lammertijd

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: lammertijd

Wendi
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Wendi »

[quote="Anne in Duitsland"]
Dit doet mij denken aan een Fins woord voor jagen, pyytää, wat tegelijkertijd ook 'verzoeken, vragen' betekent. De betekenissen zijn etymologisch met elkaar verbonden doordat jagers het wild (of de vis) van oudsher 'verzochten' zich te laten vangen. Zo van: 'Mag ik jou vangen, opdat ik te eten heb en dus kan overleven?' Ik vind dat zo'n mooie gedachte, zo vol respect, zo anders dan: ik schiet jou dood because I can.

En nee, ik vind je geen freak. :biggrin2: Ik moet eendagskuikens ook altijd even aaien over hun onvolgroeide veertjes, even zeggen dat ik het rot voor ze vind dat ze maar zo kort mochten leven.  ::) Ik zou me kunnen voorstellen dat ik met zo'n lammetje ook even moet babbelen. ;D
[/quote]

Heel mooi! Respect voor het dier, dat is waar het om draait. En natuurlijk bedank je het dier!
corina
2-sterren
2-sterren

Bericht door corina »

Vanmiddag even de schapenhouder opgezocht en gesproken naar aanleiding van een aantal vragen/opmerkingen van jullie.
De schapenboer heeft ongeveer 750 schapen waarvan er ongeveer 450 ieder jaar drachtig zijn.

Soms is een lammetje al dood bij de geboorte.

Soms gaat een lammetje na  3 of 4 dagen dood.Dat komt dan het vaakst voor bij drie of zelfs vierlingen en dan komt het wel eens voor dat een lammetje gewoon in de verdrukking komt omdat het moeder schaap  op het lammetje gaat liggen.

Over de verf die gebruikt wordt om een dier te nummeren zei hij dat het de laatste jaren veel milieu vriendelijker is dan vroeger.
Want na een paar flinke regenbuien verdwijnt de verf of het ook giftig is wist hij niet.

Na een vijf/zes dagen wordt een lam ingeënt met Penicilline/antibioticum en dan geeft hij ze niet meer aan ons.
Bovendien krijgt een lam naast de inenting meteen twee oormerken en als een lammetje dan doodgaat moet de boer 1 oor met oormerk afsnijden en opsturen naar een of ander bureau.
Vervolgens wordt het lam dan opgehaald door Rendac.
Envie
5-sterren
5-sterren

Bericht door Envie »

[quote="Lazy Garfield"]
Gadverdegatver!! Zou ik niet kunnen.
Blij dat ik klein hondje heb. :D
[/quote]

Bèèèèèh  :o 
ChantalKrijn
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door ChantalKrijn »

Gaat mij ook niet te ver, dit. Tyke eet ze ook weleens van een boer uit de buurt. Ik haal dan wel de maag en darmen eruit, want die vindt hij jakkiebah.
Dat is het enige waar ik de eerste keer even bij moest slikken, zo'n perfect net dood lammetje 'opereren'  :)

Maar Tyke viert echt een groot feest als hij er eentje krijgt! Hij eet hem in 2/3 dagen op, incl vacht
Rean
1-ster
1-ster

Bericht door Rean »

Wauw wat mooi om te zien!
Ik weet niet of ik het zou kunnen haha

Lief dat de boer je nog even uitleg wilde geven en fijn dat je het hier nog deelt.
mightywil
2-sterren
2-sterren

Bericht door mightywil »

Mooi om te zien dat er niets verspild wordt, als ik de kans zou krijgen zou ik het ook doen.
Het aangereden wild wat ik opraap gaat ook naar de honden.
Er is er maar 1 die het helemaal met vacht eet, een ander begint nu ook vacht te eten.

Afbeelding

Plaats reactie