Discussie op de donderdag

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Discussie op de donderdag

Elf
5-sterren
5-sterren

Bericht door Elf »

Lizzy schreef: Wat natuurlijk bij de Labradoodle ook niet heeft geholpen zijn de uiterst curieuze strenge regels omtrent het castreren van de hondjes met 8 weken :-X. Daarmee jaag je de mensen wel bij je weg, denk ik. Daar springen mensen op in die honden gaan fokken zonder deze uiterst merkwaardige regels. Daar gaan dan weer mensen naar toe die dit leuke honden vinden maar ook geen 8 weken oude castraat willen.
Ik denk dat dit een van de redenen is dat het volledig uit de hand loopt... Helaas. Als ik heel eerlijk ben zou ik op dit moment niet weten bij welke fokker ik een doodle zou willen kopen. Zo veel verschil in karakter, uiterlijk, type hond en uiteraard ook in 'castratiebeleid'. Toen wij 10 jaar geleden onze 1e hond kochten wist ik niet beter (ik ben ook niet uit op een wel/niet castreren-discussie  ;)). We hebben 2 fantastische honden. Lief, gezond, prachtig (voor de liefhebber  :biggrin2:). Maar op dit moment een pup kopen.... ik weet het niet... :-\
Els&Flow
5-sterren
5-sterren

Bericht door Els&Flow »

Brindle komt zelden voor dus om.op deze schaal brindle te gaan fokken moet je wel gaan kruisen. Waarmee kan vanalles zijn.

Silver zelfde verhaal. ALS het al een kleurfout zou zijn geweest hebben ze dat wel op zeer grote schaal voor elkaar gekregen, zeker in de usa is er een grote populatie Silver. dat ze worden gekruist met Weims is veel logischer.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Els&Flow schreef: Brindle komt zelden voor dus om.op deze schaal brindle te gaan fokken moet je wel gaan kruisen. Waarmee kan vanalles zijn.

Silver zelfde verhaal. ALS het al een kleurfout zou zijn geweest hebben ze dat wel op zeer grote schaal voor elkaar gekregen, zeker in de usa is er een grote populatie Silver. dat ze worden gekruist met Weims is veel logischer.
Eigenlijk ook curieus, dat ze kruisingen fokken maar daar niet eens eerlijk voor uit durven komen :-\
Els&Flow
5-sterren
5-sterren

Bericht door Els&Flow »

Lizzy schreef: Eigenlijk ook curieus, dat ze kruisingen fokken maar daar niet eens eerlijk voor uit durven komen :-\
Ja... een hele enge ontwikkeling.  :-X
Extreme
5-sterren
5-sterren

Bericht door Extreme »

Els&Flow schreef: Brindle komt zelden voor dus om.op deze schaal brindle te gaan fokken moet je wel gaan kruisen. Waarmee kan vanalles zijn.

@ Els even een vraagje, je schrijft dat coral een brindle variant is, maar ik dacht dat het om de donkergrijze lab ging, de silver de licht grijze en de coral de donker grijze, heb er geen brindle ingezien eerlijk gezegd

Wat ik me afvraag: wanneer is een kruising een kruising of wanneer word een kruising een ras? Staat misschien stom geschreven , maar weer als voorbeeld mijn geliefd ras de labrador, ooit begonnen met 1 kleur(pfff net op zoek gegaan naar het stuk erover, maar nog niet kunnen vinden), nu lopen er 3 erkende kleuren rond.
Wellicht is de lab gekruist met een weim en heb je de silverlab, imo een kruising, een bastaard, maar ergens word er een switch gemaakt door iemand en word er een bastaard een erkend ras, zie bv de labradoodle, in mijn ogen nog steeds de bastaard die ontstaan is door een nestje lab x poedel.
Waar is de grens, ras...... kruising, is de grens geld? Natuurlijk zijn er de broodfokkers die geld ruiken en zo veel verdienen aan iets nieuws, maar hoelang zal het duren voordat bv silver een erkende kleur is bij de labs? Als er maar genoeg rondlopen? Als er geld geschoven gaat worden naar mensen die hier over gaan? Als....??
Els&Flow
5-sterren
5-sterren

Bericht door Els&Flow »

Ik heb me laten verellen dat dat die brindle variant is.. maar kan ook prima de donker grijze zijn hoor. Er zijn nu zoveel van dit soort  " kleurfoutjes".

Ik kan nu geen links kopiëren, maar Google eens op say no to Silver labradors.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Dat is ook zo hoor, Extreme, alle rassen van vandaag de dag zijn ook niet zomaar uit de lucht komen vallen. Dat is allemaal een creatie van de mens. Kruisingen van alles en nog wat. De Beagle is volgens mij ontstaan uit de Harrier/foxhound en Basset Hound. Nou ja, en vroeger was een Labradoodle een kruising Lab x Poedel. Maar goed, ook al bestaat dat ras al 25 jaar, het is nog steeds niet erkent door de FCI.

En waarom de Barbet wel erkent is en de Labradoodle niet is mij niet duidelijk. Ik weet niet wat de regels zijn omtrent "wanneer wordt een nieuw gecreëerd ras erkent".
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Lizzy schreef: Eigenlijk ook curieus, dat ze kruisingen fokken maar daar niet eens eerlijk voor uit durven komen :-\
Omdat raszuiver nou eenmaal het grote heilige huis is.  Een zilveren raszuiver lab zal een hoop geld kosten, vertel je dat het eigenlijk verkomen is door er een weim bij te zetten, dan is het al snel "bastaard" met een vies gezicht.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Lizzy schreef: Dat is ook zo hoor, Extreme, alle rassen van vandaag de dag zijn ook niet zomaar uit de lucht komen vallen. Dat is allemaal een creatie van de mens. Kruisingen van alles en nog wat. De Beagle is volgens mij ontstaan uit de Harrier/foxhound en Basset Hound. Nou ja, en vroeger was een Labradoodle een kruising Lab x Poedel. Maar goed, ook al bestaat dat ras al 25 jaar, het is nog steeds niet erkent door de FCI.

En waarom de Barbet wel erkent is en de Labradoodle niet is mij niet duidelijk. Ik weet niet wat de regels zijn omtrent "wanneer wordt een nieuw gecreëerd ras erkent".
iK dacht dat dat ermee te maken had dat je niet doodle x doodle kan fokken, dat je altijd een lab x poedel moet doen om aan een doodle te komen.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

ras verbeteren? Wat houdt dat in? Genoeg fokkers die het roepen, maar wat houdt het in? Heb het idee bij velen achter bordje 1 staan op show, wat natuurlijk geen ene*piep* zegt over rasverbetering. Kijk maar wat er met veel rassen is gebeurd.
Ik zie het ook bij de newf gebeuren, ik zie steeds meer gescheurde kniebanden, ook PL. Maar dat is allemaal de schuld van de eigenaren. Maar hoe kan het dan dat het vaker in een nest voorkomt? Oke meerdere knullige eigenaren dan maar? Ook zie ik de huidige generaties minder oud worden, ook steeds meer kanker. Maar dat is natuurlijk niet waar.

Ik geloof niet in ras verbeteren, je hebt fokkers die willen vermeerderen, je hebt er die vooraan willen staan, je hebt er die het gewoon voor de leuk doen, genoeg die met goede bedoelingen fokken. Maar ook velen dat wanneer je problemen krijgt met je rashond de deur voor je neus wordt dichtgesmeten.

Ik zie dus niet deirect probleem met kruisingen fokken, oo dat mag niet! Waarom niet? Alle rassen zijn ooit voordat ze opgenomen werden in dat boekkie ooit ontstaan. Alleen toen dacht men anders na over "verbetering", meer wat is nuttig en heeft geen problemen.
Persoonlijk vind ik bijv. de labradoodle een heel leuke hond, heb er al meerdere meegemaakt. Wat ik wel een probleem vind is, hoe er gefokt wordt dmv vroegcastratie etc.

Trouwens bij de newf komen ook zilverkleurige voor, met name in amerika. Helaas zitten er aan die kleur meer nadelen dan alleen een "fout"kleurtj welke in de USA trowuens wel erkend is.
Hier in NL bijv. zijn ook een aantal black and tan newfs te vinden, nu ook op dit moment, in sommige lijnen zit het ver terug en soms komt het de kop opsteken. Zo een hond is er niet ongezonder of minder newf door. En laten we nou eerlijk zeggen een pupkoper wil meestal een leuk exemplaar met het gewenste karater en vooral een gezond exemplaar toch? Hoeft geen verbeterde versie te zijn, maar een versie waarvan je lekker kunt genieten als eigenaar.
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

O Lizzy, meen je dat, dat je die Silverlab mooi vindt? Ik vond er echt niks aan... een lab kop met een spitse weim snuit, gekke vachtlengte, een weim met gedrongen lablijfje... nee ik vond het een vreemde hond om te zien...
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

O wacht even. Ik zie nu op Google de Silver labs. Die waar ik het over had moet dan lab x langharige weimaraner geweest zijn....
Annett
3-sterren
3-sterren

Bericht door Annett »

In het kader van deze discussie is deze film wel interessant. Het gaat over rassenverbetering en over het inkruisen van een echt totaal ander ras: een Ierse Wolfhondlijn waarin een Alaskan Malamute ingekruisd wordt, een Boxerlijn waarin een Corgi ingekruisd wordt en een Griffonlijn waarin een Australian Terrier ingekruisd wordt. Het is trouwens gemaakt door een Nederlandse Griffonfokker die hier dus mee bezig is. Mijn wenkbrauwen zaten skyhigh toen ik erover hoorde maar sinds ik de film gezien heb vind ik het ineens niet meer zo'n rare gedachte.

Het is een engelstalige film van 24 minuten, maar zeer de moeite waard! Nadeel is wel dat de film niet te zien is op een tablet of telefoon.

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Annett schreef: In het kader van deze discussie is deze film wel interessant. Het gaat over rassenverbetering en over het inkruisen van een echt totaal ander ras: een Ierse Wolfhondlijn waarin een Alaskan Malamute ingekruisd wordt, een Boxerlijn waarin een Corgi ingekruisd wordt en een Griffonlijn waarin een Australian Terrier ingekruisd wordt. Het is trouwens gemaakt door een Nederlandse Griffonfokker die hier dus mee bezig is. Mijn wenkbrauwen zaten skyhigh toen ik erover hoorde maar sinds ik de film gezien heb vind ik het ineens niet meer zo'n rare gedachte.

Het is een engelstalige film van 24 minuten, maar zeer de moeite waard! Nadeel is wel dat de film niet te zien is op een tablet of telefoon.

Kennelijk valt het wel mee, qua interessant: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2994286
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Angelique schreef: Omdat raszuiver nou eenmaal het grote heilige huis is.  Een zilveren raszuiver lab zal een hoop geld kosten, vertel je dat het eigenlijk verkomen is door er een weim bij te zetten, dan is het al snel "bastaard" met een vies gezicht.
Ja, hoewel niet-rashond natuurlijk heel hip is!

Plaats reactie