Dat idee had ik dus ook en is ook precies de reden dat ik zeker geen baking soda ga gebruiken.hannabelgje schreef: http://blog.kanelstrand.com/2014/01/bak ... -hair.html
Hmm niet iedereen is positief erover.
wie gebruikt haarzeep?
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: wie gebruikt haarzeep?
- -Annemarie-
- 5-sterren

Nee, dat geloof ik graag, en het artikel is goed onderbouwd.hannabelgje schreef: http://blog.kanelstrand.com/2014/01/bak ... -hair.html
Hmm niet iedereen is positief erover.
Ik gebruik het ook niet standaard, alleen om extra schoon te wassen als ik een tijd shampoo gebruikt heb die heel zacht reinigt (zonder SLS/SLES), bijvoorbeeld die van Alverde. Of alleen met conditioner gewassen heb. Of allebei en veel stylingproducten gebruikt heb.
Maar zoals ik al eerder zei, ik doe van alles wat. En ook af en toe baking soda.
- Pauline
- 5-sterren

Krijg je je haar niet schoon anders Annemarie? Ik bedoel dus met de shampoo zonder SLS/SLES. Die gebruik ik namelijk ook altijd en mijn haar wordt er brandschoon van. En als er iemand veel troep in haar haar smeert, ben ik het wel....

Naar aanleiding van de link van @hannabelgje ben ik wat aan het rondsnuffelen. Wat ik tot nu toe kan vinden is dat zepen ook sterk alkalisch zijn.
Door naderhand (verdunde!) azijn te gebruiken hef je de alkalische werking weer op. Maar dat verschilt dan dus in feite niet eens zoveel met het gebruik van zuiveringszout
edit: Wat ik inmiddels heb gevonden is dat bakingsoda wel een heel stuk alkalischer is dan zeep.
Persoonlijk zou ik het ook niet aan de was toevoegen. Dan maak je het water dus in feite harder, terwijl voor je wasgoed en je wasmachine zachter juist beter is.
Door naderhand (verdunde!) azijn te gebruiken hef je de alkalische werking weer op. Maar dat verschilt dan dus in feite niet eens zoveel met het gebruik van zuiveringszout
edit: Wat ik inmiddels heb gevonden is dat bakingsoda wel een heel stuk alkalischer is dan zeep.
Persoonlijk zou ik het ook niet aan de was toevoegen. Dan maak je het water dus in feite harder, terwijl voor je wasgoed en je wasmachine zachter juist beter is.
Laatst gewijzigd door doranto op za 24 jan 2015, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
-
hannabelgje
- 5-sterren

Net hoor de eerste keer baksoda en azijn gebruikt. Dat zout is wel vies zeg.
Het probleem van de schrijfster van het blog is ook dat zij lang haar heeft. Bij lang haar is de schade door bakingsoda aanzienlijk groter als bij kort haar wat regelmatig wordt geknipt.
Om een olie / vet te kunnen laten verzepen heb je een loogmiddel nodig, wat dus alkalisch is. Hierdoor wordt een zeep ook alkalisch.
Om een olie / vet te kunnen laten verzepen heb je een loogmiddel nodig, wat dus alkalisch is. Hierdoor wordt een zeep ook alkalisch.
- -Annemarie-
- 5-sterren

Dat dus. Nu is het bij mij nog pas op schouderlengte maar ik ben er toch wel voorzichtig mee. En ik merk dat er veel stylingproducten in blijven zitten als ik het niet meer goed in model krijg.Mowgli schreef: Het probleem van de schrijfster van het blog is ook dat zij lang haar heeft. Bij lang haar is de schade door bakingsoda aanzienlijk groter als bij kort haar wat regelmatig wordt geknipt.
Was het 2x per week, en ik denk eens in de 2 maanden een keer met baking soda. Of doe ik een beetje baking soda bij de gewone shampoo, en bij baking soda wel altijd met azijn naspoelen.
Klopt. Het loogmiddel reageert met de olie/vet. De kunst is om de verhouding zodanig te houden dat het loogmiddel na de reactie is 'opgebruikt', dus als het goed is vrijwel helemaal is verdwenen. Het resultaat is echter nog steeds een basische zeep. Maar veel minder basisch dan bakingsoda.Mowgli schreef: Het probleem van de schrijfster van het blog is ook dat zij lang haar heeft. Bij lang haar is de schade door bakingsoda aanzienlijk groter als bij kort haar wat regelmatig wordt geknipt.
Mijn dochter is uitermate tevreden met de haarzeep. Haar haar ziet er prima uit na het wassen en voelt prettig. Mijn hoofdhuid vind het erg ook plezierig...but...I give up. Ik loop weer met een bosje touw rond, wat niet in welk model dan ook te krijgen valt. Blijkbaar is het toch te ontvettend voor mijn haar want ik kan er niets meer mee, behalve voor gek lopen. En dat doe ik al voldoende...
dus het wordt verder zoeken naar een beter alternatief.
Ik ben in de winter begonnen met de haarwaszeep. Ik had een zeep die voor normaal tot vet haar is, omdat ik dacht dat ik best vet haar heb. In de winter is onze woning enorm droog door de verwarming. Dit in combinatie met de haarwaszeep, maakte dat mijn haar ook erg droog was na het wassen. Dit loste ik op door direkt na het wassen een heeeeeeeel klein beetje extra vergine olijfolie in mijn handen te wrijven en met mijn handen door mijn haar te gaan en daarna mijn haren met water en troebele appelazijn te spoelen, dit een tijdje in te laten trekken en dan een deel uitspoelen.K&D schreef: Mijn dochter is uitermate tevreden met de haarzeep. Haar haar ziet er prima uit na het wassen en voelt prettig. Mijn hoofdhuid vind het erg ook plezierig...but...I give up. Ik loop weer met een bosje touw rond, wat niet in welk model dan ook te krijgen valt. Blijkbaar is het toch te ontvettend voor mijn haar want ik kan er niets meer mee, behalve voor gek lopen. En dat doe ik al voldoende...dus het wordt verder zoeken naar een beter alternatief.
Je zou ook een aantal druppels extra vergine olijfolie in het water met appelazijn kunnen doen.
Na een tijdje was mijn haar niet meer zo enorm droog. Dat kan trouwens ook te maken hebben met het feit dat je haar echt een maand of 2 - 3 nodig heeft om aan te passen.
-
Martine-Tom
Ik ga stoppen met de azijnm mijn haar is zoooooooo droog 
Het klit als nooit tevoren en staat alle kanten op, het ziet eruit als een vogelnest...
Het klit als nooit tevoren en staat alle kanten op, het ziet eruit als een vogelnest...
Gisteren nav dit topic haarzeep bij Lush gekocht. Ook gelijk een stukje zeep meegenomen om mijn gezi ht mee te wassen
. Vanmorgen voor het eerst gebruikt dus kan er nog weinig van zeggen maar het werkt prettig in iedergeval! Ik dacht dat 3x met het zeepje over je haar wrijven nooit genoeg kon zijn dus heb het een paar keer extra gedaan maar had schuim tot het plafond
dus ga volgende keer 3x wrijven aanhouden
. Na het wassen voelde mijn haar wat stroevig maar gebruik altijd al een conditioner spray van de kapper voor na het wassen en heb dat nu ook gedaan en kon het prima borstelen en het ziet er nu ook normaal uit
Het gezichtzeepje voelt ook erg fijn. Werkt hetzelfde als de haarzeep een paar x met het blokje over je gezicht en dan heb je sop. Mijn gezicht voelde wat stroevig ook maar niet droog en trekkerig. Daarna de dagcreme die ik altijd heb en ook dat voelt goed
Het gezichtzeepje voelt ook erg fijn. Werkt hetzelfde als de haarzeep een paar x met het blokje over je gezicht en dan heb je sop. Mijn gezicht voelde wat stroevig ook maar niet droog en trekkerig. Daarna de dagcreme die ik altijd heb en ook dat voelt goed
-
hannabelgje
- 5-sterren

Weet je hoe de gezichtszeep heet?
Gebruik je er misschien teveel van? Ik doe een klein scheutje in een glas en vul dat onder de douche met water.Martine-Tom schreef: Ik ga stoppen met de azijnm mijn haar is zoooooooo droog
Je zou ook een heel klein beetje jojoba-was in je haar kunnen masseren na het wassen.
Of inderdaad gewoon stoppen met de azijn
Lush kan ik nog proberen. Vandaag maar weer met 'gewone' shampoo gewassen zonder masseren. Hoofdhuid voelt nog lekker aan van de zeep van gisteren. Ik wil sowieso een blok lush kopen om er vloeibare zeep mee te maken.El_Kato schreef: Gisteren nav dit topic haarzeep bij Lush gekocht......
Daarna de dagcreme die ik altijd heb en ook dat voelt goed![]()