Bone broth / bouillon

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Bone broth / bouillon

winni
4-sterren
4-sterren

Bericht door winni »

Ik had precies hetzelfde idee vanmiddag. Het zit nu 7 uur in de snelkookpan. Ik ga 'm straks uitzetten. Ben ook zeer benieuwd!
Ik wil het eigenlijk in de kong doen. Die liggen al jaren ongebruikt in de kast omdat ik het een beetje 'pesterij' vind met die kleine gaatjes....
Maar misschien lukt het wel helemaal niet. Dat het er helemaal niet uitkomt maar erin blijft plakken....We zullen zien.
winni
4-sterren
4-sterren

Bericht door winni »

Na 8 uur snelkookpan is het nog dun ??? Wordt het pas dik in de koelkast?
Laura2004
5-sterren
5-sterren

Bericht door Laura2004 »

Ja, het wordt pas gelatine als het afkoelt lijkt mij. Ik heb het in een gewone pan gemaakt en vannacht uitgezet, net weer op het vuur gezet. Ik wil het 24 uur koken.
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Bericht door Annemarie Rijnveld »

Zolang het vocht warm is, blijft het water...het wordt gelatine als het is afgekoeld..niet altijd lukt het goed en wordt het gelatine, hangt ook af van de botten die worden gebruikt: ribben en botten waaraan kraakbeen zit geven veel gelatine, en varkenspootjes zijn helemaal ideaal...
Laura2004
5-sterren
5-sterren

Bericht door Laura2004 »

Ik heb een varkenspoot gebruikt, kippenpoten en ribben.  Ik wil het gewoon dagelijks bij het eten geven
Ruisje
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ruisje »

Annemarie Rijnveld schreef: Zolang het vocht warm is, blijft het water...het wordt gelatine als het is afgekoeld..niet altijd lukt het goed en wordt het gelatine, hangt ook af van de botten die worden gebruikt: ribben en botten waaraan kraakbeen zit geven veel gelatine, en varkenspootjes zijn helemaal ideaal...
Gewoon varkenspootjes als in de erwtensoep? Zijn die niet veel te vet ???

off topic: ik krijg trek in erwtensoep. ;)
Laura2004
5-sterren
5-sterren

Bericht door Laura2004 »

Ruisje schreef: Gewoon varkenspootjes als in de erwtensoep? Zijn die niet veel te vet ???

off topic: ik krijg trek in erwtensoep. ;)
Als de  bouillon afgekoeld is drijft het vet en dan kan je het er zo uitscheppen.
winni
4-sterren
4-sterren

Bericht door winni »

Oké, dank jullie wel. Dan ben ik nog steeds benieuwd ;)
Ruisje
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ruisje »

Laura2004 schreef: Als de  bouillon afgekoeld is drijft het vet en dan kan je het er zo uitscheppen.
Ja, da's waar. :) Maar je gebruikt dan diezelfde als de erwtensoep varkenspootjes?
Laura2004
5-sterren
5-sterren

Bericht door Laura2004 »

Ruisje schreef: Ja, da's waar. :) Maar je gebruikt dan diezelfde als de erwtensoep varkenspootjes?
Ja.
Laura2004
5-sterren
5-sterren

Bericht door Laura2004 »

Ik had trouwens volgens mij meer het gewricht van de poot, de elleboog, heet hier codillo.

En voor de erwtensoep kocht ik volgens mij meer de onderkant van de varkenspootjes, dus wat bij mensen de onderarm heet. Maar het lijkt mij niet echt belangrijk wel deel van de poot het is, want het gaat uiteindelijk om het bot. Daarnaast heb ik er ook varkensribbetjes in gedaan, die deed ik ook altijd in de erwtensoep.

Nu krijg ik ook trek in erwtensoep, maar je hebt hier geen rookworst  >:(
Ruisje
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ruisje »

Laura2004 schreef: Ik had trouwens volgens mij meer het gewricht van de poot, de elleboog, heet hier codillo.

En voor de erwtensoep kocht ik volgens mij meer de onderkant van de varkenspootjes, dus wat bij mensen de onderarm heet. Maar het lijkt mij niet echt belangrijk wel deel van de poot het is, want het gaat uiteindelijk om het bot. Daarnaast heb ik er ook varkensribbetjes in gedaan, die deed ik ook altijd in de erwtensoep.

Nu krijg ik ook trek in erwtensoep, maar je hebt hier geen rookworst  >:(
Hier heeft de slager altijd varkensknietjes met zwoerd voor de erwtensoep. Dat is dus ook met gewricht. Oja, en ribbetjes zal hij ook wel hebben.

Erwtensoep maak ik altijd zonder rookworst. Die worst verpest de soep. ;)
Laura2004
5-sterren
5-sterren

Bericht door Laura2004 »

Ruisje schreef: Hier heeft de slager altijd varkensknietjes met zwoerd voor de erwtensoep. Dat is dus ook met gewricht. Oja, en ribbetjes zal hij ook wel hebben.

Erwtensoep maak ik altijd zonder rookworst. Die worst verpest de soep. ;)
Dat is dan hetzelfde ja  ;)

Ik vond de biologische rookworst die ik bij de slager kocht anders erg lekker  :dribble: En roggebrood met katenspek. Ik moet snel weer een keer naar NL
Laura2004
5-sterren
5-sterren

Bericht door Laura2004 »

Bij mij is de bone broth goed gelukt overigens. Goed gelatine-achtig. Ik denk dat Tequila het wel gaat waarderen[emoji4]
Ik heb al het vet eruit geschept.
Wodans avonturen
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door Wodans avonturen »

Geven jullie het alleen aan de hond of drinken jullie het zelf ook? Ik vermoed dat het een grotere toegevoegde waarde voor mensen heeft, omdat barfhonden al veel kraakbeen en calcium binnen krijgen  :D

Plaats reactie