bpwr.. Zweden en kosten

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: bpwr.. Zweden en kosten

orinake
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door orinake »

hamada schreef: Wij gaan meerdere keren per jaar naar Zweden. In de supermarkten is het prijsniveau, vooral in de zomer, vergelijkbaar met Nederland. In de winter is vooral fruit en groente duurder. Alcohol is inderdaad duur, maar daarvoor nemen we naar het huisje wat wijn en bier mee. De invoermogelijkheden bieden voldoende ruimte daarvoor.
Tussen de middag kun je eigenlijk overal goedkoop lunchen (dagens rät)
En inderdaad zijn er ICA en Lidl.
Vlees en vis vinden wij kwalitatief beter dan in Nederland, waardoor we idd erg veel BBQ-en.
Zweden is dus geen budgetland, maar vooral uitgaand van een paar weken verblijf zeker niet peperduur.
Met uitzondering van de reis erheen, dat vinden we toch altijd weer even slikken.
dat vonden wij ook even slikken.
Naast benzine waren we 150€ kwijt aan de bruggen enkele rit...
Normaal gingen we dit jaar zeker opnieuw gaan in juli, maar helaas moeten we daarvoor afhaken.
Maar aangezien ik onverwacht zwanger ben van een 4de kindje moeten we een andere auto kopen en zal een vakantie in het buitenland er niet in zitten vrees ik :s
Skyline
4-sterren
4-sterren

Bericht door Skyline »

Thnx voor de info

Alles zo'n beetje aan mijn ouders door gegeven

Gaan normaal 2 a 3x per jaar naar Zwitserland
Maar nu koop je 300 chf voor 302 euro (word iedere dag beetje meer)
Was in december nog 300chf voor 240 euro

Ze gaan ook met de auto en 2 hondjes mee
Zullen wel het een en ander weer zelf mee nemen
Hotel doen ze nooit, zal een huisje worden
orinake
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door orinake »

Skyline schreef: Thnx voor de info

Alles zo'n beetje aan mijn ouders door gegeven

Gaan normaal 2 a 3x per jaar naar Zwitserland
Maar nu koop je 300 chf voor 302 euro (word iedere dag beetje meer)
Was in december nog 300chf voor 240 euro

Ze gaan ook met de auto en 2 hondjes mee
Zullen wel het een en ander weer zelf mee nemen
Hotel doen ze nooit, zal een huisje worden
Let op dat ze hun vaccinatiboekjes (eventueel ook stamboom) bij hebben. En honden aangeven aan de grens. Gewoon binnen gaan in gebouw, rode telefoon opnemen, honden aangeven (je moet de chipnummers doorgeven) als je pech hebt dan word er uitgebreid gecontroleerd... Als je hebt zoals wij houd het op bij de  chipnummers doorgeven en mag je vertrekken.

Als ze met de gewone wagen gaan dan vallen de bruggen best mee van prijs. Maar als de aanhanger zou mee moeten zit je in een duurdere klasse (zoals wij dus hadden)
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

De laatste keer ging ik met twee honden over de brug/tunnel. Aan de zweedse kant stonden 2 douaniers alle auto's door te zwaaien. Maar ik wou liever mijn honden netjes aanmelden. Raampje open en roepen:We hebben twee honden bij ons. En naar achteren naar de benches wijzend. Heeft U de paspoorten bij U? Jazeker, en ik wil al naar mijn tas grijpen. Zegt hij oke rij maar door. Dank U wel! Dat ging vroeger wel anders toen er nog getiterd moest worden en zo.
Ja wij hebben er ook een catavan achter hangen, dat maakt een ander prijskaartje uiteraard.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Overigens ben ik in het verleden, toen er nog getiterd moest worden, met één hond naar zweden gereisd. We gingen toen met de boot en kwamen in Malmö aan land. Daar werd je een parkeerplaats opgedirigeerd met een 2 meter hoog hek erom heen met om de paar meter een bordje dat de hond niet uit de auto mocht. Je voelde je net een crimineel. Met een pakket formulieren werd ik naar een achteraf gelegen kantoortje gestuurd waar een norse beambte zonder ook maar één woord te zeggen mijn papieren aannam, er door bladerde, er eentje uitnam en er een stempeltje opzette en in zijn bakje legde, en de rest terugschoof, nog steeds zonder een woord. Mogen we doorreizen? Waarop hij ja knikte, maar niks zei. Terug naar de auto.. Ik stond perplex. Ik had wel  een totaal andere hond in de auto kunnen hebben, ik had wel 10 honden in de auto kunnen hebben. Niemand die daar naar gekeken had.
Maar, verder is Zweden een fantastisch land!  :biggrin2:
orinake
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door orinake »

pike schreef: De laatste keer ging ik met twee honden over de brug/tunnel. Aan de zweedse kant stonden 2 douaniers alle auto's door te zwaaien. Maar ik wou liever mijn honden netjes aanmelden. Raampje open en roepen:We hebben twee honden bij ons. En naar achteren naar de benches wijzend. Heeft U de paspoorten bij U? Jazeker, en ik wil al naar mijn tas grijpen. Zegt hij oke rij maar door. Dank U wel! Dat ging vroeger wel anders toen er nog getiterd moest worden en zo.
Ja wij hebben er ook een catavan achter hangen, dat maakt een ander prijskaartje uiteraard.
jullie zijn nog duurder af denk ik. Wij hadden een aanhanger bij voor 4 honden :)
Maar ja dan val je zowiso buiten de 6m die je mag hebben denk ik om in de goedkope klasse te vallen.
Wij hebben niet eens iemand gezien aan de grens.
hamada
5-sterren
5-sterren

Bericht door hamada »

Wij zijn ook wel eens met de honden met de boot Travemunde Malmö gegaan. Mooie hut, goed hondentoilet en zeker (toen) concurerend met de weg door Denemarken. Het is een vrachtovertocht en daardoor relatief goedkoop voor auto's.
En soms heeft Stenaline een relatief goedkope aanbieding. Wel met honden de Scandinavica nemen en niet de Germanica. De Germanica heeft een te klein en stinkend hondentoilet,, de Scandinavica een honden wandeldek met hondentoilet, veel beter. Joy weigert te plassen op de Germanica :Flush:, Sam tilt overal zijn poot op.
**Jillaroo**
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door **Jillaroo** »

Afgelopen jaar naar Zweden gereden voor een dekking, Twee honden achterin. Kom ik over de brug, zie ik helemaal niemand, dus ben ik gewoon door gereden. Huisje rechts over de brug hoorde ik pas toen ik lang en breed terug was in Nederland. Op de terugweg wel controle gehad, maar alleen moeten blazen en hij wilde zien hoe de honden erbij zaten. deur open en oke rij maar door. Geen paspoort van mij, mijn moeder en of de honden laten zien.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Wij zijn gestopt met onze pogingen de dieren bij de grens aan melden. Als je steeds alleen de schoonmaakster aantreft, die natuurlijk nergens iets van afweet... ::) Eén keer zijn we na het oversteken van de brug aangehouden en moesten we de paspoorten laten zien; toen hadden ze waarschijnlijk gezien dat de katten op schoot lagen. Maar goed, alle papieren en inentingen zijn altijd in orde, dus dat was zo gepiept, die controle.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Anne in Duitsland schreef: Wij zijn gestopt met onze pogingen de dieren bij de grens aan melden. Als je steeds alleen de schoonmaakster aantreft, die natuurlijk nergens iets van afweet... ::) Eén keer zijn we na het oversteken van de brug aangehouden en moesten we de paspoorten laten zien; toen hadden ze waarschijnlijk gezien dat de katten op schoot lagen. Maar goed, alle papieren en inentingen zijn altijd in orde, dus dat was zo gepiept, die controle.
Puur uit nieuwsgierigheid, hoe gaat zo'n controle? Moeten ze ook iets met de hond of is het alleen papierwerk checken? En als ze de chip willen lezen, is er enige kans dat je zelf de chiplezer mag bedienen, of willen ze dat per see zelf doen?
hamada
5-sterren
5-sterren

Bericht door hamada »

Hier de zelfde ervaring als Anne in D. Bij de bruggen nooit iemand kunnen vinden in het gebouw op een keer na. Ze kijken dan in het paspoort en dat is het. Geen controle van de honden zelf.
1x werden we staande gehouden, douanier zag honden maar vroeg alleen waar we heen gingen.
Verder zorgen wij ook altijd dat rabiesenting oke is, en voor de zekerheid dat we milbemax en natuurlijk paspoort bij ons hebben.
En een tas vol zelfhulpmiddeltjes (finidiar, zilverwater, honingzalf, okugest, vaste medicatie, probiotica, etc). Je betaalt goud geld voor een simpel dierenartsbezoek. :-X
Kvv is van goede kwaliteit, dus dat scheelt weer
MarijeEnBoomer
5-sterren
5-sterren

Bericht door MarijeEnBoomer »

Kaela schreef: Puur uit nieuwsgierigheid, hoe gaat zo'n controle? Moeten ze ook iets met de hond of is het alleen papierwerk checken? En als ze de chip willen lezen, is er enige kans dat je zelf de chiplezer mag bedienen, of willen ze dat per see zelf doen?
Naar Engeland toe moet je het zelf doen!
In Zweden heb ik geen controle gehad.
Lil

Bericht door Lil »

Kaela schreef: Puur uit nieuwsgierigheid, hoe gaat zo'n controle? Moeten ze ook iets met de hond of is het alleen papierwerk checken? En als ze de chip willen lezen, is er enige kans dat je zelf de chiplezer mag bedienen, of willen ze dat per see zelf doen?
In De moest meneer zelf doen. Denk dat het van de ambtenaar afhangt.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

MarijeEnBoomer schreef: Naar Engeland toe moet je het zelf doen!
In Zweden heb ik geen controle gehad.
Hier idem, 2x een vriendelijk zwaaiende meneer bij de slagbomen en gewoon doortuffen.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Die keer dat we gecontroleerd werden, wilde de man alleen de paspoorten zien. Ik heb altijd zelf een chiplezertje bij me, maar heb dat nog nooit nodig gehad aan de grens, weet dus niet of je dat zelf mag doen.

Plaats reactie