Gemiste kans rasvereniging?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Gemiste kans rasvereniging?

Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Nou ja, dit is mijn probleem: aanmelden betekend dus simpelweg cursus volgen. Waar haal ik in vredesnaam de tijd vandaan. Dat gaat me serieus niet lukken voor november van dit jaar. Dan kan je zeggen je hebt toch ook de tijd om een nestje te fokken? Ja dat is waar maar dat is thuis en dus te combineren met het dekseizoen van de hensgten, geboortes van de veulens en mijn zoontje. En dan werk ik ook nog. Een cursus volgen in Barneveld wordt het niet. Niet voor 1 oktober iig, dan pas is het rustig met de paarden. LOI is thuisstudie maar vraagt maar liefst 7 weken stage + 3 praktijkdagen. Nou dat betekend dat ik 2 maanden verlof op mijn werk moet nemen oid. (Wat niet kan.) Twee maanden geen inkomen kan ook niet. Dan krijg ik ook geen kinderopvangtoeslag meer. Dag creche kost zonder teruggave 336 Euro. Ik maak daar 1 dag gebruik van nu maar als ik fulltime stage moet lopen zou hij 3 dagen moeten is 1008 Euro. En dat voor 2 maanden. Terwijl ik geen inkomen heb. Sorry maar dat kan echt niet. En laten we eerlijk zijn. Het nestje van Lizzy heeft me geld gekost vorig jaar. Saartje zal er hopelijk 5 krijgen waarvan ik er 1 houd en dekgeld was ook pupprijs. Ja, waar gaat dit dan over jongens? Dit staat toch voor een hobbyfokker totaal niet in verhouding? Ik zou het bijna om willen draaien, ze duwen je met deze regeltjes in zo'n pakket dat je bijna professioneel moet gaan fokken om het financieel nog leuk te houden! Nou daar pas ik voor.
Dus ja, ik snap dat het moet, maar een UBN aanvragen is eigenlijk een serieus probleem.  :-\ Ik denk dan zelf aan eind dit jaar de cursus starten en dan dus pas aanvragen als ik de cursus gehaald heb. Tot die tijd het risico nemen dan maar.
Het HKI biedt de cursus trouwens niet aan, alleen LOI en Barneveld.
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Bovenstaande had ik geschreven voor ik de reactie van Erna had gelezen.
Ik vind dat een hele goede.
Ik ga gewoon alle kosten van dit nestje in Excel bijhouden.
En dan gaat het me geld kosten hoor, geen probleem  8).
Belastingtechnisch moet je ook alle investeringen voor het bedrijf bijhouden en dat begint al met de aanschaf van de hond. Toch?
Extra kosten van voer in de dracht, tijdens de zoogperiode. Investeringen in materiaal. Dergelijke zaken moet je dan verdelen over je al je nestjes maar wie zegt wat mijn toekomstplannen zijn. Technisch gezien kan je dan dus ook je kosten voor het bouwen van de website enz. op zo'n balans zetten neem ik aan? Ik ga het eens aan mijn vriendin vragen, zij is belastingconsulente en heeft een eigen administratiekantoor.
Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

Kosten bij houden is natuurlijk altijd een goede zaak (heb ik ook nauwelijks gedaan hoor). Maar ik denk echt dat de soep niet zo heet gegeten als opgediend wordt. Ik heb zo ongeveer alles over dit onderwerp op internet gelezen en baseer daar mijn gevoel en mening op. Maar dat moet natuurlijk ieder voor zich gaan doen.
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Het aanvragen is voor nu echt een no-go voor mij. Ik kan niet aan de gestelde verplichtingen voldoen, erg simpel. Maar als ik toch voor de zekerheid die administratie achter de hand kant houden vind ik dat toch wel een fijn gevoel geloof ik. Dus erg bedankt voor het idee!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ja, daar heb je een punt. Als je nu aanvraagt: ben je de sigaar. En die cursussen met stage.... :-X
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

LOI had blijkbaar een verkorte cursus maar die is niet meer beschikbaar  :-\. Eind februari begin maart komt er pas een informatiebijeenkomst voor de fokkers vanuit de Raad, aldus Raadar. Ik mag aannemen dat er dan ook iets meer bekend is over de opleidingen, centra etc. Als alle fokkers in Nederland nu die cursus willen gaan doen via de LOI of Barneveld, dat wordt ook een enorm probleem, die capaciteit is er never nooit niet. Lijkt me.
Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

Voor zover ik het nu kan zien praten we feitelijk over een aantal verschillende zaken.

1. de wetgeving zoals ik die een paar berichtjes terug heb neergezet: "Artikel 3.6. Verbod en uitzondering voor niet-bedrijfsmatig handelen
1.Het is verboden gezelschapsdieren te verkopen, ten verkoop in voorraad te houden, af te leveren, te houden ten behoeve van opvang, of te fokken ten behoeve van de verkoop of aflevering van nakomelingen, tenzij daarbij wordt voldaan aan deze paragraaf.
2.Deze paragraaf is niet van toepassing indien degene onder wiens verantwoordelijkheid gezelschapsdieren worden verkocht, ten verkoop in voorraad worden gehouden, afgeleverd, gehouden ten behoeve van opvang, of gefokt ten behoeve van de verkoop of aflevering van nakomelingen, aannemelijk maakt dat er bij de uitoefening van die activiteiten geen sprake is van bedrijfsmatig handelen.

In deze wet staat niets over bepaalde indicaties waardoor je als bedrijfsmatig gezien kunt worden zoals b.v. het verkopen aan anderen dan familie of vrienden.

2. Het besluit houders voor dieren. Daar staan die indicaties wel in maar dit besluit is voor het bedrijfsmatig houden van dieren. Als je vindt dat je bedrijfsmatig bezig bent dan zul je een UBN nummer aan moeten vragen.

In mijn optiek is het dan zo dat wanneer je vindt dat je niet bedrijfsmatig bezig bent met fokken je je aan de wet zult moeten houden en niets van doen hebt met het besluit houders van dieren. En dus geen UBN nummer hoeft aan te vragen.  Een van de manieren om aannemelijk te maken dat je niet bedrijfsmatig bezig bent is om een gedegen administratie bij te houden zodat je ook daadwerkelijk kunt aantonen wat het allemaal kost.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Die administratie vind ik eigenlijk een dubbele...als je het puur hobbymatig doet dan dus.
Als mijn hobby breien is hou ik ook niet bij hoeveel de breipennen me kosten en hoeveel ik aan wol uitgeef.
Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

Martine-Tom schreef: Die administratie vind ik eigenlijk een dubbele...als je het puur hobbymatig doet dan dus.
Als mijn hobby breien is hou ik ook niet bij hoeveel de breipennen me kosten en hoeveel ik aan wol uitgeef.
Er staat ook niet in de wet dat je een administratie bij MOET houden. Ik zeg alleen dat een administratie bijhouden ervoor kan zorgen dat je aannemelijk kunt maken dat je NIET bedrijfsmatig bezig bent. Als je het op een andere manier kunt aantonen is dat ook prima. Het maakt mij niet uit hoe je het doet.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Martine-Tom schreef: Die administratie vind ik eigenlijk een dubbele...als je het puur hobbymatig doet dan dus.
Klopt, maar als ik een abbo op de sportschool heb, daarnaast een paard heb wat geld kost, en aan het twijfelen ben of ik op turnen wil, ga ik ook de kosten opschrijven om te kijken of ik het nog kan bekostigen...

En hoeveel rekensommetjes staan hier wel niet op BP over want ons barfmenu kost?
Martine-Tom

eelke schreef: Klopt, maar als ik een abbo op de sportschool heb, daarnaast een paard heb wat geld kost, en aan het twijfelen ben of ik op turnen wil, ga ik ook de kosten opschrijven om te kijken of ik het nog kan bekostigen...

En hoeveel rekensommetjes staan hier wel niet op BP over want ons barfmenu kost?
Klopt, daarom vind ik hem ook dubbel, mijn gevoel zegt ergens ook wel dat als ze zouden controleren en ik leg een administratie op tafel waar een bedrijf jalours op zou zijn dat dat ook weer raar overkomt als ik zeg dat het puur een hobby is.
Gelukkig heb ik er niks mee te maken hoor, ik fok niet en vang geen honden op, maar ik vind het wel apart dat er zoveel grijs gebied lijkt te zijn.
Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

Martine-Tom schreef: Klopt, daarom vind ik hem ook dubbel, mijn gevoel zegt ergens ook wel dat als ze zouden controleren en ik leg een administratie op tafel waar een bedrijf jalours op zou zijn dat dat ook weer raar overkomt als ik zeg dat het puur een hobby is.
Hoezo. Als daarmee wordt aangetoond dat het hobbymatig is maakt het toch niet uit dat het er prima uitziet. Het gaat om het eindresultaat. En daarbij komt dat het echt niet zo´n grote en uitgebreide administratie zal zijn hoor. De meeste fokkers kunnen dat zo uittekenen op papier.
Martine-Tom

Erna schreef: Hoezo. Als daarmee wordt aangetoond dat het hobbymatig is maakt het toch niet uit dat het er prima uitziet. Het gaat om het eindresultaat. En daarbij komt dat het echt niet zo´n grote en uitgebreide administratie zal zijn hoor. De meeste fokkers kunnen dat zo uittekenen op papier.
Dat denk ik ook hoor :)

Ben gewoon benieuwd dat als ze dit gaan handhaven en controleren, hoe ze dat dan gaan doen en wat wel en niet bedrijfsmatig gezien gaat worden (al heb ik zomaar het idee dat ze dat zelf nog niet eens weten ;))
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

En daarbij... Een hobbyfokker heeft al een hele administratie bij te houden he? Een financiele administratie is daar dan een extra onderdeel van voor mij. Ik heb een plank vol met mappen. Iedere hond heeft een eigen map met show uitslagen, gezondheidsuitslagen, werkcertificaten, het paspoort enz. Voor de kennel heb ik alle documentatie van het eerdere nestje bewaard (contacten met pupkopers, uitslagen van de gebruikte reu, alle lijsten qua groei van de pups, noem maar op). Je bent verplicht om je lidmaatschapsbewijs van de rasverenigingen te bewaren en te overleggen aan de chipper. Zo kunnen we wel even door gaan.
Collegafokker heeft trouwens vorige week aan de chipper de stambomen en paspoorten van alle honden in huis moeten laten zien. Nieuw?  ???
Enzepens
2-sterren
2-sterren

Bericht door Enzepens »

Jantina schreef:
Collegafokker heeft trouwens vorige week aan de chipper de stambomen en paspoorten van alle honden in huis moeten laten zien. Nieuw? ???
Ik denk dat dat de locatiecontrole was, heb ik ook gehad bij mijn nest in januari vorig jaar.

Plaats reactie