40 dagen suikervrij

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: 40 dagen suikervrij

Lil

Bericht door Lil »

zo te lezen ben ik dus beslist niet de enige met suikerschommelingen door fruit.
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Het geheim om geen honger te hebben, is om aan te wennen dat je minstens 5 uur tussen de maaltijden hebt. Fruit kan je dan desgewenst na de maaltijd eten, maar niet tussendoor.
Wat ook helpt is 2x per dag eten, al is dat sociaal vaak lastiger.
De trek tussendoor stil ik dan met 1 kop zwarte koffie tussen ontbijt en lunch en 1 tussen lunch en diner.

Dat dan voor degenen die ook willen afvallen of meer natuurlijk (paleo) willen eten.
Wil je juist oppassen om niet af te vallen, eet dan noten tussendoor.
Lil

Bericht door Lil »

Borke schreef: Het geheim om geen honger te hebben, is om aan te wennen dat je minstens 5 uur tussen de maaltijden hebt. Fruit kan je dan desgewenst na de maaltijd eten, maar niet tussendoor.
De trek tussendoor stil ik dan met 1 kop zwarte koffie tussen ontbijt en lunch en 1 tussen lunch en diner.

Dat dan voor degenen die ook willen afvallen of meer natuurlijk (paleo) willen eten.
Ik ben met veel moeite net van 2, naar 3 naar verplicht 6-7 keer per dag gegaan. Met 2 nooit, met 3 zelden honger en nu constant.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Borke schreef: Het geheim om geen honger te hebben, is om aan te wennen dat je minstens 5 uur tussen de maaltijden hebt. Fruit kan je dan desgewenst na de maaltijd eten, maar niet tussendoor.

Het grappige is, dat ik niet minder eet dan eerder. Ik eet alleen anders.
Wat opvalt is dat ik eerst een boterham of vier, vijf at. 1 met vlees, de rest zoet.
Nu eet ik er zes en ik zit minder vol als eerder. Ik eet er nu drie met vleeswaren en drie met jam of pindakaas (zelfgemaakt).
Ik eet in de middag een tussendoortje. Eerder een liga, nu een appel. En nu heb ik na een uur weer honger.
Eerder werd ik slap, dronk ik een glas sap en dan kon ik weer even. Nu ben ik minder vaak slap, alleen áls ik slap wordt helpt een glas water niet. Dan heb ik gewoon trek in iets.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Hope schreef: Het gaat prima!
Nou heb ik het in die zin super makkelijk. Ik ben natuurlijk aan de ene kant bezig met deze sugar-challenge, maar het is ook echt de 40-dagen vastentijd. De meeste vrienden doen daar ook aan mee en zetten nu dus niets op tafel dan een pot thee.

Vrienden van buiten de kerk zeggen hooguit dat ze of niet wisten dat ik gelovig ben, of dat ze niet wisten dat ik meedoe aan de vastentijd. Er is er niet één die me alsnog iets zoets aanbiedt.

Fysiek vind ik het vooral vreemd dat ik stik van de honger. Gewoon echt de hele dag heb ik honger. Niet eens zozeer trek (al was het best lastig om van de chips af te blijven toen manlief naast me zat met wokkels  ::) ) maar gewoon echt honger als een paard.
Eerder was dat met een koek over. Nu eet ik rozijnen, noten, fruit of rijstwafels maar vijf minuten later heb ik weer honger  :-\
Dat is het afkicken. Dat gaat weer over hoor.
Echt waar.

Daarna is het net omgekeerd en krijg je van suiker net meteen weer honger.  Ale, zo ging het hier toch.

Fruit is inderdaad iets speciaals.
Als je het altijd gecombineerd of vlak na iets anders (en dan bedoel ik niet gewoon groenten zoals in groene smoothie, maar echt koolhydraten of vet) blijft eten, leert je lichaam het nooit als energiebron zien.  Je eet het wel, maar je honger blijft.
Het is pas door het als iets aparts te eten, dat het, na een tijd!, wel energie oplevert die je merkt.

Fruit en fruit is trouwens ook twee, zo zullen bananen en perziken (en vast nog een aantal stukken) wel een suikerspiegelverschil geven omdat er een hoog zetmeelgehalte is, terwijl andere stukken fruit geen invloed hebben op je insuline.  Het is dus net daardoor dat je in eerste instantie honger blijft hebben op fruit. Als je lichaam gewend is van insulinepieken en dalen te hebben (zoals wanneer je snelle koolhydraten en suikers eet), dan heeft fruit daar geen invloed op en blijft je honger. In fruit zit namelijk fructose en geen glucose (bloedsuiker) en fructose wordt door je lichaam niet waargenomen en opgevangen met insuline.  Het glipt door de mazen van het net, als het ware.  Eet je een boterham, gaat je bloedsuiker omhoog omdat het zetmeel of suikers bij de vertering omgezet worden in glucose en zo in het bloed terechtkomen.  Je lichaam neemt dat waar, en je honger gaat over.

Dat is als je op die manier leeft en je lichaam gewend is om steeds de energie aan te wenden van wat je net gegeten hebt.  Je lichaam haalt geen energie uit je vetreserve's en als de tijdelijke energie van de vorige maaltijd op is, wil het weer eten. De enzymen om vet te verbranden worden niet aangemaakt omdat je lichaam daar geen gebruik van maakt en dus wordt het moeilijk/onmogelijk lichaamsvet te verbranden.  Zelfs bij erge honger of inspanningen ga je nog eerder van je stokje dan dat je vet verbrand wordt (eigen ervaring). 
Als je echter gewend wordt om de hele dag door energie te halen uit je reserve's en te eten wanneer je in rust bent, dan leef je niet op constante bloedsuikerschommelingen.  Je hebt een piek wanneer je eet, je lichaam slaat dan al die energie op en door de rest van de dag wordt die energie beetje bij beetje vrijgemaakt. Naarmate je ze nodig hebt. Het lichaam is nu gewend om vet te verbranden en dat gaat dus heel vlot en eenvoudig.  Je krijgt dus veel minder honger, want zolang je reserve hebt, is er energie.
Dat is wat er gebeurt als je op een lege maag gaat sporten 's ochtends.  Als je dan gegeten hebt, kan je vaak minder lang sporten, net omdat je maar enkel je tijdelijke reserve kan aanspreken. Daarna is het op.

Suiker geeft insulinepieken en zorgt dat je lichaam altijd meer gaat opslaan en minder vrijmaken maar gewoon om meer voedsel gaat vragen. Het staat in opsla-modus, geen verbrandingsmodus. Vandaar dat je er zo gemakkelijk dik van wordt.
Fruit (los van bananen en perziken) doet dat dus niet. 
Vandaar dat het weglaten van suiker in je dieet, vaak al voldoende is om af te vallen. Je lichaam gaat iets minder in opslag-modus en het wordt mogelijk om vet te gaan verbranden.  Nog niet meteen zeker dat het gebeurt, maar het wordt niet meer compleet onmogelijk gemaakt.  Je lichaam een beetje aanzetten door beweging is daarom bevorderlijk.
Maar je lichaam is wel gewend aan het effect van suiker en moet daar serieus van afkicken. Je stofwisseling moet zich aanpassen, anders gaan werken en bovendien is suiker ook nog eens verslavend zoals drugs dat zijn.  2 keer afkicken dus. En dat vraagt tijd.  Honger krijg je dan door de stofwisseling-verandering, heel erge trek in suiker door de verslaving in je hersenen.

Dat fruit niet helpt op je honger wil dus niet meteen zeggen dat je er bloedsuikerschommelingen van krijgt, integedeel. Het wil juist zeggen dat je lichaam niet opmerkt dat je iets gegeten hebt en het geen effect heeft op je bloedsuiker.  En als je lichaam gewend is wel schommelingen door te maken, is het dus compleet in de war.
De hele dag door heel kleine beetjes eten, zorgt ook voor een relatief stabiele bloedsuiker, maar dan zorg je daar zelf voor en je lichaam volgt nog steeds jouw eetpatroon.  Een paar keer per dag goed suikervrij eten en de rest van de tijd niet, laat  je lichaam de kans (na aanpassing) om zelf vrij te maken wat het nodig heeft.
Dat doen al je honden trouwens ook, 's avonds eten en uitbuiken en de volgende dag de hele dag rennen op wat ze de avond voordien opgeslagen hebben. Niet dat we honden zijn, maar bij mensen kan dat ook zo.  Al is elke mens natuurlijk anders, hebben we een andere stofwisseling van geboorte uit en zorgen ieder zijn specifieke eetgewoonten voor net die veranderingen die een groot verschil kunnen maken.  De huidige norm qua eetgewoonten maakt het heel lastig om eraan uit te kunnen, want beïnvloeden op zovele manieren de natuurlijke stofwisseling van de mens.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 25 feb 2015, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
fransbulletje

Bericht door fransbulletje »

Probeer eens volkoren speltbrood dat is voedzamer.
Na gewoon tarwe volkorenbrood heb ik ook snel weer trek en dat heb ik niet met speltbrood.
Wel opletten dat het geen speltbrood is van alleen speltbloem want daar kun je van blijven eten.

Gekookte eieren, griekse yoghurt met wat noten.
Havermout ontbijtje met kokosmelk/noten/fruit /lijnzaad/ pompoenpitten uit de oven.
Het gaat ook vaak om combinatie's dus een appel en een handje amandelen.
Fenixjuh
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fenixjuh »

Bananen-eitje?
Men plette een rijpe banaan, roert er een ei door, bakt het evt. met chiazaad in de kokosolie.. Denk dat je na 2 pannenkoeken echt geen honger meer hebt..
pearlsofpassion
Moderator

Pauline schreef: Van een ander forum heb ik dit recept en het is een blijverdje:

Basis recept cake/cupcakes/muffins
4 grote eieren klutsen ( of 5 kleine)
200 gram amandelmeel er door mixen.
voor 200 gr suikervervanger (ik gebruik zelf dus banaan)
60 gr gesmolten roomboter/kokosvet er door mixen
Een paar druppels amandel essence er door doen
voor 250 gr meel, bakpoeder er bij doen (half zakje) op de hoogste stand mixen en in muffin vormpjes (of papieren dingetjes) scheppen.

Op ~175 graden in 20 min gaar bakken.

Ook lekker met cacao, vanille, sinaasappelschilletjes.

Zeer geschikt als bodem voor taart. Of in een ronde vorm gebakken, met cacao.
Doorsnijden, suikervrije jam er op en slagroom.
Afstrijken met chocolade.

Dit is mijn basis recept voor alle cakejes, taartjes e.d.
Net een paar bananen liggen die hoogdringend op moeten, dus ik ga deze eens proberen.  :biggrin2:
Ik ga er chocolade bij doen.
Hmmm, kijk al uit naar het resultaat.  :D
Pauline
5-sterren
5-sterren

Bericht door Pauline »

Ik koop altijd de bananen die afgeprijsd zijn omdat ze zwart zijn..., dat zijn de bananen die ik moet hebben.
Laatst gewijzigd door Pauline op wo 25 feb 2015, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
pearlsofpassion
Moderator

Pauline schreef: Ik koop altijd de bananen die afgeprijsd zijn omdat ze zwart zijn..., dat zijn de bananen die ik moet hebben.
Dat heb ik hier nog nooit gezien. Hier alleen groene en minder groene bananen..  :biggrin2:
Nu is het ook niet nodig, ze worden hier snel genoeg een beetje overrijp omdat ik tijdens mijn zwangerschap eerder last heb van constipatie en dus minder banaan eet (of ik moet er meteen 2 kiwi's naast eten ook).  Maar mijn man wil wel banaan en dus liggen ze slecht te worden...  ::)
Naar het schijnt werkt een dagje op de verwarming leggen ook als je rijpe bananen wil. En in een zakje stoppen of naast appels leggen werkt ook rijpend.  ;)
Pauline
5-sterren
5-sterren

Bericht door Pauline »

Dat ga ik onthouden! Maar de overrijpe worden hier vaak met 50% korting verkocht, dus da's altijd leuk.

Verder kan ik dus rustig fruit eten, maar ik moet het echt combineren met eiwit en vetten. Appeltje eten kan prima, eetlepel pindakaas of een paar nootje erna. Citrusfruit gaat eigenlijk altijd wel goed, behalve van die mierzoete sinaasappels of mandarijnen, maar die vind ik toch al niet lekker. Aardbeien, frambozen, bessen, kersen enz. gaat ook goed zonder honger. Hoewel ik aardbeien vaak eet met een toefje slagroom...., voilà wederom eiwit en vet.

Edit: vruchtensap gaat dus niet goed, gekochte bedoel ik dan. Ik heb een tijdje smoothies geprobeerd, maar ik ben heel eerlijk.... ik kauw liever en dan niet op een gepureerde massa want ik weet dat dat ook kan en eigenlijk beter is.
coby.p
5-sterren
5-sterren

Bericht door coby.p »

interressant, jouw stuk over afkicken, POP.
misschien mag ik daar even op doorgaan?
ik heb dat probleem over honger dus altijd, ben vroeger altijd een groot eter geweest,
nu is dat een stuk minder. water vult niet, fruit, smoothies, soepen ed ook niet. alleen groente niet
ben geen zoetekauw, maar eet wel dingen waar ongemerkt suiker in zit.
niet veel, maar gebeurd wel.
wil een voorbeeld noemen van wat ik eet.
s,morgens havermout, met honig, dan meestal rond 11 uur kom ik thuis, eet ik een ei.
heb dan al lichte honger, dus vult niet echt, dan als lunch vandaag, 2 speltpannekoeken
met wat vulling wat ik overhad van gister, geen zoet.
ik heb dus nog steeds een leeg gevoel
niet eten is geen optie, wordt er letterlijk beroerd van.
dan tussen 3 en 4 eet ik weer iets kleins,
savonds bij het warm eten ook weer een flinke portie
als ik op dat moment al een leeg gevoel heb, vult dat ook niet echt.
en dan voor het slapen nog een schaaltje griekse yoghurt.
hoe moet ik dat dan doorbreken? dat hongergevoel.
pearlsofpassion
Moderator

coby.p schreef: interressant, jouw stuk over afkicken, POP.
misschien mag ik daar even op doorgaan?
ik heb dat probleem over honger dus altijd, ben vroeger altijd een groot eter geweest,
nu is dat een stuk minder. water vult niet, fruit, smoothies, soepen ed ook niet. alleen groente niet
ben geen zoetekauw, maar eet wel dingen waar ongemerkt suiker in zit.
niet veel, maar gebeurd wel.
wil een voorbeeld noemen van wat ik eet.
s,morgens havermout, met honig, dan meestal rond 11 uur kom ik thuis, eet ik een ei.
heb dan al lichte honger, dus vult niet echt, dan als lunch vandaag, 2 speltpannekoeken
met wat vulling wat ik overhad van gister, geen zoet.
ik heb dus nog steeds een leeg gevoel
niet eten is geen optie, wordt er letterlijk beroerd van.
dan tussen 3 en 4 eet ik weer iets kleins,
savonds bij het warm eten ook weer een flinke portie
als ik op dat moment al een leeg gevoel heb, vult dat ook niet echt.
en dan voor het slapen nog een schaaltje griekse yoghurt.
hoe moet ik dat dan doorbreken? dat hongergevoel.

Je hebt dus altijd honger tenzij je iets zoets eet?
Das afkicken volgens mij.
Zit niets anders op dan er doorheen te gaan en echt vol te houden.  Desnoods zachtjesaan afbouwen. Zaken voor handen hebben die je wel kan eten en tijdens het afkicken jezelf geen grenzen opleggen kwa hoeveelheid maar enkel inzake wat je eet. Dus zolang het duurt zoveel eten als je op kan.  Op lange termijn denken.  Trek blijf je nog wel hebben, en je kan je zeker beroerd voelen tijdens die periode. 
Of doe je dat al een tijdje, zoveel mogelijk suiker mijden? Dan krijg je misschien nog meer binnen dat je denkt (zit er vb in die griekse yoghurt suiker toegevoegd?). En kan je die honing niet vervangen?

Ik herken het wel hoor.  Ik heb ook maar geloofd dat het anders kan door echt zelf eens een hele tijd vrijwel niets van koolhydraten te eten. Niet enkel suiker, maar zachtjesaan afgebouwd tot vrijwel niets van koolhydraten.  Ook geen brood, pasta, enz...  Dan nog heb je er af en toe gewoon ontzettend trek in, maar de echte honger was wel verdwenen.  Als je daar geraakt is het zelfs zo dat koolhydraten als brood en aardappelen niet meer vullen en je met een leeg gevoel achterlaten. Heel vreemd, want voorheen had je dat net nodig en kon je je zo heerlijk vol, bijna ziek eten. 
Nu ik zwanger ben, reageer ik weer helemaal anders, maar ervoor was dat wel zo.  Als ik dan op vakantie ging en daar wel aan de koolhydraten ging (probeer maar eens anders met die buffetten  :-X), was dat weer een week of twee afkicken, maar dan wist ik waarvoor ik het deed en kostte me dat eigenlijk relatief weinig moeite.  Als het té moeilijk gaat, ben je beter een beetje zachtjes af te bouwen. Je moet het tenslotte volhouden en jezelf er goed bij voelen.
Anders beginnen met 1 maaltijd koolhydratenvrij.  Vb 's avonds vlees/vis/kaas en groenten en geen aardappel, pasta of dergelijk. En de rest van de maaltijden nog wat toestaan.
En ik denk ook dat wat verborgen suikers in etenswaren slechter zijn voor de honger dan een maaltijd brood of pasta.

Maar het kan zijn dat dat voor jou gewoon niet werkt. Voor mij werkte dat...
Het is niet dat ik daar expert in ben of de waarheid in pacht heb he. ;)
coby.p
5-sterren
5-sterren

Bericht door coby.p »

fransbulletje schreef: Probeer eens volkoren speltbrood dat is voedzamer.
Na gewoon tarwe volkorenbrood heb ik ook snel weer trek en dat heb ik niet met speltbrood.
Wel opletten dat het geen speltbrood is van alleen speltbloem want daar kun je van blijven eten.

Gekookte eieren, griekse yoghurt met wat noten.
Havermout ontbijtje met kokosmelk/noten/fruit /lijnzaad/ pompoenpitten uit de oven.
Het gaat ook vaak om combinatie's dus een appel en een handje amandelen.
wist niet eens dat daar een volkoren variant van is, speltbrood
toch is bij de bakker vragen. jumbo niet, in ieder geval, daar haal ik het
ook de speltmeel is volgens mij geen volkoren
de combi,s ga ik eens op letten, kijken wat dat doet, verschil geeft.
coby.p
5-sterren
5-sterren

Bericht door coby.p »

pearlsofpassion schreef:
Je hebt dus altijd honger tenzij je iets zoets eet?
Das afkicken volgens mij.
Zit niets anders op dan er doorheen te gaan en echt vol te houden.  Desnoods zachtjesaan afbouwen. Zaken voor handen hebben die je wel kan eten en tijdens het afkicken jezelf geen grenzen opleggen kwa hoeveelheid maar enkel inzake wat je eet. Dus zolang het duurt zoveel eten als je op kan.  Op lange termijn denken.  Trek blijf je nog wel hebben, en je kan je zeker beroerd voelen tijdens die periode. 
Of doe je dat al een tijdje, zoveel mogelijk suiker mijden? Dan krijg je misschien nog meer binnen dat je denkt (zit er vb in die griekse yoghurt suiker toegevoegd?). En kan je die honing niet vervangen?

Ik herken het wel hoor.  Ik heb ook maar geloofd dat het anders kan door echt zelf eens een hele tijd vrijwel niets van koolhydraten te eten. Niet enkel suiker, maar zachtjesaan afgebouwd tot vrijwel niets van koolhydraten.  Ook geen brood, pasta, enz...  Dan nog heb je er af en toe gewoon ontzettend trek in, maar de echte honger was wel verdwenen.  Als je daar geraakt is het zelfs zo dat koolhydraten als brood en aardappelen niet meer vullen en je met een leeg gevoel achterlaten. Heel vreemd, want voorheen had je dat net nodig en kon je je zo heerlijk vol, bijna ziek eten. 
Nu ik zwanger ben, reageer ik weer helemaal anders, maar ervoor was dat wel zo.  Als ik dan op vakantie ging en daar wel aan de koolhydraten ging (probeer maar eens anders met die buffetten  :-X), was dat weer een week of twee afkicken, maar dan wist ik waarvoor ik het deed en kostte me dat eigenlijk relatief weinig moeite.  Als het té moeilijk gaat, ben je beter een beetje zachtjes af te bouwen. Je moet het tenslotte volhouden en jezelf er goed bij voelen.
Anders beginnen met 1 maaltijd koolhydratenvrij.  Vb 's avonds vlees/vis/kaas en groenten en geen aardappel, pasta of dergelijk. En de rest van de maaltijden nog wat toestaan.
En ik denk ook dat wat verborgen suikers in etenswaren slechter zijn voor de honger dan een maaltijd brood of pasta.

Maar het kan zijn dat dat voor jou gewoon niet werkt. Voor mij werkte dat...
Het is niet dat ik daar expert in ben of de waarheid in pacht heb he. ;)
vaak wel, als ik er aan terug denk
maar gebeurt soms ook als ik een paar biskwietjes eet, maar niet altijd.
en nee, was nog niet echt begonnen met zoveel mogelijk suikervrij, ik wil dat juist gaan doen.
pasta ed, wil ik niet laten staan, wel de volkoren variant nemen dan, doe ik vaak al.

dat tijdelijk veel eten valt te proberen met tussendoortjes
al ben ik bang in 1e instantie 3 eieren in 1 keer nodig te hebben. als voorbeeld dus.

pauline, heb jij dan een suikervrije variant van mayonaise, of maak je hem zelf.

Plaats reactie