Discussie op de donderdag

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Discussie op de donderdag

Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Lizzy schreef: Ja, hoewel niet-rashond natuurlijk heel hip is!
Ja, in de hopwereld, maar er is ook een wereld van raszuiver met apart kleurtje die bereidt is veel geld te tikken voor dat kekke kleurtje. En die horen liever niet dat het eigenlijk een kruising is.
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

Eigenlijk is dat toch ook wel echt een van de meest funeste invloeden voor de hondenfokkerij, of het nu om kruisingen gaat of rashonden, mensen die een hond aanschaffen omwille van een imago...
TessaThomas
5-sterren
5-sterren

Bericht door TessaThomas »

Okee, rasverbetering klinkt raar, want waarom zou je een hond willen die niet goed genoeg is haha. Je bent ooit voor het ras gevallen hoe het toen was en dat je een poging wilt doen om jouw pups gezonder te fokken, blijft met al die verschillende aandoeningen wel een gok. Maar waar fokken jullie dan voor? Voor de leuk? Voor het behoud van het ras? Of?

Gewoon interesse hoor, geen verwijten oid.
Extreme
5-sterren
5-sterren

Bericht door Extreme »

Boeffie Blafmans schreef: Eigenlijk is dat toch ook wel echt een van de meest funeste invloeden voor de hondenfokkerij, of het nu om kruisingen gaat of rashonden, mensen die een hond aanschaffen omwille van een imago...
Ik denk dat veel "rassen" er aan kapot gaan.
Men wilt een labrador, maar wel net even anders dan alle andere buren hebben, dus kleurtje erbij, men wilt ontzag hebben en doet dit dmv een stafford xxl, men wilt een nog kleiner dan klein hondje, pech dat het beestje te kampen krijgt met erge hoofdpijnen, als het geld maar rinkelt.

@ Els, heb een stukje over oa zilverkleur bij labjes.

"Silver", "charcoal" and "champagne" aren't recognised colours in Labradors, as the dilution gene (dd) comes from the Weimaraner after the era in which it was tolerated to breed in other breeds into the Labrador population. These dogs possess the homozygous autosomal recessive alleles “dd” at the D locus, found on canine chromosome #25. The gene at the D locus is commonly called the “dilution” gene but is more correctly termed the “melanophilin” gene or “MLPH.” When a Labrador who carries the dilution gene (dd), is bred with another Labrador who also carries the dilution gene (dd), puppies can be produced in the litter that are either carriers of the dilution gene (dd), are not carriers of the dilution gene (dd) or who are what is called a dilute colour, being light silver, charcoal silver, or champagne.
.
A "silver" Labrador is dilute or lighter shade of a chocolate Lab, while a "charcoal" Labrador is dilute or lighter shade of a black Lab, and "champagne" is a dilute or lighter shade of a yellow Lab.
Elf
5-sterren
5-sterren

Bericht door Elf »

Martine-Tom schreef: iK dacht dat dat ermee te maken had dat je niet doodle x doodle kan fokken, dat je altijd een lab x poedel moet doen om aan een doodle te komen.
In de stambomen (ik mag dat volgens rashondenfokkers niet zo noemen maar het is echt een stamboom met een flink aantal generaties terug er op en ik weet niet hoe ik het anders moet noemen....) van mijn honden komen alleen maar Australische Labradoodles voor. Geen poedel en geen labrador  ;)
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

TessaThomas schreef: Okee, rasverbetering klinkt raar, want waarom zou je een hond willen die niet goed genoeg is haha. Je bent ooit voor het ras gevallen hoe het toen was en dat je een poging wilt doen om jouw pups gezonder te fokken, blijft met al die verschillende aandoeningen wel een gok. Maar waar fokken jullie dan voor? Voor de leuk? Voor het behoud van het ras? Of?

Ik fok omdat ik het leuk vind. En de HH past qua karakter goed bij hoe ik graag een hond zie, dus fok ik HH's, althans mijn eerste nest moet nog komen, maar ik loop al een tijdje mee met het fokken van sledehonden door mijn partner. Ik fok niet principieel om het ras te behouden. Ik vind dat een vrij onmogelijke gedachte. Er was namelijk helemaal geen ras. De oorspronkelijke honden waren veel meer divers dan hoe het ras op papier is komen te staan. Die diversiteit is juist gezond, dus ik ben voor meer diversiteit in rassen. Ik kijk vooral naar de oorspronkelijke honden. Niet naar trends in de fokkerij. Maar tegelijkertijd ook heel erg naar de maatschappij van nu. Ik stel mij telkens de vraag, wat voor hond willen mensen, wat voor hond past bij wat mensen een hond kunnen bieden, en daarbij hoe vind ik zelf dat een hond moet zijn. Omdat ik HH's fok blijf ik daarnaast wel binnen de uiterlijke gewenste kenmerken van dat ras, omdat het systeem er rond omheen dat van mij vraagt, maar eigenlijk vind ik die zelf dus niet zo belangrijk. Ik heb het dan over schoonheid. Niet over de bouw, die moet goed zijn, de grootte ook, en de vacht en het gebit ed. dingen, die vind ik erg belangrijk.
Maar primair fok ik omdat ik het leuk vind. En streef naar gewoon een leuke, stabiele, gezonde, energieke hond.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

TessaThomas schreef: Okee, rasverbetering klinkt raar, want waarom zou je een hond willen die niet goed genoeg is haha. Je bent ooit voor het ras gevallen hoe het toen was en dat je een poging wilt doen om jouw pups gezonder te fokken, blijft met al die verschillende aandoeningen wel een gok. Maar waar fokken jullie dan voor? Voor de leuk? Voor het behoud van het ras? Of?

Qua rasverbetering weet ik net beter dan dat men altijd trachte de minpunten te verminderen c.q. eruit te fokken. Hierdoor werd dus strenge selectie toegepast en anno 2014 weten we dus dat juist die strenge selectie voor alleen maar meer trammelant gezorgd heeft en de kwalen en minpunten die er waren toen ik begon ( ergens in 94) die zijn er nu nog steeds.
De honden waren natuurlijk in beginsel qua uiterlijk al goed, maar je kan b.v.  een lijn waar veel foute vachten inzitten dusdanig inkruisen dat die foute vachten een minderheid worden en globaal gezien heb je dan die foklijn een beetje verbeterd. De laatste jaren is het voor mijn gevoel steeds meer risico's afwegen en zijn uiterlijkheden ( voor zover ze geen invloed hebben op de gezondheid) steeds meer een ondergeschoven kind.  En nu kunnen we dan denken...duh, uiterlijk, lekker belangrijk. Ja nee, in de basis is dat ook wel zo, maar als " men" een oes wil, dan willen ze meer dan een grijs met witte hond. Zo ook voor de teckel, dat is meer dan een hond met een lang lijf en de DH is meer dan een bruine hond met ene zwart dekje en ene puntneus. Dus hoe dan ook zul je toch ook naar uiterlijkheden moeten blijven kijken.

Maar in beginsel ging ik hondjes fokken omdat me dat vreselijk leuk leek. Ik had ooit al de wens met mijn stamboomloze bouvier, maar die kreeg bijtijds een bmo, dus dat ging over. Toen kwam later de oes en was de wens voor een nestje al snel weer terug.  Ik heb altijd geweten dat de frequentie waarmee ik fok, ik het ras niet ging verbeteren. Iets met druppel op gloeiende plaat. Daarom is mijn streven altijd enkel geweest om een naar mijn vermogen zo gezond en grappig en goed uitziend exemplaar op de wereld te zetten.
Annett
3-sterren
3-sterren

Bericht door Annett »

Lizzy schreef: Kennelijk valt het wel mee, qua interessant: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2994286
Jammer. Want ik denk dat met de huidige stand van zaken in 'rashondenland' een hoop goeds te winnen is door dit soort out-of-the-box projecten.
karenM
2-sterren
2-sterren

Bericht door karenM »

Lizzy schreef: OK, dus toch een kruising. Dat was dus een broodje aap, van die fokker die schreef dat het zeker geen kruising was. Ik vind ze wel goed gelukt om te zien. Geen idee hoe ze qua karakter gemiddeld genomen zijn?

Is dat zoiets, die Coral?

Afbeelding

Ook niet spontaan maar een kruising? Kruising met?
ik denk dat Coral "Charcoal" moet zijn  ;) , in Amerika inderdaad erkent, in NL zeker niet. Zie ook het stukje van Extreme.
Het hondje op de foto kan wel degelijk een raszuivere labrador zijn. De brindle kleur komt hoogst zelden voor, en is een niet erkende kleur. Pups met deze kleur krijgen een stamboom waar NEK op vermeld staat. Er kan dus niet mee geshowd worden, en als er mee gefokt wordt krijgen de nakomelingen geen stamboom.
Het is een recessieve eigenschap die zowel bij de vader als bij de moeder aanwezig moet zijn om tot uiting te komen. Maar ook dan komt het niet altijd tot uiting. Een hond kan drager zijn zonder door te geven. Het komt bij zowel de bruine als de zwarte labjes voor, maar zo weinig, het is bijna een lot uit de loterij  :D.
Tot nu toe is nog niet bekend op welk gen deze eigenschap gezocht moet worden, waardoor niet testbaar is of een hond deze kleur door kan geven.

edit: ik denk dat het hondje op de foto als basiskleur zwart heeft, maar door de belichting donker grijs lijkt?
Laatst gewijzigd door karenM op vr 23 jan 2015, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie