlees of kip ofzo).
Joy is ook doof, maar op bekend terrein levert dit geen problemen op. Als ze la sprintjes trekt houdt ze Sam als leidraad, en als die wat te snel is, volgt ze zijn spoor, zodat ze altijd in de buurt blijft.
Bij boswandelingen of tijdens vakantie kan Sam soms enthousiast een rondje rennen door struiken of via zijpaadjes. Overigens niet om te jagen, hij blijft ook grotendeels in zicht.Hij komt altijd snel terug maar Joy kan hem dan echt niet bijhouden, en ook dan volgt ze zijn geurspoor, maar dan door nogal wild terrein. Nogal link vinden wij, dus als Sam heel erg jolig is op deze manier dan houden we hem aan de flex, en dan kan Joy los. En ook voor Sam is dit veiliger, vooral op vreemd terrein.
Bij boswandelingen of tijdens vakantie kan Sam soms enthousiast een rondje rennen door struiken of via zijpaadjes. Overigens niet om te jagen, hij blijft ook grotendeels in zicht.Hij komt altijd snel terug maar Joy kan hem dan echt niet bijhouden, en ook dan volgt ze zijn geurspoor, maar dan door nogal wild terrein. Nogal link vinden wij, dus als Sam heel erg jolig is op deze manier dan houden we hem aan de flex, en dan kan Joy los. En ook voor Sam is dit veiliger, vooral op vreemd terrein.
ik vind een trilband een geweldig idee. Oke zijn ze eenmaal doof en blind dan werkt het natuurlijk niet meer, maar dan zullen ze toch ook niet meer zover bij je vandaan rennen. Mijn grote honden zijn nog niet zo oud (nou ja, nog niet zo oud dat ze doof zijn) maar ik ga ze alvast trainen met een trilband.